Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ovatko rattijuopot suuri uhka muille kulkijoille ?

Tämä aihe sisältää 745 vastaukset, 23 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 04.10.2018 at 13:57.

Esillä 15 viestiä, 661 - 675 (kaikkiaan 746)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #894262 Ilmoita asiaton viesti

    M880
    Osallistuja (Participant)

    ”No ei voiolla niin pölvästiä autoilijaa ettei tiedosta nopeuden vaikutusta jarrutusmatkojen pituuteen.”

    Ja silti täällä on kuukausitolkulla kinasteltu siitä onko ylinopeuksilla merkitystä vai ei…

    #894265 Ilmoita asiaton viesti

    Jore44
    Osallistuja (Participant)

    Jos on vähän yksinkertainen niin minkäs teet.

    #894333 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    En ole niin tarkkaan seurannut, onko täällä joku pientä ylinopeuttapuolustanut maininnut ettei sillä ole vaikutusta jarrutusmatkaan.

    #894335 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä vastauket on käsitelty jos luet koko ketjun ja kaikki on 98 prosentisesti oikein. Olen hyvin tyytyväinen myös näistä näkemyksistä mitä on esitetty.
    Tämän voisi viedä suoraan tieliikennevaliokuntaan.

    Hyvä Eki, ja muut myös, olette ajattelevia, älykkäitä ja ajattelevia ja tunnette myös matikan..

    (Jk. Hybridrules (keskustelun hetelmä) myös, mutta hän mieluummin jalkaväkeen.)

    #897801 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: ” Tolpat pysyvät paikoillaan, joten kyseessä on valvontapiste minkä jälkeen voi taas ajaa kuten haluaa. Kun tolpat kuitenkin tuottavat sekä sakkoja että huomautuksia (yhdelle henkilölle kertynyt 96 kpl..), voi unohtua että hetki poliisiauton takapenkillä aikaa tuhlaamassa on tehokas oppitunti sellaiselle jolle kukaan ei ole ennen sanonut ”ei”.”

    Totta, kameravalvonnalla on omat huonotkin puolensa, kuten muillakin liikenneturvallisuusasioilla. Ratkaisevaa on plussien ja miinusten loppusaldo, ja tutkimusten mukaan kameravalvontaan käytetyt varat säästävät ihmishenkiä enemmän kuin jos sama raha käytetään ihmisvoimin suoritettavaan nopeusvalvontaan. Nähtävästi kenelläkään ei ole päinvastaista tietoa asiasta, koska sellaista ei ole tuotu julki, joten sen asian pitäisi olla selvä. Siitä sen sijaan voidaan keskustella että onko kameravalvonnalla säästetyt ihmishenget ”väärin säästetty”, mutta ”oikeampia” tapoja tarjoavien pitäisi kertoa myös mitä heidän ehdotuksensa maksavat joko ihmishengissä tai rahassa.

    #897819 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Teecee: ”pitäisi kertoa myös mitä heidän ehdotuksensa maksavat joko ihmishengissä tai rahassa.”

    Uskoisin että liikennevalvontapartio olisi paljon kannattavampaa liiketoimintaa kuin vaikkapa pizzerian pito – yksi sakko on alkaen 20€, alv 0% – ja useimmat sakot on 100 € alv 0%. Ja vaikka konstaapelin virassa kyseessä onkin yksi valtion virkamies, niin silloin olisi kuitenkin yksi työtön joka saa korvauksia vähemmän.

    Havaitsin että ulkomailla vaikuttaisi siltä että ihmiset laitetaan mieluummin matalapalkkatöihin kuin että heille maksetaan verovaroista korvausta siitä että pysyvät kotona.

    #898180 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Miten sinun kirjoituksestasi pitäisi tulkita käsityksesi poliisin toimesta, Karrette?

    #898243 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Liikennevalvonnalla oli oma valtakunnallinen organisaatio ja korvamerkattu kalusto, organisaatio ja kalusto sulautettiin poliisipiireihin. Näin meillä säästetään.
    Minne se kalusto on hävinnyt? Vantaan tunnuksissa näkyy välillä TM:n lahjoittama mersu, loput on varmaan sulatettu kameratolpiksi.

    #898415 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: ”Miten sinun kirjoituksestasi pitäisi tulkita käsityksesi poliisin toimesta, Karrette?”

    Ei liikennepoliisipartioiden palkanmaksu ole kustannus, vaan se voi olla tuottavaan liiketoimintaan verrattava yksikkö. Suuntamerkin käyttämättömyys on 100 € bisnes, ja yksityispuolella se vastaisi 124 € (alv 24%) kassakoneen kilahadusta.

    #898440 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Heinz-Guido: ” Jos ollaan tarkkoja, niin poliisimies sanoi näin.
    Om medelhastigheten förändras med en procent så förändras antalet skadade med två procent och antalet omkomna med fyra procent, säger Holopainen.
    En tiedä mikä on Suomen virallinen keskinopeus mutta oletetaan että se on 85 km/h. Prosentti tästä on 0,85 km/h. Alentamalla keskinopeus 0,85 kilometrilla tunnissa saavutettaisiin siis 8 hengen kuolemalta välttyminen? (4 %).
    Tässä siis väitetään että ylinopeus sinällään olisi onnettomuussyy.

    Herkuttelen ajatuksella miltä sinusta tuntuu, kun joskus tajuat tämän asian. Tuossahan ei väitetä mitään onnettomuuksien syistä, siinä puhutaan liikennekuolemien määrästä. Jostain syystä et vain saa eroteltua milloin puhutaan mistäkin.

    Tekisi mieli puhua sinulle tästä pilkalliseen sävyyn, koska sinua on autettu tämän asian ymmärtämisen kanssa monen nimimerkin voimin. Yritän kuitenkin pysyä asiallisella linjalla, koska en itsekään ymmärtänyt tuota asiaa ihan saman tien. Muistan vielä miten käsittämättömältä tutkimusten tulokset ja niiden perusteella mielipiteensä luoneiden puheet kuulostivat. Jestas miten turhauttavaa oli puhua niin tyhmien ihmisten kanssa.

    Sen kokemuksen perusteella annan sinulle neuvon, että vaikka olisi kuinka varma omasta mielipiteestään, kannattaa silti pitää auki myös optio, että tulevaisuudessa voi tajuta asioita paremmin kuin tänään. Sitä sanotaan kehitykseksi.

    #898478 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Oliko tuo teksti minulle vai Ekille osoitettu ? Kun keskusteltiin OTI 2016 raportin pohjalta onnettomuuksien välittömistä syistä ja taustalla olevista riskitekijöistä, niin Eki nimenomaan korosti sitä että ylinopeus sinällään taustalla olevana riskitekijänä mahdollistaa onnettomuuden syntymisen. Hän viittasi erityisesti siihen että ylinopeus on taustalla olevana riskitekijänä 36 prosentissa tapauksia.

    Poliisimies puhui tuossa lainaamassani tekstissä vähenevistä liikennekuolemien määristä. Ehkä hän pelkästään tarkoitti sitä että onnettomuuksien rajuus vähenee nopeuksien laskun myötä ja tämän ansiosta ihmishenkiä säästyy.

    Sama kai se on millä perusteella liikennekuolemat vähenevät, kunhan vaan vähentyvät.

    #898484 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    ”Ei liikennepoliisipartioiden palkanmaksu ole kustannus, vaan se voi olla tuottavaan liiketoimintaan verrattava yksikkö. Suuntamerkin käyttämättömyys on 100 € bisnes, ja yksityispuolella se vastaisi 124 € (alv 24%) kassakoneen kilahadusta.”

    Ei asiat noin yksinkertaisia ole, liikennepoliisin näkyvyyden tarkoitus on ehkäistä rikkeitä eikä sakottaa urakalla.

    #898486 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu ”…liikennepoliisin näkyvyyden tarkoitus on ehkäistä rikkeitä eikä sakottaa urakalla.”

    Niin sen soisi olevan. Yksi sakko tunnissa rahoittaisi toiminnan, mutta varmasti asiakkaita on jonoksi asti jos esimerkiksi nopeuksien lisäksi puututtaisiin olemattomiin ajoetäisyyksiin (niihin turvaväleihin, missä turva on ainoastaan osa nimeä).

    #898488 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Karretten matikalla vartiointiyritykset saisi hyvän bisneksen, kyllä nekin mittanuhaa osaa käyttää.
    Eihän yksi pienipalkkainen työntekijä maksa yritykselle kuluineen kuin n.5000 euroa kk + kalustokustannukset, äkkiäkös nuo rahat tienaa.

    #898501 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä. 28 euroa tunti + alv, se voi olla aika lähellä vartiointialan tuntihinta millä palvelua myydään asiakkaalle. Ei kovin kaukana vaikkei justiin kohdalle osuisikaan.

    Jos kahdeksan autoilijaa päivässä jättää suuntamerkin näyttämättä kaistanvaihdossa, niin se tekee 800 euron liikevaihdon päivässä, eli 22 päivän työpanoksella 17 600 euroa (alv 0%).

Esillä 15 viestiä, 661 - 675 (kaikkiaan 746)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.