Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 509 vastaukset, 33 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kumppani 28.07.2017 at 15:40.

Esillä 15 viestiä, 316 - 330 (kaikkiaan 510)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #771477 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    ”Start Stopinhan saa onneksi kytkettyä pois napista ajamista häiritsemästä.”

    Poiskytkentänuppi onkin ainoa hyväpuoli kyseisessä systeemissä.

    #771489 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    NHB Toyota hybridillä käytän yleensä vakionopeussäädintä jarrutuksen yli 40 km/h nopeudessa, samoin kiihdytykseen. Tämä säästää kulutusta, kun kiihdytys on maltillista ja jarrutusenergia tulee hyvin säästöön, samoin jarrut säästyvät.

    Kai jarrutuksen tai kiihdytyksen voi suorittaa maltillisesti polkimillakin.

    Poiskytkentänuppi onkin ainoa hyväpuoli kyseisessä systeemissä.

    Systeemihän on todella hyvä, jos vain toteutus on kunnossa. Moottorin tyhjäkäynnissä kun ei yleensä ole oikein mitään ajatusta. Konehan sammuu jo siinä vaiheessa, kun hidastettaessa voiman tarve käy niin pieneksi, että sähkömoottorin hybridimoodi riittää sen kattamaan. Matelut mennään sähköllä ja samoin liikkeelle lähdetään sähköllä. Polttomoottori herää mukaan vasta sitten, kun kuormaa on vaadittava määrä.

    #771562 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Mahdatteko puhua samasta asiasta?

    #771566 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Minä en tarkoittanut hybridini käynnistys / sammutusnappulaa.
    Perinteisen polttomoottorin Start Stop on aivan erilainen systeemi.

    #772551 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Jos hybridi alkaa lataamaan pelkästään sillä että nostaa jalan kaasupolkimelta, niin miten voimakkaasti silloin moottorijarrutetaan?

    Oma autoni rullaa jalka kaasupolkimelta nostettuna (kulutus silloin 0,0 litraa) automaattivaihteisena vähän liiankin hyvin siitä huolimatta että siinä on alkuperäisrenkaina TM:n mukaan korkean vierintävastuksen renkaat. Joten parempi moottorijarrutus olisi ihan hyvä ominaisuus.

    Start & stop edellyttää ennakoivaa ajotapaa jotta sitä voi hyödyntää ilman että se alkaa ärsyttämään. Metrin tai kolmen siirtymisiin sitä ei ole tarkoitettu, ja matelevassa jonossa missä pysähdys on vain sekunnin tai kaksi kerrallaan, sen saa silloin kytkettyä pois.

    #772567 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jos hybridi alkaa lataamaan pelkästään sillä että nostaa jalan kaasupolkimelta, niin miten voimakkaasti silloin moottorijarrutetaan?

    Aikalailla kaikissa hybrideissä taitaa olla valittavissa eri tiloja lataukselle. Lievimmillään jarrutus on sitä, että kaasu ylhäällä vain rullataan ja sähkömoottori alkaa jarruttamaan vain jarupolkimesta painettaessa. Jos halutaan jarruttaa voimakkaammin kuin sähkömoottori kykenee, niin silloin levyjarrut tulevat mukaan. Vastakohta tälle on aktiivisen latauksen moodi, jossa sähkömoottorin jarrutusta kontrolloidaan sillä, kuinka paljon kaasua nostetaan. Pienellä nostolla rullataan ja kaasu kokonaan ylhäällä sähkömoottori jarruttaa täydellä teholla. Jarrupolkimesta saadaan sitten levyjarrut avuksi. Näiden kahden ääripään välillä voi olla välimuotoja.

    Oma autoni rullaa jalka kaasupolkimelta nostettuna (kulutus silloin 0,0 litraa) automaattivaihteisena vähän liiankin hyvin siitä huolimatta että siinä on alkuperäisrenkaina TM:n mukaan korkean vierintävastuksen renkaat. Joten parempi moottorijarrutus olisi ihan hyvä ominaisuus.

    Keveä rullaaminen antaa vain paremmat mahdollisuudet ennakoida. Itse pidän nykyautomaattien coasting toiminnosta. Kun nostat kaasun, niin moottori kytkeytyy irti ja auto rullaa mahdollisimman keveästi. Jos on tarvetta voimakkaammalle hidastamiselle, niin sen voi tehdä sitte kytkemällä moottori jarruttamaan ja ihan vain jarrupolkimella.

    Start & stop edellyttää ennakoivaa ajotapaa jotta sitä voi hyödyntää ilman että se alkaa ärsyttämään. Metrin tai kolmen siirtymisiin sitä ei ole tarkoitettu, ja matelevassa jonossa missä pysähdys on vain sekunnin tai kaksi kerrallaan, sen saa silloin kytkettyä pois.

    Varmaan tuosta johtuen start&stop ei ärsytä noissa peristeisissä polttomoottorisissakaan. Mitään nappeja ei tarvitse painella, koska jarrupolkimellahan pystyy kontrolloimaan sen, sammuuko moottori vai ei. Jos edessä on lyhyt pysähdys, niin moottori on hyvä jättää käyntiin, mutta pidempään pysäykseen moottori kannattaa jarrupolkimella sammuttaa. Kannattaa katsoa pitkälle eteenpäin niin pelikentällä, auton ratissa kuin elämässä ylipäätään.

    #772611 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Toyotassa on sähkömoottori kiinteässä yhteydellä vetäviin pyöriin, joten energiantalteenotto alkaa välittömästi kun veto loppuu tai ”rullausnopeus” olisi isompi kuin vakioon on laitettu.

    #772680 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kai Toyotallakin niin halutessaan voi rullata ilman, että mikään moottori jarruttaa?

    #772726 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Minä en nyt tiedä kuin aikanaan Saab 96:den missä oli vapaakytkin kaksitahtisten perua.

    #772739 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Minä en nyt tiedä kuin aikanaan Saab 96:den missä oli vapaakytkin kaksitahtisten perua.

    Tuo nyt kertoo vain siitä, että tällä vuosikymmenellä et ole pahemmin tarjontaan tutustunut. Tuo vapaakytkintoiminto on jo varsin arkopäiväinen toiminto nykyautoissa.

    #772743 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    NHB Kerro lisää autoja missä on vapaakytkin ja kuinka se on niissä toteutettu.
    Minun viimeaikaiset autot on olleet kytkimettömiä automaatteja.
    Pidemmillä matkoilla käyttämämme vuokra Eemeli 220 d on momentinmuuntimella.

    #772746 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Lukuisat automaatilla varustetut viimevuosien mallit omaavat tuon toiminnon. Merkkejä esimerkiksi Audi, BMW, MB, Porsche, Skoda, Volvo ja VW. Toiminto kytkee moottorin irti voimalinjasta kun kaasu nostetaan ylös.

    #772753 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Ei kaksoiskytkinvaihteisto kaasunnostolla mene vapaalle.
    Sellaisella autolla ilman moottorijarrutusta on vaikea pitää tasainen nopeusrajoitusnopeus ja väli vakiona edellä ajavaan.

    #772754 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    #772810 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tässä vielä video, jossa nyt jo viisi vuotta vanha malli esittelee sitä, kuinka vapaakytkintoiminto pelaa kaksoiskytkinlaatikossa:

Esillä 15 viestiä, 316 - 330 (kaikkiaan 510)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.