Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ovatko rattijuopot suuri uhka muille kulkijoille ?

Tämä aihe sisältää 745 vastaukset, 23 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 04.10.2018 at 13:57.

Esillä 15 viestiä, 631 - 645 (kaikkiaan 746)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #893430 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”@Eki: Mistä sinulle on siunaantunut tuo profiloijan taito?”

    Tunnistan tuon tienkäyttäjä-tyypin, eli täysin tarpeettoman kiilaamisen vuoksi ohitettu joutuu hidastamaan vain ja ainoastaan ohittajan huonon ajamisen vuoksi. Kysessä ei siis ole ruuhka-aikana tarpeellinen kaistanvaihto, vaan esitys siitä miten ajetaan liikenteessä ala-arvoisesti (inssi hylätty -ajoa).

    Ylinopeuden käyttö ei ole helppoa silloin kun matkaa tekevät muutkin tienkäyttäjät. Koomiseksi ajamisen tekee se että jotkut ajavat täysin vapaaehtoisesti aivan jonkun takana, ilman ohitusaikomusta, ja ilman että edelläajava olisi kiilannut siihen eteen estämään toisen häiriötöntä ajamista.

    #893431 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Nopeusvalvonnasta huolimatta”

    Nopeusvalvontaa tehdään nykyisin kiinteillä kameratolpilla, joten vaikutus laimenee jos tie on tuttu.

    Kysymys: Montako vakavampaa kolaria tai törmäystä olisi tapahtunut jos luotettaisiin ainoastaan siihen että ajokortti takaa riittävän osaamistason, eli ettei nopeusvalvontaa olisi ollenkaan?

    Moottoritiellä joudun itse joskus ajamaan ylinopeutta koska peräänajetuksi tulemisen riski nousee jos noudattaa liikennesääntöjä liian tunnollisesti. Siinä mielessä saksalaiset ovat fiksumpia, siellä voi antaa laillisesti tilaa nopeammille ilman että tarvitsee vedota hätävarjeluun (toisaalta, se nopeampi ei ole Saksassa rikollinen siellä kuten täällä on).

    #893487 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Toi onkin pitkästä aikaa paras puolustus ylinopeudelle, ajaa karkuun peräänajon välttämiseksi.
    Yhtä hyvät kuin meidänkin, nostettiin nopeutta ettei liittymästä kuorma-auto tule meidän eteen.
    Seuraavissa liikennevaloissa se sitten jyräsikin meidät neljä autoa jonon päästä ja neljälle henkilölle sairaalakeikka.

    #893502 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani
    Se tulisi kalliiksi ja voisi käydä kuin Aurinkokuninkaalle. Joka muuten viimeksi kärähti rattijuopumuksesta, eikös?

    Ei kannata Don Tamin mainetta loata ihan kaikilla syytöksillä, herra on aika herkkähipiäinen nykyään. Ajokieltonsa suhteen koitti päästä sisäministerikin puheille. Ratista kärysi YLE:n entinen urheilutoimittaja/selostaja T.Suominen.

    Kameravalvonnan vastustajia ihmettelen, sehän on kuitenkin reilua peliä?
    [automaattinen_mainos]Ei puskassa kyttäämistä. Kameravalvotulla tiellä kun tullaan risteysalueelle, missä nopeusrajoitus muuttuu esim 80- 60km/h, kamerakin suurella todennäköisyydellä löytyy. Ja tämän kameran siihen ovat tilanneet tien käyttäjät itse!

    Ja nämä ”pienen ylinopeuden” puolestapuhujat. Pieniin nopeuden ylityksiin ei puututa nytkään. Eräille puuttumiskynnys vaan on liian matala. Halutaan määritellä ”pieni ylinopeus” itse poliisin sijaan.

    Samat kuskit ovat kuitenkin sitä mieltä että nopeuserot kasvattavat riskiä ja tekevät ajamisesta rasittavampaa. Valitettavasti nykyisin raskaskalusto tekee monilla 2-kaistaisilla tieosuuksilla 100km/h rajoituksen turhaksi. Liikennemääristä johtuen turvallinen ohittaminen on todella vaikeaa. Lisäksi olen huomannut tiemerkintöjä uusittaessa keltaisen viivan lisääntymisen vuosien saatossa. Edes tuplakeltainen ei tosin kaikkia hillitse kun ohi on päästävä.

    Ylinopeuksista annettavista sanktioista, pitäisikö rahallinen korvaus poistaa ja asettaa ajokieltoa herkemmin?
    Nythän kaihertaa kun maksamista voi tulla ”pienestä nopeudesta” kuusinumeroinen summa. Silti se voi olla saman arvoinen rahakkaalle reaalina kuin työttömälle 200€. Joten ajokieltoon kuukaudeksi jos käryää, sanotaanko 2 kertaa 6kk sisällä? Tai heti yhdestä kerrasta jos menee rikesakkorajan yli? Tällöin rahallista sakkoa ei perittäisi. Köyhä ja rikas olisivat samassa asemassa.
    [automaattinen_mainos]

    #893598 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Toi onkin pitkästä aikaa paras puolustus ylinopeudelle, ajaa karkuun peräänajon välttämiseksi.”

    Se on toiminut tosi hyvin.

    Vakionopeudella (GPS-tarkistettu) ajaminen aiheutti usein vaarallisia tilanteita ja koska oikeanpuoleiselle kaistalle koukkaaminen/kiilaaminen on moukkamaista esiintyi myös oikealta ohittamisia / kaistanvaihdon estämistä.

    Parempi että turvallinen kuljettaja ajaa hetken ylinopeutta, kuin että kaahari aiheuttaa jatkuvalla ylinopeudellaan (pl. ohituspaikan kyttäämisen vaatima hidastus) vaaratilanteen. Hätävarjelussa toisen lyöminen voi olla tarpeen vakavamman vahingon välttämiseksi, vaikka lyöminen itsessään onkin rangaistava teko.

    #893644 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Tuossa alla olen esittänyt kesänopeudet vuonna 2017 yksiajorataisilla teillä.

    Pysyvä 60 – 62,2 km/h
    Pysyvä 80 – 82,7 km/h
    Kesällä 100, talvella 80 – 94,5 km/h
    [automaattinen_mainos]Pysyvä 100 – 97,9 km/h

    Ruotsissa muuten korkea liikenneviskaali esittää että jos maanteiden keskinopeuksia (medelhastighet) alennetaan 1 – 2 km/h niin 15 henkeä säästyy kuolemalta vuosittain.

    #893665 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    H-G:
    Pysyvä 60 – 62,2 km/h
    Pysyvä 80 – 82,7 km/h
    Kesällä 100, talvella 80 – 94,5 km/h
    [automaattinen_mainos]Pysyvä 100 – 97,9 km/h
    Noita keskinopeuksia pitäisi siis vielä alentaa ?

    Nuo ovat oikein hyviä keskinopeuksia rajoituksiin nähden.
    Pois pitäisi saada ääripäät mistä nuo muodostuvat, eli nopeuserot minimiin.

    #893671 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Sorry, tämä lause jäi pois kun muokkasin viestiäni:

    ”Noita keskinopeuksia pitäisi siis vielä alentaa ?”

    #893676 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Tässä vielä tuon ruotsalaisen liikenneviskaalin lausuma Vi Bilägaressa.

    ”Vecka 38 är nationell trafikinsatsvecka med fokus på hastighet. Men polisen kommer inte bara att jaga de som kör långt över tillåten hastighet. Att få alla trafikanter att respektera rådande begränsning är en viktig faktor för att minska den totala medelhastigheten på vägarna och därmed rädda liv.

    Skulle medelhastigheten på vägarna sänkas med en kilometer i timmen skulle det innebära 15 färre dödsolyckor per år. Sänks hastigheten med 1-2 kilometer i timmen märks det knappt för den enskilde men det har stor potential för att rädda liv, säger Maria Krafft, måldirektör Trafikverket.”

    #893685 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Olisi hyvä rangaista niitä jotka ajavat alinopeutta esimerkiksi yli 6 km/h, koska nimenomaan tällaiset henkilöt aiheuttavat peräänajoja kun autoletka sumppuuntuu tällaisen ajajan taakse.

    #893702 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Olisi hyvä rangaista niitä jotka ajavat alinopeutta esimerkiksi yli 6 km/h, koska nimenomaan tällaiset henkilöt aiheuttavat peräänajoja kun autoletka sumppuuntuu tällaisen ajajan taakse.”

    Joissakin autoissa on tuota luokkaa oleva mittarivirhe. Se on täysin laillinen, eikä tietoa eri autojen mittarivirheestä ole auton ohjekirjassa.

    Peräänajon aiheuttaa useimmiten ellei aina takana ajava. Ei edessä ajava. Edessä ajava hidastelija voi kerätä jonoa taakseen, mutta jonossa ajavat tienkäyttäjät vastaavat jokainen itse omasta ajamisestaan.

    Kun lähtee maantielle on hyvä muistaa että kuorma-autojen suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h. Eli ei voi eikä edes pidä edellyttää että voisi ajaa koko matkan suurinta sallittua nopeutta.

    #893882 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Maantienopeuksissa tuo 6km/h on varmaan hyvinkin keskiverto mittarivirhe. Autoilijoiden olisi hyvä tuo tiedostaa, tosin liikenteessä on paljon sellaisia jotka ajavat ns. vieraalla autolla ja tällöin mittarivirheen selvittäminen on asioista vähäisimpiä.

    Tänäänkin VT 8:lla 100km/h rajoituksella liikenne jonoutui vähitellen ja nopeus putosi n.75km/h. Eikä tähän tarvittu tälläkertaa edes raskasta liikennettä. Nyt maltti piti kuskeilla jonossa hyvin ja pöhlöjä ohituksia ei nähty. Syy alinopeuteen ei minulle valjennut, mutta sen mitä aukeilla osuuksilla jonon keulille näin, vaikutti siltä että satanen oli liian kova vauhti jollekkin vastaantulijoiden määrään nähden.
    Eli kun ei ollut vastaantulevaa liikennettä, nopeus lievästi nousi.

    #893896 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    ”Peräänajon aiheuttaa useimmiten ellei aina takana ajava. Ei edessä ajava. Edessä ajava hidastelija voi kerätä jonoa taakseen, mutta jonossa ajavat tienkäyttäjät vastaavat jokainen itse omasta ajamisestaan.”

    Ajattelin että 7 kilsan alinopeus jonon kärjessä voidaan katsoa samalla lailla abstraktiseksi liikenteen vaarantamiseksi kuin 7 km ylinopeus joka siis aina automaattisesti on liikenteen vaarantamista vaikka edessä tai takana ei olisi ketään kilometrin säteellä.

    #893938 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Heinz-Guido: ”Olisi hyvä rangaista niitä jotka ajavat alinopeutta esimerkiksi yli 6 km/h … ”

    Kun suurin sallittu nopeus on esimerkiksi 80 km/h niin yli sen ajaminen on ylinopeutta, mutta alle sen ajaminen ei ole alinopeutta. Syykin on selvä.

    Monesti on ihan paikallaan ajaa jopa selvästi alle rajoituksen. Näin tekevät ne, jotka huomioivat tilanteiden ja olosuhteiden vaatiman nopeuden. Sen sijaan kuskeissa on ihan tarpeeksi niitä, jotka katsovat, että ”tässä on 80 km/h rajoitus, joten sitä saa ajaa” ja ajavat vähintään sitä, vaikka olosuhteet olsivat huonot.

    Maanteillä hyvissä olosuhteissa on mielestäni parasta ajaa likimain rajoitusnopeutta. Jos on jokin syy ajaa selvästi hitaammin niin silloin pitää huolehtia, että normaalivauhtia ajavat pääsevät ohittamaan.

    #893944 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Heinz-Guido:”Tuossa alla olen esittänyt kesänopeudet vuonna 2017 yksiajorataisilla teillä.

    Pysyvä 60 – 62,2 km/h
    Pysyvä 80 – 82,7 km/h
    Kesällä 100, talvella 80 – 94,5 km/h
    [automaattinen_mainos]Pysyvä 100 – 97,9 km/h

    Ruotsissa muuten korkea liikenneviskaali esittää että jos maanteiden keskinopeuksia (medelhastighet) alennetaan 1 – 2 km/h niin 15 henkeä säästyy kuolemalta vuosittain.”

    Ruotsin viskaalin sanoma perustuu lukuisiin tutkimuksiin. Pieni keskinopeuden alentaminen vaikuttaa yllättävän paljon. Sitä ei tietenkään kukaan voi varmasti sanoa, että 15 henkeä säästyy kuolemalta, kun keskinopeus alenee 1 -2 km/h. Ehkäpä olisi pitänyt antaa suurempi haarukka esim 10 -20 henkeä. Joka tapauksessa suunta ja suuruusluokka on OK.

    Jo aiemmin kirjoitin, että noiden keskinopeustietojen ohella tulisi tarkastella myös kuinka paljon ylinopeuksia ajetaan. Ne löytyvät samasta julkaisusta. Ylinopeudethan ovat selvä riskitekijä. Jos niitä saadaan vähenemään alenee keskinopeus ja myös vakavat onnettomuudet.

Esillä 15 viestiä, 631 - 645 (kaikkiaan 746)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.