Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

Tämä aihe sisältää 312 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Penteles 24.04.2018 at 11:37.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 313)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #673126 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Erittäin mielenkiintoinen aihe tänä päivänä on käyttöliittymä autossa. Aikanaan BMW toi iDrive-ideologian ja rullahiiren sekä valikot automaailmaan. Hienoa kehitystä on tapahtunut ja viimeisimmät versiot tottelevat jo pelkkää käden liikettä. Myös näyttö (kuten myös Audeissa ja Mercedeksessä) on nostettu mahdollisimman korkealle ja tieto jaetaan ylhäällä ja leveyssuunnassa, ts. katse säilyy tiessä ja se palvelee korkeinta turvallisuusajattelua. Tietysti tämä ei ole halpa tapa toimia.

    Viime aikoina on markkinoille ilmestynyt myös kosketusnäyttöjä. Mm. Kia, Opel ja Volvo ovat tuoneet kosketuksella toimivia käyttöliittymiä. Herää kysymys, miten turvallisuus on voitu unohtaa? Käytön hipelöinti on verrattavissa tekstiviestin lähettämiseen ja tuollaisen näytön operointi tulisi olla sallittua ainoastaan auton ollessa paikallaan. Käytön kannalta vaikeuksia tulee esim. hanskat kädessä. Ainoa päätelmä on se, että nämä em. merkit hakevat säästöä joka paikassa, helppo on laittaa kaikki ”nappulat” kosketusnäyttöön alas keskikonsoliin ja unohtaa liikenneturvallisuus.

    #673135 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Tulevaisuudessa informaatio saattaa olla integroitu tuulilasiin ja informaation saa vaikkapa kättä heilauttamalla.
    Sitä tuskin saa kosketusnäyttönä, se vielä puuttuisi että painikkeet olisi tuulilasissa 🙂

    Pil­king­ton tuo näy­tön suo­raan tuu­li­la­siin

    #673144 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Enemmän kai se turvallisuutta vaarantaa jos autossa on hengenvaaralliset turvatyynyt, joista lentää metallia.

    http://blog.caranddriver.com/audi-bmw-volkswagen-add-1-7-million-vehicles-to-takata-airbag-recalls/

    #673146 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    En ole perehtynyt muiden valmistajien kosketusnäyttöön, mutta Volvossa se vaikuttaa helppokäyttöiseltä ja toimii hyvin myös hanskat kädessä. Ja näyttöön voi myös kirjoittaa kirjaimia sormen päällä piirtämällä kun syötetään navigaattorille osoite. Lisäksi toinen navigaattorin näyttö on mittariston keskellä. Ja eihän tuota kosketusnäyttöä tarvitse koko ajan ajaessa hipelöidä, koska ohjauspyörässäkin on sille kauko-ohjausnapit ja toisaalta kosketusnäytön alapuolella on muutama ihan fyysinen nappi lämmityksen ja audiolaitteiden säädöille. Lisäksi käyttöä helpottaa Home-näppäin, jolla aina pääsee alkuvalikkoon. Ja lisävarusteena on saatavana heijastusnäyttö tuulilasiin kuten monella muullakin merkillä eli kyllä turvallisuusnäkökohdat on otettu Volvolla aina tosissaan myös käytettävyyden suhteen.

    Huonoa on ehkä se, että sormenjäljet näkyy kosketusnäytössä aika selvästi eli sitä pitää pyyhkiä aina välillä, kuten kännykänkin näyttöä, jos haluaa sormenjäljistä eroon. Ja kosketusnäytön toimintaan on syytä perehtyä jo ennakolta, eikä alkaa ajaessa siihen vasta perehtymään. Onhan niitä toki monia vanhempia ihmisiä, joille tuollainen kosketusnäyttö voi olla vaikea aluksi, mutta enemmistö ihmisistä omaksuu tuollaisen nopeasti. Eikä se BMW:n iDrive ole varmasti yhtään sen helpompi omaksua, jos valikoissa liikkuminen ei ole tuttua. Volvon tapauksessa tuohon näyttöön on kyllä satsattu paljon eli mistään säästöistä sen suhteen ei voi puhua, että nappirivi on jätetty pois.

    Kovasti ainakin toimittajat tuntuu tykkäävän Volvon kosketusnäytöstä noissa alla olevissa videoissa.

    Tässä videossa näytetään miten kosketusnäyttö toimii hanskat kädessä.

    Tässä pitempi video, jossa toiminnot näytetään tarkemmin.

    #673162 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    BMW tuo eleohjauksen autoon: Ei enää nappien painalluksia. BMW:n uudessa 7-sarjassa tämä on jo käytössä.

    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/bmw-tuo-eleohjauksen-autoon-ei-enaa-nappien-painalluksia/5629324

    #673172 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    .

    #673174 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Vaikka olen uutta Volvoa hehkuttanut, niin itsekin suhtaudun pienellä varauksella kosketusnäyttöihin autossa. Eihän niitä tietenkään kuulu ajon aikana juurikaan räplätä, kuten ei puhelintakaan, mutta ihan jo ne sormenjäljet ärsyttävät. Helpompaa olisi käyttää kyynärpää tuettuna jonkinlaista ”hiirtä”. Tietenkin näissäkin asioissa on hyviä ja huonoja toteutuksia.

    Enemmän olen kuitenkin huolissani kännyköiden käytöstä liikenteestä. Kun näkee kuinka riippuvaisia nykyteinit ovat kännyköistään, niin he tuskin pystyvät olemaan räpläämättä niitä autossakaan. Ja kyllähän etenkin vanhemmat naisetkin läpättävät jatkuvasti luuri korvalla liikenteessä.

    #673180 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Autoihin yleistyvät kosketusnäytöt vaarantavat liikenteen

    Nappulat eivät ole enää autoissakaan muotia. Nyt pitää olla kosketusnäyttö.

    Esimerkiksi uudessa Peugeot 308:ssa on perusmallia lukuun ottamatta iso kosketusnäyttö, josta säädetään auton asetuksia, radiokanavia, jopa lämmitystä ja ilmastointia.

    Se kuulostaa kätevältä, mutta ei ole.

    Kosketusnäyttöä ei voi käyttää katsomatta. Nappulaa voi kääntää vaikka silmät kiinni, mutta kosketusnäytöltä ei löydä mitään käsikopelolla.

    Näytöstä ei myöskään tunne, onnistuiko painallus vai ei.

    Ongelma on se, että näyttöä vilkuillessa kuskin huomio herpaantuu ajamisesta. Tähän ongelmaan on puuttunut jo EU-komissiokin.

    Komission aloitteesta autonvalmistajille on tehty ohjeet, jotka koskevat auton viihde- ja tietojärjestelmien käyttöä. Järjestelmät eivät saisi vaarantaa turvallista ajamista.

    Ajaessa kuljettajan pitäisi saada muutamalla nopealla vilkaisulla oleellinen tieto auton järjestelmistä. Tiedon pitäisi löytyä maksimissaan sekunnissa.

    Tämä ei käytännössä toteudu monessakaan automallissa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa uudet Volkswagen Golf tai Škoda Octavia. Niiden paremmin varusteilluissa malleissa on kosketusnäyttöjä, joiden valikkoja rullaillaan edes takaisin pienistä nuolinäppäimistä. Sellainen vaatii tarkkuutta eikä toimi läheskään yhtä jouhevasti kuin vaikkapa älypuhelimen näytön ohjailu.

    Seikkailu infonäytöllä pitäisi aina keskeyttää, jos liikennetilanne sitä vaatii. Keskeytyksen jälkeen kuljettajan pitäisi pystyä palaamaan takaisin samaan kohtaan. Monissa autoissa tämäkään vaatimus ei toteudu.

    Autonvalmistajat ovat varmasti lukeneet nämä yleiseurooppalaiset suunnitteluohjeet. Miksi niitä ei silti noudateta?

    ”Ohjeiden seuraaminen ei ole välttämättä ihan helppoa. Lisäksi ohjeet eivät itse asiassa ota erikseen vielä kantaa kosketusnäyttöihin”, huomauttaa tekniikan käyttämisen erikoistutkija Merja Penttinen VTT:ltä.

    Nopean kehityksen myötä autoteollisuus ehtii tuoda laitteita myyntiin ennen kuin riippumattomat tutkimuslaitokset ehtivät niitä kunnolla tutkia.

    Kosketusnäyttöjen yleistyminen vaikuttaa silti väistämättömältä. Se on Penttisen mielestä selkeä haaste.

    Perinteisiin nappuloihin verrattuna näytön kosketusalueisiin on vaikeampaa osua katsomatta varsinkin, kun auto tärisee ajettaessa aina jonkin verran. Kaikkea ei siis kannattaisi korvata kosketusnäytöllä.

    ”Ideaali ei ole 70 nappulaa kojelaudassa, eikä myöskään nolla nappulaa vaan jotain siltä väliltä. Tärkeitä päivittäisiä toimintoja olisi hyvä pitää edelleen nappuloissa”, Penttinen sanoo.

    Helsingin Sanomat

    Raimo Tengvall

    #673181 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Perinteistä Volvon turvallisuusajattelua ei voi pitää enään sen tärkeimpänä prioriteetteina. Kosketusnäyttöä kun tulevat käyttämään hyvin erilaisen ajattelun omaavat ihmiset. Volvon kosketusnäyttöä ei voi pitää turvallisena sillä aina löytyy niitä jotka tulevat räpläämään kosketusnäyttöä ajon aikana. Tämä lyö ainakin kevyesti kasvoille Volvon tunnetuksi tekemää turvallisuusajattelua. Montaa muuta merkkiä tietenkin myös, mutta Volvon kohdalla se korostuu kun peilaa sen historiaa.

    #673191 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Mikähän tässä on se ongelma Volvon kohdalla kun tähän Volvon käyttöliittymään kuuluvat nuo peukalosäätimet ohjauspyörässä ja monipuoliset ääniohjausmahdollisuudet. Ilmeisesti lähes kaikkiin toimintoihin on tuo ääniohjaus, tässä esimerkkinä lämpötilan säätö.

    Lisäksi kaikille tärkeille perustoiminnoille on omat erilliset nappinsa. Mittariston kohdalla on muuhun infotainmentiin integroitu näyttö.

    ”UUTISET
    Geneve: Volvon kojelauta nielaisee tabletin
    04.03.2014 | TL-verkkotoimitus
    Geneve: Volvon kojelauta nielaisee tabletin
    Volvo esitteli Geneven autonäyttelyssä uuden autojen ohjausjärjestelmän, joka on suunniteltu suuren kosketusnäytön ympärille.

    Ruotsalaismerkin mukaan tekniikka yksinkertaistaa ja parantaa tapaa, jolla kuljettaja käyttää autoa.

    Kosketusnäyttö korvaa keskikonsolin perinteiset painikkeet ja säätimet yhdellä siistillä ja sulavalla ohjauspaneelilla. Se yhdistää tablettitietokoneille ominaiset toiminnot, kuten pyyhkäisyn ja nipistyksen, uusiin ratkaisuihin, jotka on suunniteltu erityisesti autokäyttöön. Tekniikka toimii myös vuorovaikutuksessa kuljettajan edessä olevan digitaalimittariston kanssa.

    ”Perusajatuksena on organisoida säätimet ja tiedot intuitiivisella ja käyttäjäystävällisellä tavalla. Kaikki toiminnot ovat juuri siellä, missä niiden odottaakin olevan, mikä tekee ajokokemuksesta entistä nautinnollisemman, tehokkaamman ja turvallisemman”, kertoo Volvon muotoilujohtaja Thomas Ingenlath.

    Uusi ratkaisu esitellään seuraavassa autosukupolvessa alkaen täysin uudesta Volvo XC90 -mallista vuoden 2014 aikana.

    ”Uusi käyttöliittymä luo sulavan, loogisen ja turvallisen vuorovaikutuksen kuljettajan ja auton välille. Kyse on paljon muusta kuin suuren kosketusnäytön asettamisesta kojelautaan. Olemme kehittäneet digitaalisen ympäristön, joka on täysin integroitu autoon”, Thomas Ingenlath sanoo.

    Neljän “laatan” pino

    Näytön asettelua voi kuvailla joustavien “laattojen” pinona. Jokaisella laatalla on oma avaintoimintonsa.

    Navigointi on ylhäällä, minkä jälkeen vuorossa ovat media ja puhelin.

    Laattojen yläpuolella on ohut ilmoitusnauha, ja digitaaliset ilmastointisäätimet ovat pinon ”perusta”.

    Käyttöliittymä sisältää myös peukalosäätimet ohjauspyörässä sekä laaja-alaisia ääniohjausmahdollisuuksia.”

    #673194 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Jos vertaa vaikka Teslan näyttöä ja tätä I – Drivea niin I – Drive vaikuttaa todella monimutkaiselta erilaisine valikkoineen. Volvon näytössä taas on vain neljä aluetta eli se on todella selkeä.

    Teslan ei ole tarvinnut säästää kustannuksissa, joten väite jonka mukaan kosketusnäytöt on tehty säästösyistä on perätön. Kosketusnäyttö on Teslassa, Volvossa, Jaguarissa ja Land Roverissa. Eli niinsanotusti paremmissa autoissa. llmeisesti juuri tämän helppokäyttöisyyden takia.

    Ainakin Teslaan pystyy lataamaan ajoa helpottavia sovelluksia kuten esimerkiksi varoitusohjelmia nopeuskameroista. Ja varmaan kaikkia muitakin sovelluksia maan ja taivaan väliltä.

    #673227 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Onkohan nyt BMW-kuskeissa havaittavissa jopa pienoista kateutta, että jospa tuo kosketusnäyttö on sittenkin edistyksellistä ja BMW ei olekaan sen suhteen eturintamassa, vaan on jäänyt jälkijunaan. Volvolla ainakin kosketusnäyttöön on panostettu suuria summia ja siitä on haluttu tehdä tulevaisuuden käyttöliittymä, johon kaikki tulevat mallit pohjautuu. Ei siinä veikkaukseni mukaan kauaa mene kun BMW ja muut saksalaiset premiumit tuo myös näyttöihinsä kosketusvalinnat.

    Oleellistahan on se, että nykyautoissa on niin paljon toimintoja, jotka on pakko hoitaa jonkinlaisen valikkorakenteen kautta ja jotta valikoiden käyttäminen olisi helppoa, niin näytöt suurenee koko ajan ja toisaalta kun valmistajat haluaa kehittää omia navigointijärjestelmiään, niin sekin vaatii ison näytön. Noissa suurentuvissa näytöissä on sitten liikuttava jollain tavoin tekemässä valintoja ja tässä mallia on otettu tietokoneista eli voi olla jonkinlainen hiiri vaihdekepin vieressä, kuten BMW:n IDrive. Vanhin ratkaisu on pelkät erilliset nuolinäppäimet kojelaudassa, kuten Volvolla oli aiemmin tai sen lisäksi vielä nuolinäppäimet ohjauspyörässä ja uusimpana autoihinkin alkaa tulla kännyköissä ja tableteissa käytetty kosketusnäyttö.

    Minusta kosketusnäyttö on kätevä valikoissa liikkumiseen, mutta autokäytössä pitää olla todella selkeästi jaoteltu näyttö ja vaihtoehtoisia käyttötapoja näytön kosketukselle auton liikkuessa. Jotain on syytä jättää käytettäväksi erillisistä napeistakin. Puheohjaus tai eleohjaus ovat hyviä ja turvallisia tapoja tehdä valintoja auton liikkuessa. Mersun uudessa E-sarjassa on ratissa eräänlainen pieni hiirimatto eli ns. touch control painikkeet ja sekin voisi olla hyvä lisä kosketusnäytön käyttöön. Ja sitä paitsi kosketusnäyttöhän on varsin kätevä ajon aikanakin matkustajan käytettäväksi.

    Eli eihän tuo itse kosketusnäyttö autoissa ole mikään paha asia, vaan sille vaan pitää olla riittävästi turvallisia käyttötapoja ajon aikana. Volvosta puuttuu iDrive:n kaltainen säätöpyörylä vaihdekepin vierestä ja ehkäpä sellainen tai jokin hiirimatto siihen myöhemmin lisätään. Mersun kaltaiset touch control -painikkeet voisi myös olla hyvä lisä. Eihän mikään tule kerrasta täydelliseksi, joten on syytä odottaa mihin suuntaan kosketusnäytöt ja sen käyttämistä avustavat käyttötavat kehittyy. Voi hyvinkin olla, että joillain valmistajilla on vielä unohtunut nuo avustavat käyttötavat kokonaan ja kosketusnäyttö voi olla sekava ja hankala käyttää, eikä toimi hanskat kädessä.

    Ja mitäpä BMW-kuskit arveletta, tuleeko jo uuteen 5-sarjaan kosketusnäyttö lisänä IDrive-järjestelmää eli nykyiseen järjestelmään vaan kosketusnäyttö lisäkäyttömahdollisuudeksi? No ei taida enää ehtiä, mutta veikkaan, että kahden vuoden sisällä tuo kuitenkin tapahtuu BMW:lläkin. Eivät varmasti halua jäädä jälkeen nykykehityksestä tuossakaan asiassa.

    #673232 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Tässä videossa todetaan lopussa että Volvon systeemillä on hienoinen etumatka Audin ja Bmw:n vastaaviin systeemeihin nähden.

    Nykyajan autoissa todellakin on niin paljon toimintoja että kaikkien toimintojen hallinta lienee haastellista.

    #673241 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Turvallisuusajattelu on ollut omassa ajattelussa aina etusijalla. Ei tässä ole kyse kateudesta. Aina kun katsetta siirretään pois tiestä tilanteesta riippuen siinä on omat vaaransa tätä tosiasiaa tuskin kukaan lähtee kiistämään.

    Katselin uuden BMW 5-sarjan salakuvia sisätiloista. Jotain tämänkaltaista sieltä on tulossa ja nämä kuvat siis uudesta 7-sarjasta. Vastaavaa uuden 5-sarjan salakuvissa.

    http://www.bmw.fi/fi/mallisto/7-sarja/sedan/2015/innovatiiviset-toiminnot.html

    #673255 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    mrse: ”Tässä videossa todetaan lopussa että Volvon systeemillä on hienoinen etumatka Audin ja Bmw:n vastaaviin systeemeihin nähden.”

    Vanha Volvo-video kyseessä. BMW 7-sarjan innovaatiot tulleet tämän jälkeen ja huomaat varmaan, että kyllä BMW on vastannut haasteeseen tuomalla edistyksellistä osaamista asiakkailleen. Ei siis mitään etumatkaa Volvolla ainakaan suhteessa BMW:n mielestäni päinvastoin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 313)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.