Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Kyllönen -> Risikko -> Berner: mistä tultu, mihin menossa – vai mennäänkö?

Tämä aihe sisältää 57 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu. 05.09.2017 at 09:33.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 58)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #733778 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Tässä pari linkkiä taannoisiin keskusteluihin:

    Kyllöstä harmittaa

    Kyllöstä harmittaa

    Risikko ei kannata tienkäyttömaksuja https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t7395/

    Nyt ollaan Bernerin esityksessä myymässä tiestö valtion firmalle yhtiöityksellä ja ”palveluntuottajat” alkavat rahastaa autoilijoita, josta sitten maksavat valtiolle, joka ylläpitää jatkossa tiestöä. Autoilijoilta peritään ”kausimaksuja”, kustannukset eivät muutu, mustaa laatikkoa saa käyttää edukkaammin, ilman on kalliimpaa ajaa jne.

    Taseet töihin! Niinhän se termi kuuluu. Hyvä vai huono juttu?

    #733868 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Yleisen mielipiteen mukana minäkin kuljen eli en pidä tällaista muutosta järkevänä. Talouselämän juttu oli lyhyt ja ehkä siksi siitä jäi vaikutelma ristiriitaisista perusteista. Lähinnä tuli mieleen, että käärmettä ollaan tunkemassa piippuun, kun joku muu intressiryhmä kuin Oy Suomi Ab niin haluaa.

    #733872 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Minua hämmentää nämä mainitsemasi lyhyet jutut. Aivan kuin ei uskallettaisi kysyä niitä vaikeimpia kysymyksiä Bernerille vastattavaksi. Ne mitkä esitetään ovat hänelle liian oletuksia ja helppoja.

    Melkein voisi ajatella pikkuhiljaa, että mediakin vain toteaa, että noinhan se sitten varmaan menee. Puoluekenttä on, etenkin hallituksessa taas kerran, myös erittäin hiljaa! Onko tuollainen pöhköily ihan oikeasti läpihuutojuttu ensi keväänä ja totta 2018?

    Milloin tästä alkaa se kunnon debatti mediassakin? Somessa näen hyvin vilkasta ja ärytynyttäkin kommentointia, enimmäkseen vastaan olemista. Samaan syssyyn otetaan esille näitä aiempia, ei niin hohdokkaasti menneitä valtion omaisuuden myymisiä Digia ja Carunaa yms.

    #733874 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa uutta hallitusta seuraavien vaalien jälkeen. Harkitkaa tarkkaan mitä puoluetta äänestätte ja miten autoveronne haluatte maksaa koska se ei Suomessa tule tällä politiikalla muuttumaan pelkäksi alviksi kuten on länsimaisessa yhteiskunnassa yleensä.
    Seuraava hallituskin tulee pitämään autoveron vähintään nykyisen tason koska se no niin suuri osa budjetista.

    #733893 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Pahoin pelkään, ettei uusi hallitus ole ratkaisu. Edellinenkin täysin erilainen hallitus yritti muutosta ja nyt tämä yrittää uudestaan. Kokoomus on ainoa yhdistävä tekijä, sieltäkö määräys on tullut?

    Ongelmana rahoituksen suhteen on se, että kun Bernerin mukaan 8 mrd kerätään ja vain 1,8 mrd palautuu tiestön ylläpitoon, yhtiön valta kerätä rahaa ulottuisi vain tuohon jälkimmäiseen summaan. Sitä on helppo nostaa ja perustella asiaa palvelutason nostolla. Tällöin kuitenkaan perusongelma ei ratkeaisi. Toisaalta meidän pitäisi vähentää liikenteen määrää, mutta toisaalta se ei olisi tieyhtiön intressien mukaista, koska rahoitus tulee käytöstä.

    Niin paljon on jätetty kertomatta, ettei se hyvältä kuulosta. Liian lyhytjänteisellä näkemyksellä ollaan näin keskeistä osaa Suomesta nyt myymässä palvelun tuottajille.

    #733901 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Edelliset vaalit oli persujen suuri hämäys, autovero poistuu kyllä asteittain, mutta tilalle tulee kovempi käytön verotus mistä seuraa että käytettyjen autojen omistajat alkaa maksamaan ”autoveroa” uudestaan.
    Me autoilijat on maksettu veroja eri muodoissa runsaasti yli tarpeen ja niillä on kustannettu nykyinen tieverkko, niin nyt ne annetaan yksityisille ilmaiseksi ja me ruvetaan kaikkien muiden verojen lisäksi maksamaan tieverkon käytöstä erilliselle yhtiölle.
    Älkää unta nähkö että valtio luopuu nykyisistä tuloistaan, lisää ne tulee lypsämään keinot vaan kovenee

    #733989 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:
    Niin paljon on jätetty kertomatta, ettei se hyvältä kuulosta. Liian lyhytjänteisellä näkemyksellä ollaan näin keskeistä osaa Suomesta nyt myymässä palvelun tuottajille.

    Sanopas muuta! SOTE-uudistuksestakin on nostettu isompaa meteliä mediassa kuin tästä.

    Valmistelut ovat varmastikin edenneet taustalla (hallituspuolueet!) sen ”Ollila-keissin” jälkeen, koska muuten todellakin hämmentäisi tuo lyhytjänteisyys: nopeasti olisi polkaistu pystyyn näin laajavaikutteinen asia. Hätäilyn makua olisi.

    Tällä viikolla niiden ensimmäisten ”laskelmien” piti tulla, eikö?

    #734675 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Kauppalehti kirjoittaa:

    Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisee 19. tammikuuta yksityiskohdat. Julkistuksen jälkeen ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa. Hallitus päätti selvitystyön käynnistämisestä jo viime vuoden huhtikuussa. Taustalla on se, etteivät valtion varat riitä hallituksen mukaan ylläpitämään ja kehittämään Suomen liikenneverkkoa. ”Nykymuodossaan väylät ovat budjetin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien menojen kanssa.

    Tämä on mielenkiintoinen näkemys: Autoilijoilta kerättävä, jopa ylivuotava verotuotto ei riitä, mutta kun se kerätään ”kustannuksien kasvamatta” toisella tavalla, se yhtäkkiä riittääkin. Jollakin jännällä hokkuspokkus-tempulla sitten?

    Ei vaan:
    Yhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla. Liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja (mm. autovero, ajoneuvovero) alennettaisiin.

    Alennetaan? Sehän ei tarkoita, että vaihdettaisiin tykkänään, autoilun kaikki verotukset vaihtuisivat ”ajamisen määrään/aikaan liittyvään rahastukseen” tms. Mikä veronimike jäisi?

    Kansalaisten pakkoseurantaa ei suunnitella

    Mutta jollet hankki bernerlaatikkoa, sinulta evätään samantien joitakin palveluita. Mitähän ne voisivat olla?

    Berner korostaa, ettei aikaan perustuva maksu vaadi seurantalaitteita, Sen rinnalla voidaan myöhemmin tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia.

    Mitä ihmettä sillä bernerlaatikolla sitten tehdään? Tai vaihtoehtoisesti ”paketilla”? Mikähän se on, ajellaan prepaid-kortilla vai. Kuka vahtii bernerlaatikon ja prepaidin ostamista, käyttämistä ja miten?

    Näissä tapauksissa tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan Bernerin mukana lailla.

    Minun lukemani mukaan bernerlaatikoita on häkätty. En osaa sanoa, kuka niitä on jo valmistanut edes ja onko firmoilla jo valmiiksi kytköksiä mihinkään suuntaan, mutta mitä siihen tekniikkaan laki auttaa muutenkaan?

    #734744 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Huomenna on kiinnostava päivä.

    Ilman seurantalaitetta ajavan alempi palvelutaso todennäköisesti tarkoittaa veikkaukseni mukaan sitä, että oikeus käyttää moottoriteitä on rajoitettu. Mahdollisesti tulee myös aikaan sidottuja rajoitteita eli käytännössä ainakin minulle tuollainen ei ole vaihtoehto.

    Autoveroa lasketaan ja kun sen lasketaan hyödyttävän uusilla autoilla ajavia, muuta verotusta voidaan nostaa reippaasti. Niillä, jotka kokevat verorasituksen kasvavan, ei ole varaa vaihtaa autoaan kolmen vuoden välein uuteen ja joilta on siis sallittuakin rahastaa lisää. Mitäs ajavat autoilla, joista aiheutuu autokannan keski-iän kasvu.

    Hallintohimmeliä ja uusia bisnesmahdollisuuksia puolueen eniten maksaville tukijoille on Berner nyt rakentamassa. Carunasta ei opittu mitään. Tai sitten sen todettiin toimivan juuri kuten on ajateltukin. Monopoliyhtiön tuominen markkinoille ei voi olla toimiva ratkaisu, mutta se ei poliitikkoja kiinnosta.

    #734759 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:
    Huomenna on kiinnostava päivä…Hallintohimmeliä ja uusia
    bisnesmahdollisuuksia puolueen eniten maksaville tukijoille on Berner nyt rakentamassa.

    Huomista odotellessa voi tutustua ”taustoihin”:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701182200055402_uu.shtml

    #734789 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Juuri näin. Bisnesmahdollisuuksia yrittäjille. Käyttäjien mielipiteestä ei ole niin väliä. Miljardi lisää rahaa tienpitoon + 6000 työpaikkaa. Kokonaisverotuksen muutos 0 €. Jep jep.

    Tarkempia tietoja odotellessa.

    #734928 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    YLE on saanut haltuunsa esityksen:

    http://yle.fi/uutiset/3-9409670

    #734947 Ilmoita asiaton viesti

    mhj
    Osallistuja (Participant)

    Noinkohan vain pari perusoikeutta samalla poistettaisiin.
    Vapaa liikkuminen ja omistusoikeus.
    Uskallan olla toista mieltä.

    Kenen ovat tiet olleet ja kenelle ne sitten kuuluisivat.
    Ja millä oikeudella.
    Kuka tai ketkä keräävät maksut, jos kansalaisen sallitaan käydä maan ulkopuolella.

    #735023 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Kauppalehden saaman tiedon mukaan Autoala sanoo näin: Bernerin selvityshän kuulostaa hyvältä!

    Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa: ”Jos ministeriö todellakin näin huomenna aikoo esittää, autoala on sitä mieltä, että tämä on kannatettava juttu kaikesta huolimatta”, Rissa sanoo.

    ”Ellei autovero poistu, Suomi ei pääse vuoden 2030 päästötavoitteisiin. Suomessa on Länsi-Euroopan toiseksi vanhin autokanta Viron jälkeen, eikä kanta uusiudu muutoin kuin laskemalla hintoja.”

    Rissan mielestä on selvää, että kompensaatioitakin tarvitaan. Etenkin niille, jotka ostavat uuden auton tänä vuonna. ”Siihen on eri vaihtoehtoja. Kun Ruotsissa autovero poistettiin 1990-luvulla, se huomioitiin niin, että auton ostajat saivat maksetusta autoverosta tietyn määrän hyvitysvuosia auton vuotuisissa ajoneuvoveroissa. Tämä voisi olla esimerkiksi yksi vaihtoehto”, Rissa pohtii.

    ”Tämä asia pystytään kyllä hoitamaan, se ei ole ongelma. Samalla voidaan miettiä siirtymäaika ja malli, jolla autokauppa ei pysähdy loppuvuodeksi.”

    Vaikka autoveron poisto laskee myös käytettyjen autojen arvoa, kuluttajan vinkkelistä väliraha ei muutu, koska myös uuden auton hinta halpenee. ”Uudessa autossa on itse asiassa enemmän rahaa kiinni euromääräisesti kuin käytetyssä, ja kun se aikanaan annetaan vaihdossa, euromääräinen hyöty on tässä seuraavassa vaihdossa kuluttajalle jopa isompi.”

    Iltalehti täydentää:
    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050184.html

    #735031 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Iltalehti kokosi jo 5 kysymystä ja 5 vastausta siitä, miten esitetyt muutokset vaikuttaisivat autoilijoihin:

    1,6 miljardin veronkevennykset valtio kompensoisi keräämällä tienkäyttömaksuja uuteen valtion omistamaan liikenneverkkoyhtiöön. On huomattava, että kyseessä on vasta ministeriön torstaina julkistettava selvitys, ei hallituksen esitys. Jos selvityksessä esitetyt asiat päätyvät lopulta aina lakiin saakka, suurelle osalle autoilijoista on tulossa lisälasku.

    1. Aletaanko ajamistani seurata esimerkiksi mustalla laatikolla?

    Ministeriö näyttää hylänneen kohua herättäneen suunnitelman seurata autoilijoiden ajokilometrejä esimerkiksi autoihin asennettavien mustien laatikoiden avulla.

    Autoilijat maksavat liikenneverkkoyhtiölle ainakin alkuun käyttöaikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi erillistä seurantajärjestelmää. Ylen mukaan kyse olisi kiinteistä viikko-, kuukausi- tai vuosimaksuista. Esityksen mukaan oikeudesta ajaa tieverkossa joutuisi pulittamaan vuodessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella. Ministeriön mukaan kilometripohjaiseen hinnoitteluun voitaisiin siirtyä myöhemmin, mutta seurannan olisi aina perustuttava autoilijan suostumukseen.

    2. Kallistuuko autoilu?

    Näyttää siltä, että veronkevennyksistä huolimatta keskimääräisen autoilijan maksamat maksut nousevat.

    Auton omistajien ja vuosittain maksama ajoneuvovero ja bensan hintaa nostava polttoainevero kevenevät esityksen mukaan. Keskimääräinen autoilija säästäisi ajoneuvoverosta 180 euroa, ja bensakuluja säästyisi 17 000:ta ajettua kilometriä kohden 62 euroa. Keskimääräiset 240 euron veronkevennykset jäävät 300 euroa pienemmiksi kuin tienkäytön keskimääräinen 540 euron vuosimaksu, joten autoilija jää tappiolle.

    3. Onko kaikkien maksettava tienkäyttömaksuja?

    On yhä epäselvää, milloin tienkäyttömaksuja pitää maksaa ja miten maksamista valvotaan.

    Valtion omistamia maanteitä on Suomessa noin 78 000 kilometriä, kuntien katuverkkoa 29 000 kilometriä ja yksityisiä teitä 330 000 kilometriä, sanoo autoilijoita edustavan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
    Ilmeisesti tienkäyttömaksu pitäisi olla maksettuna aina, kun ajaa valtion tielle, Nieminen epäilee. – Miten sitä sitten valvotaan? Kenties saamme siitä lisää tietoa torstaina, kun selvitys julkaistaan, hän pohtii.

    4. Kuka muutoksista hyötyy, kuka häviää?

    Muutoksista hyötyisivät ainakin ne, jotka suunnittelevat uuden auton ostamista tai käytetyn auton tuomista ulkomaista. Ministeriön selvityksessä ehdotetaan autoveron poistamista kokonaan. Autovero on leivottu liikkeestä ostettavan auton hintaan, ja keskimäärin uuden auton ostaja on maksanut autoveroa 7 000 euroa.
    Autoveron poistaminen siis laskisi uusien autojen hintaa tuhansilla euroilla jo ensi vuonna. Uudistuksen maksajia ovat sen sijaan ainakin ne, jotka ovat juuri ostaneet uuden auton, Autoliiton Nieminen arvioi.
    – Jos on viime vuonna maksanut vaikka 12 000 euron verot uudesta autosta, ensi vuoden alussa auton arvosta katoaa sen verran tuhkana tuuleen.

    5. Kannattaako uuden auton ostamista lykätä?

    Jos suunnitelma autoveron poistamisesta etenee, autojen hintojen lasku ensi vuonna on todennäköistä. Pasi Nieminen epäilee, että pelkkä epäilyskin tästä jäädyttää autokaupan. ”Autojen ostaminen loppuu tänään. Kaupoille palataan sitten, kun vero on poistunut” hän toteaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 58)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.