Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot MB EQ sähköautot

Tämä aihe sisältää 22 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Penteles 10.09.2018 at 07:32.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #850153 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Ensimmäinen täysin EQ-sarjan sähköauto taitaa tulla jo tänä vuonna myyntiin ja se on yllättäen EQ E eli nykyisen C- ja E-sarjan väliin sijoittuva malli.
    Seuraavaksi tulee heti perään EQ C joka sijoittuu nykyisten GLC ja GLE väliin.
    Sitten onkin jo vuorossa EQ S malli ja sen jälkeen nykyisen GLS mallin yläpuolelle oleva malli.
    Näiden jälkeen onkin sitten vuorossa EQ A eli A-sarjalaisen sähköversio.

    Mersu on joutunut kiirehtimään sähköautojensa tuotantoa kun kilpailijat painavat päälle.

    Video EQC:n talvitestistä Ruotsissa: https://youtu.be/Ag6gb2vBztI

    #850485 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Tottakai uudet sähköautot sijoittuvat nykyisten mallien väliin päällekkäisyyksien välttämiseksi.

    #850516 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Tarkoitinkin että minkä nykyisten mallien väliin sähköautot sijoittuvat. Esim. EQE sijoittuu C- ja E- mallin väliin, ei E- ja S-mallin väliin.

    #850619 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Jos hieman tuoreempi video EQC:stä kiinnostaa niin tässä linkki: https://youtu.be/Y7ZjkoJgXWk

    #856994 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Sähköauto on hiljaisempi kuin polttomoottoriauto 🙂

    #860684 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Mielenkiinnolla näitä odotan. Jotenkin vain tuntuu, että näitä on saanut odottaa ja odottaa. Konsepteja esitellään, mutta valmista ei tule, Jaguar yllätti ja ehti ensin. Toivottavasti nyt oikeasti tänä vuonna nuo tulevat myyntiin ja toivottavasti niitä myös valmistetaan niin paljon kuin kysyntää riittää.

    #861164 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Ensimmäinen EQ-mallin EQC:n kehitys vie neljä vuotta.
    Sen piti tulla markkinoille Saksassa vuoden 2019 alussa mutta nyt huhutaan että taitaa tulla vasta kesällä.
    EQC paljastetaan virallisesti ensi syyskuussa ja se on esillä lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä.
    Eli saadaankohan ensimmäinen auto nähtäväksi Suomeen vasta vuoden vaihteessa 2019/2020?

    #882246 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Ensi viikolla (4.9.) EQC esitellään Tukholmassa.
    Mersu ehtii siis esitellä sähköisen uutuutensa pari viikkoa (17.9.) ennen Audia.

    #882353 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Lienee turkasen yhdentekevää mihin väliin nämä positioidaan, kuten myös kuka esittelee omansa viikon-pari ennen tai jälkeen jonkun muun. Menestyksen markkinoilla ratkaisevat kuitenkin ihan muut asiat. Hinta ja saatavuus tulevat ensimmäisinä mieleen. Ounastelen, että ”ei-oo:ta” joudutaan Veholla myymään vielä hyvän aikaan.

    Sinänsä kyllä positiivista, että tarjontaa aletaan saada aikaiseksi.

    #886794 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)
    #886874 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Toimintamatka vaihtelee 320 – 450 km välillä mittaussyklin mukaan.

    Moottori-lehti:

    ”Mercedes-Benz ilmoittaa EQC:lle kolme toimintamatkaa. Äskettäin vanhentuneen NEDC-mittaussyklin mukaan uutuus taittaa latauksella 450 kilometriä ja toistaiseksi epävirallinen mittaus uudella WLTP-syklillä lupaa nelisensataa ajokilometriä. Kaikista rankimmalla Yhdysvaltojen EPA-testillä toimintamatka jää 320 kilometriin. Energiankulutukseksi tehdas lupaa NEDC:n mukaisesti 22,2 kWh/100 km.”

    #886954 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Nyt julkaistun EQC:n mallinumero on 400 ja siinä on 80kWh akut.
    Koostuen:
    2 moduulia joissa 48 kennoa ja
    4 moduulia joissa 72 kennoa.
    Yhteensä 384 kennoa.

    Aiemmin on kerrottu että akkuja EQC:hen voidaan asentaa 70 – 110kWh tehoisina.
    Mielenkiintoista nähdä miten mallinumero muuttuu eri akkuvaihtoehdoilla?

    #887074 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Eri versioita ei ole, on vain tuo yksi 80 kW/h versio. Mielestäni tämä on hiukan kummallista kun verrataan vaikka Teslaan.

    Ny Teknik:

    ”Men designteamet är inte de enda som har varit återhållsamma. Rent tekniskt är det inget som övertrumfar vad som redan finns, eller kommer att finnas på marknaden när EQC lanseras. Batterikapaciteten är på 80 kWh (och man ämnar inte erbjuda olika versioner) – tillräckligt för att bilen ska klara 40 WLTP-mil på en laddning. Snabbladdning kan ske på effekter upp till 110 kW och 80 procents räckvidd uppnås på 40 minuter. Vidare avslöjas det att accelerationen 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder och att topphastigheten är 180 km/h.”

    #887076 Ilmoita asiaton viesti

    Hiilipäästö
    Osallistuja (Participant)

    Haluaako joku harrastaa matematiikkaa?

    Mersu sanoo, että NEDC-normin mukaan (NEDC, haloo? WLTP? Mikä vuosisata?):

    a) toimintamatka on 450+ km (siis oletettavasti 450,001 km)
    b) akun kapasiteetti on 80 kWh
    c) kulutus on 22,2 kWh/100 km

    Jos oletetaan akun kapasiteetin tarkoittavan käytettävissä olevaa kapasiteettia (ei akun nimelliskapasiteettia), toimintamatkan voisi kuvitella laskevansa vaikka 80 kWh / 22,2 kWh/km. Tästä jakolaskusta tulee vastaukseksi… tadaa… 360 km.

    Tai jos kulutus lasketaan 80 kWh / 450 km, tulokseksi saadaan 17,8 kWh/100 km.

    Jostain syystä NEDC-laskennassa tämä on muillakin sähköautoilla tapana, vaikka aika harvoin niiden NEDC-kulutusta Suomessa viitsitään mainita. Akun kapasiteetti taas voidaan määritellä suunnilleen yhdellä järkevällä tavalla, joten siinä tuskin on isoa outoutta.

    Kulutuslukemana 22,2 kWh/km on realistinen suhteessa verrokkiryhmän (Tesla X, I-Pace) kulutukseen. Siihen todennäköisesti kesällä pääsee, jos ajo ei ole erityisen hidasta kaupunkiajoa tai erityisen nopeaa moottoritieajoa. Toisaalta kulutus on melkein kaksinkertainen verrattuna piheimpiin sähköautoihin (Ioniq, eGolf). Iso otsapinta, massa ja ehkä myös ylimittainen moottoriteho näkyy kulutuksessa.

    Amerikkalainen (EPA) ajomatka on arvioitu 200 mailiksi. Jenkkien laskelmissa akkua ei ajeta ihan tyhjäksi (muistaakseni 90 % kapasiteetista hyödynnetään), ja jos laskee 22,2 kWh/100 km -kulutuksella ja ottaa 10 % pois, tulos on juurikin tuota luokkaa. Mersun toimintamatka on järkevässä suhteessa Jaguariin; jenkkispekseissä sekä toimintamatka että akun kapasiteetti ovat noin 10 % alemmat Mersussa.

    Oletettavasti siis auton todellinen toimintamatka hyvissä oloissa normaaliajossa on jonkin verran yli 300 km. Helsingistä pääsee Turkuun tai Tampereelle, mutta takaisin tullessa kannattaa etsiä töpseli, jos ei pidä jännittävästä elektronilla pisimmälle -ajosta. Ajomatkan putoaminen talvella on oletettavasti suhteessa pienempää kuin pihimmillä sähköautoilla, koska lämmitykseen menee pienempi osa kokonaiskulutuksesta. Riippuu kuitenkin paljon lämppärin rakenteesta.

    Kaikkiaan olen itse pettynyt Mersun suoritukseen, odotin parempaa. Auto näyttää paperilla vähän laimennetulta Jaguarilta. Toki tilanne muuttuu, jos sen hintakin on 10 % alempi. Tuossa on yksi ihan turha käytännön kömpelyys; lataus on vain yksivaiheinen, jolloin useimmissa talouksissa kotilatauksen teho on 3,7 kW. Tyhjästä täyteen lataamiseen meneekin sitten melkein vuorokausi, ei tule yön yli. Oikea ratkaisu olisi ollut kolmivaihelataus (3×16 A, 11 kW).

    Täytyy siirtyä odottamaan Audia. Auto voisi olla vähän aerodynaamisempi ja kevyempi (= pidempi toimintamatka, pienempi kulutus). Ja ainakin siinä on fiksumpi lataus.

    Toivottavasti muutaman kuukauden sisällä saamme nähdä hyvin vertailun, jossa on vierekkäin I-Pace, EQC ja E-tron quattro. Lehdistötiedotteiden kanssa autojen vertailu on vähän paperinmakuista hommaa.

    #887083 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Jos EQC-malleja tulee olemaan vain tämä, miksi mallimerkintä 400 tarvitaan?
    Vai halutaanko tuolla kertoa auton 402 hevosvoimasta??

    Yksi mahdollisuus on että muidenkin EQ-sarjan autoihin tulee vastaava mallimerkintä josta voi päätellä auton tehon.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.