Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Kosketusnäyttö vaarantaa turvallisuuden!

Tämä aihe sisältää 290 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hans-Derrick Landa 20.10.2017 at 08:29.

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 291)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #794344 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Samalla tavallahan tuo navigointi toimoi AA:lla auton omien näyttöjen kautta kätevästi ilman ylimääräisiä laitetelineitä. Waze varoittelee kamerat ja yhteisön ilmoittelemat häiriöt.

    #794348 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    NHB, muuntelin taas viestiäni.

    Ilmeisesti vastasit tähän.

    ”Hiljattain olin muuten taksin kyydissä (uusi E-Mersu). Keskelle kojelautaa ja melko alas (vaihteenvalitsimen korkeudelle) oli kiinnitetty 10 tuuman tablettitietokone ja navigointi hoitui kätevästi Google Mapsin avulla, kuskin tarvitsi vain sanoa osoite tablettitietokoneelle. Tabletti oli äänettömällä.

    Varmaankin navigointi olisi onnistunut muullakin tavalla, mutta tässä tapauksessa siis navigointi suoritettiin parinsadan euron Huawei-tabletilla. Kuskin ei tarvinnut koskea näyttöön kertaakaan.”

    #794351 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    ”Samalla tavallahan tuo navigointi toimoi AA:lla auton omien näyttöjen kautta kätevästi ilman ylimääräisiä laitetelineitä. Waze varoittelee kamerat ja yhteisön ilmoittelemat häiriöt.”

    Tätä juuri ajoin takaa, tavoite on että auton omaan näyttöön pitää voida saada Google Maps tai tuo Waze. Omassa autossani tosin on vain tuo Seatin perusnäyttö, johon ei taida Android Autoa saada, minkä takia navigoin tarvittaessa kännykällä. Jos navigoi kerran kahdessa kuukaudessa, niin tabletti tai kännykkä saa luvan riittää (enkä tietenkään ruuvaa näitä laitteita kojetauluun kiinni kuten taksi-esimerkissä).

    Sitä en osaa sanoa olisiko tuon kyseisen taksimersuihin näyttöön saanut Android Auton ja tätä kautta Google Mapsin. Autossa oli tuo iso keskinäyttö.

    #794356 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Lista Mercedeksen malleista joihin saa Android Auton.

    ”Android Auto is compatible with the following vehicles.

    A-Class 2017-
    B-Class 2017-
    CLA Coupe 2017-
    CLA Shooting Brake 2017-
    CLS Coupe 2017-
    CLS Shooting Brake 2017-
    E-Class Cabriolet 2017-
    E-Class Coupe 2017-
    E-Class Sedan 2017-
    E-Class Wagon 2017-
    GLA 2017- GLE 2017-
    GLE Coupe 2017-
    GLS 2017-
    Mercedes-Maybach 2018-
    S-Class Sedan 2018-
    SL 2017-
    SLC 2017-”

    #794677 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Teknikens Världissä oli artikkeli tuosta tutkimuksesta.

    Tutkimuksesta kävi ilmi että (paljon hehkutettu) puheohjaus aiheutti enemmän henkistä stressiä ja rasitusta kuin fyysisten nappuloiden tai kosketusnäytön käyttö. Androidin puheojauksen pitäisi kyllä olla hyvä onhan sen takana Google (oma havainto).

    Kaikkein vaarallisinta oli tutkimuksen mukaan GPS:n käyttöönotto, tällöin katse viipyi näytössä jopa 40 sekintia. Sinänsä en kyllä oikein ymmärrä sitä että mitä erityisiä toimia GPS:n käyttöönotto edellyttää esimerkiksi Androidia käytettäessä, GPS kai on toiminnassa heti puhelimen liittämisen jälkeen. Mutta tässä taisi olla kyse autojen omien systeemien käyttämisestä.

    ”Studien visade att allra farligast var att ställa in GPS-systemet vilket kunde medföra att föraren flyttade blicken från trafiken och tittade på navigationsskärmen i upp till 40 sekunder. Dessutom framkom det att röststyrningen, vars syfte är att behålla förarens uppmärksamhet på vägen, faktiskt krävde mer mental ansträngning än att använda fysiska knappar eller infotainmentskärmen.”

    #794681 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Testitoimintoja olivat:

    – puhelun soittaminen

    – tekstiviestin lähettäminen

    – GPS:n käyttöönotto

    – puheohjaus eri tilanteissa

    Sinänsä en ymmärrä sitä että mitä vaaratilannetta puhelun soittaminen voi aiheuttaa koska jos numero on ohjelmoitu valmiiksi autoon, niin puhelun voi soittaa kokonaan ratin painikkeiden avulla. Omassa Seatissani on myös melko helppoa näppäillä varsinainen puhelinnumero kosketusnäytön kautta, tähän ei kovin paljon aikaa tuhraannu.

    ”Flera biltillverkare har gått över från att ha knappar och vred i kupén till att manövrera allt via en pekskärm. Detta medför att förarens blick skiftar från vägen till pekskärmen och är minst lika farligt som att fippla med mobilen enligt en studie från den amerikanska stiftelsen AAA Foundation for Traffic Safety.

    I samarbete med Unversity of Utah utvärderades 30 nya bilar av modellåret 2017. Testet gick ut på att försökspersonerna skulle använda pekskärmen, försöka ringa ett telefonsamtal, skicka ett sms, ställa in GPS och använda röststyrning. Forskarna ville se hur krävande aktiviteterna var mentalt och mätte därför hur lång tid som föraren flyttade sin blick eller släppte ratten.

    De 30 fordonen rankades i fyra kategorier: låg, måttlig, hög och väldigt hög där låg är det bästa betyget sett till hur mycket uppmärksamhet infotainmentsystemet kräver. Ingen av de 30 bilmodellerna fick det bästa betyget medan sju fick betyget måttlig, elva fick betyget hög och hela tolv modeller fick det sämsta betyget.”

    #794979 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Siteeraamasi havainto näyttää siltä, että vaatii vähemmän keskittymistä antaa osoite 40 sekuntia näyttöä tuijottaen kuin ääniohjauksella samaan aikaan autoa ajaen?

    Silmäni tarvitsen ajamiseen, korviani en, joten minun suosikkini ei tämän perusteella muutu miksikään, vaikka vanhan COMANDin puheohjaus melko kömpelö onkin.

    Tallennetut numerot helpottavat puheluiden soittamista, mutta jos numeron joutuu jostain syystä näppäilemään, on sekin minusta mukavampi tehdä keskitysnastalla varustetun mekaanisen näppäimistön kautta kuin sileällä levyllä, jota joutuu katsomaan erottaakseen näppäimet toisistaan.

    Tämähän ei ole kosketusnäytön vika, vaan näytön katsominen vain hieman rajaa niitä sovelluksia, joita on ajon aikana hyvä käyttää.

    Puhelimen näytön peilaus auton näytölle on juuri se tärkeä juttu, joka vanhoista autoista puuttuu. Tarjottu tieto on paljon paremmin käytettävissä isolta valaistulta näytöltä, joka löytyy aina samasta paikasta kuin johdon nokassa pitkin ohjaamoa seilaavan pimeän puhelimen näytöltä.

    #795187 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Ostamani Ateca ei näköjään tue puheohjausta, joten tästä ei ole kokemusta.

    Kosketusnäyttöä käytän siten että katse säilyy samanaikaisesti sekä tiessä että näytössä. Kosketusnäytön puhelinnumeron valinnan näppäimet ovat melko isoja, mikä ehkäisee virhepainalluksia. Puhelinnumeron pystyy myös nappaamaan puheluhistoriasta samaan tapaan kuin älypuhelimissa.

    #795474 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Juuri tuota bluetooth USIM profiilia perus-HF profiilin lisäksi tarkoitin tallennetuilla numeroilla. Soitan kännykästä, en tavoita, lähden ajamaan, ja kaksi painallusta kojetaulun vihreästä luurista tuo auton näytölle viimeksi kännykästä soitettujen numeroiden listan.

    Samasta syystä puhelimen puhelinluettelo on käytettävissä kopiomatta sitä auton muistiin ja viestit napsahtavat auton ruudulle tarjolle.

    Oman autoni nyt jo vanhaan infotainmentiin kaipaisin lähinnä puhelimen näytön peilauksen puhelinapplikaatioiden käyttämiseksi Android Auton tapaan sekä sujuvampaa puheohjausta vähemmällä tavaamisella.

    #795520 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Tein eilen koeajon uudella BMW 5-sarjan autolla. Erityisesti kiinnitin huomiota Infotainmentin toimintaan. Huomioita:

    – Keskinäyttö oli rasvaisten sormenjälkien peittämä
    – Keskinäyttö on todella korkealla, yläreuna on ”auton etuosan” tasolla, hieman HUDin suuntaan
    – Katse näytössä ei pahasti haittaa liikenteen seuraamista, toki jonkin verran
    – Rullahiiri on kehittynyt, entistä helpompaa käyttöä (oma suosikki)
    – Rullahiiren päällä ”pad”, johon voi kirjoittaa esim. navigoinnille osoitetta, toimii erittäin hyvin
    – Ääniohjausta en testannut
    – Eleohjaus toimi uskomattoman hyvin, suorastaan arvasi ajatukseni
    – Autossa oli myös hyvin toimiva HUD ja heijastuslaatu terävää tuulilasilla.
    – Audion säädöt perinteisillä menetelmillä on hyvä, ratista löytyy myös säädöt
    – Ilmastoinnin säädöt perinteisillä menetelmillä hyvä, automaatti-ilmastoinnista johtuen lämpötilaa lähinnä säädetään nupeista

    Ei ihme, että BMW saa suitsutusta tällä alueella.

    #795559 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Jos vertaa uuden Audi A8:n kojelautaa BMW:hen niin melkein voisi sanoa että BMW:n kojelaudasta tulee mieleen 1980 – luku.

    #795560 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    WhatCar näppäimiä ja rullahiirtä tarvitaan aina siksi iDrive on edelleen se toimivin kokonaisuus, yhdistettynä näihin ääni ja eleohjaukseen. Kehittyneemmät toiminnot ovat pelkästään hyvä asia. Toimiva kokonaisuus on parasta, kun on vaihtoehtoja näistä on helppo valita kulloiseenkin tilanteeseen sopiva vaihtoehto. Kaikkeen tottuu kun ajan kanssa perehtyy erilaisiin toteutuksiin, se omin ja luontevin tapa löytyy varmasti ajan kanssa hyvinkin helposti. HUD on erinomainen keksintö.

    Kosketusnäytön puhdistukseen löytyy alan kaupoista suihkeita ja liinoja. Hieman ihmetyttää ettei koeajoauton näyttöä viitsitä puhdistaa kun tämä rasvaisuus on tuttua kaikille jotka älypuhelimen kosketusnäyttöä on käyttänyt. Laiskuutta tai tietämättömyytä automyyjiltä mutta ei mitenkään uutta näitä myyjiä kun löytyy joka lähtöön…

    #795561 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Näihin ala-arvoisiin ja täysin luokattomiin kommentteihin on totuttu Ajattelija xxxx:n nykyisin siis Auto-m:n toimesta, mutta näyttää Derrick pystyvän vajoamaan helposti samalle tasolle.

    Alla olevasta videosta voi jokainen todeta kuinka lapsellinen kommentti Derrickillä tuossa yllä on.

    #795565 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Tracktest, juuri korostin sitä, että rullahiiri on todella toimiva, se näkyy myös 7-sarjan videossa. Erittäin helppoa käyttöä.

    Derrickin kommentti on hänen mielipiteensä. A8, 7-sarja ja tietysti MB S ovat aivan omassa luokassaan. Audi edustaa näistä mielestäni Audin futuristisia ratkaisuja kun taas BMW ja MB ovat perinteisimpiä. Joka tapauksessa kaikissa näissä autoissa joka asia on mietittty ja viety niin pitkälle kuin vain voi.

    Oma maku ratkaisee, joka tapauksessa minkä tahansa näistä valitsee, on alla parasta nyky-teknologiaa mitä rahalla saa.

    #795567 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    WhatCar juuri näin.

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 291)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.