Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 583 vastaukset, 36 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 03.10.2017 at 14:18.

Esillä 15 viestiä, 556 - 570 (kaikkiaan 584)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #789660 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Nykyinen NEDC normi on hyvä. Oman Seat Leonin yhdistetty EU-kulutus on 4,4 l/100 km. Käytännössä vie sekalaisessa ajossa 4,0 litraa. Olen päässyt jokaisella omistamallani/ajamallani autolla alle EU-lukemien käytännön ajossa. En ymmärrä autolehtien toimittajien ja muiden ”automiesten” jatkuvaa valitusta, ettei EU-lukemat päde.

    Jos jo nykyinen NEDC normi antaa liian isoja lukemia miksi se pitää korvata uudella normeilla, joka antaa vieläkin isompia lukemia. Viralliset lukemat tulevat karkaamaan aivan epärealistisen korkeiksi.

    #789707 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Et siis ymmärrä sitä, että joku voi kritisoida normin sallimia lukuisia keinoja manipuloida tuloksia keinoilla, joita ei voi käyttää liikenteessä. Sellainen auto, jolla normin mukainen mittaus tehdään, olisi laiton ja muutenkin käyttökelvoton liikenteessä. Et ymmärrä sitäkään, että miksi joku voisi kritisoida apulaitteiden kytkemistä irti. Et varmaan näe mitään kritisoitavaa siinäkään, että testissä on epärealistiset kiihdytysrampit, joihin valmistajat luovat omia moottoribohjauskarttoja. Ja kaikkein vähiten näyt ymmärtävän sitä, mitä testin on tarkoitus simuloida. Testin pitäisi simuloida keskimääräistä eurooppalaista autoilijaa, joka ajaa suurimman osan ajastaan ruuhkaisessa kaupungissa ja kolmasosan ajastaan vaihtelevia nopeuksia maantiellä ja motarilla. Se, että sinun ajoprofiililla kulutus osuu suhteellisen lähelle normin tulosta johtuu vain siitä, että ajotyylisi on hyvin kaukana siitä, mitä normilla olisi tarkoitus simuloida.

    #789740 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Ymmärrän hyvin, että lukemat saadaan ilman apulaitteita jne. Mutta niin juuri pitääkin. Pitää hakea pohjakulutus, johon pääsee kuin ei aja epätaloudellisesti. On tyhmää alkaa leipomaan kulutusnormiin epätaloudellisen kuskin lisää. Tai ilmastointilaitteen käyttöä.

    Tänään Hesarissa autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallio sanoin hyvin:

    ”Testin tarkoitus on ollut alun perinkin saada mitattua autoille minimikulutus, jotta autoja voidaan vertailla keskenään. Tätä media ja päättäjät eivät ole halunneet ymmärtää. Onhan se mehevämpää kirjoittaa, että on huijattu.”

    Juuri tässä minimikulutuksen mittarina NEDC-normi on toiminut todella hyvin. Jokainen voi sitten lisätä siihen desejä, jos käyttää ilmastointia, huudattaa stereoita, ajaa raskaalla jarrujalalla jne. Ei niitä tule leipoa normin sisään. Sellainen pilaa normin.

    #789894 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NEDC normi on speksattu heikosti, ja sen testiajoja valvotaan huonosti, jos lainkaan. Siksi testiajojen ja etenkin ajovastusarvojen manipulointi on mennyt niin suureksi, että se häiritsee eri testiajojen vertailukelpoisuutta, niin eri mallien välillä kuin etenkin eri aikoina tehtyjen mittausten välillä.

    Mittauksen toistettavuuden vuoksi olisi ehdottomasti vaadittava ajovastusten määrittämistä todellisissa ajo-olosuhteissa täysin auton ohjekirjan mukaisin varustein ja rengaspainein ja tietenkin autoja teippaamatta ja yhtään osaa poistamatta. Tässä on iso ongelma.

    Toinen iso ongelma on, että eurooppalainen normi on kirjoitettu Euroopassa epärealistisiin lämpötiloihin, joita ei suurimmassa osassa Keski-Eurooppaa saavuteta keskilämpötilana edes kesällä. Yleispätevän normin ei tarvitsekaan mitata Pohjois-Suomen olosuhteita, mutta nyt noin +30 asteen pahasti epärealistisen kuuman kelin sijasta mittaus pitäisi aloittaa mieluummin hieman kylmästä, edes pari astetta pakkasen puolelta automaattivaihteistojen ja nelivetojen kylmäkulutuksen sekä dieselien urealaitteistojen toiminnan varmistamiseksi edes pikkupakkasessa.

    Näitä pienempi epätarkkuus apulaitteiden osalta on käytännön syistä hyvä valinta mittausprosessin kannalta. Koska valmistajan motiivina on löytää kaunein normin sallima kulutuslukema, se tullaan blueprinttaamaan mittausspeksiä vasten äärimmilleen.

    Siksi palataan ensimmäiseen kohtaan, jossa mittaukseen tuodaan vakiovarusteinen auto, mutta kojetaulusta on lupa säätää ilmastointi ja lämmitys pois päältä ja soitin hiljaiseksi.

    Jos maantienopeudella kymmenisen kilowattia liikkumiseensa tarvitsevan auton sähkönkulutusta lisätään luukuttamalla Final Countdownia satojen wattien vahvistimesta, se nostaa laturin vuoksi moottorin tehopyyntöä jopa kymmenisen prosenttia. Huvikseni mittasin tuon nykyaikana sangen vaatimattoman edellisen autoni soittimella, jonka 400 watin Harman & Kardon järjestelmä notkautteli pysäköidyn auton 95 Ah starttiakun jännitettä subbarin jytkeen tahdissa selvästi. Ei ole mitään järkeä painostaa valmistajia etsimään vähän polttoainetta kuluttavaa normimittausmusiikkia, jota vain harvat kuuntelevat ajaessaan testissä käytetyllä äänenvoimakkuudella.

    Ilmastointi tai lämmitys suurella tehoasetuksella tekee saman. Jos nämä kuljettajan valitsemat ilmatila- ja viihdenäkökulmatkin halutaan normittaa, on autonvalmistajien vastaus täysin varmasti sopivan ulkolämpötilan ja pilvisen päivän etsiminen mahdollisimman hiljaiselle piano-pianissimo musiikille. Ei tässä ole mitään järkeä, vaan mitattakoon normimittauksessa auton kulutus toimivat apulaitteet kojetaulun säätimistä pois päältä kytkettynä ymmärtäen, että kuljettaja voi halutessaan lisätä mitattuun kulutukseen oman toimintansa seuraukset. Niin hän tulee tekemään joka tapauksessa.

    Eri tilanteisiin ohjelmoidut moottorinohjauskartat ovat hieno asia, kunhan ne on tehty kuljettajaa palvelemaan. Hyvä, että auton valmistaja on ohjelmoinut autoon jo valmiiksi vaihtoehtoisia toimintamoodeja, joilla automatiikka kiihdyttää minua taloudellisemmin joko talous- tai kiihtyvyyspainotteisesti ellen kaasun lattiaan painaen ilmaise pyytäväni kaikkea mitä löytyy. Sähkövetoisen auton ostoa odotellessa on hienoa edes osittain vapautua vanhan kaasutinmoottorin vain yhdessä toimintapisteessä olevasta talousoptimista. Tai oikeammin, hyvä että automatiikka auttaa tekniikan pitämisessä edelleenkin kapean talousoptimin kuormituspisteessä.

    Ajonopeusprofiilia moitin siitä, että ns. maantieajo on jatkuvaa pysähtelyä. WLTP tulee tältä osin parantamaan tilannetta nostamalla mittauksen keskinopeutta sekä ajonopeutta nostaen että pysähdysten määrän suunnilleen puolittaen.

    Veikkaan edelleen, että uusi normi johtaa kulutuslukemien uusjakoon, eikä mihinkään yhteen kertoimeen NEDC ja WLTP välillä. Hybridille ja normikiihdytyksille ohjelmoiduille monivaihteisille turbodieseleille saattaa tulla hieman lisää kulutusta pienempien parkissa seisontajaksojen vuoksi ja suuremman ajonopeuden vuoksi. Mutta veikkaan, että kulutuslukemat nousevat vielä paljon rehvakkaammin, kun suuria pystyperäisiä bensamoottorisia katumaastureita aletaan puskea tuulen läpi suomalaisittain moottoritien sakkonopeudella.

    Kiihdytykset on muuten WLTP:ssa mitoitettu niin rauhallisiksi, että useimmat kuljettajat tarvitsevat niiden taloudelliseen suorittamiseen auton avustuksen, joten ihan hyvä, että sekin ohjelmoidaan cruise controliin vakioksi.

    #789910 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ymmärrän hyvin, että lukemat saadaan ilman apulaitteita jne. Mutta niin juuri pitääkin. Pitää hakea pohjakulutus, johon pääsee kuin ei aja epätaloudellisesti. On tyhmää alkaa leipomaan kulutusnormiin epätaloudellisen kuskin lisää. Tai ilmastointilaitteen käyttöä.

    Tänään Hesarissa autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallio sanoin hyvin: ”Testin tarkoitus on ollut alun perinkin saada mitattua autoille minimikulutus, jotta autoja voidaan vertailla keskenään. Tätä media ja päättäjät eivät ole halunneet ymmärtää. Onhan se mehevämpää kirjoittaa, että on huijattu.”

    Juuri tässä minimikulutuksen mittarina NEDC-normi on toiminut todella hyvin. Jokainen voi sitten lisätä siihen desejä, jos käyttää ilmastointia, huudattaa stereoita, ajaa raskaalla jarrujalalla jne. Ei niitä tule leipoa normin sisään. Sellainen pilaa normin.

    Kyse ei ole siitä, että poppikoneet olisi hiljennetty, vaan syklioptimointi menee aivan eri tasolla. Koko audiojärjestelmä kytketään irti, koska se imee sammutettunakin hieman sähköä. Samalla lähtee irti laturikin tarpeettomana.

    Ajovastusten määrittelyssä käytetyt olosuhteet ovat yhdistelmä fantasiaa: ikuinen helle, loppumaton alamäki ja vuoriston ohu ilma. Työtä jatketaan vaihtamalla autoon teille soveltumattomat pyöränkulmat, erittäin epämukavat rengaspaineet, erikoisvalmistellut renkaat, erikoisöljyt ja mekaniikkan säädöt.

    Tyhmää on se, että testi ei kerro mitään esimerkiksi ilmastoinnin tai lämityksen toteutuksen kulutuslisästä. Tämän vuoksi tehoa paljon hukkaava säätymätön ilmastoinnin kompura ja sähkövastuksilla/webastolla toteutettu moottorin nopea lämpeneminen antava testissä aivan yhtä hyvän tuloksen kuin energiatehokkaammatkin ratkaisutkin. En usko, että edes nimimerkki Pihistelijä ajaisi testin hellelämmössä ilman mitään ilmanvaihtoa.

    Sen ymmärrän hyvin, että herra Kallio työnsä vuoksi valkopesee tilannetta, mutta sinun motiivia tuohon samaan ihmettelen. Se, että sinä saavutat testin kanssa suurinpiirtein saman lukeman, on vain puhdas sattuma. Kulutuksesi olisi paljon korkeampi, jos ajaisit testin rytmin mukaisesti.

    #789913 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko
    Osallistuja (Participant)

    EU-lukemat ovat ihan totuudenmukaisia.

    #789923 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    EU-lukemat ovat ihan totuudenmukaisia.

    Jos uskoa itseensä löytyy, niin kokeile ihmeessä päästä noihin lukemiin ajamalla syklin rytmin mukaan autolla, jota ei ole modifioitu.

    #789942 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Minun ajoni ovat raskaampia kuin EU-sykli. Esim. maantieajoni on selvästi nopeampaa. Jos ajaisin syklin mukaan, laskisi kulutukseni. Eli menisi vielä enemmän alle EU-lukemien.

    Mikä on motiivini? Se on taloudellinen. Verot määräytyvät kulutuksen mukaan. Nytkin maksan liian korkeita veroja suhteessa todellisiin CO2-päästöihin. Uuden normien mukana päästöt nousevat ja vaikka verottaja vakuuttaa, ettei verot nouse, nousee ne varmasti siirtymäajan jälkeen, kun EU-lukemat ovat sopivasti unohtuneet.

    #789956 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Polttoaineenkulutus ( l /100 km)
    Yhdistetty
    3,6
    Maantie
    3,5
    Kaupunki
    3,5
    Mistä niitä eu kulutuslukemia saa,Toyotan ilmoittamat on ainakin sanonko mistä…….

    ps. kysyn vain mielenkiinnosta, ei minua desilitrojen säästöt kiinnosta taloudellisesti.

    #789958 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Pihistelijän edessä hattu pois päästä taloudellisen ajon suhteen ilman muuta! Tarkisti tuolta aiempaa keskinopeuden olleen kesän ajoissa herralla 64km/h. Maantiepainotteisessa ajossa tuo on melko normaali lukema. Se vaan ei suoraan kerro laskeeko kulutus vai nouseeko se keskinopeuden muuttuessa.
    Itselle on käymässä niin, että ajossa olevan tankillisen keskinopeus näyttää 72km/h(poikkeuksellisen korkea itselleni) ja näillä näkymin ajotietokone näyttää pienintä lukemaa tankilliselle selvästi 5000km jaksolla. Tämä siis ihan normaalissa ajoympäristössäni. Ilmastointi/lämmitys ym kytketynä tottakai!
    Siltikään en ole vielä EU-keskikulutuslukemassa, saatikka maantieajon.
    Silti olen tyytyväinen modernin turbodieselin kulutukseen ja ominaisuuksiin, kelpaavat minulle.

    Liikenteestä kerättävät verot ja maksut eivät tule alenemaan, summa kerätään tulevaisuudessakin tavalla tai toisella.
    Parhaiten säästää polttoainekuluissa ajamalla taloudellisesti.
    WLTP- lukemia ei vielä paljoa ole tarjolla, mutta Opelin sivuilta löytyy tuoreempien mallien tiedot.

    http://www.opel.fi/tools/wltp-drivingcyle-fuelconsumption.html

    #789974 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Minun ajoni ovat raskaampia kuin EU-sykli. Esim. maantieajoni on selvästi nopeampaa. Jos ajaisin syklin mukaan, laskisi kulutukseni. Eli menisi vielä enemmän alle EU-lukemien.

    Ja kaksi kolmasosaa ajasta ajat ruuhkaisessa suuressa kaupungissa, jossa joudut pysähtymään ja odottamaan 300 metrin välein. Tai siis oikeastaanhan väität ajosi olevan vieläkin raskaampaa, eli pysähtelet sitten varmaan 200 metrin välein.

    Mikä on motiivini? Se on taloudellinen. Verot määräytyvät kulutuksen mukaan. Nytkin maksan liian korkeita veroja suhteessa todellisiin CO2-päästöihin. Uuden normien mukana päästöt nousevat ja vaikka verottaja vakuuttaa, ettei verot nouse, nousee ne varmasti siirtymäajan jälkeen, kun EU-lukemat ovat sopivasti unohtuneet.

    Verotuksen taso on vain poliittinen päätös. CO2-gramman hinta määritellään ihan vain sen hetkisen hallituksen verotuskiihkosta. Tätä CO2-verirahaa on muuteltu taajaan ja ei tarvita kovin erikoisia ennustajan lahjoja arvatakseen muutoksien jatkuvan. Vika on siinä, että systeemi ei liity todellisiin CO2-päästöihin. Se, että se vähennetään mahdollisuuksia muokata autoja testiä varten ja käyttää epärealistisia lähtöarvoja, ainoastaan parantaa tilannetta.

    #789978 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Trafi Autovertaamo

    Hyundai IONIQ electric Comfort
    Vuotuinen ajoneuvovero
    210,24 EUR/vuosi
    Vuotuinen perusvero ja käyttövoimavero perustuvat auton käyttöönottopäivään, kokonaismassaan ja käyttövoimaan.
    Autoveroprosentti
    3,8 %
    Autoveroprosentti (12,2-48,8 %) määräytyy henkilöauton hiilidioksidipäästön perusteella.
    Käyttövoima
    Sähkö

    Toyota Auris 1,8 Hybrid Active
    Vuotuinen ajoneuvovero
    147,09 EUR/vuosi
    Vuotuinen perusvero ja käyttövoimavero perustuvat auton käyttöönottopäivään, kokonaismassaan ja käyttövoimaan.
    Autoveroprosentti
    11,0 %
    Autoveroprosentti (12,2-48,8 %) määräytyy henkilöauton hiilidioksidipäästön perusteella.
    Käyttövoima
    Bensiini

    #790013 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Tuo tieto varmaan liittyy johonkin?

    #790038 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Liittyisiköhän se nykyiseen autoverokäytäntöön. On tullut ilmassa vähän sellainen käsitys että sähköauto olisi veroista vapaa.
    Liitetään siihen vielä verrokiksi:
    Volkswagen Golf Comfortline 1,0 TSI 81kW 169,72 EUR/vuosi

    #790039 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB:
    ”- Koko audiojärjestelmä kytketään irti
    – samalla lähtee laturikin tarpeettomana…
    – Ajovastusten määrittelyssä käytetyt olosuhteet ovat yhdistelmä fantasiaa:
    – ikuinen helle, loppumaton alamäki ja vuoriston ohut ilma.
    – autoon teille soveltumattomat pyöränkulmat
    – erittäin epämukavat rengaspaineet
    – erikoisvalmistellut renkaat
    – erikoisöljyt
    – ja mekaniikkan säädöt.”

    Tätä tarkoitin itsekin nykyisen normin ja etenkin sen valvonnan puutteilla. Yllä oleva on varmaan todellista elämää, eikä aiokaan vastata tehtaan spekseissä olevaa autoa vakiovarustein.

Esillä 15 viestiä, 556 - 570 (kaikkiaan 584)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.