Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Katsastustilasto: Taksiautoilla ajetaan eniten

Tämä aihe sisältää 121 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 20.02.2018 at 11:08.

Esillä 2 viestiä, 121 - 122 (kaikkiaan 122)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #828110 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja

    Ehkä antoisampaa olisi miettiä sitä millaiset asiat autossa kuluu ajossa ja ehkä erikseen lyhyissä pätkäajoissa ja enempi jatkuvassa vajossa. Sen lisäksi olsi hyvä miettiä miten auto vanhenee vaikka sillä ei ajettaisikaan.

    Kulumismekanismit näissä kaikissa on ainakin jonkin verran erilaisia. Ei voida sanoa että auto ei ns. kulu jos sillä ei ajeta paljon. Kyllä se kuluu mutta eripaikoista tai erilailla kuin sellainen millä ajetaan paljon.

    Jos autolla ajettaisiin 8h päivässä Hki-Tre moottoritietä cruse-päällä päivästä toiseen vain muutamalla lyhyehköllä tauolla päivässä, sen kuluminen olisi kovin erilaista kuin jos sillä ajettaisiin vain 2x20km työmatka-ajoa. Aivan varmasti tasaista moottoritieajoa ajettu auto olisi paremmessa kunnossa kilometreihin nähden mutta lyhyehköä työmatkaajoa oleva auto paremmassa ikään nähden.

    Autojen kuluneet ja ehkä pettävät paikat olisi kovasti erilaisia.

    Se että jollain autoilla ajetaan tyypillisesti vähemmän ja lyhyempiä ajoja ei mitenkään tarkoita että ne eveitä kestäisi kuten autot joilla tyypillisesti ajetaan enemmän. Väite ei olisi looginen. Toki asia voi olla näin mutta tämä vaan ei todista sitä puoleen eikä toiseen.

    Joskus kauan sitten oli TMssä (vai oliko Tuulilasi) keltainen taulukkolisuke kerran vuodessa. Siinä oli tarkemmin eri automallien katsastuslöydöksiä eri ikäisille ja ajetuille autoille.
    Ainakin tuolloin kun tuota tuli tarkemmi tavattua, muistan havainneeni että verrattessa tyypillisä tojoja muihin, tojot oli vähempivikaisia kuin muut, myös vaikka vertailu olisi kilometrien mukaan. Toko tojot olisi tällöin vanhempia mutta silti vähä vikaisempia.
    Näin siis siilloin joskus. Nyt tilanne voi olla eri.

    Yhäkaikki vertaamalla saman ikäisiä autoja ja väittämällä pelkän ajosuorite-erojen mukaan että joku on kestävämpi, on vähintäinkin outoa.

    #828148 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    Juuri näin, ja lisäksi vielä pitkä talvi lisää alustan kulumista polannejäällä ja pakkastalvi vähentää ruostevaurioita vanhoissa autoissa. Siksi käytinkin hetken aikaa Katukivestä päähänsä saaneen trollauksen alas ampumiseen. Muuttujia on liikaa autojen kestävyyden toteamiseksi katsastuatilastosta, etenkin kun suuri osa kalliista vioista ei näy katsastuksessa.

    Ei ole olemassa algoritmiä samanikäisten 2 – 3 kertaisilla ajomääräeroilla olevien autojen vertaamiseksi, eikä merkittävästi eri ikäluokkien vertaamiseen samoillakasn ajomäärillä yhteismitallisesti.

    Syvemmin asiaa tonkineena lukitsen arvioni, jonka olen valmis altistamaan myöhempien vuosien kritiikille: aiemmin vertailemani C- ja E-sarjan Mersujen katsastustilastoissa 2008 ja 2009 näkyvä mallinvaihdos ei ole vain auton iän pohjalta määräytyvää omistajien valikoitumista hinnan peeusteella, vaan se tulee erottumaan myös näiden autojen vanhetessa. Laadun romahdus vanhemmissa tosiasia, mutta veikkaan ettei se jää pysyväksi 10 vuoden ikäisen Mersun kohdalle, vaan ero 2008 ja 2009 E-sarjan ja 2007 ja 2008 C-sarjan välillä säilyy myös autojen vanhetessa. Tätä puoltaa vuosien kuluessa myös se, että korin osissa kaikki mikä ei ole alumiinia on sinkkifosfatoitu.

    Saman on nähnyt jo vuosia saksalaisista katsastustilastoista. Juuri tämän sukupolven Mersut nousivat heti katsastusikäisiksi tultuaan kärkipäähän, missä niiden edeltäjät eivät olleet edes uutena, eivätkä ne sieltä ole sen jälkeen ajomäärää seuraavissa tilastoissa pudonneet.

    Syy on vähemmän dramaattinen, enkä lähde Katukiven tavoin julistamaan uskontoa tämän pohjalta. Mutta kun auton alusta on sellainen tukivarsien rytöläjä kuin Mersussa, niin jo oli korkea aikakin asentaa ne kestävistä laatuosista. Yksinkertainen pikkuasia, joka ei juuri vaikuta autoilun kustannuksiin, mutta joillekin elintärkeät katsastustilastot siistiytyvät kyllä, vaikkei sillä omistajalle oikeasti mitään merkitystä olekaan.

Esillä 2 viestiä, 121 - 122 (kaikkiaan 122)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.