Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Neliveto huonolla kelillä

Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu. 17.10.2017 at 21:18.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #441353 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Olen omistanut kaksi vuotta Honda CRV:n, vuosimalli 2008, bensakone ja manuaalivaihteisto. Autossa on paljon hyvää, mutta ohjaus ei siihen joukkoon kuulu. Autoa joutuu vähän ”ajamaan” koko ajan maantiellä. Keskialue on tahmea ja vaatii koko ajan pientä ohjausta. Siihenkin tottuu, mutta muutaman kerran liukkailla ja sohjoisilla keleillä esiintynyt vikurointi aiheutti kovaa verenpaineen nousua. Viimeksi pari viikkoa sitten kolmostie oli aamulla osittain jäinen, paikoin jää oli lähtenyt sulamaan ja paikoin oli taas sulaa tietä. Honda teki ihmeellisiä äkkinäisiä heilahduksia, jotka hyydyttivät takapenkkiläistenkin hymyt tehokkaasti. Olettamukseni on, että neliveto kytkeytyi päälle vähän väliä, kun etupyörien luisto ylitti kynnysrajan. Sama ilmiö tuli joskus aiemmin, kun tie oli loskainen. Auto ei silloin tahtonut millään pysyä näpeissä, vaan kiemurteli ja heilahteli oudosti. Renkaat ovat Nokian Hakkapeliitta 7 ja kunnoltaan ihan ok, nastat hyvässä kunnossa. Itselläni on kilometrejä takana satoja tuhansia ja usean merkkisellä autolla. Tämä on ensimmäinen neliveto ja paha pettymys tuon kuvatun ominaisuuden vuoksi. Muutenhan neliveto on mainio liukkaista risteyksistä lähtijä ja normihenkilöautoa parempi maavara on toisinaan työni puolesta tärkeä. Auto on huollettu säännöllisesti ja oli juuri 120.000 km:n huollossa. Huolto ei osannut sanoa mitään syytä tuohon kiemurteluun.
    Työkaverillani oli Hyundai Santa Fe ja hän kertoi hieman samanlaisesta kokemuksesta. Liukkaalla kelillä hän oli stopannut tien varteen, kun oli aivan varma, että rengas oli hajonnut, kun auto oli muuttunut varsin levottomaksi.
    Nytpä kyselenkin, onko muilla Hondan tai muun nelivedon omistajilla vastaavanlaisia kokemuksia? Onko minun autossani jokin vika vai onko tämä CRV:n ominaisuus? Jos tuo kuuluu kyseisen auton ominaisuuksiin, Honda lähtee varmasti vaihtoon heti kun lompakko sen sietää. Mutta en todellakaan haluaisi erehtyä uudelleen merkissä. Siksi kaipaisin kokemuksia muilta nelivetoautoilijoilta.

    #441374 Ilmoita asiaton viesti

    Mika
    Osallistuja (Participant)

    Itsellä kokemusta kahden CR-V:n verran ja lisäksi pari nelivetoista Suzukia sekä nyt ajossa oleva Subaru Forester. Hieman samanlaisia tuntemuksia herätti Hondan nelivedon ominaisuudet. Etenkin hidas kytkeytyminen aiheutti kuvaamiasi ongelmia. Huonoilla teillä voimaa ei maksimissaankaan riittänyt taka-akselille riittävästi, vaan esim. umpihangessa meno tuppasi hyytymään. Mainittakoon, että autot olivat vuosimalliltaan 2000 ja 2005. Sittemin tuota Hondan nelivetoa on toki kehitetty paremmaksi.

    Suzukin lukittava neliveto on maasto-ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa, mutta maantieajossa se kytkeytyy pois 60 kmh:n vauhdissa. Subarun jatkuva neliveto painii omassa sarjassaan ja ominaisuuksia riittää maantielle ja maastoon, vaikkei varsinainen maasturi olekaan. Foresterissa maavaraakin on 22 cm.

    Sain tilaisuuden kokeilla tänä talvena myös Toyotan uutta RAV4:sta ja myös se tuntui tosi tukevalta loskaisella kelillä, joten ei varmasti huono vaihtoehto sekään. Tässä muuten hyvä pätkä asiantuntijoiden kokemuksista: https://www.youtube.com/watch?v=Lf1KFwjhy-4&index=24&list=LLiueqZ9e3KBjfYponUSVdeQ

    #441447 Ilmoita asiaton viesti

    Tyhjä kuva
    Osallistuja (Participant)

    Jos vähän vitsailisi niin väittäisi, että otsikolla ei ole mitään tekemistä kirjoituksen kanssa. CRV vikuroi, koska se on etuveto, jonka takaveto kytkeytyy päälle sitten kun etuveto ei enää vedä. Se ei tarkoita että CRV olisi rikki tai kulunut. Se on tuollainen. Mutta varmaan kaikin puolin hyvä kestävä turvallinen tilava auto.

    Subarussa on jatkuva symmetrinen neliveto, vähän yksinkertaistaen kaikki pyörät vetävät koko ajan. Ei siinäkään ole maastoajo-ominaisuuksia, mutta kuitenkin eri luokkaa. Molempia on kokeilu, toinen Outback alla.

    #441471 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Kommentoisin alkuviestiin, että ei huonosti ja viiveellä kytkeytyvä neliveto tee liukkaalla epävakaasta / huonolla suuntavakavuus ominaisuuksilla varustetusta autosta vakaata, oli auto alunperin mistä päästä tahansa vetävä. Kokemusta on useammastakin merkistä ja joukossa niin kytkeytyviä kuin ns. kiinteitä nelivetoja. Viimeiset kaksi autoa on ollut haldex periaatteella toimivia ja kummankin osalla voi sanoa, että ”perusauton” etuvedon hyvät ajo-ominaisuudet ovat vain parantuneet nelivedon myötä. Yhtenä syynä varmaankin on se, että neliveto jakaa jatkuvasti muutaman prosentin ”voimaa” takapyörillekin (ainakin Haldex 4 ja 5 versioissa).

    Kävin koeajamassa pari vuotta sitten uusimman CRV nelivetoisena. Valitettavasti joudun kommentoimaan, että talvikelin perusajettavuus ei minua vakuuttanut tässä uudessakaan mallissa, vaikka auto on monelta muulta ominaisuudelta kehittynyt hyvään suuntaan ja muutoinkin on varmasti hyvä auto. Tiekarhu-urainen tie irtolumella päällystettynä aiheutti hiukan epätarkan ohjauksen ja mahdollisesti vetoa arpovan nelivedon kanssa tarpeettoman irtonaisen tunteen. Eikä auto ollut edes ylileveillä renkailla varustettu. Menossa oli samanlaista irtonaisuuden tunnetta kuin monella nopeaan ajoon kehitetyllä (useimmiten takavetoisella, joskus etuvetoisella) autolla, jossa runsas Camberkulma ja (yli)leveät renkaat tekevät tuon kaltaisella tiellä ajamisen tuskaiseksi.

    #441639 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Kiitokset asiallisista ja hyvistä kommenteista. Kun tuo CRV on keikkunut myyntitilastojen kärkisijoilla, olettaisin useammallakin Honda-henkilöllä olevan kommentoitavaa. Alun perin himoitsin kyllä Ford Kugaa, mutta ensimmäistä mallia ei tainnut olla saatavilla lainkaan bensaversiona ja uuden hankinta oli mahdoton ajatus taloudellisesti. Talossa on jo yksi diesel, eikä toista ollut järkevää hankkia vuotuisten kilometrien perusteella. Siis tulevaisuutta silmällä pitäen, kertoisiko joku Kugan omistaja kokemuksiaan?

    #441738 Ilmoita asiaton viesti

    CR-V
    Osallistuja (Participant)

    Kaikki ei varmasti ole samoilla linjoilla CR-V: n ominaisuuksista huonolla kelillä.

    Nykyinenkin oma auto on nimenomaan parhaimmillaan huonolla kelillä, menee kuin kiskoilla, toki ei talvirenkaat kesää tee, motarilla tulee aina myös länsiautot perä edellä vastaan.
    Kävin myös koeajamassa vuosi sitten paljon lehdissä kehuttua B-sarjan uutta mersua, mutta ajettavuudesta ei ole eroja, ainakaan helposti havaittavia.

    Oma auto on ostettu uutena v.07 ja myös seuraava tulee todennäköisesti olemaan samaa mallia (kun nämä autolehtienkin kehumat uudet mallit tulevat keväällä-kesällä myyntiin).

    Käytän Continentaalin kesä/talvi renkaita.

    CR-V: ssä on auttava neliveto n.30%, joka kytkeytyy päälle kun etupyörät luistavat (näkyy kojetaulussa vilkkuvana keltaisena kolmiona). Aina on vetokykyä ollut riittävästi.

    v.2012 on nelivedon kytkeytymistä nopeutettu ja nostettu muistaakseni n.50%: iin. Tämän vuoden malleissa on mm. ohjaustuntumaa on parannettu euro malleissa.

    #441765 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Ajelin CRV:n koeajon aikoihin myös mm. BMW X1:n ja se oli varustettu kuuluisilla runflat renkailla. Voin todeta (ja nyt älähtää muutama) ettei sekään kulkenut ”oireitta” samaista tietä. Mikä sitten oli renkaitten osuus ja muu oli vakio-ominaisuuksia, jäi itselleni hämäräksi.

    Itsekkin olen käyttänyt viimeisen vajaan vuosikymmenen Continentalin renkaita autoissani ja rohkenen väittää, että moneen autoon, varsinkin painavampaan, ne sopii erinomaisesti. En kyllä muista mitkä renkaat kyseisessä CRV:ssä oli alla. Eikä meistä kukaan voi sanoa yhdenkään koeajoauton osalta sitä, onko niissä pyöränkulmat kunnossa, se kun ei ole edes tehtaalta tullessa varma asia. Koeajoautot saa välillä aikamoista kyytiä, joten eihän se ihme olisi. Ikävää tietysti, jos autosta tulee asiakkaalle huono kokemus.

    Vertailukohtana näille kahdelle ajokille oli sen hetkinen Skoda Yeti 4*4. Hain kyllä muutakin seuraavalta autolta, mutta talviajo-ominaisuuksissa edellämainitut eivät pärjänneet. Ja nimenomaan talviajo-ominaisuuksien osalta, kokemukseni Yetistä olivat todella hyvät. Minusta Yetissä on onnistuttu alustan ja ohjauksen virittelyssä todella hyvin. Ja neliveto toimi myös hyvin. Harvassa autossa olen saanut niin varman ”tietuntuman” kuin tällä. Ja kyseistäkään autoa ei ollut pilattu ylileveillä renkailla ja merkki äsken mainittu.

    #441771 Ilmoita asiaton viesti

    Jorma L
    Osallistuja (Participant)

    Mutta pidetään sitten mielessä että kaikissa autoissa on 4-pyöräjarrut. 4-veto saattaa kiihtyvyydenaikana häivyttää tunteen liukkaudesta, joka pysähtymisen hetkellä taas saattaa nostaa verenpainetta.

    #441951 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Ensimmäisten vastausten perusteella olin jo melko varma, että epävakaus liukkaalla on CRV:n valitettava perusominaisuus. Mutta kuin kiskoilla kulkeminen sopii kaikkiin aikaisemmin omistamiini autoihin paremmin kuin tähän. Edelleen siis epäilen, että autossani täytyy olla vikaa. Eihän se kulje edes kesäkelillä niin vakaasti. Toinen autoni 2007 Ford Focus on Hondaan verrattuna ihan superauto, mitä tulee ohjaukseen ja suuntavakauteen.
    Vähän kehujakin Hondalle; tänään jouduin ajamaan metsäautotietä, jossa lunta oli vielä 20-30 cm. Ei mitään ongelmaa, neliveto pelasi hienosti. Mutta nimimerkille CRV tiedoksi, keltainen kolmio vilkkuu ajovakaudenhallinnan peliin puuttumisen merkiksi, ei nelivedon kytkeytymisen. Liukkaassa risteyksessä kuuluu välillä pienoinen rahahdus, kun etupyörät sutaisevat ja sitten mennään, kun neliveto kytkeytyy. Mutta ei sen merkiksi valot vilku.

    #442190 Ilmoita asiaton viesti

    CR-V
    Osallistuja (Participant)

    Sutiminen kuuluu myös ajonvakautukseen ja mulla vilkkuu silloin ao. merkkivalo. Mitään rahahduksia ei kuulu. Mun auto menee suoraan vaikka ratista irroittaa kesällä ja talvella (kun vaan tie ei kallistele). Oma Exe. adv.- mallin alusta on jämäkämpi kuin koeajoautossa oli aikanaan, näin muistelen.

    #442215 Ilmoita asiaton viesti

    kama1
    Osallistuja (Participant)

    Kaipasit kokemuksia Kugasta.

    Vuosimalli on 2014 ja kilometrejä 40000.

    Mitään pahaa sanottavaa ei ole liukkaalla ajosta. Neliveto toimii hyvin ja vikuroimatta.

    #442832 Ilmoita asiaton viesti

    Marko
    Osallistuja (Participant)

    Vuoden verran nelivetoa ajajeena voi sanoa että kaksvetoiseen on eroa kuin yöllä ja päivällä. Auto kulkee vakaasti ja liukkautta ei monesti huomaa, joka tietenkin on petollista. Paluuta ei ole 2vetoseen…

    Ainakin mitsun phevillä voi kaasun painaa pohjaan lumessa ja liukkaalla, auto vetää aivan suoraan sen mukaan miten pitoa on eri renkailla, pientä hipsumista vain kuuluu eri puolilta…

    4vedon voi laittaa napilla erikseen päälle joten auto ei vaihtele 2 ja 4 vedon kanssa..

    Auton paino 1900kg tekee kyllä sen että liian lujaan mutkaan ajaessa ei sitten käännykkään niin helposti…

    #442869 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Sorry CRV, luin huonosti viestisi. Todellakin kirjoitit, että kolmio vilkkuu sen merkiksi, että pyörät luistavat etkä niin, että valo vilkkuu nelivedon kytkeytymisen vuoksi. Minkä profiilin renkaat sinulla muuten on? Mulla on 225/65 17″.

    #443022 Ilmoita asiaton viesti

    CR-V
    Osallistuja (Participant)

    Talvella nuo samat, kesällä 18”, matalammalla profiililla.

    #453453 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Pari kolme viikkoa sitten ajelin kovalla tuulella ja taas tuli CR-V:n ajo-ominaisuudet tai niiden puute eteen. Auto oli todella vaikea ajettava. Pyöräkulmien oli huollossa todettu olleen vähän pielessä ja ne oli säädetty kohdalleen. Siis jälleen pettymys, kun ei siitäkään ollut apua. Juuri ennen juhannusta kävin koeajamassa vuoden 2011 mallin, jolla oli mittarissa vain 10.000 km. Ihan samanlainen se oli, jatkuvaa kaitsemista tarvitaan. Ei mun autossa siis ole vikaa, CR-V vaan tuntuu olevan tuollainen. Harmi. Muuten olisi mukava auto, tilaa riittää, eikä korjaamolla tarvii juuri asioida. Tykkäisin silti, ettei auto aiheuttaisi ylimääräisiä sydämentykytyksiä aina kun keli käy huonoksi. Vaihtoon menee armotta, kunhan nykyinen autolaina on maksettu.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.