Etusivu Keskustelu Muu tekniikka Pyörät kehittyy/muuntuu edelleen …millaisiksi?

Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 23.07.2017 at 20:58.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #775846 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Polkupyörätkin ovat kehittyneet sitten Tunturin ja Helkaman tai Cresentin ja Monarkin ’mummonpyörien’ jälkeen melkoisesti. Ja tuskin kehitys tälle nykytasolle pysähtyy, mutt mitä lie pyörissä odotettavissa?

    Nyt on pyörien trendi on ollut jo jonkin aikaa sähköavusteisiksi ja viime vuosina täysjousitteisiksi, etupäässä maasto- ja ’läski’pyörissä.
    Automaattivaihteistotkin ovat olleet saatavissa myös jo useamman vuoden, vaikka eivät olekaan varsinaista ’valloitusta’ tehneetkään.

    Kehitys on erikoispyörävetoista. ’Mummonpyöriin’ kaikki uutuudet eivät vielä ole yleistyneet.
    Mutt ovatkohan nekin, citypyörinä, saamassa samoja elementtejä/toiminnallisuuksia jollain aikavälillä?
    Eli koskakohan on tulossa esim täysjousitettu, täpäri, citypyörä mukavuutta haluaville fiilistelijöille?
    Onhan vastaava kehitys autoissakin tapahtunut, vaikka nyt monet kehittyvätkin ns urheilulliseen suuntaan. Mutt kyllä on paljon myös Citikan ja muiden ’ilmapatjajousituksen’ haluavia autoilijoita, niin miksi ei olisi myös pyöräilijöitä… Eiväthän ne parhaat Mersutkaan enää mitään ’kivirattaita’ ole

    #775872 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Minusta ei voi sanoa, että pyörillä olisi tietty suunta kehityksessä. Pyörätyyppejä tulee lisää eli tarjonta monipuolistuu. Maantiepyöriin liittyen on perinteistä kapearenkaista asfalttipyörää erilaisilla geometrioilla, on cycloja, gravel grindereitä, monsterkrossaria, retkipyörää, brevet-pyörää jne. Seuraavaksi on tulossa noihin runkoihin 650b-kiekot. Toki jousituskin yleistyy maantiemallisissa rungoissa, kuten Cannondalen Slatessa 30 mm etujousitus osoittaa. Lisäksi tekniikka kehittyy, esim. maantiepyöriinkin alkaa olla tarjolla levyjarruja, jopa hydraulisina ja sähkövaihteet leviää halvempiin malleihin.

    Mukavuutta parantaa myös renkaat ja ainakin Schwalbe mainostaa balloon-renkaitaan. Maantiepyörissä entisten 23-25 mm renkaiden sijaan moni valitsee 28-30 mm renkaat ja sehän on ainakin suomalaisissa olosuhteissa järkevää. Samoin pyörän runkogeometrian hioutuminen ja materiaalivalinnat ohjaa mukavuuden osalta samaan suuntaan. Hiilikuituhaarukka ei ole ollut enää pitkään harvinaisuus ja monet valmistajat käyttävät rungossa pieniä joustoelementtejä.

    #775887 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Ajatuksesi on kovin suppeaa ja maantiepyöräsidonnaista. Sorry! Mutt pyöriä on kovin paljon muunkinlaisia… ja niiden mukana harrastustavat ja määrät ovat moninkertaistuneet ja monipuolistuneet. Trendi(t) ovat vallan muualla kuin ’kappeerenkaisissa’. Nyt haetaan fiilistä maasto-, alamäki-, crossi-, läski-, ym pyöristä ja paljolti sähköavusteisista… Enää ei tyydytä vain reisirutisteisiin mummon tai maantiehinkkaajien malleihin.
    Mutt ne on jo nyt eli nykyaikaa. Kyselinkin tulevaa. Se kiinnostaa. Mihin mennään?
    Yhtenä esimerkkinä heitin esim täysjousitetun, pehmeästi epätasaisuudet blokkaavat pyörät mukavuushaluisille ja jo nyt minullakin olevan sähköisen, täysin automaattivaihteisen citypyörän.

    Jotkut jarrujen, ym kehittymiset ovat vain yksityiskohtien nyfräämistä. Ei sellainen ole kuin lillukanvarsilla mainostamista.

    Sähköavusteisuus oli kunnon kehitys pyörissä, jousitus myös ja automaattivaihteistokin.
    Ne toivat ja tuovat lisää käyttäjiä ja innokkaita harrastajia pyöräilyn terveyttä edistävään liikuntamuotoon vallan toisella lailla, kuin jotkut hydraulijarrut ja kappeerenkaiset, jotka on suunnattu lähinnä niille trikooasuisille, tapapuoli pitkällä pyöränsä päällä makaaville, monien inhoamille kiitureille – suht suppealle muita sorsiville porukalle.

    #775904 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Otin vain yhden suuntauksen esimerkiksi, kun laajempi katsaus olisi tuottanut kohtuuttoman pitkän kirjoituksen. Edelleen olen sitä mieltä, että kyse on tarjonnan laajuudesta, ei yhteen suuntaan osoittavasta trendistä. Jos kuitenkin osaat ennustaa tulevaisuutta, suotta väärien vastauksien perään kyselet.

    Näkemyksesi kapearenkaisista pyöristä, niillä ajavista ja muiden suhtautumisesta niihin on varsin suppea. Itselläni esimerkiksi on kolme pyörää: Maantiepyörä (cyclo), etujousitettu maastopyörä ja jousittamaton hybridi. Tiedä sitten, miten minut pitäisi luokitella.

    #775941 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Kerroin luokittelusi jo edellisessä kommentissani ihan sen sisällön perusteella.
    Ja suhtautuminen ’kyykkypyörillä’ ajaviin, muita sorsiviin kiitureihin on varsin yleinen, jos et satu tiedostamaan. He kun ’ajdistavat’ muita kelveillä liikkuvia, rauhallisesti ajavia ja käveleviä ja koiran ulkoiluttajia kovalla vauhdilla muista piittaamatta. Samoinkuin autoteillä ärsyttävät monia autoilijoita.
    Maantiepyöräilijät kun uskovat heillä olevan ’vain’ oikeuksia, mutt ei velvollisuuksia huomioida muuta liikennettä. Mutta tämähän ei kuulu miteskään pyörien tulevaan kehitykseen.

    Mutt jos olet TM:n toimittaja, niin ymmärrän näköalattomuutesi, niin valitettavaa, kuin se onkin.

    Kaltaisillesi on omat erikoislehdet, fillarilehti ja fooruminsa, fillarfoorumi, joissa selvästi karsastetaan ns fiilispyöräilijöitä, varsinkin city ja mummonpyörillä liikkuvia.
    Siksi TM olisikin oiva media ja fooromi muunlaistenkin pyörien esittelyyn.

    Luulen nimittäin, ett lukijoistanne useimmat ovat kiinnostuneempia edistyneemmän tekniikan suomista mahdollisuuksista kuin ’reisirutistuksen’ aiheuttamasta maitohapon vaikutuksesta

    #775956 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    En ole TM:n toimittaja, enkä ymmärrä väitettäsi näköalattomuudesta, kun tarkastelen koko alaa yhden suuntauksen sijaan.

    Toki kyykkypyöräilijöissä on ärsyttäviä tyyppejä, mutta niin on kaikilla muillakin pyörillä ajavissa. Törkeimmän tempun näin hiljattain vanhalta mieheltä, joka mummopyörällä ajoi kassi ohjaustangossa roikkuen ja taakseen katsomatta täysin yllättäen kurvasi tien yli vasemmalle, mutta ehkä on seksikkäämpää keskittyä vauhdikkaamman ryhmän arvosteluun. Ellen väärin muista, onnettomuustilastoissakin vanhempi väki erottuu muita korkeammalla riskillään. Usein myös teinit jopoilee koko pyörätien leveydeltä, joskus jopa puhelinta samalla käyttäen. Lauantaina jouduin kyykkypyörälläni (jossa oikeasti on rennompi ajoasento kuin monessa hybridissä) lähes pysähtymään, kun vastaantuleva jopoilija vaelteli ajatukset puhelimessa. Mutta noistakaan ei samaan sävyyn kirjoitella kuin maantiepyöräilijöistä.

    Väitteesi siitä, että minun kaltaiseni karsastaisivat fiilistelypyöräilyä, on aivan älytön. Useimmilla, jotka pyörällä paikasta toiseen liikkumisen lisäksi harrastavat pyöräilyä, on useita pyöriä ja mukaan mahtuu niin mummopyörää kuin hybridiäkin. Eihän parempia harrastepyöriä viitsi edes jättää kaupan eteen, kun varkausriski on liian suuri. Toisaalta pyöräilyn harrastajat on niin suuri joukko erilaista porukkaa (vrt. autoilijat, kävelijät yms. ”ryhmät”), että on täysin väärin määritellä harrastajien karsastavan tietynlaisella pyörällä liikkuvia. Varmaan niitäkin nousukkaita on, joiden mielestä omaa pyörää halvemmalla kalustolla liikkuvat ovat karsastamisen arvoisia, mutta mikään yleinen suhtautumistapa tuon en ole huomannut olevan tai poikkeavan esim. autoilijoiden suhtautumisesta toisiinsa. Ainoa ihmetykseni aihe on sinun näkemyksesi kyykkypyöräilijöistä (ahdistavat muita kelveillä liikkuvia, autoteillä ärsyttävät monia autoilijoita, uskovat heillä olevan ’vain’ oikeuksia).

    Mielestäni sähköavustus tai jousitus ei ole osoitus edistyksellisestä tekniikasta. Kyse on erilaisesta tekniikasta kuin jousittamattomassa, pelkällä lihasvoimalla ajettavassa pyörässä. Voihan Biltemastakin ostaa täysjousitetun maasturin, mutta sitäkään en pidä teknisesti edistyksellisenä pyöränä. Jousitettu sähköavusteinen pyöräkin voi olla teknisesti kelvoton ja TM on usein testeissään koittanut selvittää riittävän laadukkaan pyörän hintarajaa. Ongelmia on halvoilla, mutta monimutkaisilla pyörillä taatusti enemmän luvassa kuin omalla kapearenkaisellani pyörällä (on muuten kesällä 40 mm renkaat eli leveämmät kuin monissa hybrideissä).

    Pyörät siis palvelee erilaisia vaatimuksia. Kuluttajahan vaatimukset speksaa ja teollisuus koittaa omansa siinä kilpailussa itselleen saada.

    Samaa mieltä olen siitä, että TM on sopiva paikka esitellä monenlaisia pyöriä ja mielestäni näin on tapahtunutkin. Toki artikkeleita enemmänkin saisi olla.

    #776039 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Sun kokemuksesi näykyy perustuvan perinteisiin maantie-ja retkipyöriin ja sellaisia käyttäviin ryhmiin viitekehyksenäsi. Eli sangen yksipuolista. Sinullahan ei ole, kirjoittamasi mukaan, yhtään täysjousitettua eikä sähkömoottorilla varustettua eikä tuleviksi mainitsemaasi sähköisellä vaihteistolla varustettua pyörääkään. …automaattivaihteistoisesta puhumattakaan. Ne ovat nykyinen suuntaus/trendi pyöräilyssä, mikä on saanut pyöräilyn uuteen nousuun ihmisten mielessä. Ei hydraulijarrut tai hiilikuitukeula. Vaikka teknistä edistystä ovatkin. Trendit on eri juttu kuin tekninen näpertely.

    Mutta oikeassa olet toki siinä, että eivät kaikki sähköistä pyörää kaipaa, ei. Ja syitäkin on varmasti monia …tietämättömyys yksi niistä, mikä näkyy myös TM pyöräjutuista

    Sähköpyöriä muuten tuotiin 2014 tullin mukaan 2000 kpl
    2015 3000
    2016 6000
    2017 ??? …meneeköhän jo 10 000 raja rikki…

    Suomikin on vihdoin herännyt sähköavusteisten pyörien myötä, ne kun ovat monipuolisempia kuin sinunkin käyttämät perinteiset reisirutisteiset munamankelit.

    #776051 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Mutt mitäs jos palattaisiin otsikon aiheeseen eli millaisiksi pyörät mahd kehittyvät?
    Mitä oikeasti uutta saattaa olla tulossa? Vai pysähtyykö kehitys tyystin? …pikkuviilailujen vaiheeksi…

    #776054 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    En käsitä, miksi yhden pyörätyypin käsittely esimerkkinä antaa sinulle viestin yksipuolisuudesta. Mutta hyvä, jos sinulla on minua monipuolisempi kokemus erilaisista pyöristä ja siksi osaat ennustaa tulevaisuutta minua paremmin.

    Jos tänä vuonna menee 10000 raja rikki, sähköpyörien osuus kokonaismyynnistä on jo peräti 3%. Hyvä juttu tietysti niiden yleistyminen on. Ei niitä sähköttömien yläpuolelle silti kannata nostaa. Ne vain tulevat muiden pyörätyyppien rinnalle kilpailukykyisinä vaihtoehtoina.

    #776056 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Kehitys ei pysähdy, vaan tarjonta monipuolistuu ja tekniikka hioutuu paremmaksi. Tätä ennustetta tarjosin jo alussa, mutta se ei kelvannut.

    #777229 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Niin tarjosit juu… Retkipyörissä tuskin muuta tapahtuukaan, ainakaan sinun ennakoimanasi
    Mutt siinä ei oo mitään varsinaista uutta, sellaista, mikä lisäisi muidenkin mielenkiintoa pyöräilyyn, kuin jo niillä ’runttaavien’. Ei jonkun osan ’fiilaaminen’ saa muissa kuin korkeintaan olan kohautuksen ja ”aha” toteamuksen.
    Mutt pehmoinen jousitus ja ’ajatuksia lukeva’ avustus voisivat jo herättää huomiota ja mielenkiintoa. Eli moottorin ja vaihteiston tuntuva kehitys mukavuussuuntaan…
    Enkä suinkas tarkoita, ett vain sellaiseen suuntaan pyörät olis kehittymässä, en!
    Kyllä myös varsinaisille pyöräilyä kunto- ja kuntoutus- ja kilpailumielessä harrastavien reisirutisteiset pyörät uutta saavat, mutt vaan pikkufiilauksina …evoluutioina eivät revoluutioina

    Käykö sähköavusteisille pyörille niinkuin moottoripolkupyörille eli mopoille aikoinaan?
    …ensin oli polkimet, sitten ei ollut enää… joiden syrjäyttäjiksi tuli taas uusia leluja polttomoottorilla ja nyttemmin sähkömoottorilla

    Vai miten polkupyörä kehittyy jatkossa?

    Onko näkemystä (eteenpäin) vai kokemusta (taaksepäin)?

    #777230 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Nythän esim vaihteisto ja se sähkömoottori toimivat erillisinä laitteina toiminnoiltaan. Toinen lisää ja vähentää apuaan polkimien kuormituksen mukaan ja toinen vaihtaa vaihdepykäliä tai säätää vääntöä liukuvasti pyörän nopeuden muutosten mukaan, toisistaan tietämättä, jopa automaattisestikin. Joskin pienellä viiveellä. Seurantalaitteita kun kumpikin ovat…

    Mutt elektroniikka kyll antais jo nyt paremmatkin mahdollisuudet ko laitteistojen yhteistoimintaan. Ne voisivat jo nyt nyt ennakoida maaston muutoksia (gps) ja kohta jopa polkijan ajatuksia…

    Samoin jousitus. Maastopyöriin on tullut, yleisestikin, ns täysjousitukset (täpärit), joita toiset pitävät hyvinä, toiset eivät niitä kaipaa. Ja nekin ovat monet jo sähkömoottorin avustamia joidenkin vähättälystä huolimatta.

    Miltäs tuntuis citikkamaisen pehmeästi kulkeva sähköavusteinen polkupyörä…?
    Mutt yleistyykö täysjousitus myös muissa pyörissä, vaikkas kaupunki- eli citypyörissä ja työmatka- tai retkipyörissä?…
    Ja jos, niin urheilullisen kovina vai pehmeän mukavina?

    #777257 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Olen eri mieltä tekniikan hienosäädön merkityksestä. Kun vertaan nykyistä maantiepyörääni vanhaan, 90-luvun alun versioon, ero on huikea, vaikka mitään mullistavaa periaatteellista eroa noiden välillä ei olekaan.

    #777258 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Erikoinen tyyli sinulla Jaakko saada aikaaan keskustelua pyöristä. Aivan asialliseen viestiin vastaat haukumalla näköalattomaksi ja tunget väkisin Herbertin huonosti käyttäytyvän maantiepyöräilijän muottiin. Voimakas negatiivinen purkaus täysin tarpeettomasti.

    Mitä pyöriin tulee, niin itse en usko täysjousituksen tulevan normiksi peruspyörissä. Peruskäyttjälle paksut renkaat antavat riittävästi jousitusmukavuutta vailla täysjousituksen haittoja. Kunnollinen täysjousitus myös maksaa ja vaatii huoltoa turhan pajon. Pyörä on myös kätevä tapa kuntoilla samalla kun täyttää liikkumistarpeensa. Ei monikaan halua pyörästään sähkövetoista taikamattoa, vaan helppohoitoinen ja kohtuuhintainen polkupyörä on parempi kompromissi.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.