Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ovatko rattijuopot suuri uhka muille kulkijoille ?

Tämä aihe sisältää 745 vastaukset, 23 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 04.10.2018 at 13:57.

Esillä 15 viestiä, 646 - 660 (kaikkiaan 746)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #894029 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Pakkohan tässä on jankutuksella vastata jankutukseen. Ylinopeus ei ole koskaan riskitekijä, vain väärä tilannenopeus on.

    Liikenteestä on yritetty tehdä matemaattisia malleja, mutta eiköhän niiden julkaisemisen tarkoitus ole mielipiteiden muokkaaminen. Ekiin ainakin on tehonnut, ellei Eki sitten olekin yksi noista mielipiteen muokkajista ihan viran puolesta. Missään ei ole objektiivisesti todistettu matemaattisten kaavojen olevan yhtä todellisuuden kanssa.

    Tottahan on selvää, että kolari suuremmalla nopeudella on vaarallisempi kuin kolari hitaammalla nopeudella, mutta kun ajaa riittävän pienen riskin olosuhteissa, tuolla asialla ei ole käytännön merkitystä.

    Lento-onnettomuuksien seuraukset ovat lähes 100% hengenmeno ja silti lentoliikenne on valtavan laajaa. Koska riskitaso on saatu niin alas, että lentokoneissa ei ole kuin yksi naurettava istuinvyö turvallisuusvarusteena matkustajalle ja koko liikenne perustuu ajatukselle ja odotusarvolle melkein 100%:n turvallisuustasosta.
    [automaattinen_mainos]
    Tieliikenteessäkin pitäisi huolehtia turvallisuuden parantamisesta, jotta ajonopeuksia voitaisiin edelleen nostaa.

    #894031 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    Pakkohan tässä on jankutuksella vastata jankutukseen.

    Taas kerran, näköjään…

    Ylinopeus ei ole koskaan riskitekijä
    [automaattinen_mainos]
    Ai ei vai? Höpöhöpö!

    …vain väärä tilannenopeus on

    Entäs jos oikea tilannenopeus on rajoitusnopeus tai alle. Mutta sinä ajat sitten asenteellasi vain kyseisten tulppien ohi, jollakin +16-25% ylinopeudella, jota itse pidät pienenä. Minusta sinä olet silloin riskitekijä. Mitä mieltä itse olet?

    Liikenteestä on yritetty tehdä matemaattisia malleja, mutta eiköhän niiden julkaisemisen tarkoitus ole mielipiteiden muokkaaminen.
    [automaattinen_mainos]
    No tavallaan olet kyllä oikeassa. Mutta kuten olet lukenut…. ei kun et olekaan. No, palaa tuonne jokunen sivu taakse, siellä on muistaakseni parikin kirjoittajaa sinulle perustellut, miksi jankkaat tuollaisia ihan vääristä syistä.

    …kun ajaa riittävän pienen riskin olosuhteissa, tuolla asialla ei ole käytännön merkitystä

    …paitsi juuri silloin kun sattuu ja tapahtuu. Riski siis toteutuu, vaikka kuvitteli sen mitälie riittävän pieneksi

    Tieliikenteessäkin pitäisi huolehtia turvallisuuden parantamisesta, jotta ajonopeuksia voitaisiin edelleen nostaa.
    [automaattinen_mainos]
    Suuntaushan on päinvastainen, eli ei ole mitään ”edelleen”-asetelmaa. Ja se johtuu siitä, että sen yhden tekijän toivotaan juurikin huolehtivan turvallisuuden parantamisesta. Muitakin on toki ja kaikkia sinä et edes haluaisikaan, veikkaan.

    #894066 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:”Missään ei ole objektiivisesti todistettu matemaattisten kaavojen olevan yhtä todellisuuden kanssa.”

    Nämä mallit (matemaattiset kaavat) on saatu lukuisten tutkimusten perusteella ihan todellisista tapauksista. Mallit ovat tarkentuneet uusien tutkimusten myötä ja tarkentuvat edelleen.

    Se, että onnettomuusriski lisääntyy nopeuden noustessa johtuu mm. seuraavista:

    1.Vaaratilanteiden havaitsemiseen ja tunnistamiseen käytettävissä oleva aika lyhenee.
    [automaattinen_mainos]2. Välimatkojen ja nopeuksien arviointivirheet kasvavat.
    3. Päätöksentekoon ja väistötoimenpiteiden toteuttamiseen käytettävissä oleva aika ja matka lyhenevät.
    4. Mahdollisuudet törmäyksen välttämiseen jarruttamalla tai ohjaamalla
    pienenevät.
    5. Ajoneuvon hallinnan menettämisen riski kasvaa.
    [automaattinen_mainos](https://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T197.pdf)

    Näitäkin on tutkittu paljon ja on saatu yksityiskohtaisempaa tietoa näistä seikoista. Mikään tutkimus ei tue sitä, että asia olisi päinvastoin.

    Ihan fysiikan perustietokin auttaa ymmärtämään, että noilla sinun ”lievillä” ylinopeuksilla on merkitystä niin onnettomuusriskiin kuin onnettomuuden seurauksiin (sattuipa se mistä syystä tahansa).

    Esim. 90 km/h:ssa liike-energia on yli 25% suurempi kuin 80 km/h:ssa. 100 km/h:ssa liike-energia on 56% suurempi kuin 80 km/h:ssa. Jarrutusmatka kasvaa ihan samoin. Lyhyen jarrutuksen jälkeen törmäysnopeudessa voi olla vielä paljon suurempi ero kuin ajonopeudessa. Ja sillä on merkitystä miten käy.

    On ihan turha tulla väittämään, että ”lievillä” (alle 20 km/h) ylinopeuksilla ei ole merkitystä liikenneturvallisuuteen. Mikään seikka ei vahvista väitettäsi. Jankkaat jatkuvasti ihan potaskaa. Ota selvää asioista ja ajattele ihan itse.

    #894080 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Ei voiolla totta, jopa jarrutusmatka pitenee vauhdin mukaan.
    Uskomato tutkimus.

    #894082 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Ei voi olla totta, jopa jarrutusmatka pitenee vauhdin mukaan.”

    Ei pelkästään jarrutusmatka, vaan myös pysähtymismatka. Ennen jarrutusta ajetaan monta metriä ennen kuin päätös voimakkaasta jarrutuksesta on edes tehty. Harva jaksaa olla jatkuvasti varuillaan odottamassa milloin se hirvi juoksee tielle tai milloin vastaantuleva ajautuu väärälle kaistalle.

    Kun talvi tulee, niin on hyvä muistaa että ajonopeus vaikuttaa moneen asiaan, kovempi nopeus hallintaa heikentävästi, hitaampi parantamassa sitä. Ei siis pelkästään se mitkä testivoittaja-nastamonsterit auton renkaat ovat.

    #894084 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    En olisi uskonut että nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan reaktioaikoineen ja vielä että liukkaat renkaat pidentää sitä.

    #894093 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Quu2018: ”Ei voiolla totta, jopa jarrutusmatka pitenee vauhdin mukaan.”

    Kysypä HybridRulesilta. Jutuista päätellen voi olla hyvinkin tota mieltä.

    #894207 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”En olisi uskonut että nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan reaktioaikoineen ja vielä että liukkaat renkaat pidentää sitä.”

    Et varmasti ole ainoa. Autokoulu on lyhyt kurssi mikä käydään 18-vuotiaana jolloin asutaan vielä vanhempien luona kotona, joten elämänkokemusta ei ole paljoakaan ja silloin ainoa tavoite on saada ajolupa laittamalla rasti ruutuun sekä ajella 15 minuutin ajan kuten inssi-setä vaatii.

    Suosittelen ennakoivan ajon kurssia tai muuta ajoharjoittelua missä voidaan keilaradalla kokeilla miten auton hallinta vaikeutuu nopeuden myötä. Myös hätäjarrutusta on hyvä kokeilla, ei auto sellaisesta hajoa eivätkä renkaat kulu pilalle kun ABS estää lukkiutumisen.

    #894223 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Tuskin näistä keskustelijoista kukaan on enää mopoauto astella kokemuksissa keille olet tällä pastalla ohjeitasi alkeiskurssillasi antanut.

    #894225 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”Tuskin näistä keskustelijoista kukaan on enää mopoauto astella kokemuksissa keille olet tällä pastalla ohjeitasi alkeiskurssillasi antanut.”

    Minulla ei ole mitään käsitystä kuka näitä lukee. Kunhan kirjoittelen ja vaihdan ajatuksia ajankulukseni.

    Jos joku kertoo että yllättyy jostakin tuloksesta ei minulla ole mitään syytä epäillä häntä valehtelijaksi -olitko sinä Quu sellainen? Silloin menisi koko idea keskustelusta, ja jokaisen olisi silloin fiksumpaa googlata asioita itse – kunhan ensin saa jostakin idean etsiä jotakin mitä ei ole ennen tiennyt.

    Esimerkiksi politiikassa on paljon asioita joita ensin uskoo ns. sarkasmiksi, mutta niistä säädetäänkin laki.

    #894248 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Karrette:”Jos joku kertoo että yllättyy jostakin tuloksesta ei minulla ole mitään syytä epäillä häntä valehtelijaksi -olitko sinä Quu sellainen?”

    Kerropa se yllättävä tulos mistä keskustelijat on yllättyneet?

    #894250 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu:
    ”Kerropa se yllättävä tulos mistä keskustelijat on yllättyneet”

    Quu:
    ”En olisi uskonut että nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan reaktioaikoineen ja vielä että liukkaat renkaat pidentää sitä.”
    [automaattinen_mainos]

    #894254 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    No voihan vitalis, tuota Karrettea, et voi olla noin pihalla, ettet ymmärrä tuota tekstini pointtia.

    #894256 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”ettet ymmärrä tuota tekstini pointtia.”

    Sehän tässä onkin ongelma että kirjoitat että et olisi uskonut, mutta jonkinlaisella todennäköisyydellä taisit kuitenkin tarkoittaa että kyseessä on itsestäänselvyys ilman tutkimustakin. Lukija ei ole pihalla jos toinen kirjoittaa täysin päinvastaista kuin mitä tarkoittaa.

    Kirjoitetussa tekstissä ei ole äänensävyjä, ei puhujan kehonkieltä tai ilmeitä – ne tulisi esittää hymiöillä jos ei sanoilla selitä että kyseessä oli vitsi tai toista väheksyvä kommentti. Jos ei ole syytä olettaa että kyseessä on sarkasmi, niin silloin teksti tulee lukea sellaisena kuin se on kirjoitettu.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi
    [automaattinen_mainos]
    ”Ilman tietoa sanojan todellisista mielipiteistä sarkasmi voidaan erehdyksessä käsittää vilpittömänä mielipiteenä.”

    Vaan nyt tuntuu siltä että asiat jotka ovat pyörineet mielessäni on jo kertaalleen taas tullut kirjoitettua. Keskityn ainakin joksikin aikaa muihin asioihin. Mukavaa syksyn jatkoa.

    #894258 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    No ei voiolla niin pölvästiä autoilijaa ettei tiedosta nopeuden vaikutusta jarrutusmatkojen pituuteen.

Esillä 15 viestiä, 646 - 660 (kaikkiaan 746)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.