Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 1,411 vastaukset, 55 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  M880 16.10.2018 at 22:58.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 1,412)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #688586 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Jos olet aikaasi seuraava kansalainen, olet varmaan huomannut, että liikenteen sähköistäminen on ollut vahvasti pinnalla niin mediassa kuin politiikassakin. Parin viimeisen vuoden sisällä ovat alkaneet kuolinkellot soida pelkällä polttomoottorilla varustetuille autoille niin lehdistössä kuin Eu:n komissiossakin. Samoin myös Yhdysvalloissa.
    Uuden auton ostajan olisi autoa hankkiessaan syytä perehtyä suureen muutokseen automarkkinoilla:

    ”Komissio on määrännyt jokaisesta 95g/km ylittävän auton valmistamisesta tuntuvan sakon autonvalmistajille vuoden 2020 jälkeen.”

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001014416.html

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/toyota-aikoo-ottaa-kaiken-hyodyn-irti-dieselskandaalista-hybrideita-tilalle

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volvolta-kova-vaite-pistokehybridi-korvaa-dieselin?utm_source=tl-uutiskirje&utm_medium=Email&utm_campaign=vko-22-16&ucid=200403964

    http://www.ksml.fi/teemat/autot/S%C3%A4hk%C3%B6autot-valtaamassa-USAn-markkinat/450250

    #688587 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Norja kieltää uudet polttomoottoriautot vuodesta 2025 alkaen.

    http://teknikensvarld.se/stopp-for-bensin-och-dieselmotorer-i-norge-2025-306526/

    #688593 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Odotan innokkaasti aikaa, jolloin voin hankkia kustannustehokkaasti sähköauton tiloista tinkimättä.

    Jos joulupukki tuo minulle Tesla Model S:n otan sen vastaan kiitollisena. Voin vaikka maksaakin hyvästä yksilöstä Avensiksen hinnan. Mutta en 4 – 5 Avensista.

    Model 3 kuulostaa lupaavalta, jos se saadaan markkinoille pian ja luvatussa hintaluokassa.

    #688596 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Otsikossa puhuttiin pelkällä polttomoottorilla varustetusta autosta, siitä että se katoaa. Ei kai tuossa kehityskulussa ole mitään epäselvää kun otetaan huomioon hybridien yleistyminen jo nyt.

    #688600 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/exhaust-emissions/wltp-worldwide-harmonized-light-vehicles-test-procedure.html

    ”This high accuracy level is necessary because for every gram by which the CO2 target is missed, a fine of 95 euros per vehicle is imposed.”

    Nähtäväksi jää paljonko autojen kulutukset ja päästöt nousevat kun mittaustapa muuttuu ja mitä se tarkoittaa käytännössä. Jos EU rankaisee lisämaksulla, verottaako Suomi tuota lisämaksua autoverolla?

    Ohessa mielenkiintoinen viihteellinen video nykyisen virallisen EU-kulutuksen määrittelevästä ajoreitistä ja ihmisten oletetusta ajotavasta. Virallista mittausta ei tehdä ulkona testiradalla, eli esimerkiksi vasta- tai myötätuuli ei pääse vaikuttamaan. Videossa on englanninkielinen tekstitys.

    Suomessa viranomaiset ovat määränneet jo nyt polttoaineenkulutustietoihin sidottuja veroja. Vuotuisesta ajoneuvoverosta kertyy auton käyttöiän aikana helposti useamman tuhannen euron veromätkyt. Perusauto, esim. Golf 1,6 vm. 1998, kulutuksesta laskettu CO2 on 182 g/km ja se maksaa 280 € /vuosi 2017 taulukon mukaan. Päästöissä ei oteta kantaa pakokaasujen puhtauteen (palamattomat hiilivedyt, typenoksidit), eli mihin EURO-luokkaan auto kuuluu.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1451562298/0c255e16194750e2e32e41437f7012f9/19402-Ajoneuvoveron_perusvero_co2_mukaan.pdf

    Auton hankintahintaverotus ei Suomessa ole kiinteäsummainen, mutta mikäli jokainen lisä-1 g/CO2 maksaa 95 € tarkoittaisi se että päästötaso 120 g/km saisi taakakseen 2375 € EU-lisäveron. Suunnilleen saman verran kuin mitä Suomi nyt auton hankintahetkellä verottaa Opel Corsaa tms. autoa perusmoottorilla.

    #688601 Ilmoita asiaton viesti

    トヨタ
    Osallistuja (Participant)

    Kun perussuomalaiset saa lisää valtaa seuraavassa hallituksessa autovero poistuu kokonaan ja eläkeindeksi palautetaan täysimääräiseksi.
    Käyttömaksu peritään tavalla tai toisella todellisen käytön mukaan.

    #688605 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Katukivi, viimeksi kun aloitit keskusteluketjun samasta aiheesta, ennakoit perinteisten autojen hintojen pian romahtavan. Joko hinnat ovat romahtaneet? Tuosta ketjustahan on jo aikaa.

    Sinänsä suuntauksessa ei ole mitään epäselvää. Hybridit, sähköautot, ym. ”ekoautot” tulevat yleistymään. Itsekin päätynen seuraavaksi hybridiin, mutta en toki näennäisen ekologisuuden, vaan ainoastaan hyvän hinta-laatusuhteen vuoksi.

    #688622 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Mukava, että suurelle joukolle ihmisiä on jo vahvistunut tämä kehitys, joka minulle oli täysin selvää jo silloin kun aiemmin aiheesta kirjoitin, josta tosiaankin on jo aikaa.

    En muista kirjoittaneeni hintojen romahduksesta. Ehkä olen kirjoittanut pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen käyvän arvottomiksi ja niinhän tässä käykin. Kehitys on yhtä nopeaa ja samanlainen kuin kuvaputkitelevisioiden vaihtuminen litteisiin televisioihin. Ei sitäkään kukaan uskonut. No, puheissa tietysti nyt jälkeenpäin kaikki oli tietysti sitä mieltä.

    Huvittavaa, että lehdistössä huudetaan apuun aina ei asiantuntijoita, vaan ”niinsanottuja asiantuntijoita”, kuinka jotain muutosta liikenteen sähköistymisessä alkaa tapahtua vasta vuonna 2050.

    #688624 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Pallo on vielä valmistajien maalissa. Tekniikka on jo käytettävissä, ja siitä tehdään tyypillisesti oikeasti energiatehokkaita pikkuautoja.

    Suuremmissa ja mukavammissa hybriditekniikkaa käytetäänkin sitten suurelta osin ison mukavan ja suorituskykyisen auton viherpesuun, ettei kulutus karkaa ihan mahdottomiin.

    Omankin autoni saisi hybridinä, mutta rahallisesti en pysty sen hankintaa perustelemaan. Oma ajotapani ja -ympäristöni onkin taloudellinen, eikä jo nyt taloudellisesti ajava saa hybridistä riittävää hyötyä lisäinvestoinnin kattamiseen. Huonossa ajoympäristössä tai huonolla ajotavalla tietenkin hybridi kannattaa vähemmilläkin ajoilla, samoin jos sen saa ostaa pienellä kustannuspenaltilla.

    Kuten sanottu, tekniikkaa on jo, tuotteistaminen on vielä vaiheessa.

    Koska ajan mieleistäni autoa pitkään, lasken auton ostoon käytetyn rahan kulutetuksi. Jäännösarvo on niin monen vuoden päässä ja niin vähäinen, ettei autojen välisten erojen merkitys ole kovin suuri. Auton ostaminen jäännösarvon nojalla olisi minulle vieras tapa myöntyä ostamaan niin huono auto, että jo ostaessa pitää miettiä sen pikaista hylkäämistä. Mitä ideaa olisi ostaa niin huonoa lainkaan? Oman ajatusmallini pohjana on rahoituskulut ja rahan hinta.

    #688629 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Katukivi, eiköhän tämä kehitys ole ollut aivan kaikkien tiedossa jo ennen kirjoituksiasikin.

    Sinä kyllä arvioit polttomoottoriautojen hintojen romahtavan (tai vielä hurjempaa, muuttuvan arvottomiksi) muutamassa vuodessa ja kirjoituksestasi on pian se vuosi kulunut. Onkohan esimerkiksi minun polttomoottoriautoni arvoton noin vuoden kuluttua?

    Näin siis kirjoitit:
    ”….muutamassa vuodessa.

    Hybridi- ja sähköautojen suosio on noussut nopesti niin suureen suosioon, että perinteiset polttomoottorilla varustetut autot tulevat menettämään arvonsa täysin muutamassa vuodessa.”

    Tätä toki sopisi toivoa, jotta Suomen autokanta uudistuisi suorastaan räjähdysmäisen nopeasti. Valitettavasti väitteesi taitaa kuitenkin olla joko väärä, tai sitten sinulle muutama vuosi on aika paljon pidempi aika kuin meille muille.

    #688630 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Muistisi virkistyksesi, esimerkiksi minä kirjoitin tuolloin näin, eli en todellakaan kiistänyt sähkömoottorien yleistymistä:

    ”Minäkään en ymmärrä katukiven höpinöistä mitään. Ei kai kukaan kiistä sitä, että sähkötoimiset autot yleistyvät voimakkaasti. En asiaa myöskään vastusta, vaikka sähköautojen ekologisuudesta voidaankin olla montaa mieltä. Mutta alkuperäisessä viestissä väite oli jotain aivan muuta. Sen viestin väitteet kumottiin heti, mutta ei se sitä tarkoita, että kiistäisimme tulevan muutoksen. Kiitos verotuksen, minäkin olen kiinnostunut etenkin ladattavasta hybridistä heti, kun sellainen tulee johonkin minua kiinnostavaan autoon.”

    #688636 Ilmoita asiaton viesti

    トヨタ
    Osallistuja (Participant)

    Minä olen siirtynyt 2015 lopulla hybridiin ja paluuta ei ole, seuraava mahdollinen on täyssähkö kun latauspisteitä on tarpeeksi minun tarpeisiin. Kertalatauksella pitäisi myös päästä 500-600 km.

    #688637 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    En luota sähköautojen tekniikkaan vielä niin paljon, että hybridi tai täyssähköauto kiinnostaisi. Kun Suomessa on talvi ja pakkasta, niin ajomatka lyhenee ainakin puoleen kovalla pakkasella. Lisäksi muut mahdolliset tekniset ongelmat mitä akkuihin liittyy ja akut on nykytekniikalla isoja ja painavia ja kalliita. En pystyisi edes kotona lataamaan autoa, kun taloyhtiö on rajoittanut sähkön jakelua tolppapaikoissa ajastimella 2 tunnin jaksoihin.

    Paljon pitää vielä tapahtua tekniikassa ja latauspisteissä kehitystä, että sähköauto kiinnostaisi ja olisi taloudellisesti järkevää hankkia. Sitten kun joka huoltoasemalla on sähköautolle latauspiste ja lataus sujuu samassa ajassa kuin polttoaineen tankkaus ja sähköauto maksaa saman kuin polttomoottorilla toimiva, niin harkitsen vakavasti sähköautoa.

    Eli voi olla, että kun noin on, niin en enää kykene edes autoa ajamaan eli en usko polttomoottorin kovin nopeaan katoamiseen. Muistan kun lapsena katselin tv:stä 2000-luvun tieteisennusteita, niin autojen piti lentää ja nyt on jo vuosi 2016, eikä tuolla ilmoissa näy yhtäkään lentävää autoa. Eli ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden ennustaminen.

    #688851 Ilmoita asiaton viesti

    トヨタ
    Osallistuja (Participant)

    ”En luota sähköautojen tekniikkaan vielä niin paljon, että hybridi tai täyssähköauto kiinnostaisi.”

    Minä on ole löytänyt moitteita Toyota tai Lexus hybridiautojen kestävyydestä.

    Täyshybridiautojen hybridiakuille myönnetään 10 vuotta / 350 000 km kattava hybridiakkuturva.

    #688959 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Minäkään en maksaisi hybridistä euroakaan ylimääräistä, mutta nyt alkaa olla sellainen tilanne, että verotuksen vuoksi hybridit ovat automalliston kalliimmassa päässä halvempia kuin ”vastaavat” bensat ja dieselit.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 1,412)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.