Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Neliveto huonolla kelillä

Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu. 17.10.2017 at 21:18.

Esillä 11 viestiä, 16 - 26 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #453489 Ilmoita asiaton viesti

    EINU2
    Osallistuja (Participant)

    Teknikens värld halusi testata keväällä 2015 onko crv:n nelivetoa paranneltu:

    Aiemmin Honda ei suostunut kertomaan paljonko neliveto voimasta menee taakse enimmillään. Testanneet lehdet mittailivat ja päätyivät että max 10%. Tämä siis crv ja n. viisi vuotta sitten.

    #455542 Ilmoita asiaton viesti

    CR-V
    Osallistuja (Participant)

    @Gibson63, käy kokeilemassa uutta vuoden 2015- mallia, niin loppuu se valitus! Karvalakkimalli ei niin paljon maksa. Ja se uusi tuplaturbo on todella makea.

    http://www.honda.fi/content/dam/local/finland/cars/files/crv_joy_edition_254x365mm_040615.pdf

    @EINU2, Uskotko itse touhon kateellisten ruotsalaisten testiin oikeasti?

    Hondan oma neliveto on sen verran älykäs, ettei se mene tuossa päälle ollenkaan (siis neliveto sutiminen ei ole mahdollista kuivalla asfaltilla +kelissä).

    #455584 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Kiitti vinkistä CR-V, mutta ensinnäkin nuo linkkisi mallit ovat etuvetoisia ja niistä en ole kiinnostunut. Lisäksi ymmärtääkseni uuden mallin maavara on pienentynyt hieman entisestään ja kaipaan mieluummin enemmän maavaraa kuin vähemmän. Uuteen autoon ei myöskään ole varaa ja ostin juuri uudet kesärenkaat, joten tällä vehkeellä mennään vielä pari vuotta. Jollei talvella sitten hermo mene lopullisesti vikurointiin. Viime kesänä koeajoin vertailun vuoksi uutta Kugaa ja meno oli aivan toisenlaista. Pälyilen siis Fordin pilttuuseen jatkossa. En kauheasti epäilisi tuota ruotsalaistestiä, sillä TM:nkin testissä Kuga pesi muut etenemiskyvyllään mennen tullen. Joka tapauksessa seuraavaa autovaihtoa tehdessäni testailen vaihtoehtoja mahdollisimman pahalla kelillä. Kun en voi autoilla vain silloin kun keli on mukava, on autonkin hyvä olla sellainen, ettei vähäkin tukka nouse pystyyn pöperöisellä tai jäisellä kelillä.

    #455630 Ilmoita asiaton viesti

    CR-V
    Osallistuja (Participant)

    4WD: t on kalliimpia. Mutta kahden vuoden päästä niitä on jo saatavana käytettynäkin, kannattaa ehdottomasti koeajaa (15- mallin maavara 16.5 cm kuljettajan kanssa), vaikka pälyiletkin Kugaa.

    Pointtini oli kuitenkin ettei ruotsalaisten testillä ole mitään tekemistä käytännön vetokyvyn kanssa. Vai luuletko itsekin selvinneesi vain max10%- nelivedolla umpihangessa?

    Omakin piha on ylämäkeä eikä ole koskaan tarvinnut lumia luoda kun on talvella liikkeelle lähtenyt.

    #462457 Ilmoita asiaton viesti

    Engineeri
    Osallistuja (Participant)

    Minulla oli joitakin vuosia sitten 2009 CR-V.
    Ajo-ominaisuudet olivat itselleni varsin suuri pettymys.
    Esim. nelivedon kytkeytymisessä oli erittäin havaittava viive ja auto oli luonteeltaan huomattavan aliohjaava. Aiemmissa nelivedoissani aliohjaavaa ajotilannetta pystyi oikaisemaan oikeamman puoleisella pedaalilla. Hondassa sama johti vain rankempaan puskemiseen.
    Ohjaustunto oli etäinen, etupyörän ja ajoalustan välistä kitkaa/pitoa oli todella vaikea havainnoida ratin välityksellä. Tavaksi tulikin luonnehtia, että Hondassa pito pitää arvioida ikkunasta, ruorista se ei onnistu.

    Tilava kärryhän tuo oli ja viaton, mutta ajamisen riemuista pitää nauttia muulla autolla.
    Esimerkiksi Freelander II oli aivan eri luokan kulkupeli mitä ajettavuuteen tulee.

    #671646 Ilmoita asiaton viesti

    Gibson63
    Osallistuja (Participant)

    Alkuperäinen valittaja täällä taas. Kesällä kun ostin uudet kesärenkaat, havaitsin vanhojen kuluneen epätasaisesti. Huollossa korjattiin haritus pois. Olin ajatellut ostaa uudet talvirenkaat talveksi, jos se vaikka auttaisi tuomaan vakaampaa menoa liukkaille. Kun talventulo sitten vaan lykkääntyi, ajattelin ajella vanhoilla talvirenkailla siihen asti, kunnes luvataan lunta. Tulihan sitä sitten joulun alla pahojakin kelejä. Vaimo sanoi yhden oikein inhottavan loska/jääkelin jälkeen, että kyllä se vaan auttoi, kun ostit ne uudet talvirenkaat. Ei ollut mitään ongelmia Hondan kanssa. Vastasin, etten ole ostanut uusia talvirenkaita. Siis todennäköisesti haritus oli tullut joskus viime talvena, koska vanhat kesärenkaat olivat kuluneet edellisenä kesänä ihan normaalisti.
    Nyt siis ajellaan edelleen vanhoilla talvirenkailla, eikä mitään vikurointia ole ilmennyt enää, oli keli mikä hyvänsä. Ei auton ohjaus edelleenkään ole kärkiluokkaa, mutta tuon kanssa voi elää. Verenpainetta nostava jatkuva epävakaus liukkailla katosi harituksen korjauksen myötä.

    #671684 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Erittäin tärkeä toimenpide oli vetotapa mikä hyvänsä. Nykyisin nelipyöräsuuntaus sillä tämän toimenpiteen vanha nimitys oli aurauskulmien säätö. Tuo nelipyöräsuuntaus kannattaa tehdä noin kahden vuoden välein. Ja jos huomaa, että renkaat kuluvat epätasaisesti kannattaa toimenpide tehdä välittömästi sillä renkaat kuluvat väärillä säädöillä yllättävän nopeasti vaihtokuntoon. Auton ajettavuuden ehdoton edellytys on, että alusta on kunnossa ja säädöt kohdillaan silloin matkanteko on mukavaa ja turvallista.

    #671700 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Minulla ollut CR-V nyt kolme vuotta. Valitettavasti en voi verrata muihin nelivetoihin kun muita ei ole ollut, mutta minusta CR-V:tä on ollut helppo ajaa niin kesällä kuin talvellakin. Minusta CR-V kulkee kuin juna eikä sitä tarvitse ohjailla jatkuvasti.
    Ostin nelivedon kun mökkitiessä on jyrkkiä mäkiä jotka talvella on lumisia/jäisiä. Mutta nämä nykyiset talvet ovat olleet liian helppoja CR-V:lle kun ei ole joutunut (päässyt) ajamaan paksussa lumessa tai kovin pahoilla jäisillä teillä, mutta eiköhän ne vielä joskus tule. Kerron sitten kun jään ensimmäisen kerran kiinni mäkeen tai tienposkeen.

    #671755 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Olen samaa mieltä tractestin kanssa. Jotkut vielä aivan vakavissaan väittävät, että ei ole koskaan tarvetta ollut suuntaamiseen eikä tule. Tarvetta on aina, jos esim. vaihdetaan niveliä, raidetangonpäitä tai iskunvaimentimia. Ja ei tarvitse kuin yhden sopivan kosketuksen rotvalliin, niin kulmat voi muuttua. Yhdessä uudessa autossa epäilin 90-luvulla heti käyttöön otettaessa, että pielessä on säädöt jo tehtaalta tullessa. Ja oikeassa olin, vaikka merkkihuolto piti höperönä. Säädöissä voi todennäköisesti olla heittoja jo tehtaalta tullessakin jopa nykyaikana, joten jos auto ei tunnu siltä kuin koeajoauto tai toinen yksilö, kannattaa käyttää ensimmäisenä nelipyöräsuuntauksessa.

    On autoja, joissa nelipyöräsuuntauksen säädöt raja-arvojen väliin ei riitä. Silloin pitää olla tarkat laitteet ja osaava kaveri säätämässä, jotta arvot voidaan säätää ”tarkoille” ja auto toimii kuten pitääkin. Joskus rengastuskin voi olla syynä huonoon ajettavuuteen. Ja ns. ammattilaisliikkeissäkin syntyy aikamoisia ohareita, kuten erään vanhemman sukulaismiehen uuden auton renkaiden kanssa, kun hänelle oli myyty aivan eri koon renkaat, kuin mitä kyseiseen autoon oli edes tyypitetty ja vanteetkin oli ylileveät kyseisiin renkaisiin. Kyseinen herra ihmetteli uuden autonsa huonoa ajettavuutta …

    #676561 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Poimin tämän itseäni kiinnostavan kommentin tuolta yhdestä keskustelusta. Neliveto on alkanut kiinnostamaan siinä määrin itseäni, että seuraava BMW:ni taitaa olla neliveto.

    Tässä erilaisille ”musta tuntuu kun olen ajanut kauan”-kirjoittajille ja kielitaidottomille lyhennetty vapaa käännös ruotsalaisen AMS:n talviautotestin 2008 BMW-kohdasta:

    ”Nopein talviauto: dieselmoottorinen automaattifarmari .. sorry rallikuskit

    Pyydämme anteeksi aikaisempaa kritiikkiämme BMW:n nelivetoa kohtaan. Se toimii loistavasti. Systeemissä on nopeammat reaktioajat kuin Haldexissa. Voimansiirto on BMW:ssä täysin saumatonta, kun taas Volvossa, Audissa ja VW:ssa voimansiirron vaihtelut tuntuvat. BMW:n ajovakaudenhallinta DSC toimii nopeasti ja pehmeästi. Muihin testattuihin autoihin verrattuna BMW:n ajovakaudenhallinta tuntuu nopeammalta, pehmeämmin toimivalta ja pitävämmältä.

    Ajovakaudenhallinta voidaan kytkeä pois kahdessa vaiheessa. Kokonaan ilman ajovakaudenhallintaa pieni yliohjautuvuus antaa auton keulan hakea itse oikean suunnan pehmeissä hallituissa luisuissa, joita ei tavitse korjailla.

    Nopea ja saumaton neliveto ja ajovakaudenhallinta saavat yhdessä aikaan, että BMW on nopeampi jääradalla kuin ralliautot.

    Voiko todellakin dieselfarmari (BMW 330 xd Touring) voittaa jääradalla ralliauton (Mitsubishi Evo IX)? Renkaat olivat Nokian Hakkapeliitta 4. Ajoimme kilpaa ja vaihdoimme kuskejakin, mutta Evo ei pysynyt Bemarin vahdissa. Onko selitys XDrive, joka sopii erityisen hyvin jääradalle? Vai saako dieselin raaka voima nelivedon toimimaan takavetoisille tyypillisellä ennustettavalla tavalla? Ralliautoon verrattuna Bemarin pehmeämpi jousitus reagoi herkemmin pidon menetyksen vaaraan liukkaalla. Cool.”

    ”Jäärata-ajat:

    BMW 330 xd Touring 123,9

    Audi A3 SB 3,2 Quattro +3,5

    Subaru Impreza STI +3,7

    Mitsbishi Evo IX +5,5

    VW Golf R32 + 6,2

    Ford Fiesta ST +8,4

    Volvo V50 T5 AWD +11,3

    Mercedes ML 500 +11,4

    Porsche Cayman S +12,0

    Mazda MX-5 2,0 +20,3”

    Lähde; AM och S 2008

    Tekniikan Maailman keskustelusta poimittua. Nimimerkin Nunchaku kommentti ja käännös.

    #796655 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Taas talvi tulee tänä 2017 vuonnakin
    10.2.2016 ilmestyneessä TM:n numerossa 4/2016 on nelivetoisten autojen talvitesti. Vertailussa oli kaksivetoisena verrokkina Toyota Auris Touring Sports hybrid.

    Auris menestyi vertailussa erinomaisesti. Se valittiin verrokiksi siksi, että siinä on hyvä lämmityslaite ja sen etenemiskyvyn etevyys on hyvä.

    Auris voitti vertailussa neljä nelivetoakin.

    Kommentteja:

    ”Tasamaalla hybridivoimansiirto löytää hämmentävän hyvin pitoa”

    ”Liukkaaksi jääksi monin paikoin kiillottuneella lämmityslaitekokeen taajamaradalla Auris pysyi hyvin muiden mukana, terävissäkin kiihdytyksissä.”

    Maantieajosta Toyota ottaisi kiitettävän arvosanan, samoin hallittavuudesta.

    ”Lämmityslaitteestaan Auris sai vuoden 2013 talviautotestissä täyden kympin, nyt arvosana olisi pudonnut puolikkaan numeron vertailuryhmän vaihtuessa”

    Valosista sai saman arvosanan kuin vuoden 2013 talviautotestistä vaikka tuosta mallista puutuivat tuplaxenonit.

Esillä 11 viestiä, 16 - 26 (kaikkiaan 26)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.