Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 1,417 vastaukset, 56 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 19.10.2018 at 15:35.

Esillä 15 viestiä, 871 - 885 (kaikkiaan 1,418)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #871600 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Juu en tunne GTE:n kustannuksia, apinoin Moottorilehden koeajoa.
    Jostainhan se tieto on haettava kun kuluttajana on mahdoton kaikkea kattavasti testata ja harva autoliike antaa autoa useamman päivän koeajoihin.

    HybridRulesille komentti
    Mainospätkien tarkoitus on saada kuluttaja kiinnostumaan tuotteesta.

    #871605 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Mainospätkä on mainospätkä ja sellaisesta alun perin kommentin kirjoitinkin, mutta kommentteina siihen tuli juttuja itse tekniikasta.

    Tässä yksi työasioissa tapaamani ihminen kertoi olleensä kiinnostunut hybridistä, kun näki minun autoni. Kertoi käyneensä autoliikkeessä tutustumassa kiinnostuksen herättäneeseen plug-in- katumaasturiin, mutta sanoi menettäneensä kiinnostuksensa kun myyjä oli tuumannut, että sähköllä pääsee X-matkan km ja sen jälkeen mennään bensalla. (En muista, paljonko sillä merkillä oli sähkösäde).

    Tuosta jos analogisesti johtaa Toyotan itselataavan auton ominaisuuden, niin se menee pelkästään bensalla.

    Jätti hän sitten hybridin hommaamatta, kun oli todennut, ettei paljon muuta pääsisi sähköllä kuin työmatkan päivittäin.

    #871607 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    No nyt ei kyllä kaverille tekniikka uppoa miten täyshybridi toimii.

    #871610 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    En ole ihan varma, kumpaa Quu nyt tarkoittaa, minua vai tätä hybridin hankkimatta jättänyttä.

    Plug-in-hybridissä on tavallaan sähköauto ja itselataava hybridi samassa paketissa, mutta niiden myyjätkään eivät aina osaa tai välitä kertoa tekniikkaa oikein epätietoisille asiakkaille. Olen tavannut montakin sellaista, jotka todella luulevat plug-in -hybridin sähköllä ajamisen loppuvan siihen, kun pistokkeesta otettu sähkö on loppunut. Tosiasiassa plug-in-hybridi jatkaa siitä itselataavana hybridinä eli samanlaisena kuin Toyotan itselataava menee koko ajan (pelkästään auton lataamisen ja energian talteenoton tuomalla sähköllä ja bensalla).

    Tästä ihmisten epätietoisuudesta johtuen pidän huonona itselataamisen korostamista markkinoinnissa. Tulee tai saattaa tulla mieleen, että ostanpa itselataavan, kun tuolla plug-in-versiolla ei pääse kuin 50km sähköllä ja itselataavalla pääsee koko ajan.

    #871611 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Niinhän se Toyotan itselataava täyshybridi toimii, sähköllä, polttomoottorilla ja molemmilla yhtä aikaa ajotilanteiden mukaan.
    Eikä tarvitse ulkopuolista latausapua.

    #871613 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Nyt kun lukee noita koeajoja, herää kysymys jos ajokilometri jää 40-50 km latauspisteiden väli, niin sähköauto on järkevin valinta, niillä pääsee jo alkaen 150-200 km. Plug-in kulutus nouse normiauton tasolle 50 km jälkeen esim. Volvo maantie 6.1 taajama 9,5 l/100 km
    Poikkeus on Toyota Prius Plug-in mikä pitää kulutuksen hybridin tasolla 4,3 l / 100 km.
    Plug-in hybridien mainonnassa piilee huijaus kun ei painoteta kulutuksen kasvua kun töpselipaikkaa ei ole 50 km välein.

    #871617 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Hyundai Kona Electric, toimintamatka sähköllä 482 km. Kiihtyvyys nollasta sataan 7,6 sekuntia. Tehot 201 hp.

    Hinta Britanniassa alkaen 29.000 puntaa (huomio, malleja ilmeisesti kaksi).

    Autoexpressin testissä 4,5 tähteä.

    http://www.autoexpress.co.uk/hyundai/kona/103973/new-hyundai-kona-electric-2018-uk-review

    #871628 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Miksi et maininnut täällä myytävää autoa, H-G? Hyundailla on Ioniq EV:nä Suomessa myynnissä. Paljonko sillä voi ajaa?

    HybridRules:
    Tästä ihmisten epätietoisuudesta johtuen pidän huonona itselataamisen korostamista markkinoinnissa. Tulee tai saattaa tulla mieleen, että ostanpa itselataavan, kun tuolla plug-in-versiolla ei pääse kuin 50km sähköllä ja itselataavalla pääsee koko ajan.

    Eli nyt olisi yhtäkkiä Toyotan vika, että myyjät (missä lie) eivät ole ilmeisimmin aiemminkaan tienneet tekniikoista saadakseen ostajakokelaalle sähköautojen eroja esille, eivätkä plug-in mallien markkinoijat kehtaa mainita lyhyttä ajomatkaa pelkällä sähköllä mainoksissaan?

    En ihmettele sinänsä, että kuluttajilla on hämmentävät ajat ja kaikilla ei riitä silti kiinnostusta perehtyä edes alkeellisesti aiheeseen. Sinä ihmettelet kuitenkin, että kun joku keksii tätä helpottaakseen markkinointitermin, joka kertoo yksinkertaistetusti mistä on kyse heidän teknologiassaan. Missä kohtaa kuluttaja voisi vielä mennä harhaan paitsi tyhmän myyjän kanssa, jollei tämäkään ole perillä asioista. Toisaalta sekin on juuri niin kuvaavaa tilanteesta.

    HybridRules:
    Plug-in-hybridissä on tavallaan sähköauto ja itselataava hybridi samassa paketissa

    Kun plug-inissä akku loppuu sen jonkun pätkän jälkeen, auto alkaa lataamaan sitä, polttoaineella. Eikö näin? Sillä välin auto ei aja yhtään sähköllä, vain polttoaineella. Akun täytyttyä tarpeeksi, voit taas vaihtaa sähkölle, tai säästää varaus vaikka taajama-ajoon. Kauanko tuo operaatio sitten kestää, ei ole minulla tiedossa ja vaihtelee varmasti automerkeittäin (niillä joilla nyt sattuu edes olemaan plug-in valikoimassa).

    Jos tietoni pitää paikkansa, tai olen sen ymmärtänyt oikein, niin juuri tässä kohtaa, tehdäksesi eroa itselataavan ja ulkoisesti ladattavan hybridin välillä sinun kannattaa käydä täällä: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json. Ja sen päälle myös täällä: https://www.kia.com/fi/mallisto/niro/tutustu/. Nuo ovat näköjään vain yksi osa perehdytyspaketteja, jotka merkin markkinointi kehittänyt kuluttajalle, joka on epätietoinen näistä eri hybridi-tekniikoista. Lisäksi Kian sivulla esitellään muut sähköistystekniikat, juuri selventääkseen (EV ja Plug-in).

    HybridRules:
    Olen tavannut montakin sellaista, jotka todella luulevat plug-in -hybridin sähköllä ajamisen loppuvan siihen, kun pistokkeesta otettu sähkö on loppunut. Tosiasiassa plug-in-hybridi jatkaa siitä itselataavana hybridinä eli samanlaisena kuin Toyotan itselataava menee koko ajan.

    Ja taas, sekö on Toyotan vika, että kuluttaja ei osaa tehdä eroa edes täyssähköauton ja ulkoisesti ladattavan hybridin välillä, vai mitä! Jos nuo tapaamasi eivät selvästikään ymmärrä edes sanaa hybridi (autossa on sekä sähkö- että polttomoottori), niin aika hukassa ollaan. Mutta silti sinä yrität torpata yhden termin tarkoitusta helpottaa tilannetta, höh!

    Jos/kun luit tuon Toyotan linkin, niin meneekö plug-in kuten itselataava? Ulkoisesti ladattavan auton akkuhan loppuu sen kaksinumeroisen kilometrimäärän jälkeen. Sitten ajetaan pelkällä polttoaineella ja akkuja vain ladataan ajossa myöhempää käyttöä varten. Jollei siis löydä jatkuvasti pikalautauspisteitä, joka ei ole käytännössä vielä mahdollista edes.

    Itselataava kuten Kia ja Hyundaikin vaihtaa aktiivisti polttoaine- ja sähköajon välillä, tai yhdistää niitä. Siis kaikki 3 moodia voi olla käytössä, ihan koko ajan. Kaikissa näissä on myös EV-moodi, joka tosin on hyvin rajoitettu sekin toimintasäteeltään, jopa nopeudeltaan.

    #871630 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    ”Miksi et maininnut täällä myytävää autoa, H-G? Hyundailla on Ioniq EV:nä Suomessa myynnissä. Paljonko sillä voi ajaa?”

    320 km. Kona Electric on ensimmäinen auto jossa on Teslan tasoinen range eli 482 km.

    #871632 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Hyvä Kona. Hyundailla ollaan menossa oikeaan suuntaan.

    Kuluttajalle tosin vaikuttaa se, että Ioniqin näyttää maksavan siellä 25000 puntaa ja täällä 33000 euroa (alk). No joo, ei eroa ole montaa tonnia käytännössä.

    #871636 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Lisäksi britit saavat useamman tuhannen punnan edun (incentive) ostaessaan sähköauton, olisiko ollut peräti 4500 puntaa.

    Tuossa kuitenkin näitä kehuja.

    ”The Hyundai Kona Electric is decent to drive, refined and comfortable, and it’s just about big enough for a small family. But it really stands out because of two things: its range and its pricing. This really is the first car that delivers Tesla-esque range between charging stations, but for less than £30k. That’s a great achievement, and it’s likely to ensure that the Kona Electric’s sales figures are limited by production capacity, rather than demand.”

    #871640 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Tampereen ammattikorkeakoulu
    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8376/Honkola.Janne.pdf
    Täyshybridijärjestelmä
    Polttomoottori voi käynnistyä vain akkujen lataamista varten. Akut latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan ja ajaminen tapahtuu sähkömoottorilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täyshybridi.
    Täyshybridijärjestelmä yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien hyvät ominaisuudet.
    ===============
    Quu:
    ps. Auriksessa on sama järjestelmä noin kymppitonnia halvemmalla ja käytännöllisemmällä korilla.

    #871645 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kuule Kumppani, ainakin minun plug-in-hybridissä tekniikka on seuraavasti:

    Hybridiakun kokonaiskapasiteetti on 10,4kWh
    Puhtaasti sähköllä ajamiseen siitä käytetään 8kWh
    Itselaataavana ajettaessa akun kapasiteetti on siis n. 2kWh

    Kun pistokkeesta otettu 8kWh on kulutettu pois auto alkaa käyttää sähkö- ja polttomoottoria vuorotellen tai rinnakkain tilanteesta riippuen.

    Autossa on polttomoottorin ja vaihteiston välissä kampiakseliin integroitu starter/generator, joka pyöräyttää polttomoottorin käyntiin tarvittaessa tai lataa akkua joko kuskin pyynnöstä tai ylläpitääkseen minimitason energiaa akussa tai avittaa polttomoottoria jyrkässä kiihdytyksessä.

    Auto ei automaattisesti yritä ladata hybridiakkua täyteen vaan se tehdään vain, jos kuski pyytää, eikä silloinkaan ihan täyteen asti.

    Kun se pistokkeesta otettu 8kWh on käytetty, auto toimii itselataavana ja itse olen perskohtaisesti päässyt toteamaan kuinka kaupunkiliikenteessä mennään pitkiä matkoja pelkällä sähköllä vaikka ns. käyttöenergia (8kWh) akusta on kulutettu pois. Eli auto käyttää sitä n. 2kWh:n ”pohjaenergiaa” sähköajoon kuten ns. itselataava auto.

    Plug-In-hybridi on siis myös itselataava hybridi ja sen lisäksi se on ”minimalistinen sähköauto”.

    Pelkkä sähköauto ei sopisi minun käyttöön, koska ei riitä, että pääsee pelkän menomatkan saman päivän aikana eli jos sähköauton lataaminen toimisi paljon, paljon nopeammin ja latausasemia olisi paljon, paljon tiheämmässä, niin voisin sellaista ilman muuta harkita. Jos lisäksi voi vetää 1500kg perävaunua tai venetraileria.

    Tätä nykyä voin ajaa sähköautolla vain kotikaupungin alueella kurvaillessa. Sekin on kuitenkin parempi kuin ns. itselataava, joka menee aina pelkästään bensalla tuotetulla energialla.

    Quulle tiedoksi, että minulla on Volvo-merkkinen plug-in-hybridi ja sen taajamakulutus pistokesähkön loputtua on ollut 3 – 5L/100km ja maantiellä pääsee helposti 7L tietämille, vähän ali tai yli. Moottoritiepainotteisen rupeaman jälkeen on joskus keskikulutus ollut n. 8,5L. Jos ajelee 90km/h tai alle, niin n. 7L/100km on normikulutus pelkällä itselatauksella. Eihän ne pieniä lukuja ole, mutta autokin on aika kookas ja painava.

    #871656 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Plug-in hybridien mainonnassa piilee huijaus kun ei painoteta kulutuksen kasvua kun töpselipaikkaa ei ole 50 km välein.
    

    Mistä ihmeen kulutuksen kasvusta puhut?

    #871660 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)
Esillä 15 viestiä, 871 - 885 (kaikkiaan 1,418)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.