Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Poimintoja sanomalehdistä – osa IV

Tämä aihe sisältää 157 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kumppani 07.12.2017 at 15:18.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 158)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #804576 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Miten se Quu liittyy vakuutusyhtiöihin ja pieniin ylinopeuksiin ja syyttömänä osapuolena olemiseen? Noin alkajaisiksi…

    #804606 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ” Minun sydäntä lämmittää vapaus valita tilannenopeus itsenäisesti.
    Olisi täysin mahdotonta ohittaa yhdeksää kymppiä ajava yhdistelmä satasen alueella jos rajoitin löisi liinat kiinni satasessa.”

    Mutta hyvä mies, eihän sinulla ole sitä vapautta. Olet kertonut että sinun suurimman nopeutesi on ilmoitettu tienpientareella pyöreällä liikennemerkillä. Olet sanonut tuntevasi itsesi rikolliseksi jos ajat pientäkin ylinopeutta. Olet sanonut että liikenteessä pitää noudattaa pilkulleen nopeusrajoituksia. Tuollaiset mielipiteet vievät mahdollisuutesi lämmitellä sydäntäsi ylinopeuksilla.

    Paitsi tietysti jos oletkin valehdellut meille.

    #804637 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä minulla on vapaus valita, ei minun autoissani ole nopeudenrajoitinta.

    #804696 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee kerro nyt Kumppanille selkokielellä parisivua mikä on nopeudenrajoitin mikä estää pienet ylinopeudet ja pienten ylinopeuksien aiheuttamat kustannukset vakuutusyhtiöille.

    Minä en ole perehtynyt asiaan koska tuomitsen nopeudenrajoittimen jo ajatustasolla.

    #805928 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kaupunkibulevardit on todella tärkeitä sisääntuloväylien lähistöllä asuvin viihtyvyydelle.
    Reunoilta kaupunki laajenee kohti lähikuntina.
    Helsingin ydinkeskustaan pääsee suoraan joka ilmansuunnasta, on junat metro ja nykyinen/tuleva jokerilinja poikittaisliikenteeseen viemään ydinkeskustaan tulevien junien/metron asemien varteen.
    Jos tällä saadaan yhden hengen peltipurkkiliikennettä vähennettyä niin se lisää meidän kaikkien kaupungissa asioivien, asujien ja turistien viihtyvyyttä, sitä kautta virkistyisi keskustan liike elämä.

    #805966 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee: ”Paitsi tietysti jos oletkin valehdellut meille.”

    Toinen mahdollisuus on inhimillinen vastaaja, jolla on tietoisen motiivikonfliktin välttääkseen tarve etenkin itsensä kannalta näyttää sellaiselta kuin haluaisi olla, vaikka se jossain tilanteissa olisikin ristiriidassa hänen todellisen käyttäytymisensä kanssa.

    Siksi liikenneaiheisiin kyselyihin vastataan, että aina noudatetaan TLL + TLA, vaikka yksityiskohdista kysyttäessä alkaa selittely ja vähättely.

    @Quu: se rajoitin on integroitu Tempomaatin viikseen. Kun vakionopeuden sijasta asetettuna on nopeusraja, näet nopeusmittarissa cruiselta kielletyn alueen sijasta kaasun polkijalle sallitun alueen.

    Turvallisuussyistä kick-down painuu kyllä rajoittimen ohitsekin, ilmeisesti valmistajan pitämiseksi ulkona tehonrajoituksen aiheuttamaksi *väitetyn* onnettomuuden oikeudenkäynnistä?

    #806060 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Eihän se kick-dow estä ajamasta ylinopeutta.

    #806069 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”Eihän se kick-dow estä ajamasta ylinopeutta.”

    Ei se ole sitä varten suunniteltukaan.

    Vastasin vain kysymykseesi, koeta nyt pystyä elämään pyytämäsi vastauksen kanssa.

    #806086 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Keskusteluun tuotiin nopeudenrajoitin mikä estää pienetkin ylinopeudet ja vähentää onnettomuuksia ja alentaen sitä kautta vakuutusmaksuja.
    Senhän pitäisi olla sellainen mistä ei itse pääse asetuksia muuttamaan ja löisikö se liinat kiinni aina alempaa nopeutta osittavan liikennemerkin kohdalla. (eihän se muuten estäisi pieniä ylinopeuksia)
    Tällaisen viritelmän minä tuomitsen jo ajatustasolla vaarallisena.

    #806243 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ” Kyllä minulla on vapaus valita, ei minun autoissani ole nopeudenrajoitinta.”

    Kuskin vapautta valita ajonopeutensa rajaavat muutkin asiat kuin auton tekniset vempaimet. Jotkut, esimerkiksi puheittesi perusteella sinä, ovat tehneet tietoisen päätöksen, että heidän suurin nopeutensa on sama kuin suurin lain sallima nopeus. Olet sanonut tuntevasi itsesi rikolliseksi ajaessasi pientäkin ylinopeutta. Nämä nykyiset puheesi ovat jyrkässä ristiriidassa noiden aiempien puheittesi kanssa, jotka puolestaan olivat ristiriidassa niitä edeltäneiden puheittesi kanssa.

    #806262 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”Minä en ole perehtynyt asiaan koska tuomitsen nopeudenrajoittimen jo ajatustasolla.”

    Mutta kyselit kuitenkin asiasta. Miksi ihmeessä, jos kerran olet jo tuominnut nopeudenrajoittimet ”ajatustasolla”? Eikö sellainen kysely ole vaarallista, sehän saattaa johtaa vastaukseen, joka osoittaa tuomiosi vääräksi. No, sinä olet tietysti tuolta turvassa koska et lue mitä kysymyksiisi vastaillaan, mutta ”ajatustasolla” puheesi voivat näyttää hölmöiltä.

    #806263 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee jätti taas tärkeimmän pois sen että pyysin keromaan Kumppanille korvauksia alentavasta nopeudenrajoittimesta.

    Voi hyvänen aika TeeCee eihän minun tekemisillä tai tekemättä jättämisellä ole mitään tekemistä nopeudenrajoittimen kassa.
    Kerro nyt minkälaista pienten (koska ne aihettavat onettomuuksia) ylinopeuksien estävää viritystä esität vakuutuskorvauksia vähentämään??
    ps.Kun ajan esim. laillista nopeutta moottoritiellä autoja vilistää ohi tietoisena siitä että valvonta on minimaallista.

    #806346 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Viime päivinä foorumeilla on keskusteltu uutisesta, jonka mukaan on suunnitteilla lakimuutos, joka mahdollistaisi entistä tiukemman kansalaisten valvonnan ja sakottamisen.

    Helsingin Sanomat:

    ”TIENKÄYTTÄJIEN automaattivalvonta lisääntyy merkittävästi uuden tieliikennelain myötä. Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi lähti kuluneella viikolla eduskunnan käsiteltäväksi.”

    Tuollaisia uutisia lukiessa alkaa olla tyytyväinen siihen, että suku on lyhytikäistä, ja itselläkin on jo vuosia mittarissa. Toisin sanoen ei tarvitse olla näkemässä sitä lopullista totalitarismi(tähän tulisi ruma sana, mutta en käytä niitä):iä johon nykyinen kehitys väistämättä lopulta johtaa. Askel askeleelta mennään. Edes Huxley ja Orwellkaan eivät olisi osanneet keksiä kaikkea sitä hulluutta, mitä on kehitteillä.

    Lainaus Helsingin Sanomien uutisesta:

    ”Kameroihin tulee jatkossa varmaankin enemmän hahmontunnistustekniikkaa, joka avaa uusia mahdollisuuksia valvontaan”, Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein sanoo.

    Radiossa oli muutama viikko sitten mielenkiintoinen ohjelma, jossa Teppo Turkki selosti valvontateknologian mahdollisuuksia ja tulevia kehityssuuntia. Hän on oleskellut mm. Kiinassa ja tutustunut maan tietojärjestelmiin. Pekingin poliisipäällikkö oli jossakin tilaisuudessa sanonut, että kaupunki, sen jokainen kuja ja katu, on täydellisesti kameravalvonnan piirissä. Kiinan tiedetään käyttävän huomattavia summia rahaa kameroiden kasvojentunnistusominaisuuksien kehittämiseen. Käytännössä aletaan olla tilanteessa, jossa ihmisen olinpaikka tiedetään koko ajan kamerakuvien perusteella.

    Suomi seuraa perässä, siitä ei liene epäilystäkään.

    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005465328.html

    #807066 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee: ”Paitsi tietysti jos oletkin valehdellut meille.”

    740 GLE: ”Toinen mahdollisuus on inhimillinen vastaaja, jolla on tietoisen motiivikonfliktin välttääkseen tarve etenkin itsensä kannalta näyttää sellaiselta kuin haluaisi olla, vaikka se jossain tilanteissa olisikin ristiriidassa hänen todellisen käyttäytymisensä kanssa.”

    Totta, tuo on toinen mahdollisuus, mutta Quu:n kohdalla on niin paljon näyttöä tahallisesta valehtelusta, että pidän sitä tälläkin kerralla todennäköisempänä kuin tuota esittämääsi vaihtoehtoa. Hän on sanonut ohituksissa käyttämästään nopeudesta esimerkiksi että hänen ”kalibroitu nopeus on rajoituksen mukainen myös ohittaessa”. Ja nyt hän siis perustelee nopeusrajoittimen vastustustaan sillä, että hänellä on tarve ajaa ohituksissa ylinopeutta.

    Sama toistuu oli aihe mikä vaan. Hän kirjoittaa vastustavansa talvinopeusrajoituksia, mutta kun joku toinen tekee saman, hän sanookin pitävänsä talvirajoituksia hyvänä asiana, ja suosittelee herätyskellon laittamista aiemmin soimaan aamulla. Pian hän kuitenkin on jossain toisessa ketjussa sitä mieltä, että talvirajoitus on älytön, samalla kun haikaillee toisessa ketjussa, että voi kun saataisiin rajoituksia alemmas, edes talvirajoitusten tasolle koko vuodeksi. Mielipide muuttuu aina sen mukaan, kumpi kanta todennäköisemmin ärsyttää muita keskustelijoita. Hän myös kertoo seuraavansa GPS:stä että hänen nopeutensa pysyy rikesakkorajalla, mutta hän myös kieltää koskaan ajatelleensa ajaessaan mitään sakkokynnyksen rajoja.

    Hänen mukaansa tutkimuksissa on kiistattomasti osoitettu, että nopeuden vaikutuksista liikenneturvallisuuteen saa parhaan kuvan potenssi- ja eksponenttimalleilla, mutta kun hän olettaa saavansa sotkettua enemmän keskustelua päinvastaisella mielipiteellä, hän kirjoittaakin että potenssimallilla ei ole mitään tekemistä oikean liikenteen kanssa. Hänen mielestään mielipide ratkaisee, ei nimi tai nimimerkki, ja hän on oikein erikseen toivonut että huomio kiinnitettäisiin mielipiteisiin eikä niiden esittäjiin, mutta kun häneltä kyselee miksei hän välitä saamastaan informaatiosta, hän sanookin että nimimerkin takaa puhutun voi jättää omaan arvoonsa. Kun mielipidettään perustellee tutkimuksilla, hän sanoo että sellainen mielipide ei ole oma vaan apinoitu, mutta omaa mielipidettään hän voi silti perustella sillä, että se perustuu virallisiin julkaisuihin.

    Kaiken huipuksi hän on myöntänyt kirjoittelevansa samassa keskustelussa eri nimimerkeillä, kommentoiden yhdellä nimimerkillä kirjoittamiaan kommentteja toisella. Lisäksi hän teki tuota senkin jälkeen, kun oli jäänyt siitä kiinni ja kertonut lopettaneensa sen.

    Minusta tuo näyttää enemmän tahalliselta häiriköinniltä kuin tahattomalta omien keskenään ristiriitaisten motiivien piilottelulta. Quu tietää mitä tekee, vaikka ei ymmärräkään pysähtyä pohtimaan toimintansa syitä.

    #807198 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee johdatti taas keskustelun pilkun viilaukseen kun on ajautunut nurkkaan nopeudenrajoittimellaan.
    Keskustelussa tuodaan eri näkemykset esiin ja kun TeeCee:n tavoin pätkii niitä omiin halventaviin tarkoituksiin, niin tulos on odotettu.
    Edelleenkään en aja tarkoituksenhakuisesti taajamamerkin vaikutusalueella ylinopeutta.
    Enkä nykyään kun ajansäästöllä ei ole merkitystä aja pääsääntöisesti (vakio pitää aika hyvin tasanopeuden) ylinopeutta, mutta jos on pidempi ajosuritus ja edellä ajava ajoneuvo ajaa tiekohtaista nopeutta hitaammin esim. yhdistelmä ohitus on mahdoton suorittaa kohtuumatkalla ilman ylinopeutta. Mainittakoon tekstin leikkaajalle että kaksikaistaisella/suunta voi ohittaa ilman ylinopeutta.

    ps. Kyseiset ylinopeutta vaativat ohitustilanteet on nykyään kohdallani hyvin harvinaisia, liikumme pääsääntöisesti moottoritietä.
    Takavuosikymmenillä esim. nelostien olosuhteet oli erilaisia kun moottoritie loppui Järvenpäähän ennen Mäntsälää.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 158)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.