Etusivu Keskustelu Muu tekniikka Pyöräjuttuja lisää! Please

Tämä aihe sisältää 38 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Markus24 18.09.2018 at 15:53.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #781189 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jaakko kulta herää jo. Ainoa tapasi reagoida omistasi eroaviin mielipiteisiin näkyy olevan vajoaminen lapsellisiin henkilökohtaisuuksiin. Huimalla kahden vuoden kokemuksella olet niin kova auktoriteetti, että vain oma valintasi on mahdollinen ja muut ovat aina väärässä. Noilla näytöillä alat vielä räksyttämään huonosti käyttäytyvistä maantiepyöräilijöistä. Voin hyvin kuvitella sen tilanteen, kun Jaakon pyörätielle osuu joku Jaakon mielestä väärin tehnyt liikkuja.

    Ja kyllä, en omista sähköpyörää. Olen kyllä harkinnut vaikka 45:n nopeuteen avustavaa talvi- ja sadekelin jyrää, mutta sulan maan aikaan en näe pienintäkään järkeä hidastaa menoani ajokokemukseltaan äärimmäisen tylsällä sähkömankelilla ja vielä maksaa siitä ilosta rahaa. Mieluimmin nautiskelen poltteesta reisissäni jyrkässä ylämäessä ja kaikkialla muualla etenen Jakkoa selvästi nopeammin.

    Ole Jaakko kerrankin mies Jaakko ja toteuta uhkauksesi. Ei sinulla koskaan ollutkaan tarkoitus saada aikaan keskustelua pyöräilystä, vaan halusit ainoastaan pönkittää haurasta itsetuntoasi. Sovitaan, että Jaakko, sähköpyörä ja NuVinci ovat ainoa oikea kombinaatio, niin sinun ei tarvitse enää täällä pyörtää päätöksiäsi. Toivottavasti saat joskus kohotettua kuntoasi sen verran, että itsetuntosi alkaa sietämään eriäviä mielipiteitä.

    #825243 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Joko TM on pakannut pyörät Lanzaroten koneeseen ja aloittanut testin? Mikä mahtaa olla valikoimana tällä kertaa? Cycloissa tai oikeastaan graveleissa yleistyy uusi rengaskoko (650b), joten se tietysti olisi kiinnostava. Referenssiksi 700 x 35 rengaskoolla oleva perinteinen malli. Samoin hiukan järeämmät retkipyörät, kuten Salsa Fargo, Kona Sutra LTD tai Trek 920. Tuollaisia malleja sopivasti sekoittamalla saisi kiinnostavan paketin kasaan. Tällä hetkellä jäätynyttä perunapeltoa muistuttavilla pyöräteilläkin olisi tuollaisille kenties käyttöä. Ajoratoja kyllä aurakalusto hinkkaa puhtaaksi, pyöräteiden ei niin tunnu olevan väliä.

    Kotiin päästyänne voisitte löysätä vaihdevaijeria, muutamaa pinnaa, laittaa alle venyneet ketjut, viedä pyörät huoltoon ja katsoa, mitä niille tehdään. Sen jälkeen tehdä tämän vuotinen lomajuttu kotimaasta ja pyörän selästä käsin. Merkattuja pyöräilyreittejä on useita ja tarjonta kasvaa jatkuvasti niin yleisillä teillä kuin teiden ulkopuolellakin.

    #836967 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ei tullut tuollaisten pyörien vertailua, vaan aina kiinnostava tonnin maasturit. Seuraavassa numerossa siis.

    #837004 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    En lue nykyisin juurikaan enää itse TM lehteä. Minulle on aivan sama mikä on vuoden auto tai talviauto. Toki olen tilaajana silti edelleenkin ja varmasti jatkossakin.

    Tuo ehdotus pyörien testauksista on erinomainen. Eri hinta-ja pyöräluokkia ja sykemittarilla kenties laskettuna etenemiskyky, verrattu muihin.
    Myös maailmalta löytyviä noja-kolmi-ja nelipyöriä. Lisää TM tietoa niistäkin kiitos.

    Tarkoituksena oli rakentaa myös fillari jossa kaksi istuu vierekkäin. Osia keräilin ja lakitekstiä luin sallituista mitoista, lähinnä leveydestä. Esikuvaa antoi Norjalainen rakentaja, joka massatuotantoon haki rahoitustakin maailmalta. Olisi niin mukavaa pyöräillä vaimon kanssa vierekkäin myös sateella, (itse tietenkin hieman lintsaisin polkemisessa!) Noissa sähköistysosissa ei oikein ole kilpailua ja hinnat akkuineen nousivat esteeksi, ainakin toistaiseksi.

    #837031 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Olen samaa mieltä lukija 2644:n kanssa. Autojuttuja aivan liikaa!
    Pyöräily on vahvasti nouseva trendi useammastakin syystä …ihmisten kuntoutus, suunnattomat säästömahdollisuudet (4 mrd) terveyden ja sairaanhoitokuluissa vuosittain, ilmastonsuojelussa autot kun saastuttaa ihmisten hengittää ilmaa kaupunkin keskustoiden ruuhkissa eikä mikään katu- ja teiden määrän lisäys riitä niitä vähentämään, niinkuin maailman metropoleista on pääteltävissä. Tarvittaisiin korvien välissä tapahtuva asennemuutos! jossa esim pyörillä liikkumisen ilo ja mielekkyys tulisi esiin ja tavoiteltavaksi arvoksi.
    Minä olen sen just kokenut. Luovuin autoilusta pari kesää sitten innostuessani sähköavusteisesta pyörästäni. Tunne oli mahtava! …kantsii kokeilla, jos et usko…
    Talvinen kävelykään ei tunnu niin pahalta, kuin aiemmin kuvittelin, kun nöyrtyy laittamaan lakin päähänsä ja löytää lämpimät käsineet …untuvatakkihan monella jo onkin… 🙂

    #837351 Ilmoita asiaton viesti

    Sami Rainisto
    Valvoja (Moderator)

    Emme ole pyöriä suinkaan unohtanut! Pääsiäisen jälkeen ilmestyvässä TM:ssä on luvassa Lanzarotella tehty pyörävertailu. Kiistämättä pyöriä saisi olla enemmänkin suhteessa autoihin – pyörät ovat nousevat trendi.

    ystävällisin terveisin
    Sami Rainisto / TM

    #837356 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    TM: ”Kiistämättä pyöriä saisi olla enemmänkin suhteessa autoihin”

    Toimituksella lienee lukijoita paremmat mahdollisuudet tähän asiaan vaikuttaa… Mutta on hienoa, että toimituksessa tuollaistakin näkemystä löytyy eli toivoa paremmasta on.

    Onkohan kukaan koskaan kokeillut sähköavusteista peräkärryä tai muulla tavoin päässyt siihen tutustumaan?

    http://www.electrail.de/shop/trailer/electrailer-topeak-journey-detail

    Ihan varma en ole, mitä mieltä tuosta pitäisi olla, onko kyse hyvästä ajatuksesta vai turhuudesta. Samalla pyörällä voisi ajaa normaalit lenkit ja keventää kauppamatkoja. Kohtalaisen kallis tuo kärry kuitenkin on, tuskin edes täyttää mahdollisen hankintatuen ehtoja. Vakionakaan nuo kärryt eivät ilmaisia ole (norm. 400-500 €, Hollandbikeshopissa tällä hetkellä siihen verrattuna epäilyttävän alhainen hinta, 289 €).

    https://hollandbikeshop.com/fi-fi/merkkipolkupyoran-osat/topeak/topeak-matkakarryt/topeak-karry-journey/topeak-trailer-journey-laukku/

    Avustus toimii ilmeisesti samalla logiikalla kuin etuvetoisissa pyörissä eli tiettyjä ongelmia saattaa olla ainakin talvella tiedossa.

    #837408 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Enpä tuollaista kärryä ollut vielä nähnytkään. Mielenkiintoinen, mutta hinnakas. Omassa sähköpyörässäni (naisten pyörä, jota en juurikaan käytä) on kuitenkin erilainen kiinnitys. Taka-akseliin vasemmalle tulee vain yksi pikakiinnitteinen putki.
    Vedin kärryllä tuolla sähkiksellä noin 20 kilon kuormaa (lapsenlapseni plus tavaraa), akun tyhjentyessä ei naurattanut laisinkaan.

    #837409 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Lähes käyttämätön sähköpyörämme lienee nyt 8-vuotias. Milloinkaan tuota luvattua 80 kilometriä yhdellä latauksella ei saavutettu, eikä edes puolet luvatusta. Nyt pääsenee viisikilometriä.
    Samalla ihmettelen sähköautojen akun kestäävyyksiä. Kyllä ne ovat vielä tuossa iässä terveitä mittareiden mukaan, onko akkutekniikassa tullut joitain muutoksia?

    Hiemankin parempikuntoinen tarvitsee lisätehoa joka ei rajoitu kahteenviiteen. Sehän on melkein työmatkapyöräilijän keskinopeus ilman avustusta. Pitääkseen pidemmän matkan keskinopeuden siinä, silloin juuri avustusta tarvitaan, ei sitä ennen.

    #837417 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Oletko selvittänyt, paljonko uusi akku tuohon maksaa? Onko akkuja ylipäätään saatavilla eli onko ne jotain mallikohtaisia valmistajien omia malleja vai standarditavaraa (vrt. akkuporakoneen akku, jolloin uuden poran ostaminen on monesti halvempaa kuin akun)

    #837422 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Peräkärryyn vielä, akun loppuminen tosiaan on kiinnostava juttu. Millaista kärryä on silloin vetää eli vastustaako moottori rullausta pahasti? Retkeilyyn kärry ei siis sovellu toisin kuten luomuna.

    #837429 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Lukija 2644:lle, että lienet jonkinsortin pioneeri sähköavusteisen pyörän omistajana, mutt’et ehken käyttäjänä… Kaikki vanhenee ja varsinkin ’happanee’ käyttämättömänä, jopa akutkin
    Ja nykyakut ovat jo vallan toisenmoisia, kuin tuo sinut kenties ’lyijyklöntsä’ 😉

    Mun viimekesäisellä pyörälläni kyllä pääsi liki 100 km, vaikka pidinkin avustuksen koko ajan 2/4 -asennossa ja joissain mulle raskaammissa nousuissa pykälän isommallakin.

    #841571 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    No nyt se ’tän vuoden’ pyöräjuttu on uusimmassa numerossa luettavissa, jos maastopyöräily kiinnostaa. Jutussa vertaillaan alle tonnin hintaisia pyöriä, joilla pääsee jo mukavasti alkuun lajin harrastuksessa, kuulemma kuten kirjoittavat. Lisää maksamalla saa sitt paremman pyörän, jos lajiin innostus niin vaatii …esim täysjousitettua, tms. Testin pyörät olivat ns jäykkäperäisiä 😉 eivät siis täpäreitä

    #842233 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Plussapyörä antaa aihetta täysjousituksen ja jäykkäperäisen välillä arpovalle tutustua tähän rengaskokoon/ratkaisuun. Huomattavasti täysjoustoa halvemmalla ja ehkä kevyemmälläkin ratkaisulla saa mukavasti joustavuutta ajamiseen, jos sellaista kaipaa. Vaihtoehtoisesti se voi olla sopiva läskin ja tavallisen maasturin välillä arpovalle.

    Täysjoustosähköläski oli melkoinen mönkkäri ja siis kaukana sellaisesta ajamisen fiiliksestä, jota pyöräilystä olen tottunut saamaan, kuin tuollaista kokeilin. Varmaan ihan ok johonkin tarpeeseen, mutta ei minulle. Plussa voisi vastaavana ratkaisuna olla monipuolisempi ainakin kesäkäytössä. Sitä en osaa sanoa, paljonko paremmin läski pysyy pinnalla pehmeällä alustalla ja paljonko sillä lopulta varsinkin sähköavusteisena on merkitystä.

    Artikkelin alle laitoinkin jo lisää kommentteja testistä.

    #850174 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Joo, minä en tunne läskärin enkä täpärin ominaisuuksia miteskään, mutt keskustelin jokun läskäri-jäykkiksen kuljettajan kanssa aiheesta ja hän kertoi, ett’ei paksut renkaat vastaa suinkaan täysjoustoa, vaikka pikkuepätasaisuuksia pehmentävätja ovat tietty heikommin rullaavia, jos ei kivikoviksi ole ’pumpattu’, jolloin myös pehmennystäkään tietty ei oo…

    No se oli vaan jonkun läskärikuskin mielipide, jonka pyörä oli kyll aikas kurasen näköinen elijonkinmoisella maastolenkillä lie ollut

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 39)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.