Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

Tämä aihe sisältää 1,473 vastaukset, 58 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  HybridRules 30.10.2018 at 22:27.

Esillä 15 viestiä, 1,411 - 1,425 (kaikkiaan 1,474)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #909920 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Polttokenno on vakava vaihtoehto polttomoottorin korvaajaksi joskus sitten 20xx vuotta kuin aika on kypsä.

    #909927 Ilmoita asiaton viesti

    M880
    Osallistuja (Participant)

    Jutun lopussa on faktaruutu jossa sanotaan ”Price: na” eli not available eli ei tiedossa/saatavilla.

    Se alun 35550 puntaa on GLC-malliston hinnat alkaen.

    #910558 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Tämän uutisen mukaan kivihiilen käyttöä ei ole alettu ajaa alas, vaan päinvastoin. Määrä on Helenin tuotannossa kasvussa. 
    

    Uutisesi kertookin historiasta. Tässä uutinen tältä päivältä:

    Helen on jo aloittanut kivihiilestä luopumisen linjaamalla Hanasaaren voimalaitoksen sulkemisen vuoden 2024 loppuun mennessä. Korvaavista laitoksista ensimmäiset tuottavat jo energiaa. Salmisaaressa on uusi pellettilämpölaitos ja Esplanadin alla uusi maanalainen lämpöpumppulaitos.
    https://yle.fi/uutiset/3-10463506?origin=rss

    #910563 Ilmoita asiaton viesti

    Amir2
    Osallistuja (Participant)

    Voisi tulla uusi verotus jossa huomioidaan myös auton valmistuksessa syntyneet päästöt sekä päästöt maittain – kuinka sähköauton tarvitsema sähkö on tuotettu. Se vaikuttaisi kaikkiin sähköautoihin ko. maassa. Sitten päästöt nippuun ja kas kummaa kun normiajossa sähköautot olisivatkin melko saatuttajia. Ja varsinkin kivihiiltä ym. polttavissa maissa.

    #910564 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Siis Suomessakin sähköveroa roimasti lisää että halut lähtee sähköautonhankinnasta.

    #910637 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Voisi tulla uusi verotus jossa huomioidaan myös auton valmistuksessa syntyneet päästöt sekä päästöt maittain – kuinka sähköauton tarvitsema sähkö on tuotettu. Se vaikuttaisi kaikkiin sähköautoihin ko. maassa. Sitten päästöt nippuun ja kas kummaa kun normiajossa sähköautot olisivatkin melko saatuttajia. Ja varsinkin kivihiiltä ym. polttavissa maissa.
    

    Nykyisen sähkön verotuksen malli on hyvä. Sekä sähkön että polttoaineiden kanssa verotus ohjaa parhaiten oikeaan silloin, kun vero kohdistuu hiilen vapauttamiseen. Se joka saastuttaa maksaa. Polttoaineilla tuo vaihe on polttaminen ja sähkön kanssa tuotanto. Näin kun toimitaan, niin vero kohdistuu kivihiilen käyttäjään, mutta hiilidioksidivapaata sähköä tuottava ei kärsi samasta verosta.

    Kivihiilestä saadulla energialla rakennettu ja liikkuva auto on toki huomattava saastelähde, mutta silti pienempi paha kuin polttomoottoriauto. Onneksi Suomessa viime vuonna puolet sähköstä tuotettiin uusiutuvilla ja 80 prosenttia hiilidioksidineutraaleilla energialähteillä.

    #910697 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Amir2
    Voisi tulla uusi verotus jossa huomioidaan myös auton valmistuksessa syntyneet päästöt

    Lähtisitkö laskemaan yhden auton kaikista osista verotusta tuolle pohjalle siis? Kun ajatellaan, että kaikkia osia ei suinkaan tehdä samassa maassa. Tehtaisiin tulee osia ties kuinka monesta maasta, ja tehdas, josta valmis auto rullaa ulos, voi olla käytännössä ”vain” kokoonpanoa tekevä suunnilleen.

    Ja vain Suomen verotusta varten sitten tehtäisiin tuollainen himmeli? Olisiko jokin kohtuullisuus taivastelussakin hyvä pitää mielessä?

    #910839 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Sähkön tuotanto Suomessa ja Tuonti 2017
    Ydinvoima 25.2%
    Vesivoima 17,1%
    Tuulivoima 5,6%
    Nettotuonti 23,9%
    Yhteistuotanto kaukolämpö 14,0%
    Yhteistuotanto teollisuus 10,7%
    Erillistuotanto 3,5%

    #911024 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    NHB: ”Uutisesi kertookin historiasta.”

    Se oli kivihiilen käytön määrää koskevan väitteeseesi oikaisu.
    Kukaan meistä ei tiedä, miten määrä kehittyy tulevaisuudessa, eikä tulevaisuuden käyttö ei tällä hetkellä edes ilmastoon vaikuta. Mutta onneksi hallitus kepun johdolla tekee suoraselkäistä työtä, jossa helsingin vihreät joutuvat hakemaan kestäviä ratkaisuja hiilen polton sijaan, kun eivät oma-aloitteisesti siihen ole kyenneet.

    #911025 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Se olisikin outoa jos Keput vapaaehtoisesti olisi hiilenkannalla kun heidän äänestäjien metsät lahoaa pystyyn.

    #911043 Ilmoita asiaton viesti

    perussuomalainen
    Osallistuja (Participant)

    ”Kivihiilestä saadulla energialla rakennettu ja liikkuva auto on toki huomattava saastelähde, mutta silti pienempi paha kuin polttomoottoriauto.”

    Tämä on ihan potaskaa. Tekisi mieli linkata se 5 eri tutkimusta missä kivihiilisähköllä ladattu auto saastuttaa enemmän kuin jopa bensiiniauto. Esim. Helsingissä ladataan vain kivihiilisähköä niin siellä tuprutellaan oikein urakalla.

    #911046 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Mitä se kivihiilisähköllä ladattu auto tupruttaa espalla ajaessaan? Sähköauton tärkein tehtävä on minimoida suurkaupunkien ja taajaan asuttujen alueiden polttomoottoreiden jo konkreettisesti hengitystä ahdistavat päästöt.
    Yksityisautoilua joudutaan jo rajoittamaan oikeissa suurkaupungeissa.

    #911047 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Jos puhutaan nykyhetkestä, sähköautojen latausmäärät ovat vielä niin vähäisiä, että hiilivoimalat tupruttelevat päästöjä käytännössä sen mitä tupruttavat ladattiinpa sähköautoja tai ei.

    Ja jos edelleen puhutaan nykyhetkestä, niin sähköautoista ei lähde lähipäästöjä kaupunkilaisten niskaan.

    Ja jos puhutaan tulevaisuudesta, niin sähkön tuotantoa kehitetään koko ajan vähäpäästöisemmäksi.

    Polttokennoauto tuntuu mielenkiintoiselta ratkaisulta. Minua arvelluttaa vain vedyn räjähdysherkkyys. Pistokeladattavan polttokennoauton olisin ilman muuta valmis hankkimaan, jos sellaisia olisi tarjolla ja jos vetyräjähdyksen riski on saatu todistetusti eliminoitua. Ja jos vedyn tankkausasemia olisi kohtuullisen tiheästi siten, että sähkösäde pistokelatauksella olisi linjassa tankkausasemien tiheyden kanssa.

    Pistokelataus on ylivoimaisen kätevä, koska autoon saa kulkuenergiaa ihan vain kotona.

    Tällä hetkellä ostettavissa olevista tekniikoista käyttökelpoisin on pistokeladattava bensa- tai dieselhybridi.

    Luin Hesarista sellaisen väitteen, että bussi välillä Hiki-Oulu saastuttaa vähemmän, jos se on täynnä matkustajia kuin jos matkustajia on vain muutama. Luulisi, että päin vastoin kevyemmällä kuormalla päästöjä olisi vähemmän.

    Sekin kuulemma auttaa ilmastoa, jos minä en syö naudanpihvejä. Eikä tarvitse edes Brasiliaan viestiä lähettää, tietävät muutenkin laiduntaa pienempää määrää nautoja.

    Ilmaston pelastaminen on oikeastaan aika helppoa. Pitänee hoitaa homma heti alkuvuodesta.

    #911048 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Suomessa on jo kehitetty koko maailman raikastava menetelmä, kommunistivallan aikana korkea autovero, mitä nyt väännetään vain eri muotoon autoilun kuluja lisäämällä, oikeiston johdolla muka autoveron poistona.

    #911049 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules on oikeilla jäljillä. Nautaeläimet päästelevät ilmakehään metaania, joka on lähes 30 kertaa haitallisempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Maatalous tuottaa noin kolme kertaa enemmän kasvihuonepäästöjä, kuin autoilu. Vielä suurempi riski tosin taitaa olla sulava ikirouta Siperiassa, josta vapautuu massiivisia määriä metaanikaasua.

Esillä 15 viestiä, 1,411 - 1,425 (kaikkiaan 1,474)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.