Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarengas Hakkapeliitta 8

Tämä aihe sisältää 17 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lukija96905 11.03.2017 at 00:30.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #474051 Ilmoita asiaton viesti

    MarkkuV50
    Osallistuja (Participant)

    Ihmettelen TM:n nastarengastestin tuloksia melun arvioinnissa. Ostin uuteen 2015 mallin Avensikseen nastarenkaiksi Hakkapeliitta kasit. Melu on mielestäni kaikkea muuta kuin nastarenkaiden keskitasoa. Renkaista lähtee ihmeellinen ulina, aivan kuin autossa olisi laakerivika tai rengas vipottaisi. Eikö tällaista ilmiötä todellakaan tullut esille testissä. Nokian Renkaitten omilla sivuilla Juhani Halmeenmäki kehuu samankokoisia renkaita Huyndai 140:ssä todella hiljaisiksi. Mistä mahtaa johtua moinen ero, kun Avensis ja i40 on suurinpiirtein samaa luokkaa äänenvaimennuksen suhteen? Kesärenkailla Avensis on mukavan hiljainen. Onko Hakkapeliitta kaseissa suuret keskinäiset vaihtelut laadun suhteen. Omat renkaani on valmistettu Venäjällä, mutta laatu kai pitäisi olla suomalaista alkuperää? Edelliset talvirenkaat, myös Avensiksessa, olivat Michelinit ja ne olivat huomattavasti hiljaisemmat.

    #474052 Ilmoita asiaton viesti

    MC67
    Osallistuja (Participant)

    Mulla sama aluksi, mutta sisäänajon jälkeen hiljenivät todella paljon. Kaikin puolin huippurengas.

    #474054 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Jostain syystä jotkut nastarenkaat ulisevat joissain autoissa. Tuttavallani oli edellisissä renkassa sama ongelma, eikä merkki ollut Nokia. Samat renkaat eivät ulisseet toisessa autossa.

    #474055 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Aivan samat kokemukset, hiljenee kyllä muutaman sadankilometrin jälkeen.

    #474056 Ilmoita asiaton viesti

    granath
    Osallistuja (Participant)

    Kuinka paljon on muutama sata kilometriä?

    #474057 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Vähemmän kuin 100 000 km

    #474058 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija29545
    Osallistuja (Participant)

    Seat Leon xPeriencessä myös Hakkapeliitta kasit ulvovat ihan julmetusti. Ajettu kohta tuhat kilometriä, ei kyllä mitenkään voi sanoa että olisivat hiljentyneet.

    #474062 Ilmoita asiaton viesti

    Kanimies
    Osallistuja (Participant)

    Minua ihmetytti rengastestissä sen vaikeaselkoisuus, kun testitaulukoissa ei oltu vaivauduttu mitenkään kertomaan mitkä renkaat ovat kitka- ja mitkä nastarenkaita.
    No, värikoodaushan siinä oli, mutta sekin oli eri päin kuin loppuarvosteluissa; taulukoissa sinisellä merkittiin nastarenkaita, kun taas arvosteluissa ne oli päätetty merkitä punaisella ja vastaavasti kitkat sitten sinisellä..

    #474423 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Ei nasta ja kitkarenkaiden välistä eroa voi selkeämmin kuvata. Lopullinen valinta on kuluttajalla. Ilmeisesti kitkarenkaiden valitsijatkaan ei ole ymmärtäneen testin tuloksia?
    Näköislehden sivulla 18 on oleelliset taulukot, miksi talvirenkaat valitaan.

    #474424 Ilmoita asiaton viesti

    Kanimies
    Osallistuja (Participant)

    Niin omalta osaltani tuo epäselvyys oli ihan siinä taulukossa jossa kerrottiin vain renkaan merkki ja taustaväri kertoi ilmeisimmin sen oliko kyseessä nasta- vai kitkarengas, vrt. kaksi eri Nokia -tulosta.
    Ja nyt kun missään kohtaa sivulla ei tilaa tuhlattu sen kertomiseen mikä väri tarkoittaa mitäkin rengastyyppiä, joutui lukija etsimään tämän vastauksen siitä minkä merkkisiä nasta- ja kitkarenkaita mukana oli, paljastavana vaikkapa Nankang tai Linlong. Ja tästä päästään tuohon jatkohavaintoon, että tämä värisymboliikkakin on päinvastainen tuossa tulostaulukossa verrattuna loppuarvosteluihin.

    Havainnollistuskuva ohessa:
    Image and video hosting by TinyPic

    Eli sivulla jossa tuo tulostaulukko on, ei kerrota tätä symboliikan merkitystä – tietty taustaväri kuvaa tiettyä rengastyyppiä. Ja vaikka lukija ovelasti päätteleekin että ahaa, nyt sininen on nasterengas, päättää Tekniikan Maailma suuressa viisaudessaan kääntää värit loppuarvostelussa päinvastaisiksi!
    Ähäkutti!

    #474449 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Täällä myös uutena meluisat mutta nyt jo huomattavasti hiljentyneet Nokian Kasit.

    Levottomampi ja epävakaampi tuntuu olevan kuin edellisen auton Conti-Ice, mutta pito talviolosuhteissa on myös hyvä. Kontiaisessa muuten huomasin saman ilmiön, joka tuli korostetusti esiin tuttavan hankittua minun autoani ajettuaan omaan samanlaiseen autoonsa uudet. Samanlaisia autoja samanlaisin ja samankokoisin renkain vertaillen oli hämmästyttävän suuri ero melussa uuden ja yhden talven kuluneen välillä.

    Mutta ei tämä välttämättä aloittajaa auta, ellei hänen autossaan toimi? Itse laitoin melkein uudet 9.5-milliset Michelinit kiertoon, kun olivat takavetoisen alla niin huonot ajaa. Etuvetoisessa saattavat toimiakin silti ihan kohtuudella, vaikkei Michelinin nastarengas enää tätä päivää talviominaisuuksiltaan olekaan.

    #727405 Ilmoita asiaton viesti

    MarkkuV50
    Osallistuja (Participant)

    Kommentti aloitukseeni:
    Nyt kun noilla Hakkapeliitta kaseilla on toinen talvi menossa ja ajokilometrejä on kertynyt runsaat 20000, niin äänimaailma on tullut paljon sivistyneemmäksi. Enää rengas ei ulise eikä nastat ropise, vaan melu on normaalia rengasmelua. Nastat ovat kaikki tallella, mutta ilmeisesti ovat jo reunoistaan pyöristyneet. Liekö pitokaan enää uusien luokkaa!

    #732062 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Pito ei takuulla ole uusien luokkaa. Kumi vanhenee ja nastat pyöristyvät nopeasti.

    #732405 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Pito ei ole tietenkään uuden renkaan tasolla. Silti Nokian 8 luistaa edelleen oikein, eli pysyy luiston rajalla sentin naarmuja jäähän kynsien vaikka kaarteen läpi lipsahtamatta yhtään leveämpään luistoon. Jään naarmuttaminen alkaa tietenkin kolmantena talvena pienemmällä G-voimalla kuin uutena, mutta aivan yhtä selkeästi kuin ennenkin.

    #739614 Ilmoita asiaton viesti

    Rapro
    Osallistuja (Participant)

    Rengasmelu voi olla hämmentävää. Minulla oli Avensiksessa viime talvena ja osittain kesälläkin Bridgestonen kitkarenkaat. Pitivät pinnalla kuin pinnalla ihmeellistä ulinaa. Epäilin pyöränlaakeriakin kun tuntui tulevan pahimmin vasemman etupyörän suunnalta. Nostin pari kertaa renkaan ilmaankin, pyörittelin ja ravistelin pyörää kunnes uskoin, että kyllä laakerit ja muut paikat on kunnossa.
    Keväällä sain päähäni vaihtaa renkaat edestä taakse ja päinvastoin. Pahin ulina loppui, mutta ei voinut siltikään hiljaisiksi kehua. Vähän vaimeampi ulina kuului,nyt tasaisesti auton joka kulmasta. Luulin, että extra load (XL)kantavuuden renkaat on se syy.
    Tämän talven olen ajellut Hankookin nastarenkailla. Kuulostavat hiljaisemmilta kuin Bridgestonen kitkat. Vähintäänkin melun sävy on miellyttävä matalahko humina, ei häiritse ollenkaan. Vaikka nämäkin renkaat ovat extra load-renkaat.

    Melua lukuunottamatta Bridgestonen kitkat olivat kesärenkaana vallan hyvän tuntuiset. Hyvät ajo-ominaisuudet ja enkä huomannut pidossakaan moittimista oli alla kuiva tai märkä asfaltti, tai sorapinta. Kestivät kulutustakin niin hyvin, että sen puolesta oli ihan sääli hukata kun ostin uudet sekä kesä-, että talvirenkaat.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.