Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Kuka tietää juurisyyn puristuspaineiden katoamiseen?

Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 05.12.2017 at 09:51.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #774394 Ilmoita asiaton viesti

    Tapio Taula
    Osallistuja (Participant)

    Tapsan miltei museoautoikäinen Renault menetti KAIKKI puristuspaineet. Moottorilla on ajettu n. 250 tkm. Eräänä päivänä 300km yhtenäisen maantieajon päätteeksi auto jäi tunniksi seisomaan kovaan pakkaseen, eikä enää suostunut lähtemään käyntiin. Mitään häkellyttävää ei tapahtunut moottoria sammutettaessa eikä uudelleen startatessa ollut muuta outoa, kuin se että kone pyöri ”sukkana” – normaalia nopempi pyöritys ja kuin olisi sytytystulpat irti.

    Auton bensamoottori on siis 2,2 litrainen neloskone, jossa 8 imuventtiiliä ja 4 pakoventtiiliä (Renault Safrane B543 eli J7T760). Moottorin jakohihna on täysin ehjä ja ajoitusmerkkien mukaan jako on kohdallaan.

    Vaikka sylintereihin kaataa moottoriöljyä yhtään ei nouse puristuspainemittarin neula. Nokka-akseli on näkyvissä ja ainakin keinuvivut näyttävät liikkuvan normaalisti, kun konetta pyörittää.

    Tapsalla on kaksi veikkausta:
    1. Kaikki venttiilit liimautuneet kiinni
    2. Kansi on koko matkaltaan halki

    Onko sinulla tietoa tai kokemusta siitä kuinka syy puristuspaineiden puuttumiseen selvitetään kantta avaamatta?

    Kun avaan kannen kerron, jos syy selviää…..sitä ennen voit kertoa osaamisesi.

    #774427 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Syötä paineilmaa sylinteriin ja seuraa mitä kautta vuoto tapahtuu. Oma veikkaukseni on se, että vuoto tapahtuu venttiilien kautta – syystä tai toisesta. En oikein jaksa uskoa, että kansi voisi olla niin pahasti halki, etteivät paineet nousisi ollenkaan.

    #774466 Ilmoita asiaton viesti

    touhoankka
    Osallistuja (Participant)

    Kuulostaa tarrabensan oireelta. Imuventtiilien varret liimautuneet ohjaimiin ja venttiilit jääneet auki. Oire ilmeni usein lyhyen eli tunnin seisokin jälkeen, yön yli seissyt lähti usein käyntiin normaalisti.
    1990-luvun alkuvuosina oli melko yleistä, itse avasin vuoden 2000 tienoilla kahden oman erimerkkisten autojeni moottorit (muista syistä) ja imuventtiilit piti naputella vasaralla irti. Molemmilla oli ajettu lähes pelkästään mainitulla litkulla, koska asema oli lähellä.

    #808437 Ilmoita asiaton viesti

    CDIE270
    Osallistuja (Participant)

    Ei paljon todista, että keinut keikkuu. Sylinterien tiiviys tulee venttiilien sulkeutumisesta. Siihen tuo mainittu tarrabensa on myrkkyä. Pystytkö kurkkimaan venttilien varsien liikkeitä tai mittaamaan välyksiä ? Toinen vuotopaikka on männän renkaissa mutta siellä tarvitaan muita lääkkeitä..

    #808501 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Onko Tapio jo avannut moottorin?

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.