Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 585 vastaukset, 36 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 19.11.2017 at 00:40.

Esillä 15 viestiä, 526 - 540 (kaikkiaan 586)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #787033 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Hyötysuhteesta. Jos hyötysuhteilla on ero, silloin pienellä kuormalla kohtuulliseksi jäävä absoluttinen kulutusero litroina kasvaa ajovastusten kasvattaessa tehopyyntöä painon ja koon myötä. Siksi bensamoottorisen kulutuskäyrä painon ja koon funktiona nousee jyrkemmin kuin dieselin, kunnes puristussytytteinen bensamoottori saavuttaa öljymoottorin hyötysuhteen. En edes yritä arvioida mitään rajakohtaa, jossa parempaan hyötysuhteeseen on kaupallisin perustein kannattavaa investoida. Mutta periaate on, että pikkuautossa bensamoottorin mahdollisuudet dieselin voittamiseen ovat paremmat kuin isossa.

    Melkoista hakuammutaan investoida tuolla perusteella. Toki tuo on totta, mutta asian vaikutus on vain lähellä merkityksetöntä tässä sopassa. Kuten esimerkeistä näkee, niin tuo hautautuu syvälle kertaluokkaa merkittävempien tekjöiden alle. Itse ainakaan en viitsisi rahojani viitsisi laittaa likoon noin epävarmoin perustein.

    Päinvastoin, Mokka vahvistaa säännön, kiitos täsmennyksestä. Tässä mielessä ”koko” tarkoittaa painoa ja ilmanvastusta. Mokka on tässä mielessä muiden katumaasturien ja crossoverien tavoin ”iso”, koska se tekee ilmaan suuren reijän, jonka jättöreuna on kulutuksen kannalta liian pysty.

    Niin Mokka on nyt kuitenkin monta sataa kiloa kiloa vaikka tuota poimimaani E-Klassea keveämpi ja selvästi kapeampi. Toki Mokkka on E-Klassea korkeampi, mutta erot jättöreunassa T-Modellin kanssa ovat vähäisiä. Kannattaa huomata se, että esim. dieseleistä Mokka kuluttaa mittauksissa 0,5-2,5 litraa vähemmän kuin T-Modell. Ja jos se auton muoto on olennainen, niin voihin samasta vertailusta poimia myös VW Tiquanin, joka nostaa kulutustaan selvästi Mokkaa vähemmän.

    Ero dieseleiden ja bensakoneiden välillä on kutistunut menneiden vuosikymmenien takaisesta. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon Mersun uudet moottorit kurovat tuota kieltämättä alalla poikkeuksellisen suureksi kasvanutta eroa.

    #787101 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kun katsoo Trafi autovertaamo sivuilta, niin pienien dieseleiden valintaa ei voi perustella kuin henkilökohtaisella mieltymyksellä kyseiseen konetyyppiin.

    No eipä tätä minunkaan hybridivalintaa voi taloudellisilla syillä perustella, mutta kun se käyttötekniikan toteutus on hyvin onnistunut kaupunkiolosuhteisiin.

    #787364 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu:”Kun katsoo Trafi autovertaamo sivuilta, niin pienien dieseleiden valintaa ei voi perustella kuin henkilökohtaisella mieltymyksellä kyseiseen konetyyppiin.”

    Samaa arviota yritin tuossa aiemmin perustella dieselin keskimäärin paremmalla hyötysuhteela, joka kaventaa dieselin teoreettista etua pienessä autossa jota ajetaan pienellä teholla.

    Tästä syystä minustakin näyttää, että pikkudiesel ei ole valmistajille hyvä investointi. Vaikka NHB:lla tuntuukin olevan vaikeuksia hyväksyä tätä arviota, ei jäädä siitä väittelemään, vaan katsotaan miten käy.

    #787373 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”No eipä tätä minunkaan hybridivalintaa voi taloudellisilla syillä perustella, mutta kun se käyttötekniikan toteutus on hyvin onnistunut kaupunkiolosuhteisiin.”

    Kaiken tekniikkapornon keskellä omaan käyttötilanteeseen sopiva valinta on vanhanaikaiseksi leimautumisen uhallakin käytännöllinen näkökulma.

    Taloudellisin perustein olisi tietenkin järkevintä ajaa hyvin valitulla tonnin – kolmen tonnin käytetyllä. Kaikki sen ylittävä on henkilökohtaisin syin maksettavaa preemiota.

    #787423 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Minä kyllä tarkoitin samasta hinnastosta samantasoisia pelkkä pensa ja hybridiautojen hintaeroja.
    Minä ostan aina pakasta vedettyä uutta tekniikkapornoa, käytettyihin ei ole mitään mielenkiintoa.

    #787477 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Samaa arviota yritin tuossa aiemmin perustella dieselin keskimäärin paremmalla hyötysuhteela, joka kaventaa dieselin teoreettista etua pienessä autossa jota ajetaan pienellä teholla. Tästä syystä minustakin näyttää, että pikkudiesel ei ole valmistajille hyvä investointi. Vaikka NHB:lla tuntuukin olevan vaikeuksia hyväksyä tätä arviota, ei jäädä siitä väittelemään, vaan katsotaan miten käy.

    Totuuden jyvänen tuossakin on mukana, mutta taas kokonaisuutta dominoi toinen tekijä. Ison ja kalliin auton korkeaan kilohintaan monimutkainen puhdistuslaitteisto saadaan sisällytettyä paljon helpommin kuin erittäin hintatietoisesti rakennettuihin pikkuautoihin.

    #787535 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Juuri näin.

    Periaate ei takaa yhdestäkään toteutuksesta mitään, mutta mahdollisuudet kaupallisesti menestyvän dieselin tekemiselle paravat isommassa autossa, jonka hintalappuun saa kirjoittaa isomman numeron.

    Dieselien kehityksestä riippumatta Mersulla on bensamoottoriongelma. Kulutus on vanhaa bensa-Mersua, eikä jakoketjun vaihtovälikään miellytä saman firman dieseleihin tottunutta. Jos nyt on vaihtamassa, saattaa muun merkkinen bensa-auto tai hybridi tuntua ihan hyvältä idealta?

    #787597 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Mersun uudet kevythybridiottomoottorit ovat jo markkinoilla ja löytävät pian tiensä lukuisten mallien keulalle. Jos arvata pitää, niin eivätköhän nuo korjaa tilanteen kiitettäväksi.

    #787837 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Pienemmissä 4 ja 6 sylinterisissä 180/200 ja 350 CGI moottoreissa kulutuksen ja suorituskyvyn suhde ei ole mitenkään edelläkävijän lukemissa. Kevythybridin tuoma 10 – 15 % pudotus tietenkin parantaa tilannetta, mutta ei tuo kilpailuetua myös muiden valmistajien lisätessä kevythybridin myös omiin moottoreihinsa.

    Vai jäikö mulla jotain näkemättä?

    #787897 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kokonaan uusiahan nuo moottorit ovat, joten kulutusta laskevat hybriditekniikan lisäksi lukuisat muut tekijät.

    #788411 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kuulostaa siltä, että mulla on tosiaan jäänyt jotain huomamatta. Mitä jo markkinoilla olevia kevythybridimalleja tarkoitat?

    #788414 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    kevythybridi
    Määritelmä Hybridiajoneuvo, joss sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mutta joka ei pysty liikkumaan pelkän sähkömoottorin voimalla, on kevythybridi.

    #788450 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Katukiven kommentit ja julistukset ovat täysin oma lukunsa, mutta ihmetystä sisältävät myös NHB:n kommentit eikä ihan ensimmäistä kertaa.

    ”Mersun uudet kevythybridiottomoottorit ovat jo markkinoilla ja löytävät pian tiensä lukuisten mallien keulalle.”

    Eiköhän tämä mene edelleen niin, että moottorit ovat ensin automallien keulilla ja sitä myötä markkinoilla kaikkien halukkaitten saatavilla.

    740 GLE
    ”Pienemmissä 4 ja 6 sylinterisissä 180/200 ja 350 CGI moottoreissa kulutuksen ja suorituskyvyn suhde ei ole mitenkään edelläkävijän lukemissa. Kevythybridin tuoma 10 – 15 % pudotus tietenkin parantaa tilannetta, mutta ei tuo kilpailuetua myös muiden valmistajien lisätessä kevythybridin myös omiin moottoreihinsa.

    Vai jäikö mulla jotain näkemättä?”

    Saksalaisten premiumien kärjesssä edelläkävijänä kulutuksen tehojen ja päästöjen osalta on kyllä BMW viiden litran keskikulutuksella vuositasolla (BMW 5-sarja G30) samaa tasoa on ollut BMW F10:n kohdalla joten ei mitään uutta. Hybrideistä puhumattakaan. Tätä faktaa ei löydä näistä keskusteluista edes rivien välistä mikä hieman ihmetyttää jos jostakin on kartalla kuten olettaa sopii.

    Ja puhun nyt todellisesta kulutuksesta enkä mistään laboratorio pelleilystä jolla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Tiedän hyvin että NHB tuijottaa näitä lukuja kuin hurmioituneena ymmärtämättä sitä mikä on totta ja mikä ei.

    #788452 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kuulostaa siltä, että mulla on tosiaan jäänyt jotain huomamatta. Mitä jo markkinoilla olevia kevythybridimalleja tarkoitat?

    Minä kyllä luulen, että tiedät tasan tarkkaan mistä moottoreista puhun ja haluaisit vain viisastella jotenkin. Tarkoitan siis Mersun kevythybridejä, jotka perustuvat uuteen suoraan kuusisylinteriseen ottomoottoriin. Myöhemmin tulee myös nelisylinterinen versio pitkälti samalla teknologialla.

    #788454 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Henkilöautojen polttomoottorit saavat lähitulevaisuudessa rinnalleen niin sanottuja kevythybridijärjestelmiä.
    Esimerkiksi Mercedes-Benz on kertonut tuovansa 48 voltin kevythybridit kaikkiin automalleihinsa ja viimeisimpänä Audi kertoi esittelevänsä vastaavan järjestelmän tulevassa Audi A8 -mallissaan.

Esillä 15 viestiä, 526 - 540 (kaikkiaan 586)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.