Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ovatko rattijuopot suuri uhka muille kulkijoille ?

Tämä aihe sisältää 745 vastaukset, 23 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 04.10.2018 at 13:57.

Esillä 15 viestiä, 616 - 630 (kaikkiaan 746)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #893084 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Nopeudenvalvonta (siis kaikki liikenteessä olevat) gps pohjalta on mahdoton tehtävä jakaa maksumääräyksiä vorokausittain ajetuista ylinopeuksista.

    #893117 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Vital:”Autoihin voidaan laittaa tekniikkaa, jolla rajoituksen ylittäminen olisi mahdotonta. Mikä estää?”

    ”THE European Commission wants it to be mandatory that all new cars to be fitted with eleven safety features by 2021 in bold new plans.” Express 22.5.2018

    EU siis haluaa, että kaikkiin uusiin autoihin laitetaan pakollisina 11 uutta turvaratkaisua.

    Yksi näistä on ISA (intelligent speed assistance), joka säätää auton suurimman nopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaiseksi.

    ”This system would work in conjunction with traffic sign recognition cameras and a car’s speed limiter, to automatically set a car’s top speed based on the road speed limit.”

    Voiko kukaan autojen turvatekniikkaa arvostava lähteä jäynäämään todennäköisesti tehokkainta (näin on arvioitu) teknistä ratkaisua vastaan?

    #893143 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Minä vastustan jyrkästi nopeusrajoittimia henkilöautoissa.

    #893177 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Jos katsotaan maan virallisia nopeustilastoja vuodelta 2017 (sivu 11, kohta 2.2) niin suomalaisten ajamat keskinopeudet ovat pääosin alle nopeusrajoitusten, tai jos keskinopeus ylittää nopeusrajoituksen, niin nopeuden ylitys on luokkaa pari – kolme kilometriä tunnissa.

    Jotkut kai argumentoivat sen puolesta että keskinopeuksia pitäisi saada vielä alaspäin.

    Seuraavaksi pitänee tarkistaa naapurimaan keskinopeudet, eli että löytyykö eroa Suomeen.

    https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lts_2018-33_autojen_nopeudet_web.pdf

    #893236 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Heinz-Guido: ”Jos katsotaan maan virallisia nopeustilastoja vuodelta 2017 (sivu 11, kohta 2.2) niin suomalaisten ajamat keskinopeudet ovat pääosin alle nopeusrajoitusten, tai jos keskinopeus ylittää nopeusrajoituksen, niin nopeuden ylitys on luokkaa pari – kolme kilometriä tunnissa.

    Jotkut kai argumentoivat sen puolesta että keskinopeuksia pitäisi saada vielä alaspäin.”

    Kun katsot saman julkaisun ylinopeustilastoja niin näet, että pääteillä keskimääräärin 47 % henkilö- ja pakettiautoista ajaa kesällä ylinopeutta. Yli 10 km/h:n ylinopeuden osuus pääteillä on keskimäärin 10%.

    Talvella vastaavat luvut ovat 52% ja 12%.

    Olennainen pointti on mielestäni ylinopeuksien vähentäminen. Niistä aiheutuu paljon ohituksia ja ohituksen kyttäilyssä lähellä ajoa. Molemmat ovat lisäävät onnetomuusriskiä. Kun ylinopeuksia saadaan vähemmäksi, niin kyllä se keskinopeuskin laskee. Samalla nopeushajonta pienenee ja vilkkailla teillä sujuvuus paranee.

    #893240 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Quu2018:”Minä vastustan jyrkästi nopeusrajoittimia henkilöautoissa.”

    Miksi? Etkö arvosta turvallisempia autoja?

    Tässä lista uusiin autohin pakolliseksi tulevista turvalisistä:

    Mandatory ADAS to be fitted to all new cars
    Advanced emergency braking
    Alcohol interlock installation facilitation
    Drowsiness and attention detection
    Event (accident) data recorder
    Emergency stop signal
    Full-width frontal occupant protection crash test, plus improved seatbelts
    Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists, plus safety glass
    Intelligent speed assistance
    Lane-keeping assist
    Pole side-impact occupant protection
    Reversing camera or detection system

    Mandate lists 11 advanced driver assist systems to be fitted to new cars from 2021

    #893252 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    Mutta siis ns. ylinopeutta en aja kuin korkeintaan 25% ja yleensä korkeintaan 20% yli rajoituksen. Ne ovat mielestäni pieniä ylityksiä

    Mahdatko miettiä ihan oikeasti, mitä meille annat ymmärtää ajostasi? 80km/h alueella ajat mielestäsi pienellä 25% ylityksellä siis 100km/h. Motarilla vastaavalla asenteella sinusta 150km/h ei ole mitään.

    Paitsi että saat kyllä oikeasti olla vahtimassa, ettet väläyttele peltipoliisin lamppua, eikö se ole aika rasittavaa? Se tulisi kalliiksi ja voisi käydä kuin Aurinkokuninkaalle. Joka muuten viimeksi kärähti rattijuopumuksesta, eikös? Onko asenteessasi tarkisteltavaa senkin suhteen?

    #893278 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    ”Olennainen pointti on mielestäni ylinopeuksien vähentäminen. Niistä aiheutuu paljon ohituksia ja ohituksen kyttäilyssä lähellä ajoa. Molemmat ovat lisäävät onnetomuusriskiä. Kun ylinopeuksia saadaan vähemmäksi, niin kyllä se keskinopeuskin laskee. Samalla nopeushajonta pienenee ja vilkkailla teillä sujuvuus paranee.”

    Tässä tilanteessa ilmeisesti tarkoitat sitä, että henkilö joka ohittaa toisen auton, jatkaa ylinopeudella ohituksen jälkeenkin. Eli ajetaan pysyvää ylinopeutta, johon kuuluu hitaampien ohittelu.

    Sinänsä en oikein usko sitä että nopeusvalvonnalla tavoitetaan kaikki ohittelijat, koska ohituksen eräs motiivi voi olla yksinomaan se että ettei haluta ajaa toisen perässä. Ohitteluun ei siis liity tarve ajaa ylinopeutta vaan halutaan vain päästä ohitse.

    #893279 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Se ei ainakaan turvallisuutta lisäisi kun satasen alueella ohittaisi ysikymppiä ajavaa rekkaa ja nopeudenrajoitin puuttuisi suoritukseen satasen nopeudessa.
    Eteläsuomen kantateillä ei ole niin pitkää vapaata suoraa että ohitus onnistuisi nopeudenrajoitinta käyttäen
    Toisaalta tarvitseeko yleensä ohittaa jos esim. papparainen vaikka minä ajan 80 h alueella 70 h niin kyllä sillä perille kerkiää.

    #893280 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Joo saksalaiset varmaankin innoissaan jos BMW M5:ssä on nopeudenrajoitin.

    #893317 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Heinz-Guido: ”… ohituksen eräs motiivi voi olla yksinomaan se että ettei haluta ajaa toisen perässä. Ohitteluun ei siis liity tarve ajaa ylinopeutta vaan halutaan vain päästä ohitse.”

    Pitää päästä ohi tosta … ja tosta … ja tosta…

    Eli kytätään ohitusta usein ihan edellä ajavan persuksissa, ajetaan ylinopeudella ohi, palataan oikealle kaistalle aivan toisen auton eteen niin, että takana tuleva joutuu jarruttamaan … kytätään ohitusta taas uuden auton persuksissa, ohitetaan ylinopeudella, palataan oikealle kaistalle aivan toisen eteen…

    Osa ohittelijoista toimii juuri näin, kun ”vaan halutaan päästä ohi”. tällaisen ohittelijan matka ei paljon nopeammin taitu, mutta huonontaa huonontaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Pakkomielteistä toimintaa!

    Onko niin vaikeaa ajaa reilun turvavälin päässä edelläajavasta, kun kuitenkin ohituksia lukuunottamatta ajaa samaa vauhtia kuin ohitettavat ?

    #893336 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    @Kumppani: Oikeastaan tarkoitukseni oli kiinnittää huomiota minun mielestä kummallisiin ylinopeusmääreisiin, että rikesakkoraja vaihtelee 50% – 20% rajoissa, kun otetaan nopeusrajoitukset välillä 40km/h – 100km/h.

    Sanoin, että asetan nopeuden niin, että mittari näyttää max rikesakon ylärajaa ja motarilla se tarkoittaa 16% yli rajoituksen. Mittarivirheen takia nopeus on alempi ja varmuudella rikesakkoalueella.

    Minusta on erikoista, että esim. koulujen lähistöllä ja kaupunkiliikenteessä rikesakolla selviää jopa 50% rajoituksen ylityksestä, mutta motarilla vain 16% ylitys on enää rikesakon alueella.

    Luulisi, että kaupunkinopeuksissa toleranssi olisi pienempi.

    #893346 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    @Eki: Mistä sinulle on siunaantunut tuo profiloijan taito?

    Siitä olen samaa mieltä, että ei ole ideaa ohittaa, jos on tarkoitus jatkaa sitten samaa nopeutta kuin ohitettu.

    Minähän en aja kuin pieniä, rikesakkoalueella olevia nopeuksia, jos ajan yli rajoituksen. Henkilöautoja tulee ohitettua lähinnä silloin, kun ne muodostavat tulpan esim. jäädessään roikkumaan rekka-auton taakse. Sitä tapahtuu varsinkin peltipoliisialueilla.

    #893422 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    @Eki: Mistä sinulle on siunaantunut tuo profiloijan taito?

    Varmaan samaan tapaan kuin sinulle näistä sinua hitaammin ajavista.

    Henkilöautoja tulee ohitettua lähinnä silloin, kun ne muodostavat tulpan esim. jäädessään roikkumaan rekka-auton taakse. Sitä tapahtuu varsinkin peltipoliisialueilla.

    Hyvä esimerkki tuosta asenteestasi: tulppa ei ole siis rekka-auto, vaan henkilöauto, joka jää sen taakse. Mitäs jos kumpikin niistä ajaa rajoitusnopeutta, tai oikeasti vähän yli? Et sinä rekkakuskia nimittele!

    Tulppahan on sellainen, josta et pääse ohi, mutta sehän sinulta näyttää onnistuvan, joten mikä on ongelmasi? Taitaa eniten harmittaa, kun joudut kelaamaan enemmän ylinopeutta kuin haluaisit, jos joudut ohittamaan molemmat. Se on sitä peltipoliisin pelkoa peltipoliisialueella sekin – hoksasitko. Sinulle se on käytännössä kuitenkin vielä konkreettisempaa kuin sille rekka-autolle ja sen perässä tulevalle. Sinä olet se, joka joutuu nopeuttasi koko ajan vahtimaan. Rajoitusnopeutta lähellä olevat ajavat leppoisasti ja joustavasti, niinku oikeasti. He voivat sen sielunsa silmin nähdä poliisin sattuessa kohdalle, kun sinä olet hermoherkkänä.

    Sitä paitsi veikkaan, että jos peltipoliisin lamppu välähtäisi tasapuolisesti molemmin puolin tietä, samaan suuntaan ajaville, niin ajaisit sinäkin kiltisti muiden mukana. Aika hurskastelija olet siis…

    #893427 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Nopeusvalvonnasta huolimatta tänä vuonna on kuitenkin moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuollut kaksi ihmistä enemmän kuin vuonna 2017 vastaavalla tarkastelujaksolla.

    ”Suhteuttamatta lukuja olosuhteisiin tämän vuoden tilanne on kuitenkin se, että moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli kaksi henkeä viime vuotta enemmän. Kuolleiden kokonaismäärän osalta hyvä tilanne johtuukin alhaisesta kävely- ja pyöräilyonnettomuuksien määrästä. Tosin niiden onnettomuusmäärät ovat pieniä ja satunnaisvaihtelun merkitys on suuri.”

    OTI 2018 ennakkoraportti.

Esillä 15 viestiä, 616 - 630 (kaikkiaan 746)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.