Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto nuorten käyttöön

Tämä aihe sisältää 15 vastaukset, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  TeeCee 13.07.2018 at 15:23.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #854998 Ilmoita asiaton viesti

    Markku119
    Osallistuja (Participant)

    Lausuntotiivistelmä 1.1.2019 voimaantulevasta uudesta laista muokata henkiläautosta kulkuneuvo nuorelle pitäisi tulla tämän aikataulun mukaan vielä tässä kuussa.
    Ja kesäkuussa sitten laintarkastus! Saapas nähdä julkistetaanko välipäätöksiä…

    https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/e1e7549e-dbb9-47e0-b844-19f13a6b1ea1/61f01b21-72fe-4f52-8d2e-c2452705dadc/PAATOS_20180124135408.pdf

    nimim: Ei jaksaisi ruveta ”taas” ropaamaan chatenetin vaihdelaatikkoa!

    #855005 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Asia ei ole enää omassa perheessä ajankohtainen, mutta seuraan mielenkiinnolla eteneekö asia, ja jos etenee, mikä on nopeudenrajoittimen tekninen vaatimus?

    #857421 Ilmoita asiaton viesti

    opi304
    Osallistuja (Participant)

    EU (Ranska) tulee tämän vielä torppaamaan. Ainakin vakava yritys tullaan näkemään vielä tänä vuonna.

    #857422 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Joskus aikaa sitten tuli mieleen sellainen ”keksintö” että jospa olisi direktiivi mikä määrääisi ajokortit samanlaisiksi älykorteiksi missä olisi sirulla kaikki rajoitukset mitä kuskilla on.
    1. ajoneuvoluokat
    2. nopeus eri ajoneuvoilla
    3. enimmäis teho tai kiihtyvyys
    4. kellon ajat
    5. vuoden ajat

    Nykyautoissa olisi kortin lukija mihin ajokortti tungettaisiin. Auto sitten toimisi noiden rajoitteiden puitteissa.
    Samalla voitasiin erittäin hyvin selvittää kuka ajoi ja missä.
    Autojen käytön voisi myös helposti rajoittaa vain tietyille korteille.

    Autoissa ei tarvittaisi erillisiä avaimia koska ajokortti korvaisi ne.

    #857468 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Sähkömoottori kehittää 118 kilowattia ja se saa virtansa litiumioniakuilta. Niiden energiasisältöä ei ilmoiteta, mutta painoa akuilla on 380 kiloa ja ne antavat 350 kilometrin toimintamatkan. Jos malttaa ajaa rauhallisesti tasaista 60 km/h nopeutta, virtaa riittää yli 450 kilometrin ajoon.

    Tällainen 60 km/h pihtari onkin mopoautojen kanssa hankala juttu 80-120 km/h nopeusrajoitusalueilla.

    ps. Mopoautoille, Suomessa moottoritiellä saa kuljettaa vain moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h.

    #859265 Ilmoita asiaton viesti

    Raimo26
    Osallistuja (Participant)

    Yksinkertainen ja kustannustehokas ratkaisu mopoautoongelmaan olisi laskea ajokortti-ikää, luultavasti yksikin vuosi riittäisi.
    Melko harva investoisi mopoautoon 16-vuotiaalle yhden vuoden käyttöä varten, jos 17-vuotiaana saisi ajaa oikeata autoa.
    17 v. on melko yleinen ajokortti-ikä, USA:ssa myös 16 v. – ei Suomi ole sen erikoisempi liikennemaana.

    #859365 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Tämä on onneton 3v välivaihe nuorten elinkaaressa kun he saavat mennä muovilaatikossa laillisti vaarantamaan terveytensä ja jopa henkensä.

    #860956 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija96905
    Osallistuja (Participant)

    Mopoautot ovat tietysti kalliita laitteita ominaisuuksiinsa nähden ja niiden korjaaminen on aivan älyttömän kallista, mutta muuten niissä on paljon hyviä puolia.

    Kaksipyöräiseen verrattuna siinä on verrattomasti parempi kuljetuskapasiteetti, sen ohjaamossa ollaan suojassa säältä ja sen kanssa ollaan turvassa tyypillisimmiltä mopoilun onnettomuuksilta, joita ovat kaatuminen, suistuminen ja pienissä nopeuksissa tapahtuvat törmäykset.

    Autoon verrattuna mopoauto mahtuu pieneen tilaan niin liikenteessä, tallissa kuin pysäköintipaikallakin ja sen siirtely töntämällä ja tarvittaessa vaikka nostamalla on kätevämpää kuin auton siirtely.

    Liikenteessä se kapeutensa vuoksi on helppo ohittaa, joskin tämä ominaisuus myös houkuttelee autoilijoita vastuuttomiin ohituksiin. Kapeuden vuoksi mopoauton erottaa ja tunnistaa myös aika kaukaa hitaaksi ajoneuvoksi.

    Tunnistettavuus mopoautoksi ja kevyt rakenne jarruttavat intoa viritellä mopoautosta nopeampaa kulkijaa.

    Kevyt ja pehmeä muovikori aiheuttaa vähemmän vahinkoa törmäyksen toiselle osapuolelle.

    Mopoautoja pidetään kuljettajille turvattomina, mutta tosiasiassa vakavia onnettomuuksia niille tapahtuu varsin harvoin. Mopoauton korvaajaksi suunniteltu hidas auto on tietysti turvallisempi, mutta sekään tuskin takaa säilymistä tilanteessa, jossa mielenhäiriöinen kuljettaja suuntaa kaksi tonnia painavan tila-autonsa huomattavalla nopeudella vastaan tulevan ajoneuvon keulaan.

    #866620 Ilmoita asiaton viesti

    R.H.
    Osallistuja (Participant)

    Komppaan tätä:

    ”Raimo26
    Yksinkertainen ja kustannustehokas ratkaisu mopoautoongelmaan olisi laskea ajokortti-ikää, luultavasti yksikin vuosi riittäisi.
    Melko harva investoisi mopoautoon 16-vuotiaalle yhden vuoden käyttöä varten, jos 17-vuotiaana saisi ajaa oikeata autoa.
    17 v. on melko yleinen ajokortti-ikä, USA:ssa myös 16 v. – ei Suomi ole sen erikoisempi liikennemaana.”

    Näin reippaasti keski-ikäisenä kahden teini-ikäisen vanhempana jaksaa ihmetyttää holhous-Suomen tapa tehdä yksenkertaisista asioista vaikeita.

    Asumme maaseudulla, kaupungin talouskeskuksesta parinkymmenen kilometrin päässä. Nurkissa on kaksi uudenkarheaa autoa, pieni ja se isompi, joilla sujuvasti sukkuloidaan käyttötarpeen mukaan. Kouluun nuoriso pääsee bussilla, mutta iltaharrastuksiinsa ei, eli kohta rippikouluikäinen jälkikasvuni voisi minun puolestani aivan hyvin aloittaa autoilun jo 16-vuotiaana noilla perheen autoilla.

    Näin omakohtaisesti peiliin katsoen ja ihan ympärilleni ajassa vilkuillen en jaksa uskoa, että se 16-vuotias on keskimäärin yhtään sen vastuuttomampi tai muutoin kykenemättömämpi ajamaan oikeaa autoa kuin sitten pari vuotta vanhempanakaan. Sitä paitsi harvempi näistä nykynuorista näyttää nykyään olevan isiensä tapaan autoist ja ajamisesta ”reikäpäisesti” innostunut. Kännykät ja digiaika yleensä näyttää noin teknisesti olevan paljon enemmän mielenkiintoa herättävää. Auto on väline siirtymiseen.

    Aika puolivalmista näyttää taas olevan syntymässä. Suurinta asiantuntemattomuutta tässä ”kevytautopuuhailussa” näyttelee isolla joukolla ”ilmeisiä asiantuntijoita” laaditussa lakiesityksessä keinotekoinen ikävaatimus sellaiseksi rekisteröitävältä autolta. Oikea asiantuntijakaarti olisi määritellyt tähän tekniset vaatimukset turvavarusteiden, törmäystestitulosten tms. osalta, eikä mitään 2014 jälkeen rekisteröityä autoa. Meilläkin tuo toinen auto on rekisteröity esittelyautoksi joulukuun lopussa 2016, mutta malli-ikänsä loppukaaressa olevana ostin sen ajamattomana edullisesti helmikuussa 2017. Täysin samanlaista ja samoilla ominaisuuksilla varustettua vastaavaa on ollut käsittääkseni tarjolla jo 2012. Vanhempi yksilö ei kelpaisi kevytautoksi, mutta tämä meidän uudempi kyllä. Pistää miettimään. Kolmas, arvokaskin, auto pihalle tuntuisi tässä tilanteessa järjettömyyden ruumiillistumalta. Ainakin toinen noista nykyisistä autoista olisi nuorison todelliset liikkumistarpeet huomioiden yleensä vapaana käyttöön, silloin kun tarvetta olisi. Hoh-hoijaa.

    #867364 Ilmoita asiaton viesti

    SO20O1
    Osallistuja (Participant)

    Miksi nopeudeltaan rajoitettuja autoja ei voisi ottaa kaikkien käyttöön? Miksi autojen pitää kulkea 200 kilometriä tunnissa, kun niillä kuitenkin saa ajaa korkeintaan 120 kilometriä tunnissa ja sitäkin vain pienellä osalla tieverkosta.

    Uudet mopoautot ovat leluja, joita varakkaiden perheiden vanhemmat ostavat lapsilleen. Sen kuin ostavat. Tulipahan vain mieleen.

    #867478 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    SO2001: ” Miksi nopeudeltaan rajoitettuja autoja ei voisi ottaa kaikkien käyttöön?”

    Kyllä sinä sen tiedät. Sinähän se juuri olet kertonut meille, että jos autoilla ei voisi rajoittimien vuoksi ajaa ylinopeutta, poliisi menettäisi ykköshuvinsa, eli sakottamisen ylinopeudesta ja hurjat takaa-ajot. Sinä tiesit kertoa myös että poliisiksi ryhdytään nimenomaan koska se mahdollistaa tuon tapaisista asioista nautiskelun. Joten jos tuo mahdollisuus poistetaan, koko poliisilaitos näivettyy, ja samalla näivettyisi myös se hyvällä alulla ollut diktatuurinen yhteiskuntajärjestelmä, jota poliisi on ollut meille petaamassa.

    SO2001: ”Miksi autojen pitää kulkea 200 kilometriä tunnissa, kun niillä kuitenkin saa ajaa korkeintaan 120 kilometriä tunnissa ja sitäkin vain pienellä osalla tieverkosta.

    Koska sellaiset autot menevät paremmin kaupaksi. Ihminen ei ole läheskään niin rationaalinen kuin luulee olevansa, ja tämä on markkinoinnista päättävillä oikein hyvin selvillä. Markkinointi on myynnin A ja O, ja markkinoinnissa etulyöntiasema on sillä, joka osaa parhaiten hyödyntää tieteen ihmisaivojen toiminnasta hankkimaa tietoa.

    #867735 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä minun autooni saa asentaa rajoittimen kunhan tekee sen elektronisesti siten, että auton käyttöominaisuudet alle rajoittimen eivät heikkene miltään osin.

    Mutta koska sakkohistoriani vuoksi minä en sitä rajoitinta tarvitse, en myöskään lanttiakssn siitä maksa. Päinvastoin, minulle pitää maksaa autoni ropeloimisesta, vaikkapa vakuutusmaksualennuksen muodossa.

    Jos sopimukseen päästään, meiltä voidaan tuoda useampikin auto ja yksi moottoripyörä rajoitettavaksi.

    #868200 Ilmoita asiaton viesti

    Mugen
    Osallistuja (Participant)

    Minulla on rajoittimet asennettuna ihan tehtaalla ja vakiovarusteena. Tilanteen mukaan ajelen rajoitinta vasten joko omavalintaista nopeutta, tai sitten annan vaan auton tunnistaa liikennemerkeistä tieosuudella käytettävän nopeuden. Voin nopeusmittarin tuijottelun sijasta keskittyä liikenteen ja ympäristön tarkkailuun.

    #868574 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Rajoitin toki on vakiona, mutta kuljettajan käytettävissä olevaa rajoitinta ei tule paljon käytetyksi.

    #868749 Ilmoita asiaton viesti

    Yosemite J
    Osallistuja (Participant)

    Minä kannatan ehdottomasti ajokortti-iän laskemista ja normiautoja ilman mitään rajoitinvirityksiä. Aikoinaan kun länsirannikolla ajelin, jäi sikäläisestä liikennekulttuurista parhaiten mieleen, kohteliaisuuden lisäksi toki, että turvallisuuden kannalta absnopeutta tärkeämpää on pienet nopeuserot.

    Niin. Ja tietenkin all-way stop, sekä automaattilaatikko.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.