Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Peruuttaminen

Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Mika 17.12.2014 at 10:36.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #297611 Ilmoita asiaton viesti

    Mika
    Osallistuja (Participant)

    Vuosikymmeniä autoillessa olen ihmetellyt: miksi henkilöautojen peruutusvaihde on liian nopea. Ei henkilöautolla peruutella pitkiä matkoja, aina mahtuu vekslaamaan paluusuuntaan. Parkkipaikalla peruuttelussa joutuu kytkintä aina luistattelemaan, koska vaihde on liian nopea. Vähemmän tarvitsisi hitaammalla pakilla. Tämä ei koske raskasta kalustoa: hidasta pakkia löytyy, ja nopeaa, jos joutuu vaikkapa kilometrin peruuttelemaan purkupaikkaan.

    #299196 Ilmoita asiaton viesti

    Länskäri
    Osallistuja (Participant)

    Totta haastat. Jos vielä on iso kuorma / peräkärry / vastamäki / peruutettaessa kulmantaakse, kyllä kytkin haisee. Olen manannut samaa ongelmaa.

    #302927 Ilmoita asiaton viesti

    arska 50
    Osallistuja (Participant)

    Ei haise automaatilla kytkin vaikka olisi kuinka vaikea peruutuspaikka

    #303795 Ilmoita asiaton viesti

    no-kia
    Osallistuja (Participant)

    Samaa asiaa itsekin olen miettinyt, enkä mitään järkevää selitystä ole tuolle keksinyt. Nopeasti googlettelin esimerkiksi F10 BMW:n Getrag askin välitykset, niin peruutusvaihde on selvästi pidempi kuin ykkönen. Kaiketi se valmistaja varautuu johonkin stuntti-näytökseen, jossa täytyy pystyä autolla peruuttamaan 90 km/h nopeudella.

    #313756 Ilmoita asiaton viesti

    Knight Rider
    Osallistuja (Participant)

    Manuaalivaihteinen F10 taitaa olla aika harvinainen. Itse en ole koskaan nähnyt yhtään manuaalivaihteista F10 tai E60.

    #315436 Ilmoita asiaton viesti

    no-kia
    Osallistuja (Participant)
    #315836 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija42246
    Osallistuja (Participant)

    Eiköhän se liity voimansiirron kestävyyteen. Jos sen pakin välityksen laittais sopivan hitaaksi peruutushommiin niin vääntömomentit vetoakseleissa ja nivelissä kasvaisi liian suuriksi ja voimansiirto täytyisi rakentaa huomattavasti jämäkämmäksi. Tämä täysin maallikon näkemys. Asiantuntijat laittakoon tänne myös faktakommentteja.

    #315860 Ilmoita asiaton viesti

    Asiakas
    Osallistuja (Participant)

    Passat -08 TDI 4Motionissa ainakin kytkimen savua sai tuulella päiviä, kun yritin peruuttaa kokonaismassaltaan ehkä 300kg peräkärrin kanssa melko jyrkkään ylämäkeen. Ei edes pyörät sutaissut, ei liikkunut. Pakki on tosi pitkä, liian pitkä.

    Mutta ehkä siinä olisi sitten joku ratas poksahtanut jos ei kytkin olisi luistanut.

    #321941 Ilmoita asiaton viesti

    Juhani
    Osallistuja (Participant)

    Hankkika hyvät veljet alennusvaihteella varustettu oikea maasturi, niin ei tarvitse kaahata peruutettaessa.

    #322655 Ilmoita asiaton viesti

    Mane
    Osallistuja (Participant)

    Nykytekniikalla on mahdollista tehdä hyvin kestäviä autoja. Siksipä valmistajien pitää tahallaan tehdä sinne kuluvia ja rikkoutuvia osia, että saataisiin uusi vuosimalli samaa perustavaraa kaupaksi. Meno on edelleen kuin 60-luvun VW Kuplan vuosimalleissa: suurin uudistus on takavalon uusi muoto.

    #371515 Ilmoita asiaton viesti

    Mika
    Osallistuja (Participant)

    Vielä: Nimimerkki Lukijan kirjoitukseen: tuskinpa nykyauton nivelien ja akseleiden kestävyys rajoittaa peruutusvaihteen välityksen pienuutta. Melkein kaikilla henkilöautoilla pystyy ykkösvaihteella (riuskat kakkosellakin) sutasemaan tyhjää kaasua polkaisemalla, kuivalla asvaltilla. Elikkä voimansiirto kyllä kestää maksimaaliset voimat ja väännöt, mitä parhaallakaan kelillä voi käytellä. Eikös juu.

    Pienen ihmisen kiusaamista ja jonninjoutavaa urheilullisuutta ovat nykyhenkilöautojen peruutusvaihteet.
    Kiitos mielenkiinnosta.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.