Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot MB EQ sähköautot

Tämä aihe sisältää 23 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Heinz-Guido 26.09.2018 at 10:55.

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #887092 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Kulutusta laskettaessa tulisi huomioida myös energian talteenotto jarrutuksissa. Siihen tosin vaikuttaa kuinka hyvin kuljettaja osaa ennakoivan ajon.

    #887254 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Miten jarrutusenergian talteenoton edes voi jättää huomioimatta?

    #887357 Ilmoita asiaton viesti

    Hiilipäästö
    Osallistuja (Participant)

    Käytännössä sähköauto on jonkin verran vähemmän herkkä sille, kuinka hyvin kuljettaja osaa ennakoivan ajon. Regeneratiivinen jarrutus tulee luonnollisesti huomioitua testisykleissä, mutta tietysti se on jonkin verran syklistä kiinni, kuinka hyvin hidastukset sopivat kullekin autolle.

    Taloudellisen ajon kannalta on tietenkin muistettava, että:

    1. Mekaaninen jarrutus: 100 % energiasta hukkuu
    2. Regeneratiivinen jarrutus: 20-50 % energiasta hukkuu
    3. Vapaalla rullaaminen: 0 % energiaa hukkuu

    Sähköautossa vapaalla rullaaminen on siinä mielessä taloudellisempaa kuin polttomoottoriautolla, että polttomoottoriautossa yleensä pitää käyttää sen verran energiaa, että moottori joutokäyntikierrosten sisäiset kitkat tulee ylitettyä. Sähköautossa moottorin sisäinen kitka on hyvin pieni. Lisäksi vapaalla rullaaminen on helppoa; ei laiteta sähköä moottorille. Käytännössä tuo tosin voi vaatia kikkailua regeneratiivisen jarrutuksen asetusten kanssa.

    Kaikkein taloudellisimman ajotavan löytämisessä olisi kiinnostavaa tietää sähköauton regeneratiivisen jarrutuksen hyötysuhde kussakin tilanteessa. Valitettavasti juuri sitä tietoa ei oikein löydy. On selvää, että liian ison tehon jarrutukset ovat huonoja (jarrutuksen tehoraja tulee vastaan, ohmiset häviöt kasvavat), ja toisaalta kovin pienen tehon jarrutukset ovat huonoja (latauselektroniikan ja generaattorin hyötysuhde heikkenee pienillä tehoilla). Näille on kuitenkin vaikea löytää kvantitatiivisia lukemia.

    Monissa ladattavissa hybrideissä asia menee vielä numeroa monimutkaisemmaksi, koska generaattorin ja tien välissä on vaihtuva välitys (DSG, useamman moottorin planeettavaihteisto, perinteinen automaatti, ym).

    #887650 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    EQC 400 teknisiä tietoja:

    Paino: 2425 kg
    Pituus: 4761mm
    Leveys: 1884mm
    Korkeus: 1624mm
    Akseliväli: 2873mm

    Näin kulutus vaihtelee:

    Kulutukset kylmällä ilmalla (-10°C) ja sisätilan lämmityksellä:

    Kaupunki 210 Wh/km
    Maantie 290 Wh/km
    Keskimäärin 250 Wh/km

    Kulutukset lämpimällä ilmalla (+23°C), ei sisätilan jäähdytystä:

    Kaupunki 145 Wh/km
    Maantie 230 Wh/km
    Keskimäärin 188 Wh/km

    Akkujen lataus kestää 1-vaihe 16A virralla 25 tuntia, Valitettavasti 3-vaihe 16A virralla latausaika on sama koska auto ei pysty lataamaan kuin 3,7 kW teholla kuten 1-vaihe 16A virralla.

    #887766 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Akkujen lataus kestää 1-vaihe 16A virralla 25 tuntia, Valitettavasti 3-vaihe 16A virralla latausaika on sama koska auto ei pysty lataamaan kuin 3,7 kW teholla kuten 1-vaihe 16A virralla.
    

    Daimler ilmoittaa auton sisäisen laturin tehoksi 7,4 kW, kotiin myytävän seinälaturin tehoksi 22 kW ja pikalatauksen maksimitehoksi 110kW.

    As standard the EQC is equipped with a water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW, making it suitable for AC charging at home or at public charging stations. Charging at a Mercedes-Benz Wallbox is up to three times faster than at a domestic power socket. It is faster still with DC charging – which is standard for the EQC – for example via CCS (Combined Charging Systems) in Europe and the USA, CHAdeMO in Japan or GB/T in China. Depending on the SoC (status of charge), the EQC can be charged with a maximum output of up to 110 kW at an appropriate charging station. In around 40 minutes, the battery can be charged from 10 to 80 percent SoC (provisional data).

    https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/eqc-2019/

    #887778 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)
    #887874 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Joo no eiköhän tässä voida uskoa Daimlerin ilmoitusta.

    #887886 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Esitin asiani puutteellisesti kun en maininnut että ongelmani on syötön pääsulakkeissa.
    Daimler kertoo että autossa on 7,4kW vaihtovirtalaturi. Mainitsee että Wallbox on kolme kertaa nopeampi kuin tavallisesta pistorasiasta ladattaessa. Jotta päästään tuohon latausnopeuteen Wallbbox edellyttää 32A virtaa. Jos esimerkiksi lataa 1- tai 3-vaihe voimapistorasiasta jossa on 32A sulakkeet niin päästään tuohon samaan 7,4kW tehoon (jos sulakkeet kestävät maksimi virran), mutta jos käytössä on vain 25A pääsulakkeet ilmeisesti joudutaan käyttämään 16A virtaa, 3,7kW tehoa, (vai voiko käyttää suurempaa kuin 16A virtaa?), silloin ei maksimi lataustehoon päästä ja latausaika kaksinkertaistuu Wallboxin nopeudesta. Sitä en tiedä voiko Wallboxia asentaa liitymään jossa on 25A pääsulakkeet. Luulisin että voi, mutta em. rajoitteella. Parempiin tehoihin päästäisiin jos laturi olisi 3-vaiheinen 1-vaiheisen sijaan.
    Esim. tällaista voisi käyttää: https://esl-shop.de/juice-booster2-mobile-ladestation-typ2.html

    #897611 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Onko kukaan huomannut sitä että tämä Mercedes EQC on normaalitilassa etuvetoinen, kulutuksen säästämisen tarkoituksessa. Takana oleva sähkömoottori tulee kuvioon mukaan vasta kun tarvitaan lisää tehoa taikka nelivetoa. Edessä ja takana ovat siis 150 kWh sähkömoottorit.

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.