Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Nopeudet valtateillä, rakentava ehdotus

Tämä aihe sisältää 50 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kumppani 06.12.2017 at 15:21.

Esillä 6 viestiä, 46 - 51 (kaikkiaan 51)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #805111 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Ok jne…..

    #805369 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Tarvitaanko tavaraliikenteen ajonopeuksiin välttämättä politiikkaa ja säädöksiä. Eihän nopeusrajoituksen pitäisi tarkoittaa, että on pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta, vaikka se käytännössä usein näin onkin.

    Jos rekkafirma laskee, että 70 kilometriä tunnissa on taloudellisin vauhti palkkakustannukset, polttoainekustannukset, pääomakustannukset ynnä muut kustannukset laskelmissaan huomioiden, niin mikä estää yhtiön autoja pyrkimästä tähän nopeuteen? Sekö, että autot olisivat tien tukkona niille, jotka haluavat ajaa kovempaa?

    Neuvostoliittolaiset rekat ajoivat aikoinaan huomiota herättävän hitaasti suomalaisilla maanteillä. Syyksi arveltiin autojen vaatimatonta suorituskykyä ja muita tämän tyyppisiä teknillisiä syitä. Eräs nauvostoliittolaistautaisen Teboil-huoltoaseman työntekijä kertoi kuitenkin toisen syyn.

    Autoille oli budjetoitu tietty määrä polttoainetta, jonka ne tankkasivat TB-huoltoasemilta. Todellisuudessa kuljettajat tankkasivat vähemmän ja ostivat yli jääneellä rahalla erilaisia tavaroita, mitä huoltoasemien myymälöissä oli tarjolla. Ostokuittiin merkittiin kuitenkin, että koko rahalla on ostettu polttoainetta. Neuvostosysteemin tietäen on mahdollista, että ostetut tuotteet päätyivät mustan pörssin kauppaan. Sekin on mahdollista, että kuljettajat eivät toimineet omin päin, vaan heillä oli ylemmän tason lupa tällaiseen. Ylempi taso sai tietenkin osuutensa voitoista.

    Viimeksi mainitsemani asiat ovat pelkkiä arvailuja, mutta tieto siitä, että kuljettajat toimivat edellä mainitulla tavalla on peräisin huoltoaseman työntekijältä, joten pidän sitä uskottavana.

    Eli maantiellä ajettiin hitaasti ja säästettiin polttoainetta, jolloin säästyneen rahan voi käyttää omaksi hyödyksi palkan lisänä tai muulla tavoin, millainen järjestelmä onkin.

    Toimisikohan Suomalaisessa liikenteessä sama. Rekkakuskit saisivat puolet säästämästään polttoaineen hinnasta itselleen bonuksena, loppu menisi firmalle.

    Ei taida toimia, koska pienyrittäjäkuljettajat saavat jo nyt kaiken säästön itselleen ja yritykselleen. Siitä huolimatta he eivät aja poikkeuksellisen hitaalla säästönopeudella. Tämä osoittaa, että muutkin kustannukset kuin pelkät polttoainekustannukset ovat merkittäviä.

    #805402 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija40792
    Osallistuja (Participant)

    SO2001:n kertomus siitä, miten neuvostoliittolaiset kuskit käyttivät polttoaineeseen varattuja rahoja muihin ostoihin ja ajoivat hitaasti selvitäkseen vähemmällä polttoaineella, kuulostaa aivan uskottavalta. Toisaalta ei ole tietoa siitä, millaisia työaikoja he noudattivat tai oliko tietylle Suomeen tehtävälle kuljetukselle asetettu jokin enimmäiskesto.

    #808690 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Vaikka otsikossa sitä kenties edellytetään tai ainakin toivotaan, minulla ei ole tällä kertaa valitettavasti mitään rakentavaa ehdotusta. No, ei niitä ole tainnut olla aikaisemminkaan. Joten jatketaanpa juttua.

    Kirjoitan eilisen ajelun herättämien ajatusten jälkikaiussa.

    Mietiskelin eilen tutulla reitillä ajaessani, miten nopeusrajoitukset ovat kyseisessä tieosuudella muuttuneet sinä aikana, kun olen reittiä ajellut eli siitä lähtien, kun olosuhteiden pakosta jouduin valitsemaan asuinpaikakseni nykyisen asuinkuntani. Ajatus nopeusrajoitusten kehittymisestä tuli mieleeni ajaessani tieosuutta, jossa ollut 80 km/h nopeusrajoitus muutettiin muutama viikko sitten 60 km/h rajoitukseksi. Jotta en menettäisi ajokorttiani ”kertalaakista”, joudun ajelemaan tuolla tiellä sellaista vauhtia, joka on katsottu kyseisellä tiellä turvalliseksi ja lailliseksi nopeudeksi niin kauan kuin tie on ollut olemassa. Siis tähän saakka. No, nyt tuo aikaisempi laillinen ja turvallisena pidetty nopeus on jonkun kirjoituspöytäbyrokraatin jumalallisella päätöksellä muutettu vaaralliseksi rikollisuudeksi.

    En viitsi kartan kanssa laskea, miten monen kilometrin matkalla nopeusrajoituksia on tiukennettu tutulla reitilläni. Enhän edes muista, missä kohdassa nopeusrajoitusmerkit tarkasti ovat olleet. Niiden siirtelyllä muutama sata metriä suuntaan tai toiseen sallittujen ajonopeuksien alentaminen joka tapauksessa alkoi. Tieosuutta, jolla sai ajaa 100 kilometriä tunnissa, lyhennettiin kerta toisensa jälkeen, kunnes se lopulta poistettiin kokonaan. Samoin on lyhennetty tieosuuksia, joilla sai ajaa 80 kilometriä tunnissa. Niistä on napsaistu pätkiä pois siirtämällä 50 km/h ja 60 km/h nopeusrajoitusmerkkejä uusiin paikkoihin. Ja nyt muutama viikko sitten rouhaistiin pois tavallista isompi pätkä 80 km/h tietä muuttamalla se 60 km/h tieksi.

    Asiat eivät tapahdu itsestään tuosta noin vain, vaan teoilla on tarkoitus. Mieleeni on hiipinyt ajatus, että maanteiden ”perusnopeus” kenties alennetaan jossakin vaiheessa kuuteenkymmeneen kilometriin tunnissa. Vähitellen kaikilla muilla kuin valtateillä on voimassa 60 km/h nopeusrajoitus. Valtateiden nopeudet puolestaan kenties alennetaan 80 kilometriin tunnissa. ”Talvinopeuksillahan” tähän tulevaisuuteen jo totutetaan ihmisiä.

    Samaan aikaan, kun sallittuja nopeuksia alennetaan, nopeusrajoitusten valvontaa ja sakottamista tehostetaan.

    Kun ajelin eilen maaseudun läpi kulkevaa autiota maantietä, jossa on voimassa uusi 60 km/h nopeusrajoitus, en voinut olla vertaamatta sitä tyypilliseen englantilaiseen maantiehen, jossa on sata kertaa enemmän liikennettä, ja joka on kapea ja mutkainen, ja jossa ei ole lainkaan penkereitä, ja jonka varrella on paljon kiinteistöjen liittymiä. Tuollaisella tiellä saa ajaa 96 kilometrin tuntinopeudella. Ei ole siis ihme, jos suomalaisella kuuden kympin tiellä ajaminen rajoituksen mukaan tuntuu olosuhteet huomioiden sairaalta matelulta ja ihmisten simputtamiselta.

    Mieleeni tuli toinenkin asia, kun ajelin edellä mainitulla tiellä ja mietin nopeuksia ja nopeusrajoituksia. Olen tästä asiasta monta kertaa kirjoittanutkin, joten yritän esittää sen tällä kerralla lyhyesti.

    Kun media esittelee autoja ja maanteitä, se tuntuu toimivan joskus aivan kuin jonkinlaisessa mielikuvitusmaailmassa tai virtuaalimaailmassa, jossa ei tunneta nopeusrajoituksia eikä paljon muitakaan rajoituksia. Tästä oli hyvä esimerkki se, kun lehti kirjoitti eräästä uusitusta tieosuudesta. Lehdessä luki, että tie on nyt parempi, ja siellä on enemmän hyviä ohituspaikkoja, joten matka sujuu nopeammin. Haloo!!! Mihin nopeusrajoitukset olivat toimittajalta unohtuneet. Ne nimittäin jäivät ennalleen. Matka kyllä sujuu aikaisempaa nopeammin, ja mutta se edellyttää ylinopeudella ajamista. Entä onko ohittaminen helpompaa? Itse asiassa se voi olla jopa vaikeampaa, koska hyvä tie houkuttelee ohitettavat ajamaan aikaisempaa kovempaa (yli)nopeutta. Eikä niitä uusia ohitussuoriakaan ole tiehen juuri tullut. Keltaista viivaa sen sijaan riittää. Se on lisääntynyt selvästi.

    Tuo nyt oli vain yksi esimerkki. Autojen koeajoselostuksissa nopeusrajoitukseton mielikuvitusmaailma tulee vielä selkeämmin esille. Autoista ja niiden suorituskyvystä kirjoitetaan aivan niin kuin käsitettä ”nopeusrajoitus” ei olisi ikinä ollutkaan olemassa.

    Kuinkahan kauaksi toisistaan nuo kaksi maailmaa oikein voivat ajautua ennen kuin joku huomaa, missä mennään, ja mikä on todellisuus.

    #808773 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Missä on lisätty nopeusvalvontaa tai yleensä liikennevalvontaa ?

    #808781 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    SO2001:
    Minulla ei ole tällä kertaa valitettavasti mitään rakentavaa ehdotusta. No, ei niitä ole tainnut olla aikaisemminkaan. Joten jatketaanpa juttua.

    Miksi? Tuo oli vanhan kertausta vielä kierrätyskääreissä.

    Asiat eivät tapahdu itsestään tuosta noin vain, vaan teoilla on tarkoitus.

    Joku salaliittomainen tietysti? Josta kukaan muu ei tajua kuin sinä?

    Mieleeni on hiipinyt ajatus, että maanteiden perusnopeus kenties alennetaan jossakin vaiheessa kuuteenkymmeneen kilometriin tunnissa. Vähitellen kaikilla muilla kuin valtateillä on voimassa 60 km/h nopeusrajoitus. Valtateiden nopeudet puolestaan kenties alennetaan 80 kilometriin tunnissa.

    Dream on….

    ”Talvinopeuksillahan” tähän tulevaisuuteen jo totutetaan ihmisiä.

    Niinkö. Taitaa olla jo toinen sukupolvi ainakin menossa. Milloin alkaisi totuttelua olla tarpeeksi mielestäsi?

Esillä 6 viestiä, 46 - 51 (kaikkiaan 51)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.