Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Katumaasturien suosio kasvaa

Tämä aihe sisältää 244 vastaukset, 18 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Heinz-Guido 15.08.2018 at 17:14.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 245)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #870671 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Mukava kuulla, että kirjoitukseni kiinnostavat niin paljon, että seurailet milloin mihinkin ketjuun kirjoittelen. Siitä olen taasen syvästi harmissani, etten juuri Sinun viestiisi ehtinyt vastaamaan kuin vasta seuraavana päivänä ja jotenkin otit sen noin henkilökohtaisesti. En kyllä arvannut, että odotit noin kiivaasti vastausta viestiin, jossa ei ollut mitään kysymystä tai pyyntöä. Mutta nyt kun avasit itseäsi, niin ymmärrän sen, kuinka koet vuorokauden hiljaisuuden henkilökohtaisuuksiin menona. Voisitko muuten seuraavalla kertaa kysyä jotain tai pyytää vastaamaan kiireellisesti?

    Mitä Volvoon tulee, niin koko keskustelu on ollut edellisen mallin alkuvuosien myynnin vertaamista nykyiseen malliin elinkaarensa vastaavassa vaiheessa. Edellinen malli menetti otteensa markkinoihin yllättävän voimakkaasti ja vuoden 2010 markkinatilanne oli totaalisen eri kuin se, mistä tässä on puhuttu.

    #870680 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Vanha XC 90 möi näin. Myynti lähti laskemaan jo vuonna 2008.

    2004 5,018
    2005 35,976
    2006 33,200
    2007 31,336
    2008 18,980
    2009 10,757
    2010 10,118
    2011 10,609
    2012 10,433
    2013 6,845
    2014 3.922

    Uusi XC 90 myy näin.

    2015 12.777
    2016 32.428
    2017 30.996
    2018 15.947 Vuositasolla 2018 yhteensä 31.984 (arvio).

    Uusi malli julkistetaan vuonna 2020. Jotta NHB olisi väitteissään oikeassa, niin XC 90:n myynnin pitäisi romahtaa vuosina 2019 – 2020, romahtihan vanhan mallinkin myynti vuonna 2008 kolmen hyvän myyntivuoden jälkeen. Mahtaako tällainen romahdus olla todennäköinen.

    #870744 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ja taas satusetä sepittää väitteitä muiden suihin.

    #870861 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Ruvetkaapa taas WhatCarin kanssa ilakoimaan itse keksimistänne myynnin romahduksista.

    #870863 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Vanhempia hintoja en nopeasti ihan niin helposti löytänyt, mutta tästä vertailu vuoteen 2007, jolloin vanha XC90 myi vielä hyvin. Tästä myös nähdään, että vuonna 2010 ei ollut mitään alennusta, vaan päinvastoin, Volvo oli hieman kallistunut.

    2007
    XC90 3.2 awd 36.100 $
    BMW X5 3.0 45.900 $
    BMW on siis lähes 10 tonnia eli melkein 30 % kalliimpi.

    2018
    XC90 T6 55.350 $ (T6 koska BMW:n halvin malli jenkeissä kutoskoneella)
    BMW X5 x35i 59.500
    BMW on enää n. 4000 $ eli alle 10 % kalliimpi. Huomioitava myös, että Volvo on nelisylinterinen, kun vuonna 2007 molemmat olivat kuusipyttyisiä.

    #870870 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    HOX Heinz-Guido:

    Vaikkei tällä keskustelupalstalla juurikaan puhuta Volvoista, niin nyt tuli minuakin kiinnostava asia esiin: onko jossain julkistettu, että uusi XC90 olisi tulossa MY 2020 autoon? Ja olisiko sen tekniikasta kenties ennakkotietoja?

    #870900 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Mikko-L: ”Kaiken kirjoitteluni pointti tässä on juuri se, että muiden (maasturi)valintoja on naurettavaa arvostella. Millä eväillä siis minä arvostelisin sinun valintaasi? Arvstelen kirjoituksiasi siltä pohjalta, että pohdi omia valintojasi, äläkä sekaannu muiden valintoihin…”

    Onkohan ongelma se, että kun puhutaan sinun valitsemasi autotyypin huonoista puolista, koet sen sinun valintojesi arvosteluksi? Siitähän ei ole kyse, koska kyse on auton ominaisuuksista. Tietysti otsikossa puhutaan katumaasturien kasvavasta suosiosta ja sen voi käsittää toisten valintoja koskevaksi aiheeksi ja kun kasvavan suosion sekä sinun valintasi takia pitäisi hehkuttaa, ehkä meillä NHB:n kanssa homma meni hiukan sivuun. Pahoittelut, jos kyse on tästä.

    HybridRules: ”Jokaisella farmarilla ajavalla on vakavan pohdinnan paikka, onko hänellä niin suuri perusteltu käyttötarve juuri farmarille, että on oikein ajaa farmarilla sen sijaan, että käyttäisi jotain viistoperäistä autoa”

    Avaa tuosta aihetta käsittelevä ketju, mutta ei puututa aiheeseen, kun kyse on katumaastureista. Liikenteen puolella olen pyöräily-ketjussa koittanut tuoda esiin kulkutapavalintaa, joten voithan osallistua myös siihen ja kertoa näkemyksesi siitä, miten turhaa auton käyttöä voisi vähentää ja korvata osan liikkumistarpeesta pyöräilemällä. Nyt en muista, olitko sinä vai Mikko, joka sanoi suuren osan ajoistaan muodostuvan lyhyistä matkoista, joten silloin pyöräilyn potentiaali on erityisen suuri ja varmaan näkemyksiä aiheesta on runsaasti.

    #870997 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Koko ajatus siitä, että ei saisi keskustella muiden omistamien autojen huonoista puolista, tuntuu aika käsittämättömältä. Tässä on nyt paljon samaa, kuin yrityksessä vaimentaa maahanmuuttopolitiikan arvostelu vilauttelemalla rasistikorttia. Itse olen sitä mieltä, että kaikkien autojen ominaisuuksista pitää ehdottomasti saada keskustella. Ei tulisi mieleenikään alkaa riehumaan siitä, että joku kritisoi automallia, jollaisen satun omistamaan.

    #871169 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    ”Koko ajatus siitä, että ei saisi keskustella muiden omistamien autojen huonoista puolista, tuntuu aika käsittämättömältä. Tässä on nyt paljon samaa, kuin yrityksessä vaimentaa maahanmuuttopolitiikan arvostelu vilauttelemalla rasistikorttia. Itse olen sitä mieltä, että kaikkien autojen ominaisuuksista pitää ehdottomasti saada keskustella. Ei tulisi mieleenikään alkaa riehumaan siitä, että joku kritisoi automallia, jollaisen satun omistamaan.”

    No ethän sinä NHB muuta teekään kuin etsit virheitä ja puutteita niistä automerkeistä joihin nähden sinulla on kielteinen asenne. Jatkuva räpätys toisten omistamista autoista taasen kertoo jonkinlaisesta tunnevammaisuudesta ja narsismista, eli todella kielteisistä persoonallisuuden piirteistä.

    Lisäksi tälle autopalstalle kirjoittaa vain muutama henkilö. Vaikea ymmärtää että tällaiselle rajatulle joukolle pitää tulla julistamaan omia kielteisiä näkemyksiään niistä automerkeistä joista ei satu pitämään.

    #871504 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Eli suljetaan palsta, kun mistään negatiivisesta ei saa puhua. Aina joku omistaa jonkun auton.

    Sitäkö yrität sanoa?

    Mielestäni huonojen ominaisuuksien käsittelyssä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos olet tyytyväinen valintaasi. Minun autossani on huonoja puolia, enkä niitä kiistä ja osa osa minusta hyvistä on toisen mielestä huonoja.

    Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettet ole tyytyväinen. Sekin olisi ok, aina ei valinnat mene nappiin. Ongelma tästä tulee vasta, jos ei tilannetta itselleen tunnusta.

    #871507 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Niin. Suomalaisen omasta autosta ei juuri vikaa tai puutetta löydy, mutta ne viat ja puutteet sekä heikot ominaisuudet löytyvät aina muitten autoista (taikka autotyypeistä).

    Itse voin kyllä myöntää esimerkiksi että oma katumaasturini on liian lyhyt vaikkapa Seatin farmariin nähden. Tuonhan toit itsekin esiin kun puhuttiin katumaastureiden heikkouksista.

    #871510 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Miten niin niin? Juurihan sanoin, että minun autossani on huonoja ominaisuuksia.

    #871511 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    ”Miten niin niin? Juurihan sanoin, että minun autossani on huonoja ominaisuuksia.”

    Hyvä tietää tuo. Mutta vaikka kertoisit näistä autosi huonoista ominaisuuksista, niin saattaisin pitää näkemyksiäsi vain makuasioina taikka ”mitättöminä” asioina.

    #871604 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Seat Leon oli alkuvuoden suosituin Seat-malli Suomessa.

    Näköjään Tuulilasin uutisia ei voi enää linkittää, tulee pyytämättä vaan jotakin Danny ja Erika – osastoa.

    #872053 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    TM:n uutisissa on maininta ilmanvastuskertoimen ennätyksestä, Mersun A-sarjan sedanille 0,22. Tuolle ilmoitetaan keulan pinta-alaksi 2,19 m2, joten noiden tulo on 0,48.

    Jos virtaviivaisen katumasturin kerroin on 0,3 ja keulan pinta-ala 15% Mersua suurempi, tulee siitä 0,76.

    Arvo on 1,5-kertainen ennätysmersuun verrattuna. Eihän se miltään tunnu, kun kaasupoljinta mukavalla penkillä istuen painaa. Silti asia on minusta todella merkittävä. Nimenomaan siksi, että autojen määrä/ajosuorite on suuri ja ratkaisua päästöongelmaan ei ole lähitulevaisuudessa näkyvissä. Ylimääräisen ilman puskemisesta tuskin mitään lisäarvoa kukaan saa. Kannattaa kokeilla vaikka pyöräilyä, jos on eristänyt itsensä sinne lasien ja peltien ympäröimään koteloon todellisuutta karkuun.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 245)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.