Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Lehtijousitus?

Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 20.02.2016 at 13:33.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #671323 Ilmoita asiaton viesti

    JPN
    Osallistuja (Participant)

    Ainakin Corvette ja uusi Volvo S90 ovat päätyneet taka-akselilla lehtijousitukseen.
    Mitä etuja lehtijousituksesta on ja miksi se nyt tekee paluuta?

    #671328 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Lainaan vanhaa keskustelua tämä on Corvetten osalta vanhaa juttua joten ei mitään uutta siltä osin tässä takapään poikittaisessa lasikuituisessa lehtijousessa.

    Vastaa aiheeseen: Corvette Stingray

    #671329 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    2014 Chevrolet Corvette Stingray Z51 Suspension Walkaround. 2014 Chevrolet Corvette Pictures.

    http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2014-chevrolet-corvette-stingray-z51-suspension-walkaround.html

    #672615 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jousen muoto ei ole kovin olennainen asia. Volvo lienee hakenut poikittaisella lehtijousella lähinnä tilan säästöä ja Corvetten komposiittijouset ovat osa Corvetten perimää, siinä missä OHV V8:kin. Lehtijousen uutta tulemista ei ole näkyvissä. Jousena lehtijousella on pienemmät sisäiset kitkat kuin kierrejousella ja komposiittijousi on myös kevyt. Kevet on komposiittinen kierrejousikin, jota Audi jo tarjoaa. Vanhoihin lehtijousilla jousitettuihin ja tuettuihin jäykkiin akseleihin näillä nykypäivän Volvon ja Corvetten jousilla on hyvin vähän yhtymäkohtia.

    #672867 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija4308
    Osallistuja (Participant)

    Volvolla ollut ”muovinen” lehtijousi käytössä myös 940/960 malleissa vuonna nakki ja makkara. Ilmeisesti hyvät kokemukset koska ottivat jälleen käyttöön.

    #673004 Ilmoita asiaton viesti

    JPN
    Osallistuja (Participant)

    Aika myötäsukaisesti tuo Corveten juttu oli kirjoitettu.
    Joustintukien vahvuushan on ollut tehokas tilan käyttö ja monivarsituenta, mutta tuon jutun ja kuvien perusteella tilanne olisi muuttunut.

    Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan.

    #673032 Ilmoita asiaton viesti

    Tomppa Kruisailija
    Osallistuja (Participant)

    ”Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan.”

    Ainakin XC90 tapauksessa mukavuudessa on huima ero ilmajousituksen hyväksi. Vakioalusta on todella jämäkkä eikä mielestäni sovi ko auton luonteeseen. Muuten eroa normaalissa ajossa ei huomaa eli suuntavakaus ja ohjauksen tunto samankaltaisia. Ääritilanteita ei tullut testattua.

    #673037 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ilmajousitus on kyllä tähän mennessä poikkeuksetta poistanut tunnon ohjauksesta. En ole kyllä tuota Volvoa kokeillut. Mukava, äänetön ja tarvittaessa jämäkän vakaa ilmajousitettu alusta kyllä voi olla.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.