Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Katsastustilasto: Taksiautoilla ajetaan eniten

Tämä aihe sisältää 116 vastaukset, 14 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Katukivi 19.02.2018 at 14:39.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 117)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #826643 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja

    Laitetaanpa tuo linkki vielä uudestaan.

    https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus

    Ei tämä nyt mitään mustamaalausta ole, mutta monenlaisia vertailuja tuolta voi tehdä. Löytyy esim. Volvo XC60 hylkäysprosentti 188tkm ajettuna 6,3% ja Toyota Avensis löytyy 187tkm ajettuna 10,7% hylkäyksillä. Kaksi vuotta autojen iässä eroa.

    #826659 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Tämän vedin esiin ihan muistin varassa BMW Z4 2002-2008 hylkäysprosentti keskimäärin 14 %.

    #826668 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja

    Ihmetyttää kovasti kun katsoo tuosta alemmasta taulukosta noita vihreitä palkkeja ja klikkailee niiden alla olevia vuosia. Kolme, neljä ja jopa viisikin eri Toyotan mallia kahdeksan viattomimman joukossa. Kuinka yksi automerkki voi pystyä tuohon.

    https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus

    #826671 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    Minä taas olen ihmetellyt, miten yksi auton omistaja voi pystyä siihen, että sama minkä merkkistä tarjoaa, niin kaikki kelpaavat? Samanlaisia ne ovat olleet Fordit, Opelit, Volkkarit, Pösö, Volvot ja Mersut.

    #826672 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    740GLE:

    Vieläkö allekirjoitat tämän aikaisemman väitteesi?

    ”Katsastustilastojen mukaan Toyotista reilut 3/4 näkee vaatimattoman 100.000 km ajomäärän, eli kanta on hiipunut jo tuossa vaiheessa alle SEATin, Opelin ja Mazdan.”

    #826674 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    En tiedä, mitä näillä tilastoilla oikein haetaan, kun ehjä auto kuitenkin kelpaa katsurille merkistä riippumatta, ja kalleimmat viat löydetään yleensä katsastuksen ulkopuolella, eikä katsastus edes tarkista kuin minimaalisen osan vikakoodeistakaan.

    Uudempen autojen vertailu 2014 taas kertoo sen sijaan, että ”Japanilaisten menestys hiipuu” ja ”Mercedes-Benz E-sarja nousi parhaaksi Dekra 2014 -katsastustilaston kaikissa kolmessa autoryhmässä.”

    Älä osta pommia – Katso vähävikaisimmat automallit

    2015 on tilanne muuttunut sen verran, että ”Mercedes-Benz E-sarja (W212) oli toistamiseen koko tilaston paras kaikissa kolmessa ajomääräryhmässä”:

    Dekra 2015 -katsastusraportti paljastaa viat suhteessa ajomäärään

    2016 ”Kärjessä valtikka vaihtui, kun pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti kärkitilan mersulle.” ja ”Mersun ylivoimaa
    Mersun viime vuosien voittoputki jatkuu: 2–3-vuotiaiden ryhmässä kymmenen parhaan joukossa on peräti viisi mersua!”

    Arvostetuin vikaraportti paljastaa: onko autosi pommi vai timantti?

    Tästä voisi vaikka lähteä ilveilemään, että kumpi on parempi, 16 vuotta sitten hyvin tehdyt autot vai tällä vuosikymmenellä hyvin tehdyt autot, mutta antaa olla, ei kiinnosta, koska kuten jo sanottu, minun autoni kelpaa ykkösellä vielä 30-vuotiaanakin.

    Oikeasti tuosta Mersun tilastolukemista näkee mielenkiintoisen muutoksen. Vaikka ajomäärät pysyvät korkeina, noin 10 vuotta sitten tapahtui jotain, minkä seurauksena Mersun katsastustilastot siistiytyivät. Trendi on jatkunut jo jonkin aikaa, ihan sama minkä ikäisiä edellisen johtajan Juergen Schemppin aikana tehdyt Mersut ovat, niissä on kaikenlaista ongelmaa, ja niistä ongelmista katsastuksen läpäiseminen on pienimmästä päästä. Kalliit viat ovat ihan muualla.

    Toisekseen, paljonko se katsastus lämmittää, jos omaan autoon osuu kallis tekninen ongelma. Ei näillä merkkikohtaisilla tilastoilla oikeasti tee juuri mitään. Mallikohtaiset tilastot tulee kyllä katsotuksi kiinnostavan mallin tyyppivikalistaa kartoittaessa.

    #826675 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    Sokea-Reetta: Vieläkö allekirjoitat tämän aikaisemman väitteesi?
    Olipa hyvä viistastua tuonkin osalta, kiitos hyvästä linkistä. 100.000 km oli muutenkin minulta ajatusvirhe, koska suurta osaa autoista ei edes katsasteta tuolla ajomäärällä. 200.000 km ja siitä eteenpäin sentään osuu useimmilla jo katsastettavaksi. Tuon ohitse ajetaan katsastamatta vain kaikkein suurimmilla vuosittaisilla ajomäärillä.

    Siltikin Jokerin viimeisimmän linkin tekstissä sanotaan että ”Eri automallien keskimääräiset kilometritiedot voivat poiketa merkittävästi toisistaan, minkä vuoksi eri automallien hylkäysprosentit eivät ole suoraan vertailukelpoisia.”, minkä merkitys kannattaa ottaa huomioon.

    Yllättävän suuri on keskimäärin 137.000 km ajettujen Toyota Auristen 9.3% hylkäysprosentti 156.000 km ajettujen Mersujen 8.5% verrattuna. Corollan päästyä samoille kilometreille tulee hylsyä vielä enemmän kuin Aurikselle. Eikös Toyotan piti olla lähes viaton, miten sellaisia hylätään jopa enemmän kuin saman verran ajettuja kaikkein halveksituimpia ja huonoimpia Saksanseisojia?

    Yksi vaihtoehto tietenkin olisi ostaa minkä huvittaa ja pitää autonsa kunnossa, olipa se tilastollisesti kuinka huono tahansa? En tosin tiedä, sopiiko tämä menetelmä niille, joilla katsastaminen perustuu auton merkkiin eikä kuntoon?

    #826677 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    740GLE:

    ”Olipa hyvä viistastua tuonkin osalta, kiitos hyvästä linkistä.”

    Mihinköhän linkkiin viittaat? Mielestäni en ole tässä keskustelussa viitannut mihinkään lähteeseen, vaan pelkästään tulkitsin tuota linkittämääsi taulukkoa vähän eri tavalla (,jotta huomaisit tuon tekemäsi ”ei näe 100 tkm”-tulkintasi vääräksi).

    ”100.000 km oli muutenkin minulta ajatusvirhe”

    Huomattu. Ehdin jo hetken pohtia, että onko kyse mis- vai disinformaatiosta, kun niin härkäpäisesti pidit tulkinnastasi kiinni.

    ”Toisekseen, paljonko se katsastus lämmittää, jos omaan autoon osuu kallis tekninen ongelma… Mallikohtaiset tilastot tulee kyllä katsotuksi kiinnostavan mallin tyyppivikalistaa kartoittaessa.”

    Helppo allekirjoittaa tuo.

    Noista ulkomaisista katsastustilastoista sen verran, että missäköhän ruotsalaisten sekä norjalaisten tilastot luuraa?

    #826682 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    740GLE:

    ”Yllättävän suuri… perustuu auton merkkiin eikä kuntoon?”

    Olikos nämä kaksi viimeistä kappaletta myöskin minulle osoitettuja?

    Minua ei kiinnosta Corollien, Auristen tai Mersujen keskiarvojen vertaaminen toisiinsa. En omista ja en ole harkinnut omistussuhteen aloittamista ko. merkkisten tai mallisten autojen kanssa. Minua kiinnosti vain tuo tulkintasi tuosta esittämästäsi taulukosta ja sehän tuli jo selväksi.

    #826683 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja

    740 GLE kirjoitti:

    Uudempen autojen vertailu 2014 taas kertoo sen sijaan, että ”Japanilaisten menestys hiipuu”

    Ei siinä japanilaisten menestyksessä tapahdu yhtään mitään hiipumista viimeisimpien katsastukseen tulevien vuosimallien osalta. Ei tarvita paljon järkeä kun syyksi tiedetään se, että uudet autot ovat vikamäärältään aika tasalaatuisia. Ei niiden japanilaisten laatu ole huonontunut mitenkään uusien autojen osalta. Sitten kun saadaan katsastustilasto vuodelta 2020 niin taas nähdään mitkä esim. vuonna 2014 käyttöön otetut automerkit ovat kestäneet aikaa ja noita kilometrejä. Tuon Trafin 12 vuoden todisteen perusteella siellä on todennäköisesti taas viisi Toyotan erimallia kahdeksan parhaan joukossa.

    #826779 Ilmoita asiaton viesti

    Peterstar
    Osallistuja

    ”Ei siinä japanilaisten menestyksessä tapahdu yhtään mitään hiipumista viimeisimpien katsastukseen tulevien vuosimallien osalta.”
    Paitsi että esim. Nissan on saanut selkeän Renault-tartunnan, Quasimodo on jonain vuosina jopa hännän huippuna näissä katsastustilastoissa.

    #826787 Ilmoita asiaton viesti

    Peterstar
    Osallistuja

    ”Yllättävän suuri on keskimäärin 137.000 km ajettujen Toyota Auristen 9.3% hylkäysprosentti 156.000 km ajettujen Mersujen 8.5% verrattuna. Corollan päästyä samoille kilometreille tulee hylsyä vielä enemmän kuin Aurikselle. Eikös Toyotan piti olla lähes viaton, miten sellaisia hylätään jopa enemmän kuin saman verran ajettuja kaikkein halveksituimpia ja huonoimpia Saksanseisojia?”
    Kyllähän se johtuu siitä, että todellisuudessa ne saksanseisojat ovat huomattavasti arvostetumpia, joten niistä pidetään paremmin huolta. Halvoista kippanoista pidetään yleensä tarkempaa huolta ensimmäisen omistajan kohdalla, sitten tyydytään vaihtelemaan öljyjä joskus, ja korjataan jos on tarvis. Sen sijaan mersu- ja volovomiehelle on kunnia-asia rassailla käyttörautaansa tallissa, jottei kukaan pääse ilkkumaan. Lisäksi kilometrit karttuvat keskimäärin Toyotiin verkkaisemmin kuin Mersuihin, jolloin aikakin tekee tehtävänsä tekniikaan ja koriin.
    ”Yksi vaihtoehto tietenkin olisi ostaa minkä huvittaa ja pitää autonsa kunnossa, olipa se tilastollisesti kuinka huono tahansa? En tosin tiedä, sopiiko tämä menetelmä niille, joilla katsastaminen perustuu auton merkkiin eikä kuntoon?”
    Itsellä on kolmenkymmenen vuoden autoilun kuluessa ollut kaiken merkkisiä pelejä alla. Toyotilla on tullut ajettua useampi satatuhatta kilometriä (pikaisesti laskeskellen +600 tkm), ja itsellä on ollut maineensa veroinen ilman pikkuvikoja (tai isompiakaan kun ole harrastanut dieseleitä). Eurooppalainen auto on monesti selvästi yksilöllinen, niin hyvässä kuin pahassakin.
    Se mitä kertoo kokonaislaadusta jotkut prosentin kymmenykset on sitten kokonaan eri asia. Kuten täällä on jo monet kerrat todettu, ne kalleimmat ja suurimmat viat eivät tilastoidu katsastusten yhteydessä.

    #826817 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Ruotsalainen ”Maskinskaderapport 2017”.

    Kympin kärjessä on lähes yksinomaan korealaisia ja japanilaisia autoja. Renaultkin näköjään pääsee kympin sakkiin.

    http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2017/01/lansforsakringar-maskinskaderapport-2017-skadefrekvens-bilmarke.jpg

    #827237 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Mitä mieltä tästä Hesarin jutusta, toimittaja vertailee Toyota Corollan ja E-sarjan hylkyprosentteja keskenään ? Eikö oikeampi vertailukohta olisi ollut vaikka C-sarja ja Toyota Avensis. (Harvoin muuten olen nähnyt Toyota Corollaa taksina mutta Avensista sen sijaan näkyy taksina ja jonkin verran C-sarjaakin.)

    C-sarjan ja Avensiksen ajokilometrit ovat yhtä suuret, mutta hylkyprosenteissa on valtava ero.

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005568309.html

    #827243 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja

    Jose Riikonen näköjään kirjoittaa täysin perättömiä Helsingin sanomissa ja vertaa Toyota Corollaa taksiauto Mersuun. Uskomaton sepustus ja NAURETTAVA JUTTU. On lapsellisuuden huippu rinnastaa taksiauto Mersu ja Toyota Corolla.

    Juuri tuollaista jälkeä syntyy kun jonkun toimittajan tehtäväksi annetaan muuttaa totuus toiseksi kuin mitä se on.

    Kun katselee tätä Trafin tilastoa, jossa on vihreät vaakapalkit klikkailemalla noita taulukon alla olevia vuosilukuja ja pitämällä hiiren osoitinta palkin päällä niin huomaa kuinka täydellisen ylivoimainen Toyota on verrattuna muihin automerkkeihin. Jokaisena vuonna viattomampien kärjesssä on jopa kolme, neljä tai viisikin Toyotan mallia kahdeksan parhaan joukossa.

    On aivan lapsellista, perusteetonta ja typerää väittää tuosta tilastosta mitään muuta kuin, että Toyota on laadultaan ylivoimainen. Kun noista Trafin taulukoista nyt ilmenee, että Toyotilla ajetaankin aivan yhtä paljon kuin muillakin autoilla niin nyt keksitään taas aivan uusia täysin epämääräisiä asioita kuten että Toyotia pidetään paremmin kuin muita autoja. Jos pikkuauto ja kaupunkiauto Yariksella ajetaan vähän vähemmän niin siinä ai ole mitään ihmeellistä. Miksi ihmeessä samanhintaista autoa samanlaiselle käyttäjäryhmälle myytynä pidettäisiin paremmein.

    Lisäksi vieläkin yritetään selittää, että Toyotilla ajetaan vähemmän kuin muilla autoilla. Kun ei nyt vaan näköjään ajeta. Sitten poimitaan sieltä yksittäisiä autoja, joita verrataan toisiinsa, jotta voitaisiin väittää jotain muuta.

    Kun on viisikin Toyotan mallia kahdeksan parhaan auton joukossa lähes joka vuosi niin ei pidä väittää enää yhtään mitään muuta kuin, että Toyota on laadultaan ylivoimainen.

    https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 117)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.