Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Mitä sana "laatumerkki" tarkoittaa?

Tämä aihe sisältää 215 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu.2018 20.09.2015 at 14:01.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 216)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #459550 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Sana laatumerkki tarkoittaa automerkin kestävyyttä ja vähävikaisuutta. Siis vain kestävästä ja vähävikaisesta autosta puhuttaessa tai kirjoitettaessa voi käyttää sanaa laatumerkki.

    Seuraava tilasto ei jätä mitään tilaa sanan laatumerkki tulkinnalle. Syötä ensimmäiseen lokeroon tällä hetkellä omistamasi auton merkki ja jälkimmäiseen Toyota.

    Näin voit nähdä onko autosi laatumerkki:

    http://www.taloussanomat.fi/data-journalismi/automerkkienhylkaykset/

    http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/08/22/automerkit-nokikkain-katso-mitka-parjaavat/201510714/304

    Toivon, että autolehtien toimittajat ammatti-ihmisinä osaisivat käyttää sanaa laatumerkki oikein, eikä mielikuvien tai suoranaisen mielikuvituksen tuloksena.

    Tuo tilasto ei jätä mitää tilaa seliseli-teksteille, mutta silti niitä tekstejä tähän jälkeen ilmestyy suunnattomasti.

    #459551 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    No missäs yhteydessä sanaa laatumerkki on käytetty väärin? En oikein itse muista, että tuollaista sanaa kovin usein edes autolehdissä käytetään. Tai sitten ei vain ole jäänyt mieleeni. Premium-merkeistä kirjoitetaan useammin, mutta sillä sanalla ei olekaan suoraa yhteyttä auton kestävyyteen. Toyotan luotettavuutta tuskin on kyseenalaistettu kovinkaan usein.

    Testasin nyt Audin Toyotaa vastaan, eikä eroa ollut kuin melko vanhoissa vuosimalleissa. Voinemme siis puhua Audista laatumerkkinä? Tosin tiesin jo aikaisemminkin, että suurempien Audien hylkäysprosentit ovat tilastojen pienimpiä. Tällaisessa vertailussa tulisi huomioida myös esimerkiksi ajetut kilometrit, jotta vertailussa olisi vähänkään järkeä.

    #459552 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    ”Tällaisessa vertailussa tulisi huomioida myös esimerkiksi ajetut kilometrit, jotta vertailussa olisi vähänkään järkeä”. Juuri näin- ja monta muutakin asiaa. Minäkin pidän Toyotaa kestävänä autona, mutta näissä autohommissa on niin paljon koko auton elinkaaren ajan vaikuttavia asioita, joista se kuuluisa laatukin syntyy- mitä se sitten onkaan…

    #459553 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    No missäs yhteydessä sanaa laatumerkki on käytetty väärin?

    Tämä teksti,

    ”Ei Toyotan ajotuntuma toki yllä eurooppalaisten laatumerkkien tai vaikkapa saman konsernin premium-valmistaja Lexuksen tasolle, mutta Auris on pienistä puutteistaan huolimatta hyvä ajettava.”

    joka löytyy täältä:

    http://www.nettiauto.com/artikkeli/toyota_auris_touring_sports_hybridin_kauniimmat_kasvot

    kertoo toimittajan vääränlaisesta ja mielikuviin perustuvasta ajattelusta, vaikka tuo teksti kokonaisuutena on Auriksen kannalta positiivinen.

    Toyotan insinöörit, jotka ovat olleet Toyotan hommissa viimeiset 40 vuotta, kyllä tietävät minkälainen se auton ohjaus pitää tuntumaltaan olla. Sen on oltava kevyt suurissa kaupungeissa ja jämäkkä maantielle ajettaessa. Ainakin tämän uusimman juuri markkinoille tuleen Auriksen ohjaus on sitä. Ohjaus säätyy sähköisesti jämäkäksi ajettaessa maantielle kaupungin kaduilta, jossa ohjaus on miellyttävän kevyt.

    Suomalaiset autotoimittajat ovat vain jääneet elämään suomalaisten korpitaipaleiden rallipolkujen ääreen 1970-luvulle. Toyotan insinöörit elävät Tokiossa.

    Kysyn:

    Onko se Audi eurooppalainen laatumerkki, kun vuosimallin 2000 hylkäysprosentti on 37 ja Toyotan vastaava hylkäysprosentti on 14? Jokaisen lukijan kannattaa tarkastaa eri vuosien hylkäysprosentit itse.

    Sana ”Premium-merkki” on osa autojen mainontaa ja yksi mainonnan suurimpia huijaustarinoita.

    Mitäpä muutakaan noista kaikista vuoden 2000 malleista löytynee, kuin niitä ajettuja kilometrejä. Epätieteellisenä väitteenä vielä esitän, että tunnen kaksi Toyota Camryn omistajaa, joiden autoilla on ajettu 450.000 kilometriä, mutta en yhtään vastaavaa muun merkin omistajaa.

    Tuota ajettujen kilometrien määrää on yritetty käyttää vastaiskuna näitä katsastustilastoja vastaan.,

    #459571 Ilmoita asiaton viesti

    GTamv
    Osallistuja (Participant)

    ”Seuraava tilasto ei jätä mitään tilaa sanan laatumerkki tulkinnalle.” kyllä jättää katsastustilastossa ei oteta kaikki vikoja huomioon esim öljynsyönti, konerikot tai laattikkoviat. Eli ton perusteella ei voi sanoa yhtään mitään

    #459572 Ilmoita asiaton viesti

    Kari
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä laatumerkki pitää huolen asikkaistaan. Siihen kuuluu takuumenettely ja ns jälkimarkkinointi. Kyllä autoilevat ja itse ajonsa maksavat tietävät, että Toyota on se jokin ja taitaa Skoda hännystellä myös , vaikka trollit yrittävät muuta väittää. Korealaismerkit myös kova sana.

    #459588 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Ajettavuuksissa on edelleen eroja, mutta erot ovat tasoittuneet, kun nimenomaan verrataan samanhintaisia autoja. Jokin aika sitten oli uutisoitu, että katsastettujen autojen joukossa eniten ajettuja löytyi MB:n ja Volvon joukoista.

    No jälkimarkkinoinnin laadusta saisi palstallisen kirjoitusta aikaiseksi. Mutta jälkimarkkinoinnin toiminnassa on eroja saman merkinkin sisällä. Usein takuuajan vikojen ja sen takuun jälkeenkin havaittujen vikojen ja virheiden puutteita korjataan niillä asiakkailla, jotka ovat ostaneet useita autoja/ useita saman merkkisiä autoja samasta myymälästä.

    Kokemusta ja lähipiirin tietoa on useasta merkistä ja siinä mielessä Toyota on varmasti hoitanut asiansa Suomessa hyvin. Mutta on muitakin merkkejä, joissa asiat hoidetaan. Tässä tulee hyvin esille myös se seikka, että myös Toyotan autoissa on toisinaan vikoja, mutta jälkimarkkinointi toimii. Ja sama muillakin, jotka eivät ole kestoaiheena täällä palstoilla. Esillä palstoilla ovatkin ne merkit ja mallit, joiden osalta maahantuonti myyntiliikkeineen vetää tiukkaa linjaa.

    Tässä yhteydessä tuleekin mieleen huoltovälit ja korrelaatiot vikoihin. Vertailkaapa autojen, joissa pitkät huoltovälit, vikaherkkyyksiä autoihin, joissa suoraan on annettu esim. huoltoväliksi 1. vuosi/ 20 tkm. Tähän kun yhdistetään yhä tiukentuvat päästömääräykset, ahdetut koneet/ Downsizing ja Suomen ilmasto, niin voi olla, että tämä on yksi syy. Uskallan väittää, että viat Suomessa tulee vaan lisääntymään. Voi olla, että tämä laatukeskustelu on lähestulkoon kaikkien merkkien osalta epätoivoista. Pessimisti ei pety…

    #459591 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Laatu voidaan tulkita eri yhteyksissä eri kriteerein, joten on hyvä, että Katukivi asetti maalitolpat paikalleen: ”laatumerkki tarkoittaa automerkin kestävyyttä ja vähävikaisuutta.”

    Vähävikaisuus
    A-Katsastuksen vikatilasto kertoo, että ensimmäisessä katsastuksessa vähiten vikoja löytyy Toyota Urban Cruiserista ja eniten Mercedeksen Sprinteristä:
    http://www.a-katsastus.fi/vikatilasto

    Kestävyys
    Siinä vaiheessa, kun huonoimmista Mersuista 16 % joutuu hakemaan katsastusleimansa korjaamon kautta, niillä on jo takanaan ajomatka, jota noin puolet Toyotista ei saavuta koskaan ennen paalaamistaan:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2014102818787530_au.shtml

    Vain Mersun ja Volvon kannan puoliintumisaika ylittää niinkin vaatimattoman ajomäärän kuin 200.000 km. 200 – 300 tkm ajomäärä poimii selvästi jyvät akanoista ja osoittaa Mitsubishin selkeästi parhaaksi japanilaiseksi, vaikkei sekään sentään selvästi kalliimmille eurooppalaisille pärjääkään.

    Automerkkien keskiarvojen laskenta voi tuottaa vain viihdettä, koska se ei kerro yhdenkään automerkin yhdenkään korimallin yhdenkään tekniikkaversion vikaantumisriskistä yhtään mitään. Oman autoni valinnassa käytän mallikohtaisia riittävän tarkasti eriteltyjä vikasarjoja, jotka kertovat rakenteiden heikot kohdat.

    Siitä huolimatta minulle kyllä kelpaisi ehjäkin E-sarjalainen, mutta takapuskurin parkkitutka näkyy olevan yhtä kehno kuin edeltäneessä Ceessäkin. Rutiininomaisesti saa vaihdella ainakin puskurin nurkissa olevat anturit joka kevät. Ei ne kalliita ole, eikä vaihtotyössä mene kuin muutama minuutti, mutta kun ne on kerran autoon asennettu, niin saisivat kyllä minun puolestani toimiakin.

    #459592 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Katukivi: Sana “Premium-merkki” on osa autojen mainontaa ja yksi mainonnan suurimpia huijaustarinoita.
    Huijaus on siinä mielessä onnistunut, että suurin osa auton ostajista ei ymmärrä vierasperäisen termin merkitystä ja erehtyy luulemaan sen tarkoittavan jotain positiivista, hienoa ja tavoittelemisen arvoista. Todellisuudessa markkinoijan sanomana on vain: ”osta meiltä, koska meillä on kalliimpaa kuin muualla”.

    Preemio (engl. premium) on osakkeen tai etuuden kaupassa maksettu lisähinta noteeratun arvon päälle. Se on ylimääräinen motivaattori houkuttelemaan myyjä luopumaan omistuksestaan, jota hänellä ei ilman preemioon tarjoamaa lisäetuutta olisi mitään aikomustakaan realisoida. Esimerkiksi yritysostossa joutuu ostaja käytännössä aina varautua maksamaan selkeän ainakin kaksinumeroisen prosenttiluvun käyvän pörssinoteerauksen yli saadakseen tavoittelemansa määräysvaltaan oikeuttavan omistuksen.

    Premiumkaupassa siis maksetaan lisähinta vastaavasta kaupan kohteesta, jonka muut ostivat halvemmalla. Preemio on siis myyjän saama etuus, joka vaaditaan että kauppa syntyisi ollenkaan. Se ei suinkaan takaa, että preemion maksaminen olisi maksajalle kannattavaa tai edes hyödyllistä.

    #459593 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    GTamv: katsastustilastossa ei oteta kaikki vikoja huomioon esim öljynsyönti, konerikot tai laattikkoviat. Eli ton perusteella ei voi sanoa yhtään mitään
    Aivan. Lisäksi pelkkä vikojen esiintymistiheyden laskenta ei ota huomioon korjausten hintaa eikä tee erottele tielle jättäviä vikoja ärsyttävistä räminöistä.

    Ja on siinä ihan vähän kuljettajankin vikaa, jos yksi yleisimmistä hylkäyssyistä ovat renkaat, kuten joissain Skodan, Toyotan ja Volkswagenin malleissa.

    #459594 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Katukivi, eihän tuo lainaamasi teksti ainakaan minun mielestäni väitä, etteikö Toyota olisi laatumerkki. Sitä vain verrataan Eurooppalaisiin ”laatumerkkeihin”, mitä ne sitten ovatkaan. Ja oli miten vain, niin tuosta yhdestä tekstistäkö noin vedit herneet nenään?

    Aika erikoista väittää, että ajetuilla kilometreillä ei olisi merkitystä katsastustilastoissa. Kilometrien määrähän on oleellisin asia, jos luotettavuudesta puhutaan. Toinen ongelma onkin tuo jo mainittu asia, että katsastustilastoissa ei näy läheskään kaikkia vikoja ja toisaalta hylkyjä voi tulla asioista, jotka eivät ole vikoja. Vähän veikkaan, että esimerkiksi vm. 2000 Bemareilla ajaa aivan erityyppistä porukkaa, kuin vuoden 2000 Toyotoilla. Toki ne tilastot silti jotain autosta kertovat. Toisaalta miksi 15-vuotiaden autojen katsastustilastot edes kiinnostaisivat uuden auton ostajaa, joka ajaa autollaan keskimäärin muistaakseni 3 vuotta.

    #459597 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    En suinkaan vetänyt hernettä nenääni. Valitan jos lukijasta siltä tuntui. Tässä markkinoinnin vääristämässä mielikuvien ja mielikuvituksen maailmassa olisi mukava, jos joku aina välillä käyttäisi faktatietoa asiansa pohjana.

    Tarkoitukseni oli rauhallisesti kertoa mitä sana ” laatumerkki” tarkoittaa.

    Mitäpä muutakaan sieltä käyttöaito Toyotan matkamittarista löytyy kuin niitä ajettuja kilometrejä. Sanoiko joku., että Tojotoita hylätään katsastuksessa vain kuluneiden renkaiden takia. 1990-luvun alkupuolen Toyotat ovat vielä tuttu näky liikenteessä.

    Kolme vuotta autonsa omistajalle laatu kertoo sen, että se auto ei ole koko aja pikkuvikojen takia korjaamolla.

    #459608 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Hylkäyksiä tulisi kuitenkin tarkastella suhteessa kilometreihin, eikä niinkään mallivuosittain, jos oikeaa faktaa haluttaisiin. Katsastustilastot eivät siis anna kattavaa tietoa auton laadusta ja syitä on varsin monia, kuten tässä on lueteltu.

    1990-luvun alun Toyotoita näkyy vielä liikenteessä, mutta kuinkahan paljon tuohon aikaan myytin Toyotaa, verrattuna vaikka Bemariin tai Alfa Romeoon. Ilman tietoa tästä asiasta, ei Toyotien määrät kerro oikeastaan mitään.

    Jos minä omistan autoni vain kolme vuotta, niin minulle on aivan yhdentekevää, missä kunnossa auto on 15 vuoden kuluttua. Auton laadussa minua kiinnostavat aivan eri asiat, kuten esim se, että parin vuoden päästä ei kuulu sirinöitä, särinöitä ja kolinoita.

    #459609 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Niin. Kyllä laatumerkki kertoo sen minkä kaikki Premium-merkeillä ajavat hyvin tietävät. Hinnat toki vaihtelevat merkistä ja varustetasosta riippuen. Kansanautot ovat sitten oma lukunsa. Näistäkin moni löytää aivan hyvin omiin tarpeisiinsa riitäviä kulkineita ja hyvä niin.

    ”1990-luvun alkupuolen Toyotat ovat vielä tuttu näky liikenteessä”. Toyota hehkutuksen ja hehkuttajien yleisesti käyttämä hokema. Tuohon voisi hyvällä omallatunnolla todeta 90-luvun Toyotat ovat harrasteautoja lukuunottamatta vähiin päin kaikki paalissa. 90-luvun BMW:t ovat vielä suurelta osin nuorten käytössä joita usein ”teinibemareiksi” haukutaan. Näillä ne monet nuoret ajotaitonsa kehittävät. Ilmeisesti järkeä tämän porukan toimiin on tullut kun viime aikoina ei järjettömiä uutisia kaahauksista ja ulosajoita ei ole ollut tai ei ainakaan ole tuollaisia uutisia siilmiin osunut.

    Radalle kaikki kokeilemaan ja taitojanne hiomaan siellä sitä arvostusta saa ei kaduilla kaahaten. Olen näistä asioista puhunut paljon aina tilaisuuden tullen ja ne nuoret joiden kanssa olen ollut tekemisiissä BMW -merkin puitteissa ovat fiksua porukkaa, tämä pätee varmasti muihinkin merkkeihin.

    On monesti niin että muutama koheltaja pilaa kaikkien maineen mutta viime aikojen kehitys liikennekäyttäytymisessä on ollut mielestäni positiivista. Näillä joilla on rattiraivo-asenne päällä on elämässä varmasti monenlaisia ongelmia joka heijastuu liikennekäyttäytymiseen joka on hyvin vaarallista kuten olemme lehdistä lukeneet.

    Meni hieman aiheesta ulos mutta tällaisia mietteitä nyt vaan tuli mieleeni. On muuten hienoa että tämä saitti on taas hiljaiselon jälkeen heräämässä henkiin. Ei muuta kuin kaikki uudet ja vanhat innolla keskustelemaan.

    #459612 Ilmoita asiaton viesti

    Riekkosak
    Osallistuja (Participant)

    ” Ilmeisesti järkeä tämän porukan toimiin on tullut kun viime aikoina ei järjettömiä uutisia kaahauksista ja ulosajoita ei ole ollut tai ei ainakaan ole tuollaisia uutisia siilmiin osunut.”

    Valitettavasti kaahausta ja onnettomuuksia on edelleen.

    http://yle.fi/uutiset/auto_suistui_ulos_tielta_espoossa__yksi_kuoli_viisi_sairaalaan/8247303

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 216)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.