Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Kansa ei halua sähköautoja?

Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Heppu 45 19.08.2018 at 16:29.

Esillä 4 viestiä, 16 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #873524 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    Mutta on tietysti kiva, kun ei tarvitse polttonesteitä ostaa PHEV:n kanssakaan niin paljoa kuin ennen piti.

    Kyllä tuo on tulevaisuutta jo nyt, mutta varsin köykäisellä mittakaavalla isossa kuvassa.

    Kirjoituksissa vain aina välillä vilahtelee ajatus, että PHEV:n tai sähköauton hintaa pitäisi voida ”saada takaisin” polttoainekustannusten säästöllä.

    Kyllä se on monelle ihan realismia, mitä sinä sitä ihmettelet. Autoilu on isoimpia kustannuksia talouksissa asunnon jälkeen. Aika harvat valkkaavat autonsa vaikka vihertääkseen, jos hinta ei sitä salli. Pitää olla vankemmat taloudelliset perustelut, että kokonaistalous pysyy kurissa.

    Et onneksesi kirjoittanut, että hinta pitäisi voida saada takaisin, vaan hintaa. Sillä tarkoitetaan, toki monen muunkin tekijän lisäksi esimerkiksi hinnanerotusta jonkun vaihtoehtoisen käyttövoimaversiolla olevan auton kanssa.

    Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, niin homma olisi aika siistiä jos voisi määrittää taloudelleen upouuden auton kattohinnaksi jonkun 5-numeroisen luvun, sitten katsoa merkin, mallin ja varustelun ja sitten samaan hintaan valita auton käyttövoiman. Joskus olemme ehkä tilanteessa, jossa ei tarvitse sähköauton valitessaan miettiä edes latauspaikkoja, mutta sekin on kaukana tulevaisuudessa vielä.

    Koska tilanne ja hinnat nyt ovat mitä ovat näiden vaihtoehtoisten käyttövoimien kohdalla, niin voisit oikein kovasti ynnätä päässäsi, vähän laskeutua lähemmäksi maan tasoa ja miettiä, miksi uusia plugareita ja täyssähköautoja harkitseva laskee takaisinmaksua myös tuosta näkökulmasta ja näet aiheen vilahtavan välillä keskusteluissa.

    #873525 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    RJN-GB jo kertoi, miksi sähkö/hybridiauton hankintahintaa ei kannata laskea saavansa takaisin polttoainekustannuksen vähenemisestä: polttoainekulut ovat kumminkin niin pienet suhteessa auton arvonalennukseen, ettei niistä tulevilla säästöillä ole oikeasti merkitystä.

    Paitsi, että on psykologisesti. Kun minä vaihdoin nykyiseen hybridiin, niin kyllä oli rikka rokassa positiivisessa mielessä, että saattoi odottaa tarpeen käydä polttoainetta tankkaamassa vähenevän selvästi. Ja niin on käynyt.

    Auton vaihtoa tehdessä kummatkin loppumetrien autovaihtoehdot olivat ostohinnaltaan käytännössä samat, mutta hybridissä kiehtoi monen muun asian lisäksi n. neljäsosaan putoava vuotuinen ajoneuvovero entiseen autoon verrattuna ja pieni kulutus. Mutta ne eivät olleet lähelläkään tärkeimpiä valintakriteerejä.

    RJN-GB sanoi, ettei lataa autoaan joka päivä; eihän tankkaamassakaan tarvinnut käydä joka päivä.

    Minulle tulee tuosta mieleen kaksi asiaa: hybridiauton latauspistoke on huomattavasti ergonomisempi käyttää kuin lohkolämmittimen piuha, koska pistoke on isokokoinen ja liitäntäkohta autossa on korkealla eikä jossain puskurissa ja talvella lumen peitossa. Siksi sen päivittäinen käyttö ei ole mikään iso vaiva.

    Toinen juttu on se, että sähköä tankatessa ei tarvitse mennä minnekään vaan sen voi tehdä kotona, jonne auto on pysäköity. Tämä nyt ei tietysti onnistu kaikissa asumismuodoissa, joten ilman pistokelataustakin oleville hybrideille on oma perusteltu käyttöprofiili.

    Kolmanneksi ajattelen asiaa vähän samalta kannalta kuin vaikka puhelinten akunkestoa. Minusta ei ole merkitystä kestääkö akku päivän vai kaksi. Sitten, kun lataus tarvitsee tehdä ”aina joskus, kun laite ilmoittaa”, voi ajatella, että akkukesto on hyvä. Esim. minun PC:n langaton hiiri vaatii latauksen parin-kolmen kuukauden välein ja hälyttää, kun alkaa olla aika ladata. Ja silloin tarvitsee vain tökätä USB-piuha kiinni koneeseen ja käyttöä voi jatkaa ilman häiriötä. Siinä alkaa jo olla akunkesto ja käytettävyys kohdallaan.

    Jos/kun sähköautolla pääsee vaikkapa 600km yhdellä latauksella ja sen saa uudelleen ladattua ilman erityisjärjestelyjä n. 15 – 30 minuutin aikana, niin voi jo ajatella, että sähkö auton käyttövoimana ei rajoita auton käyttöä.

    #873526 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kuule Kumppani, kirjaa ylös, ettei sinunkaan aina tarvitse kaikkea kommentoida riitaa haastavasti.

    #877859 Ilmoita asiaton viesti

    Heppu 45
    Osallistuja (Participant)

    Latauspaikkojen puute on suurin este sähöautojen määrän kasvulle.
    On harmillista,jos virta ei riitä latausasemalta kotiin.

Esillä 4 viestiä, 16 - 19 (kaikkiaan 19)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.