Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 856 vastaukset, 46 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu.2018 20.07.2018 at 15:30.

Esillä 15 viestiä, 826 - 840 (kaikkiaan 857)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #867915 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Esimerkiksi tässä testissä päädyttiin aivan eri litralukemiin kuin tuo Nissanin japsinormin mukainen ilmoitus:

    Niin, se oli yhden testiajon kulutus. Kulutusnormin tarkoitus ei ole antaa jokaiselle todellista kulutusta. Se ei olisikaan mahdollista, sillä jokainen ajaa eri lailla. Sitävastoin sen tarkoitus on verrata eri autojen kulutusta. Tuossa linkissäsi ei ajettu Toyota Aqualla tai Honda Fitillä, joten ei siitä voi sanoa mitään. Hyvin todennäköisesti en olisivat kuluttaneet enemmän kuin Note.

    Itse olen ajanut Japanissa Toyota Aqualla ja Honda Fit hybridillä. Ne kuluttavat selvästi enemmän mitä JC08 normi kertoo, vaikka ajoin kuinka taloudellisesti. Note e-poweria en ehtynyt ajaa ennenkuin palasin Suomeen. Se ei harmita kuitenkaan yhtään, koska en oleta, että pääsisin japanilaiseen normiin. Normi on eri autojen vertailua varten.

    #867917 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ongelma väitteessäsi on van se, että yleistät tuollaisen hyvin matalan nopeuden testin koskemaan kulutusta ylipäätään, vaikka varmaan tiedätkin, ettei sarjahybridi toimi korkeammissa nopeuksissa niin hyvin kuin matalissa. Nissanin ilmoituksissakin voi olla hämärää.

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/nissan-myonsi-paastohuijaukset-japanissa-raportit-perustuneet-muunneltuihin-mittaustuloksiin-6732583

    #869500 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules
    Minua vaivaa itselataava-termin käyttäminen markkinoinnin kärkenä… koska tuo termi johtaa harhaan hybriditekniikkaa vähemmän tuntevia.

    Jokos opit, miksi Toyota(kaan) ei siis mainosta autojen tankkaavan itse? Sitähän sinä kysyit aiemmin.

    Ei se itselataavuus markkinointiterminä johda harhaan, jos ei halua leikkiä typerää, tai naiivia siihen kaupan päälle.

    En tiennyt sohaisevani suoraan Toyotan markkinoinnin ytimeen, kun kritisoin itselataamisen korostamista.

    Sinähän huomasit sen markkinoinnin ytimen, muuten et olisi siihen edes tarttunut. Yritä nyt päättää!

    Entäs termi avaimeton käynnistys? Eikös tuo ole täysin harhaanjohtavaa, pitäähän se olla hei taskussa! Eihän sitä kotiinkaan voi jättää ja edelleen pitää nappia painaa auton käynnistämiseksi! Plug-in, mitäs se on kun kerran piuha pitää kytkeä auton ulkopuolella olevassa pistokkeessa?

    Minua on vain vaivannut se tv-mainos. Sittemmin luin Toyotan nettisivuja ja totesin, että Toyota on todella nostanut itselataaminen tärkeimmäksi ominaisuudeksi hybridissä. Tärkeä ominaisuus se tietysti onkin, mutta ei mitenkään erityinen vain Toyotalla vaan kaikissa hybrideissä. En millään muotoa tarkoittanut mollata Toyotaa automerkkinä.

    Miksi tällaisia pitää sitten kirjoittaa ja vielä toukokuussa, armon vuonna 2018? https://www.telegraph.co.uk/cars/advice/difference-hybrid-plug-in-hybrid-electric-ev-car/ . Olisiko niin, että kuluttajaa yritetään avittaa?

    FARwd:n mielestäkin kyse on mainoskikkailusta. Yhtä lailla voidaan sitten tarttua Mersun kevythybridi-termiin, painostahan ei ole kyse, eihän? Ja miksi sitten on keksitty ja käytössä erikseen vielä termi lataushybridi kun kerran kaikki lataavat??

    Lopputulemana on, tai pitäisi olla, että kuluttajat voivat tässä eri lailla sähköistyvien autojen sekamelskassa karkealla tasolla erottaa eri tyyppiset versiot. HybridRuleskin tietää nyt erot näiden välillä, eikö? Ai niin, ei erota… Älä sitten lue täältä kohtaa Toiminta https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto, ettet mene sekaisin enempää.

    Pelkälla itselataamisella varustettu auto on minun mielestä lähinnä näpertelyä polttoaineen säästöpyrkimyksissä eli päästöjen rajoittamisen kannalta.

    Jos seinästä ladattavalla hybridillä voi edelleen ajaa vain kymmeniä kilometrejä, niin sekö sitten ei ole näpertelyä? Ja täyssähköautolla ei pääse lähellekään tuhatta kilometriä, kuten parhailla dieselautoilla! Meille myydään yleisesti kuitenkin parempaa autoilumaailmaa ja mielikuvilla, vai oletko eri mieltä?

    Mitäs jos vain tunnistaisit, että autojen sähköistymisessä ollaan ihan yleisesti vielä lastenkengissä. Eikös tämäkin ole mielestäsi sitten aika näpertelyä päästösaralla: https://www.iltalehti.fi/autot/2016081122073676_au.shtml

    Siksi ei pitäisi niin voimakkaasti yrittää vaikuttaa autonostajia valitsemaan ”itselataavaa” plug-in hybridin sijasta. Onhan Toyotaltakin saatavana plug-in hybridejä. Toisaalta onhan Toyotan yritettävä myydä vaatimattomat hybriditkin pois, kun on tullut niitä valmistettua.

    Sinähän et ollut siis mollaamassa Toyotaa mitenkään, eikös se niin mennyt? Näpertelyä tai ei sinun mielestäsi, niin autojen sähköistymisessä se on ollut edelläkävijä ja nyt vasta muu autonvalmistus on heräämässä asiaan. Aivan tarkoituksella jätät edelleen mainitsematta Kian ja Hyundain, joilla on vastaavat autot, kuten on eräillä muillakin. Et mieti miksi, kumma juttu. Sitä minä hämmästelen

    Itselataavankin hybridin vaikutus kulutusta alentavasti on kait varsin selvä asia. Sen suhteenkin on toki tiedossa, että ajotapa vaikuttaa. Yhtä lailla Toyotan kanssa on tiedossa, ettei ilmoitetut CO-arvot elävässä elämässä pidä paikkansa vaikkapa. (Eikös kummatkin päde kaikkien autojen kanssa, hmmmmmm….) Se ei edelleenkään sinua hämmästytä, vaan tartut lillukanvarteen toiston toistoilla.

    ….sen verran sanon, että jos ei ole latausmahdollisuutta, niin kaipa ilman plug-in-ominaisuutta oleva auto on järkevä, jos se ominaisuus nostaa auton hintaa ostajan mielestä liikaa. Mutta eihän plug-in mahdollisuuden mukana oleminen haitaksikaan ole ja kenties auton vaihtotilanteessa auttaa pienempään välirahaan.

    Jos ja jos. Mikä tuollaisen tarkoitus edes oli…

    Ei ollut minulla tarkoitus järkyttää Toyota-fanien mielenrauhaa, sori siitä.

    En usko – enää. Se oli nimenomaan tarkoituksesi, koska sujuvasti skippaat kilpailijat. Sinähän et tiedä kehen se sitten osuu kuitenkaan, jos ollenkaan (miksi pitäisi edes sinänsä….). Vai osuiko Quu lähemmäksi aiemmin, tiedä häntä.

    Tuollainen on vain sellaista keskustelupalstan sohimista, aika tyypillistä ja samassa sarjassa kuin fanaatikot ja uskovaiset. Ei sinulla sitten käynyt pienessä mielessäsi, että täällä voisi kirjoittaa ihan neutraalia mielipidettäkin, näin ooppelimieheksi viimeksi nimettynä. Onkos Opelissa muuten jotakin pielessä? On kyllä mainittu vuosia sitten jo korollamieheksikin. Kateellisuus- ja köyhyyskortteja on joskus käytetty myös, tottakai! Erilainen nimittely osoittaa vain kirjoittajansa tason, en sen kummemmin tulkitse niitä…

    #869521 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Miksi kirjoitin, että itselataavan hybridin mainostaminen on minun mielestäni harhaanjohtavaa?

    Ensinnäkään en asiaa ollut muuten perehtynyt kuin, että on aina tv-mainoksen nähdessäni tullut mieleen, että siinähän puhutaan hämäävästi, kun painotetaan itselataava-termiä. En silloin vielä tiennyt, että se on koko Toyotan mainonnan kärki.

    Tuli vain mainoksesta mieleen, että johtaakohan se ihmisiä harhaan, kun olen huomannut, ettei sähköhybridit ole tuttuja monellekaan.

    Plug-in hybridit ovat tosiaan sähköauton rinnalla ikävä kyllä näpertelyä nykyisillä akkukapasiteeteilla, mutta niillä sentään ei koko auton tarvitsemaa energiaa tehdä polttoaineella niin kuin itselataavassa hybridissä tehdään.

    En tiedä, mitä Perussuomalainen itse tarkoitti puhuessaan bensan kierrättämisestä sähköhybrideissä, mutta pohjimmiltaan itselataavassa hybridissä tehdään juuri niin. Auton massa saadaan liikkeelle polttoaineen voimalla eli siihen sidotaan polttoaineella tuotettua liike-energiaa, josta sitten voidaan massan nopeutta hidastettaessa kerätä osa talteen.

    Mitä muuta energiaa saadaan ”itseladattua” kuin polttoaineella tuotettua? Ehkä myötätuulesta saatavaa energiaa.

    Alamäestä tuleva energiakin on aluksi tuotettu polttoaineella, kun auto on mennyt ylämäkeä.

    Plug-in hybridillä osa energiasta saadaan puhtaasti sähköstä eli ei fossiilisesta polttoaineesta.

    Toyota mainostaa, ettei tarvitse touhuta kaapelin kanssa ja tehdä kompromisseja, kun hankkii itselataavan hybridin.

    Kaikille ei välttämättä tule mieleen, että pelkästään itselataava eli ainostaan auton liike-energiaa talteenottava hybridi ei voi lähtökohtaisesti säästää päästöissä niin paljon kuin plug-in hybridi.

    Jos koska Toyota kuitenkin mainostamalla yrittää ohjata ihmisiä hankkimaan ilman plug-in-latausmahdollisuutta olevan hybridin niin se ei ole hyvä juttu.

    Muiden merkkien mainonnassa en ole huomannut samaa painotusta. Osaako Kumppani sanoa, kuku muu mainostaa vastaavasti itselatausta kaapelilatausta parempana vaihtoehtona?

    Kaikki sähköhybridithän ovat itselataavia, mutta vain osa myös kaapelilla ladattavia.

    #869536 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Meillä ei ole Plug-in hybridille mitään käyttötarkoitusta, niin emme myöskään panosta siihen. Myynti luvuista päätellen yleensä tarve on vähäinen.

    #869549 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Onkos Opelissa muuten jotakin pielessä? 
    

    No ainaki koko brändi hakee paikkaansa kartalla ja kaikki menee samalla uusiksi.

    #869550 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Eikös tämäkin ole mielestäsi sitten aika näpertelyä päästösaralla: https://www.iltalehti.fi/autot/2016081122073676_au.shtml
    

    Vaikka osoititkin kysymyksesi toiselle, niin otan vapauden kertoa mielipiteeni tähän. Itse näen kyllä aika merkittävä edistysaskeleena iskaria, jonka tilantarve on olemattoman vähäinen, joka parantaa jousituksen toimintaa ja joka vieläpä kerää talteen hukkaan menevää energiaa. Suomeen tuo sopisi vieläpä tavallista paremmin kylmän talven ja huonojen teiden vuoksi.

    #869553 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Jäi tuo linkki iskareista avaamatta äsken. Kyllähän tuokin on tosi näpertelyn tuntuista, mutta kai se voisi olla rikkana rokassa, että saadaan myötätuulienergian lisäksi muutakin energiaa imettyä varsinaisen auton voimanlähteellä tuotetun energian ulkopuolelta.

    Älköön kenkään väittäkö, että kritisoin itselataavaa hybriditeknikkaa sinänsä. Parempi sekin on kuin, että ajetaan pelkällä polttomoottorilla. Siis samaa automallia. Onhan helposti löydettävissä vertailuja, että joku auto kuluttaa dieselkoneella vähemmän polttoainetta kuin minun auto sähköhybridivoimalinjalla. Mutta minun hybridi kuluttaa selvästi vähemmän kuin muuten sama auto pelkällä bensakoneella.

    Itselataava hybridi tietysti säästää bensan kulutuksessa, koska se pystyy ottamaan osan polttomoottorilla tuottamastaan liike-energiasta takaisin sen sijaan, että energiajämät menisivät lämpönä taivaan tuuliin. Saman tekee plug-in-hybridi ja sen lisäksi sillä voi ajaa jonkin verran puhtaasti sähköenergialla. Tämän tosiasian Toyotan markkinointi yrittää häivyttää.

    Olen alun perinkin ihmetellyt vain Toyotan markkinointitapaa, jossa periaatteessa väitetään, että plug-in-ominaisuus tuo vain turhaa vaivaa hybridin käyttöön.

    #869567 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kumppanin tekstissä ihmettelen pienessä mielessäni, että minua nimittelystä syytät. Joko sekoitat minun tekstit jonkun muun kirjoituksiin tai sitten vain ajatuksissasi mietit jotain muita kirjoittajia, mutta lisäsit jutut minulle osoitettuun tekstiin.

    Ihan neutraalisti sitä paitsi kirjoitin mielipiteeni itselataava-termin käyttämisestä markkinoinnissa ja olen muutamaan kertaan sanonut, että minun mielestäni Toyota on ensimmäisenä tuonut sähköhybridit varsinaisesti markkinoille, vaikka sellaisia autoja on jo aikaisemmin kuulemma tehnyt muuan Ferdinnand.

    En ole koskaan aikonut ostaa Toyotaa, mutta kyllä minä sen laadukkaaksi autoksi olen mieltänyt.

    Se kuminauhaveto oli hämmentävä kokemus, koska sain auton vuokraamosta kuin minkä tahansa tavallisen auton. Mutta montaa muuta se ei tunnu haittaavan, kun kerran Toyota myy niin hyvin.

    Se välirahajuttu tarkoitti sitä, että ymmärrän Quun ottavan ilman plug-in latausta olevan auton, koska hänellä ei kertomansa mukaan ole latausmahdollisuutta. Toisaalta, jos aikoo vaihtaa auton joskus, niin väliraha uuteen voisi olla pienempi, jos vanhassa olisi plug-in -ominaisuus vaikka sitä itse ei olisikaan juurikaan voinut käyttää. Sitten toisaalta, jos plug-in -ominaisuus nostaa paljon auton hintaa, niin ei sitä ehkä kannata ottaa pelkän paremman vaihtoarvon toivossa, jos ei itse sitä voi hyödyntää. Valitettavasti nyt loppui rautalanka kesken…..

    #869607 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    NHB:
    Vaikka osoititkin kysymyksesi toiselle, niin otan vapauden kertoa mielipiteeni tähän.

    Sana on vapaa, ole hyvä vaan!

    Itse näen kyllä aika merkittävä edistysaskeleena iskaria, jonka tilantarve on olemattoman vähäinen, joka parantaa jousituksen toimintaa ja joka vieläpä kerää talteen hukkaan menevää energiaa.

    No, voinee tuon laskea samaan sarjaan jarrutusenergian kanssa, ei siinä mitään. Pienistä puroista… jne

    Suomeen tuo sopisi vieläpä tavallista paremmin kylmän talven ja huonojen teiden vuoksi.

    Huonokuntoisista teistä pikku vinkki tosiaan Bernerille taas!

    #870672 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    tekstissä ihmettelen pienessä mielessäni, että minua nimittelystä syytät. Joko sekoitat minun tekstit jonkun muun kirjoituksiin tai sitten vain ajatuksissasi mietit jotain muita kirjoittajia, mutta lisäsit jutut minulle osoitettuun tekstiin.

    Minä lasken tällaiset kirjoittelusi mukaan, kuten Oletko toyotafanaatikko kenties? (6.7.), tai ei ollut minulla tarkoitus järkyttää Toyota-fanien mielenrauhaa, sori siitä. (8.7.)

    Miksi tuollaista ilmaisua piti siis esittää ylipäätään? Neutraalisti kirjoittavana voisi mainita myös vaikka Kian tai Hyundainkin – myös ilman lisämääreitä. Tai tyyliin Toyota kilpailijoineen tms.

    Minulla ei ole mitään Toyotaa vastaan, ei brändinä, imagollisesti, laadullisesti tai teknisesti. En voisi myyntimäärien perusteellakaan mitenkään väheksyä ostajia! Mutta miksi se, että nyt kirjoitan jostakin automerkistä, tekisi minusta silti erityisesti fanin saati fanaatikon kuitenkin? Tai auton omistajista, kuten Quu? Voiko sinua automaattisesti sanoa oman automerkkisi fanaatikoksi, koska satut sellaisen omistamaan?

    Pidän termejä tänne ja juuri noin käytettyna kuitenkin tarkoituksellisina ja leimaavina tölväisyinä, joille en keksi muuta tarkoitusta. Olet varmaan huomannut, tai ymmärrät itsekin, ettei tuollaista käyttöä pidetä tällä palstalla erityisesti kehuna. Osaatko päätellä miksi, koska minä en? Jostakin kumman syystä se on kortti, jota pitää käyttää muussa tarkoituksessa, mutta se vaan livahti sinultakin, vai? Nyt sitten selittelet ettet oikeasti… ja et tarkoittanut… jne.

    Ihan neutraalisti sitä paitsi kirjoitin mielipiteeni itselataava-termin käyttämisestä markkinoinnissa ja olen muutamaan kertaan sanonut, että minun mielestäni Toyota on ensimmäisenä tuonut sähköhybridit varsinaisesti markkinoille, vaikka sellaisia autoja on jo aikaisemmin kuulemma tehnyt muuan Ferdinand.

    Aivan, Ferdinand reilu sata vuotta sitten. Aika pitkään meni välissä, ennen kuin aihe palasi valmistajien agendalle. Vieläkin takkuaa monilla. Yhtä lailla voidaan sanoa, että Suomi on ollut edelläkävijä sähköautoissa jo kauan sitten Elcateineen, vai mitä?

    #870791 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Toyota on hybridiautojen uranuurtaja. Se toi maailman ensimmäisen sarjavalmisteisen hybridiauton, Toyota Priuksen, markkinoille Japanissa vuonna 1997 ja maailmanlaajuinen myynti alkoi vuonna 2001.

    Toyota on valmistanut myös polttomoottoriauton täyssähkövarianttia Toyota RAV4 EV:ia Täyssähköautojen tuotanto lopetettiin Toyotalla syyskuussa 2014

    #870867 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani, vielä kerran totean, että en ole moittinut Toyota-automerkkiä vaan Suomen Toyotamyynnin markkinointia, jossa korostetaan ”itselataava”-termiä ja yritetään antaa mielikuva, että pelkästään itselataava auto on parempi valinta kuin Plug-In hybridi.

    Hyundai ja Kia eivät markkinoi siten, ainoastaan Toyota tekee niin.

    Kirjoitin tästä alun perin, kun tuli taas se tv-mainos, jota olen hämmästellyt.

    Nyt olen varsinkin sinun ansiosta saanut selittää tämän asian niin monta kertaa, että huomasin juuri, ettei mainos minua enää häiritsekään vaan kaikki paha olo on tipotiessään. Kiitos sinulle siitä.

    #870869 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    No ole hyvä vaan!

    ps. Vielä kerran: Minusta ko. itselataavuudella mainostaminen ei todellakaan yritä olla parempaa kuin plug-init, höh. Kunhan yrittää erottua sähköistyvistä autoista. Näin sen on tarkoitus erottuu mm. ladattavasta hybridistä ja vaikka kevythybrististä ja mitä näitä onkaan. Ihan simppeliä. Odota vain, niin termi vakiintuu, jolloin se koskee ko. malleja Kialta ja Hyundailtakin…

    #870877 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Joo mut samalla tavalla plugari ja kevythybridikin ovat itselataavia, joten ei tuo termi kerta kaikkiaan erottele yhtään mitään.

Esillä 15 viestiä, 826 - 840 (kaikkiaan 857)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.