Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Nastarenkaat illuusio turvasta?

Tämä aihe sisältää 131 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  HybridRules 03.11.2018 at 22:23.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 132)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #829864 Ilmoita asiaton viesti

    Paaso
    Osallistuja (Participant)

    Trafi tutki rengashotellien talvirengassarjoja-
    tulos kahdessa kolmasosassa nasta erot olivat liian suuret.
    Eli todellisessa tilanteessa ei niitä nastoja välttämättä ole
    yhtään siinä kriittisessä renkaassa.
    Kuskien korvien välissä on kuitenkin luulo että on turvallista.
    Ja sitten se pienhiukkas kysymys. Jopa 200 kuollutta per vuosi.
    Pitäisiköhän autotoimituksen jo vihdoin antaa tosiasioiden puhua puolestaan. Eli kitkoillakin pärjää. Hyvä kitkarengas varoittaa
    todella varhain pidon lipsumisesta jolloin vielä hyvin ehtii laskea nopeutta. Käytännössä noilla osin nastakatoisilla rengassarjoilla toimitaan ihan samoin. Mutta miksi kulutetaan tienpintaa ja lisätään
    pienhiukkasia?
    Nimim. Ryhtiliikettä odottava.

    #838996 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Asiasta oli juttua jo numerossa 17/2010. TM:”Kuluneiden nastarenkaiden heikko jääpito oli yllätys. Puoliväliin kulunut nastarengas hävisi jarrutuksissa useimmille kitkarenkaille, jopa kuluneelle sarjalle.”

    Release av Michelin X-ICE North 4

    Tulossa on rengasmalli joka on 250 nastalla, eli autoa kohden 1000 (yksituhatta) nastalla varustettu malli ensi kaudelle.

    #839063 Ilmoita asiaton viesti

    KN17
    Osallistuja (Participant)

    Joo, kielletään samalla tupakka, alkoholi, puulämmitteiset takat ja -kiukaat sekä teiden hiekoittaminen ja lisäksi kaikki muukin toiminta, joka aiheuttaa tai edes saattaa aiheuttaa kuolemia joko suoraan tai välillisesti.

    #839069 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Jos testissä todetaan että puoliksi kulunut nastarengas jarruttaa pidemmän matkan kuin yhtä kulunut nastaton versio, niin eikö silloin nimenomaan nastarengas ole se mikä voi aiheuttaa kuolemia?

    Turvaväli ja jäiselle kelille asiallinen tilannenopeus on maksuton konsti mitä kannattaa kokeilla, mikäli turvallisuus kiinnostaa enemmän kuin nopeat kierrosajat testiradalla.

    Nastarenkaat aiheuttavat välillisesti vesiliirtoa kesällä kun nastat hiovat tiehen kaksi uraa mitkä keräävät vettä.

    #839112 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Siinähän auto kulkee mukavasti uraa pitkin ja tulee sateella alustapesukin tehtyä.

    #839124 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: Jos testissä todetaan että puoliksi kulunut nastarengas jarruttaa pidemmän matkan kuin yhtä kulunut nastaton versio, niin eikö silloin nimenomaan nastarengas ole se mikä voi aiheuttaa kuolemia?
    Testimittaus osoittaa eroja kyseisessä mittaustilanteessa. Liikenne on testilabran ulkopuolella.

    Mahdollinen evidenssi eri rengastyyppien riskeistä liikenteessä löytyy kolaritilastoista.

    #839144 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Testimittaus osoittaa eroja kyseisessä mittaustilanteessa. Liikenne on testilabran ulkopuolella.”

    Testit eivät ota kantaa kuljettajan riskinottohalukkuuteen. Liikenteessä on niin paljon muuttuvia tekijöitä että renkaan osuutta voi olla vaikea niistä todeta. VTT:n tutkimuksessa todettiin seuraava miettimisen arvoinen asia:

    ”Lisäksi ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin.”

    http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

    #911249 Ilmoita asiaton viesti

    Jukka253
    Osallistuja (Participant)

    Muistan taannoin (jo vuosia sitten) kun Tekniikan Maailmassa oli juttu nasta- ja kitkarenkaista.Tämän tuolloisen jutun pointti oli siinä,että miten nämä talvirenkaat pärjäävät normaalissa talvikelissä.Ensin testiryhmä ajoi ajorataa sekä nastoilla että kitkoilla,jolloin nasta-ja kitkarenkaiden kierrosajat eivät sanottavasti poikenneet toisistaan.Sitten testiryhmä siirtyi ajamaan vain kitkoilla,jolloin kierrosajat aluksi jopa paranivat.Testiryhmän jatkaessa kuitenkin edelleen kitkoilla,alkoivat kierrosajat ennen pitkää pidentyä ja alkoi sattumaan ulosajoja.Näiden havaintojen perusteella testiryhmä päätyi toteamaan yksiselitteisesti,että kitkarenkailla todellakin selviää talviliikenteessä,mutta nastarenkailla ajavien kuljettajien ansiosta,sillä nastat karhentavat tien pinnan,jolloin kitkarengaskin pitää paremmin.Ainoa talvikeli,jossa nastarengas hakkaa selvästi kitkarenkaan on testiryhmän mielestä puhdas jääkeli.Tämähän lienee kaikille selvää ? Toisaalta annan piut paut kaiken maailman turhille tutkimuksille,joista yksi esimerkki on juurikin nastojen aiheuttama pienhiukkaspöly,joka muka aiheuttaa ennenaikaisia kuolemia.Huoh! Odotan mielenkiinnolla tutkimusta,jonka loppupäätelmänä on ettei elämästä selviä hengissä.Asun Pohjois-Suomessa,jossa ainakin vielä on selkeät vuodenaikojen vaihtelut,ja ajan talvet nastoilla.Varmuuden vuoksi.Sitäpaitsi tärkein ESP-järjestelmä sijaitsee ratin ja selkänojan välissä,koska edelleenkään vaikka kaikki turvasysteemit ,ESP:t ja muut,ovat tulleet autoihin,ei fysiikan lakeja ole pystytty kumoamaan (”kappale pyrkii jatkamaan liikerataansa,ellei mikään ulkoinen voima sitä estä…”).

    #911430 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia

    http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf (Aaltoyliopisto)
    ”eri päällystetyyppien välillä nastarengaskulumisessa oli moninkertaisia eroja jo 52 km/h nopeudessa, joten tavanomaista heikommin kulutusta kestävien hiljaisten päällysteiden käyttöikää taajamanopeuksissakin voidaan lisätä merkittävästi rajoittamalla nastarenkaiden käyttöä.”
    Käytämme nyt tienpinnoillamme nastojen vuoksi raekokoa 16, joka aiheuttaa 1-3db kovemman rengasmelun kuin SMA 8.
    Nastarenkaat ovat todella vain illuusio turvasta. Jos ei usko tutkimuksiin eikä juo maitoa, sille ei mitään voi.

    Maapallo ei ole litteä, vaikka moni niin vielä ”uskoo”.

    #911560 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Johtuisikohan se kitkarenkaiden pitkä jarrutusmatka maapallonpyöreydestä.
    Minä olen ajanut yhdentalven kitkarenkailla takatyöntöisellä bmw:llä enkä toista talvea tule koskaan ajamaan.

    #911632 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Minkälaiset ne käyttämäsi kitkarenkaat olivat? Ihan uudet merkkirenkaat, vai kiinalaiset Keski-Eurooppaan tarkoitetut?

    Minullakin on muistoja takavetoajoista, mutta enemmän sellaisia että takaveto ja kevyt perä oli hankala yhdistelmä. Paitsi jos sladissa ajo oli tavoitteena, silloin riitti kaasunpainallus ja ohjausliike sivulle.

    #911681 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Nokia niissä renkaissa näkyi lukevan, kun kävin katsomassa mitkä sillä alla lipsuu.
    Kyllä maahantuojat rengastaa hyvin Leasing autot.

    #911777 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Vajaavetoinen auto on kaiken kaikkiaan onneton vempele liukkaalla kelillä. Tässä vielä odottelen ensimmäisen kitkarengassarjan asennusta, enkä olisi tainnut ottaa kitkarenkaita, jos ei olisi nelivetoa alla, vaikka onkin vain kytkeytyvä neliveto. Mutta voihan olla, että on minulla vieläkin turhaa ennakkoluuloa kitkoja kohtaan.

    Vuoden verran olen kohta kurvaillut kytkeytyvällä nelivedolla ja sitä ennen kolmella eri (kaksi niistä keskenään saman merkkisiä) maasturilla 12 vuotta jatkuvalla nelivedolla ja viime talvena muistui mieleen millaista oli ennen maastureita ajaa vajaavetoisilla talvikelissä, kun nykyisessä aina välillä takapyörät olivat vajaapidolla. Neliveto on aika turha muuten, mutta talvikelissä aivan ehdoton vaikka vain kytkeytyvänä versiona.

    Sitä ihmettelen, miksen ole koskaan aikaisemmin kokeillut kitkarenkaita. Saas nähdä, mikä on mieleni keväällä kitkoja kohtaan, mutta kaikki kitkoja käyttävät muuallakin kuin näillä palstoilla ovat kertoneet pelkästään positiivista tosin kommenteilla, että rauhallista ajotyyliä tarvitaan. Sehän sopii minulle, joka ajelen vain kohtuullisesti nopeusrajoituksia soveltaen.

    #911785 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Rauhallinen ajotyyli tarkoittaa ettei aja jäisellä kelillä siten että renkaan pidon raja ylittyy. Kesällä muskeliauto saa kesärenkaat sutimaan asfaltilla jos ajaa väärin.

    Sutivat ne nastaversiotkin jäällä, joten lopulta ei kyse ole kovin isoista eroista. Riippuu tietysti ajotavoista – joillakin on tosi huonokuntoiset talvirenkaat ja pärjäävät silti, ja siitä miten ennakoimatonta ajoa (riskinottohalu) haluaa ajaa.

    #911786 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Samahan se olipa talvi tai kesä ja rengas kuin rengas, niin tarkoitus on ajaa niin, ettei pito lopu.

    Olen vain aina ajatellut, että nastat avittavat ennakoimattomissa yllättäen syntyvissä tilanteissa, joita liikenteessä aina välillä tulee eteen.

    Että nastat olisivat vähän kuin vaikka kotivakuutus, joka korvaa ennakoimattoman ja yllättävän vahingon.

    Kaikki onnettomuudet syntyvät ennakoimattomasta tilanteesta kaiketi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 132)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.