Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Nastarenkaat illuusio turvasta?

Tämä aihe sisältää 131 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  HybridRules 03.11.2018 at 22:23.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 132)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #911797 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kaikki onnettomuudet eivät ole sellaisia mitkä voisivat sattua kenelle tahansa – melko usein näkee puhdasta typeryyttä ajotavoissa. Kun ei aja ihan niin lähellä edelläajavaa että näkee mitä edessään tapahtuu jää useampia sekunteja aikaa reagoida.

    Ja nopeushan ei ole pelkkä numeroluku, vaan ”vartti pois vauhdista puolittaa jarrutusmatkan. Nopeuden nosto 75 -> 100 puolestaan kaksinkertaistaa jarrutusmatkan.

    #911800 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Karrette kertoi osuvat perustelut nastarenkaiden käytölle, lyhyempi jarrutusmatka. Minä lisään vielä tärkeämmän nastarenkaiden ominaisuuden, kaksisuuntaisessa liikenteessä ei lipsuta vastaantulevan kaistalle.

    #911935 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”ei lipsuta vastaantulevan kaistalle”.

    Totta tuokin – ja se koskee tilannetta jäisellä tiellä. Ei lumisella, ei kuivalla tai märällä asfaltilla.

    Testeissä ajetaan kierrosaikoja jääradalla, niin kovaa kuin kuljettaja kykenee ajautumatta ulos radalta. Minuutin kierroksella nastojen ja kitkojen erot ovat 4-20 sekuntia, paitsi sekin on huomioitava että kaksi nastarengasmallia häviää kitkarenkaalle.

    Nastasarjassa ero oli 13 sekuntia ero parhaan ja huonomman välillä, joten ei ehkä pitäisi puhua nastarenkaista, vaan testimenestyjistä.

    Minulla on ollut käytössä vuoden 2018 jääradan jumbomerkki – mutta vuoden 2013 testissä se oli samalla nimellä jääradan kitkasarjan paras merkki.

    #911948 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Parasta pitoa alle mitä kaupasta saa, eli nokialaiset nastoilla.
    Tänään vedin tämän talven ensimmäiset siivut, kyllä nastojen ropina paljastaa viimeistään tienpinnan laadun.

    #912351 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    nastojen ropina paljastaa viimeistään tienpinnan laadun.

    Aivan oikein. Ropina kertoo että paljas asfaltti on alla, jäästä ei ole tietoakaan.

    Jalankulkijakin kuulee jo kaukaa että autohan se sieltä on tulossa, ja ensi keväänä liikennemelua on taas vähän enemmän kun asfaltti on kulunut karkeammaksi.

    #912440 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Sileä asfaltti ja mustajää, kitkarengasmiehen vitsi on vähissä, siihen kun lisätään lumituisku niin vitsit on kerrottu.

    #912471 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Mitäs ongelmia kitkoilla on mustalla jäällä? Nehän pitävät siinä hyvin. Kitkat kun on alla, ei musta jää yllätä.

    #912482 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Rauhallinen ajotyyli tarkoittaa ettei aja jäisellä kelillä siten että renkaan pidon raja ylittyy.

    Samahan se olipa talvi tai kesä ja rengas kuin rengas, niin tarkoitus on ajaa niin, ettei pito lopu.

    Ellei koskaan luista yhtään, mistä tiedätte, kuinka suuri on turvamarginaalinne luiston alkuun?

    Luiston raja on joka päivä eri kohdassa, mutta nastoilla ajaessa siitä on vielä pitkä matka tappisladiin ja vaikeuksiin. Pianhan se selviää, onko kitkarenkaissa samaa turvamarginaalia, vai pitääkö hiljentää kelin lisäksi huonojen renkaiden vuoksi?

    #912494 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Jos luistaa on ajanut liian lujaa tai käyttänyt liikaa moottoritehoa. Se on peruslähtökohta, sutivalla renkaalla ei ole pitoa.

    Jos ajaa yleensä riskirajoilla niin voi tosiaan käydä niin että jäisellä ”pääkallokelillä” voi joutua ajamaan vähän hitaammin kuin ennen.

    Kiihdytyksessä pidon raja on helppo löytää, mutta mutkateillä sivuttaispidon ylärajan löytäminen on hankalampaa.

    Käytetyt nastarenkaat eivät ole pärjänneet testeissä (17/2010) kovin hyvin, eli kaikilla on periaatteessa kokemusta kitkarenkaiden suorituskykytasosta. Ja nastat auttavat jäisellä sileällä pinnalla, esimerkiksi järven jäälle tehdyllä radalla. Lumisella tiellä niillä ei ole juurikaan merkitystä.

    #912505 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Sekin päivä tulee jokaisena talvena kun luminen tie alkaa sulamaan ja muuttuu polanteiseksi jäätieksi.
    Eteläsuomen talvet onkin renkaiden kannalta haastavat kun keli vatuloi nollan kahta puolta.

    #912506 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Riippuu tietysti missä ajelee. Sama koskee myös sitä olisiko katumaasturi tai neliveto tarpeen.

    On myös paljon niitä jotka ajavat maantieajoa jarruvalot vilkkuen, eli kaikille ei nastattomuus ole paras valinta. Mutta paljon on niitäkin jotka ovat valinneet nastalliset aivan turhaan.

    Kuten esimerkiksi minä. Monta vuotta meni siksi että myös vaimo ajoi autoamme (luotin asiantuntija-artikkeleihin – kitkarenkailla ajavien tulisi olla kokeneita kuskeja jotka voivat jäädä kotiin lumisateella), mutta hänkin on pärjännyt ilman nastoja ihan yhtä hyvin kuin nastojen kera.

    #912567 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Melko kokematon tyttäreni ajoi ainakin yhden talven kesärenkailla vanhalla Swiftillä, hän luuli niitä huonoiksi kitkarenkaiksi. Pärjäsi kuitenkin riittävästi ja kolaroimatta, vaikka liukasta mäkeämme ylös ei päässytkään.

    Onko hän keskiverto parempi kuljettaja kuin TM lukijat?

    #912568 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”ajoi ainakin yhden talven kesärenkailla vanhalla Swiftillä, hän luuli niitä huonoiksi kitkarenkaiksi.”

    Hyvä että kerroit hänelle että kyseessä oli kesärenkaat. Muuten hänestä olisi tullut asiantuntija joka suosittelee nastoja, ”kun koskaan ei tiedä mitä tien päällä tapahtuu”.

    Itse kysyin kaverin autoa ajaessani että ”Onko nämä kitkarenkaat kun ovat niin liukkaat, maantienopeudessa saa pelkällä kaasulla sutimaan?”. Eivät olleet, vaan ne olivat huonokuntoiset edullista merkkiä olevat nastarenkaat. Uutena ne saattoivat olla odotusten mukaiset, mutta tuolloin olivat kitkarenkaita (nyt kun on vertailukohde) selvästi liukkaammat.

    #912569 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Hän vaihtoi kesäksi kitkat ja talveksi kesärenkaat, huomasimme vasta paljon myöhemmin…

    #912617 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: ”On myös paljon niitä jotka ajavat maantieajoa jarruvalot vilkkuen, eli kaikille ei nastattomuus ole paras valinta. Mutta paljon on niitäkin jotka ovat valinneet sellaiset aivan turhaan.
    Kuten esimerkiksi minä.”

    Miksi nastattomat olivat turha valinta sinulle?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 132)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.