Etusivu Foorumit Autot Liikenne Kitkakerroin

Tämä aihe sisältää 67 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  2016🌕 26.02.2017 at 16:36.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 68)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #731429 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija76931
    Osallistuja (Participant)

    Haluaisin tietää, onko olemassa testausta/mittausta sellaisesta, kun talviaikana on ajokaistalla paljas ura(jäässä) ja vieressä tiukkaan pakkaantunutta lunta/jäätä. Kaksi ajotapaa: toinen kiihdyttää/jarruttaa uran asfaltilla, toinen ajaa n. 40 cm sivussa pois urasta. Miten käy jarrutusmatkojen ja kiihdytysaikojen kummassakin tapauksessa? Oletetaan, että ajot tehdään samalla autolla, samoin renkain peräkkäin, että ajo-olosuhteet eivät muutu. Nimim. Ulos urasta.

    #731438 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Noin 30 vuotta on tullut ajettua ulkona urista käytännössä reunaviivan vieressä ja kun tuohon tottuu se käy kun luonnostaan. 5-sarjan BMW autoilla millä on ajettu kaikki nämä kyseiset vuodet ei noihin kansanautojen tekemiin uriin raideleveyden takia iso BMW vaan millään sovi. Raideleveys tekee ajosta hirveää jos koittaa sovittaa leveämmän raideleveyden omaavan auton noihin uriin. Leveät renkaat kapeassa urassa sula mahdottomuus. Toinen rengas puolittain urassa ja toinen reunalla. Olen monesti ihmetellyt kun testaajat koittavat ajaa noissa urissa kyseisillä autoilla vaikka sen pitäisi maalaisjärjellä ajatellen olla jo etukäteen täysi mahdottomuus. Tämä lentävä sanapari ”vetelee urissa” on juuri näiden hölmöjen pakko ajaa urissa kuin muutkin ajaa hokema. Ja onhan se sulaa hulluutta ajaa urissa vaikka tuota valmista ”latua” näytää monet ajavan. Reunaviivan vieressä asfaltti on tasaisempaa ja noissa urissa se on ymmärrettävästi karkeampaa ja lisää myös rengasmelua. Paremmalla asfaltin pinnalla kitkakerroin on tietenkin uudelle renkaalle suotuisampi kuluu vähemmän ja vetopitoa on kiihdytyksessä enemmän ja jarrutusmatkat lyhenee näin voisi todeta ilman testaustakin. Eipä silti kyseinen testi saattaisi valaista tietämättömiä ajamaan ”ulos urasta” kuten totesit. Toisaalta on niinkin, että ajakoot ne urissa jotka autoineen sinne sopii. Sateella kun nuo urat ovat täynnä vettä vesiliirron vaara moninkertaistuu se kannattaa pitää mielessä niiden ketkä noissa urissa vältämättä haluavat ajaa.

    #731440 Ilmoita asiaton viesti

    🌕
    Osallistuja (Participant)

    Kumpi näistä on se kansanauto? mikä ei vetele urissa.
    Raideleveys edessä, mm 1594 1560

    Kansanautojen raideleveydet ylittää 1520 mm + raskasliikenne niin kyllä 1594 mm osuu hyvin tähän raideleveyteen ei sillä mitään junaradan mm tarkkaa raideväliä ole.

    #731445 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Saivartelu lähti heti käyntiin kuin tuleen bensiiniä nousi trolli kolostaan. Kokoluokka pyhä yksinkertaisuus, löytyy kansanautoista lähelle saman raideleveyden olevia autoja totta kai. Käytä nyt hitusen sitä maalaisjärkeä joskus jos sitä se hitunen vaikka löytyy. Kapeilla renkailla sinne luonnollisesti paremmin sopii.

    #731449 Ilmoita asiaton viesti

    🌕
    Osallistuja (Participant)

    9 §
    Ajoneuvon paikka ajoradalla
    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

    #731484 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Urien vieressä ajamisesta tulee melkoista slalomia, koska urat oikovat mutkia niin paljon, että oikeaan ja vasempaan mutkaan joutuu käytännössä ajamaan eri puolella uraa. Urien yli joutuu ajamaan jatkuvaa sik-sakkia pysyäkseen omalla kaistalla.

    Ei siinä mitään ongelmaa ole, kun on rauhallisesti käyttäytyvä pitkäakselivälinen takavetoinen, mutta jos urat häiritsevät, kannattaa rengasvalinta tehdä sen mukaisesti. Minulle jo 225/55/16 oli ihan liian leveä talvirengas. Ainakin noin ”leveä” Michelin oli ihan säälittävä lumessa ja veteli ihan törkeästi tiehöylän tekemissä kapeissa sormiurissa. 205 Nokian rauhoitti vetelyn ja toi lumi- ja jääpidon.

    #731610 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    tracktest: ”Ja onhan se sulaa hulluutta ajaa urissa vaikka tuota valmista ”latua” näytää monet ajavan.”

    Ei se sentään sulaa hullutta ole ajaa urissa, koska useimmiten ihmiset eivät aja niissä urissa tarkoituksella. Eikä se ole hulluutta myöskään aina kun urissa ajaa tarkoituksella. Syy-seuraus-suhde menee niin päin, että urat muodostuvat sinne missä ihmiset ajavat silloin, kun ajavat luonnollisesti, alitajuntansa ohjaamina. Urien ilmestymisen nopeudesta ja niiden syvyydestä näkee, kuinka ison osan ajasta kuskit ajavat ajattelematta; melkein aina.

    Ihmiset hakeutuvat tiettyyn kohtaan kaistallaan sen mukaan, missä stressi koetaan pienimmäksi. Tähän perustuvat yritykset siirtää autoja kauemmas vastaantulijoista levennetyillä keskiviivoituksilla ja –pientareilla. Tämän ilmiön huomaa hyvin kun seuraa miten kuljettajat käyttäytyvät keskikorokkeiden kohdalla. Muuten keskiviivan tuntumassa ajavista iso osa koukkaa kauemmas kaistansa vasemmasta reunasta korokkeen kohdalla. Sama ilmiö siirtää autoja kohti keskiviivaa kun ohitetaan lähellä oleva kaide. Tutkimuksessa “Kuljettajiin vaikuttaminen liikenneympäristön suunnittelulla” on kaikenlaista mielenkiintoista näistä asioista.

    Itsensä voi helposti opettaa ajamaan automaattisesti lähellä oikeaa reunaa, mutta olen huomannut itselläni ongelmaksi, että hakeudun sinne reunaan automaattisesti aina. Pimeässä itseään pitää tietoisesti vahtia, koska silloin mielestäni oikea paikka on kauempana reunaviivasta kuin päivällä. Pimeitä (sekä kirjaimellisesti että vertauskuvallisesti) jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten pitää jättää enemmän turvamarginaalia kuin päivällä. Käytännössä tämä tarkoittaa että ajan välillä urissa myös tarkoituksella, mutta en silti pidä sitä sulana hulluutena.

    .

    #731624 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Lukija 76631:” Haluaisin tietää, onko olemassa testausta/mittausta sellaisesta, kun talviaikana on ajokaistalla paljas ura(jäässä) ja vieressä tiukkaan pakkaantunutta lunta/jäätä.”

    Oma arvaukseni on, että muuttujia on liikaa jotta mittaustuloksista olisi hyötyä. Joissakin oloissa uran ulkopuolella varmasti on jollekin rengastyypille enemmän kitkaa kuin urassa, kilometrin päässä tilanne voi olla toisin päin. Urissa on joskus jäätä, joskus se kuluu pois, eikä kuski voi olla kulloisestakin jäätilanteesta koko ajan selvillä. Oma arvaukseni on, että keskimäärin talvikeleissä paras kitka löytyy urista. Silti ajan itse useimmiten niiden ulkopuolella, koska ne yleensä muodostuvat sellaiseen kohtaan tietä, jossa liikennesääntöjen mukaan ei pitäisi ajaa.

    Mutta silti minuakin kiinnostaisi tietää enemmän tuosta asiasta.

    #731816 Ilmoita asiaton viesti

    Kutvonen
    Osallistuja (Participant)

    Ajan sekä kitka- että nastarenkailla.
    Minulle on muodostunut mielikuva, että silloin kun taajamassa ajokaistalla on sitä pakkaantunutta lunta paljaan uran kehyksenä, saan ”yleensä” paremman kiihdytyspidon pakkaantuneen lumen puolelta. Kun siinä urassa oikeasti on jäisen liukasta, on mielikuva voimakkaampi kitkarenkailla. Nastoilla sitä mielikuvaa sotkee kiihdytyksessä aktivoituva nastarapina, joka saa siirtymään lumelle kitkatuntumasta riippumatta. Mitään absoluuttista totuutta tuskin kukaan voi antaa, koska asiaan vaikuttaa lämpötilan ja rengastuksen lisäksi myös lämpötilan muuttuminen. Kun lauhtuu, on jäinen ura liukkaampi kuin lämpötilan laskiessa. Pakkaantuneeseen lumeen lämpötilan muutos tuskin vaikuttaa vastaavasti. Mielestäni kannattaa ottaa tilanteen ja rengastuksen mukaan tuntumaa molempiin pintoihin ja ajaa sen mukaan, kuitenkin pyrkien ajamaan siellä missä kaista kulkee eikä siellä mistä muut ovat ajaneet.

    Voin olla myös maalaisjärjeltäni vajavainen, mutta en myöskään oikein tunnista joidenkin senttien tai millien eroilla eri henkilöautomallen raide- tai rengasleveyksissä olevan asian kanssa mitään tekemistä. Aika tarkkaan saavat kansanautoilijat ajella kapeilla vehkeillään keskenään samoissa urissa, että pari senttiä leveämmälle yksittäiselle paremman väen autolle ei syntyisi riittävää uraa. 🙂 hih suorastaan.

    #731846 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Onhan tämä etten sanoisi hieman kummallista, että reunaviivan vieressä ajo aiheuttaa tämän kaltaista parranpärinää. Ajakoon kukin missä parhaaksi näkee. Ivallinen suhtautuminen sekin hieman kummastuttaa vaikka asiaa selittäisi parhain päin. Urissa ajavia kun ei kiinnosta muu kuin urissa ajelu. Koittakaa joskus kyllä se leveilläkin renkailla hienosti menee edessä 245 ja takana 275 kesällä ja talvella hieman kapeimilla. Kyllä siinä lumessa on parempi pito kuin siinä kapeilla renkailla kiillotetussa urassa, aivan oikein. Tuokin tukee reunaviivan vieressä ajoa jos huomaat. 740 GLE en todellakaan seuraa uria vaan ajan tuon reunaviivan vieressä, tämä nyt varmaan menee vihdoinkin jakeluun. Ei juurikaan kiinnosta vaikka urissa ajavat oikoisivat kaikki mutkat. Pitää sitten väistää jos tuppaavat tulemaan samalle kaistalle. Eipä kyseisiä kuljettajia ole tähän päivään tarvinnut juurikaan väistellä ajelevat ilmeisesti hieman pohjoisempana kenties.

    Kutvoselle vielä se että jos pidät minua jotenkin mielenvikaisena niin ajoin korttini kuorma-autolla 80-luvun alussa ja silloin vanhempi autokoulun opettaja kehotti ajamaan reunaviivan vieressä ja siitä asti olen tuota noudattanut. En ole kohdannut mitään ongelmia ajamisen suhteen vaan päinvastoin nauttinut ajamisesta. Ja olen huomannut etten ole ihan ainoa laatuaan joka ajaa reunaviivan vieressä.

    #731887 Ilmoita asiaton viesti

    🌕
    Osallistuja (Participant)

    ”Onhan tämä etten sanoisi hieman kummallista, että reunaviivan vieressä ajo aiheuttaa tämän kaltaista parranpärinää.”

    tracktest etkös sinä aikaisemmissa tarinoissa ajanut keskiviivan vieressä kun tiekin on siellä sileämpää.

    Urathan muodostuu oikealle kaartavassa tiessä oikeaan reunaan ja vasemmalle kaartavassa vasempaan reunaan.

    Minkä takia käyttää sellaisia renkaita millä joutuu taiteilemaan mahdollisten urien reunalla?
    Kansanauton 205 ei urista piittaa ja kaistavahti huolehtii jos merkinnät on kunnossa kaistalla pysymisen.

    #731895 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @tracktest: Jos ajat reunaviivan vieressä, etkö päädy ajamaan oikealle kääntyviä mutkia urissa ja vasureita urien oikealla puolella, siis oikea pyöräura auton keskellä?

    En ole huomannut paikkakuntakohtaisia eroja, mutta saattaahan niitäkin olla?

    #731898 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tämä yksi taitaa käyttää aineita kun mikään ei näytä uppoavan kaaliin edes toistettuna. Reunaviivan vieressä siis en keskiviivan vieressä. Edelleenkään en piittaa urissa ajavien oikomisista. Aion kyllä väistää jos tulevat jossain päin Suomea keulaa kohti aivan varmasti.

    Ja tämä myös toistettuna, en aja viivojen päällä enkä viivojen yli. Kaistavahti ei ohjaa autoa urissa ajamiseen ja kaistavahti on kytkettävä aina päälle ajoon lähtiessä jos sitä kokee tarvitsevansa. Keskustelenko jonkun sortin hupiukon kanssa häh? Urissa ajaville idiooteille on ihan oma näkyvissä oleva latu.

    #731905 Ilmoita asiaton viesti

    🌕
    Osallistuja (Participant)

    Hupiukko tietää että urat muodostuu aina kaarteen mukaan eripulille kaistaa, on siis todella rasittavaa taiteilemista jos niitä yrittää välttää.
    Etenkin talvella urasta poistuminen voi olla kohtalokasta.

    #731923 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Talvella polanteiden yli pujottelu voi toki olla jopa vaarallista. Ohituksiin ei pidä lähteä jos ei ole aivan pakko ohittaa esimerkiksi huomattavaa alinopeutta ajavaa kulkuneuvoa. Polanteet ovat kovaksi tallautuneita lumi ja jääharjanteita, kun kelit ovat suotuisat näitä syntyy joka talvi. Se on tullut huomattua melkein joka talvi, että näiden poistoon ei ryhdytä ennen kuin ollaan reilusti plussan puolella. Tämä kun vaatii järeät koneet että jäisen polanteen poisto edes jotenkin onnistuu. Maltti on valttia huonoissa olosuhteissa. Kiireet pois ja matkaan riittävä aika selviää varmasti perille mihin sitten matkaakin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 68)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.