Etusivu Keskustelu Muu tekniikka Pyörät kehittyy/muuntuu edelleen …millaisiksi?

Tämä aihe sisältää 38 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jaakko17 30.07.2018 at 19:38.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #833522 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    No nyt on taas pikkuisen kehitystäkin tapahtunut sen puolenvuoden aikana, jonka oon ollut pois täältä. Shimano on saanut vaihteistostaan oikeasti automaattisesti toimivan – kuulemma, niinkuin myyjä kertoi. Eli ei enää VAIN pysähdyttäessä ykköselle vaihtamista, vaan myös ajon aikana nopeuden vaihtelun myötä. Toiminnon, josta NuVincia kehuin aiemmin – silloin kun Shimano ei ollut sitä ’kopioinut’… Mutt nyt on johonkin malliinsa
    Hyvä näin! …kehitys kehittyy vaikka perässäpäinkin 😉

    Se on muuten nautinnollinen ominaisuus …paitsi, jos siitä eimitään tiedä…

    #833652 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Jaakon kiusaksi en malta olla mainitsematta selkeää pyörämaailman ilmiötä eli gravel grinderien suosiota. Yhä useammalla valmistajalla sellainen on ilmestynyt mallistoon. Toki voidaan aloittaa todella kiinnostava keskustelu siitä, mikä käytännössä erottaa nuo cycloista ja endurance-luokan maantiepyöristä, mutta ehkä jossain toisessa yhteydessä kuitenkin. Aivan erinomaiset raamit se silti tarjoaa työmatkapyöräilyyn, lenkkeilyyn, retkeilyyn ja muuhun arjen tarpeisiin, koska mallin suunnittelussa ei ole tarvinnut huomioida cyclocrossin kilpailusääntöjä tai muita kisapyörän ominaisuuksia. Toki moni haluaa gravelinkin pilata kilpailemalla, mutta ainakin toistaiseksi säännöt ovat olleet huomattavasti leppoisammat kuin cyclocrossissa, joten haittaa ei kilpailemisesta muille ole.

    Nähtäväksi jää, mikä on sähköavusteisten maantiepyörien (sis. kaikki käyräsarviset alaluokat) tulevaisuus. Niistäkin on jo viitteitä. Itse en vielä ideaa ymmärrä, kun ainakaan 25 km/h rajoitettuna keskinopeus ei sähkön myötä juurikaan nouse, mutta kevyen pyörän herkkyys häviää.

    Toinen ilmiö vaikuttaa olevan leveärenkaisten maasturien tilanne. Läskit ei ole samalla tavalla kiinnostavia kuin ennen, mutta siinä ilmeisesti on kyse samasta asiasta kuin asfaltille tarkoitetuissa maantiepyörissä eli markkinoiden kyllästyminen. Pyörät edelleen ovat suosittuja, mutta myyntimäärät ei ole kasvussa, kun ”kaikilla” pyörä jo on. Lisäksi kun viime vuosina laadukkaita pyöriä on myyty paljon, kalustoa myös riittää useiden vuosien tarpeisiin.

    Plussapyöristä puolestaan ei ainakaan toistaiseksi tullut valmistajien odottamaa hittiä. Niidenkin rooli varmasti asettuu tarkoituksenmukaisiin tuotteisiin ja hyvä niin. Monipuolinen tarjonta, josta jo viestiketjun alussa mainitsin, takaa kuluttajielle mahdollisuuden löytää juuri omaan tarpeeseen sopivaa kalustoa.

    Pettymys oli Tunturin tilanne. Velogin pyörämessuilla kuvaamassa videossa merkin edustaja kehui, miten nyt heilläkin on hienoja maastureita mallistossaan, joilla Tunturi pyrkii pois peruspyörän imagostaan. Kuitenkin nuo maasturit ovat ainakin komponenttien suhteen edelleen samaa sarjaa kuin tähänkin saakka. Huippuna on joku Valtteribottasduathlonerikoismalli oikein XT:n takavaihtajalla, mutta Suntourin jousikeulalla. Hinta 869 €, voi itku.

    #833877 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Sorry! Ei mitenkään kiusaksi, ei, vaan päinvastoin. Erinomainen asia kuulla, kun en moisesta mitään tiedä – nimikin on ventovieras. Joten en kommentoi enkä arvuuttele sen tulevaisuudesta.
    Mielenkiinnolla lukisin, onko kyse enempi uudistuksesta, kuin taas renkaiden leveys tai tangon mutka… 😉 joita nyt en oikein minään osaa pitää …korkeintaan mainostajien herkkuna

    Mutt kerro ihmeessä lisää. Voi olla, ett joku muukin kiinnostuisi taas näin kevään tullen, kun ootte niin hiljaa olleetkin koko poissaoloni ajan. Mutt hyvin näimmä seurasit ilmestymistäni 😉

    #833931 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Aiheesta soisi syntyvän keskustelua enemmänkin, mutta valitettavan hiljaista tosiaan on.

    Gravel grinderiä voidaan pitää pitkälti valmistajien haluna tuoda markkinoille uusia houkutuksia, jossa erot vanhaan on pitkälti näennäisiä, mutta muutamilla yksityiskohdilla luodaan kysyntää. Mielestäni kyse on silti hyvästä asiasta, koska painotus on cycloa enemmän ns. tavallisen käyttäjän tarpeissa kuin kilpaurheilussa. Cycloon verrattuna pienet, usein olemattomat erot pyörän geometriassa (ehkä hiukan rauhallisempi ajettavuus), painotus hiukan enemmän monikäyttöisyydessä (paremmat kiinnityspaikat varusteille, enemmän rengastilaa jne) ja monesti myös tarjotaan 650b-kiekkoja perinteisen 700c:n vaihtoehtona. Tällöin saadaan 47 mm renkaat mahdutettua 35 mm sijaan ja se parantaa ajomukavuutta etenkin sorateillä ja kaupungissa.

    Sinun mielestäsi kyse on siis nimenomaan renkaiden leveyden ja tangon mutkan tasoisista asioista, etkä ihan väärässä ole. Pientä evoluutiota kuitenkin jatkuvasti tapahtuu, tämä on osa sitä ja hyvä niin. Aina ei voida ottaa kertaluokkaa olevia harppauksia.

    #833959 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    OK Kiitos selvityksestäsi! Varmasti myönteinen juttu tuo rengaskook/leveyden lisäys ajomukavuuden kannalta. Toivottavasti herättää mielenkiintoa asiakkaissa. Pyöräily kaikissa muodoissaan ja monen ikäisille ja kuntoisille kun on todella suositeltava liikuntamuoto.
    Minä vaan tajusin asian kovin myöhään. Siksi sen ilosanomaa haluan levittää …sähköllä tai ilman… kuinka vaan. Kohan muutkin ja toisenlaisilla menopeleillä kulkevat huomioidaan. Se nopeus kun ei ole tärkein kaikille…

    #833982 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    ”Minä vaan tajusin asian kovin myöhään. Siksi sen ilosanomaa haluan levittää …sähköllä tai ilman… kuinka vaan.”

    Sama juttu. Lapsena tuli ajettua kohtalaisia määriä, mutta ajokortin saamisen jälkeen homma lopahti. Toki liikuntaa tuli harrastettua muulla tavoin ja pyörä ainakin periaatteessa oli aina olemassa. Älytöntähän silti on ajaa autolla liikuntaa harrastamaan, kun homman voi jossain määrin integroida osaksi arkea.

    Myöhemmin on ajattelutapa alkanut vihertää yhä enemmän, jolloin mukaan on tullut liikunnan lisäksi myös ympäristöseikat ja sen yhteys koko liikennejärjestelmään. Kyse on siis varsin fiksusta kokonaisuudesta ja siksi pyöräilyn roolia edelleen mielestäni aliarvioidaan suuresti. Timo Soinin kaltaisilla (fillarikommunismi), usein sairaalloisen painoindeksin tai muuten vain urautuneen ajattelutavan omaavilla konservatiivisilla vaikuttajilla varmaan on tässä asiassa oma osuutensa. Tuo tarvitsee vastavoimaa ja rivikansalaisena voin tehdä vain sen, mihin pystyn. Vähänkin tekemättä jättäminen olisi typerää.

    Yksi oivallus itselläni on myös tekninen puoli. Autot ovat aina kiinnostaneet minua, mutta viime vuosina kiinnostus on hiipunut. Autoista on tullut liiaksi elektroniikkahelvettiä ja kun kiinnostus ei bitteihin riitä, lopputulos on selvä. Huoltojen teko itse ei ole pitkään aikaan käynyt edes mielessä. Vanhempi kalusto olisi eri juttu, mutta siinä taas loppuu aika ja rahat. Osansa varmaan on myös em. ympäristöasioilla eli auto harrastuksena ei istu ajattelutapaan, jossa auto on välttämätön paha. Sen sijaan pyörä on täydellinen kokonaisuus, jossa tekniikka on perinteisessä muodossa (materiaalit, geometria, massat jne.) ja jossa on mahdollisuus olla menettämättä harrastukselle ihan kaikkia rahoja ja kaikkea aikaa. Autotalliin mahtuu kohtalainen kokoelma erilaista kalustoa ja ajaminen on jo minun tasollani hieno yhdistelmä omaa fysiikkaa ja pyörän tekniikkaa toisin kuin autolla ajaminen (lähinnä passiivista ratin ja polkimien käyttöä, kiinnostavaa on lähinnä liikenteen havainnointi, mutta sitä se on pyöräilyssäkin).

    TM julkaisee harrasteajoneuvoista kiinnostavia juttuja (mm. uusimman lehden Renault Dauphine, aiempi Skoda Coupe jne.) Jossain vaiheessa pyöräjuttuunkin voisi ottaa tämän näkökulman. Ei tarvitse olla kyse vanhan kaluston entisöinnistä, ihan nykyaikaisetkin pyörät voivat olla osa harrastusta. Monihan hankkii pelkän rungon ja kasaa sen ympärille juuri haluamansa osat eli tuloksena on (toivottavasti) juuri sellainen pyörä, mikä tiettyyn tarpeeseen tarvitaan tai ainakin halutaan. Jopa runko on mahdollista tilata haluamillaan mitoilla, jos vain niiden määrittelyyn osaaminen riittää. Toinen näkökulma on ajaa esim. työmatkat halvan näköisellä, mutta teknisesti erinomaisella pyörällä. Riski pyörävarkauksista joskus pakottaa tällaisiin kompromisseihin.

    #834016 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Nuo GG-fillarit on just hyviä käyttöpyöriä Suomeen. Niihin saa mukavat ja huonoillakin keleillä pitävät renkaat lokareiden kanssa ilman, että tarvitsisi luopua käyräsarvien ylivertaisesta geometriasta ja aerodynamiikasta. Nuo ominaisuudet ovat hyvin olennaisia ominaisuuksia, jos aikoo ajaa vähänkään enemmän joka säässä.

    #834140 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Sähköpyörät ei edelleenkään ole ostoslistallani, mutta periaatteessa kiinnostavasta asiasta on kyse. Siksi olisi hienoa, jos TM voisi ajaa sellaisella esim. 5000 km:n käyttötestin. Itselläni ainakin on pieni epäilys tuollaisen tekniikan kestävyydestä, joten tiedolle aiheesta on varmasti kysyntää. Nykyään autot kun asettavat mittakaavan luotettavuudelle ja kun esim. kevarin käyttötestissä moottori särkyy vaatimattomalla käytön määrällä (KTM), on se ainakin minulle yllätys.

    #852784 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Mua taasen kiinnostaa ja sai tarttumaan pyörään nimenomaan sähköavusteinen pyörä. Sen pieni sähkömoottori polkimien välissä kun mahdollisti mäkien nousun herrasmiesmäisesti satulassa istuen rapakuntoisellekin muutenkin myöhäiselle ’terveydeysherännäiselle’.
    Samalla alkoi myös terveellisempi ruokailu ja vatsanympärysmitan lyhentäminen kiinnostaa.

    Noissa on sähköavusteinen pyöräni ollut huimaksi hyödyksi sen tuoman ilon lisäksi.
    Nyt saan pikkutakin napit taas kiinni ja vaa’an näyttämästä on yksi numero poistunut ja ajatuskin kulkee taas itsenäisesti ja muista vapautuneesti 😉 mantrojen toistoista irtautuen…

    Seuraankin innoissani nimenomaan sähkömoottorien kehittymistä ja vaikutusta pyöräilyyn.
    Ne kun ovat saaneet aikaan jonkinmoisen boostin pyöräilyyn. Toki muitakin vaikuttimia on viime vuosina näkynyt. Pyörät kun kehittyvät muiltakin osin ja ominaisuuksiltaan.

    Yksi kiinnostava asia ’osui silmään’ viime syksynä, mutt en sen merkitystä oikein oivaltanut, mutt nyt kun luin jutun uudelleen, niin kuin ois korvien välissäni jonkinmoista virinää tuntunut ja mielenkiinto muutosta/kehitystä (?) kohtaan lisääntynyt.
    Continental on nimittäin yhdistänyt NuVincin vaihteiston keskiömoottorinsa kanssa…
    No syksyllä en moisesta moottorin valmistajasta ollut edes kuullut, mutt eipä sitä tuntenut pyöräkauppiaskaan… Paremmin oli tuttu autojen renkaista, jos sama firma sattuu oleen…

    Kyseinen NuVincin automaattivaihteisto kun on jo nykyisessä ’mummonpyörässäni’, joita tosin citypyöriksi nykyisin nimittelevät 😉 Hienompi nimi kaiketi myyjien mielestä.
    Ja akuthan on paitsi ’varastointitilaltaan’ suurentuneet, niin myös paremmin runkoon sijoitettu, kuin mun ’tarakkamallissani’.

    No tuo Contin kehitys lie tulossa myyntiin ensivuoden (-19) malleissa.
    Mitä muuta mahd tulee, niin sen näkee silloin, jos ei aiemmin huhuja näy.

    Ensi vuosi ei kuitenkaan tuo mulle uutta pyörää tullessaan, kun aiemmista autohankinta-kokemuksistani sentään joskus oppineena, en enää ekan vuoden uutuutta hanki, en. Sen verran niistä tuli aikoinaan kärsineeksi.

    Jos jotakuta kiinnostaa, niin: http://ebiketips.road.cc/content/news/first-ride-continental-48v-mid-motor-system-with-automatic-gearing-664

    #853866 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Vastaankin ite itselleni, kun tuo mielenkiinto on sen verran ’vaffaa’, ett utelin muuallakin…
    Eli luonnollisesti, kun vaihteisto saadaan takapyörästä pois, niin sen paino kevenee jopa oleellisesti, parantaen jousituksen toimintamahdollisuuksia, erityisesti maastopyörissä, mutt myös vaikka citypyörissäkin.
    Pyörien hallittavuus paranee. Ne tulevat ketteremmiksi ja takapyörää saa nostetuksi jopa luomuakin paremmin/helpommin kivien, juurien ja muiden hidasteiden yli …ja tietty se renkaan vaihtokin helpottuu

    Alkaa tosiaan tuntua jo mielekkäältä 🙂

    #853873 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Fillarimaailman kehityksessä on muutama erityspiirre, jotka määrittävät suuntaa, mutta eivät välttämättä näy päällepäin.

    Ensinnäkin, koko ala toimii vahvasti fiilispohjaisin myynti-/ostoargumentein. Tämä pätee oikeastaan kaikkiin kategorioihin mummonpyöristä maanteiden hiilikuituohjuksiin. Intohimoiselle fillaristille voi myydä vaikka mitä kilkutinta aivan tolkuttomaan hintaan. Katselin tuossa viimeisimpänä uutuutena venttiiliin asennettavia rengaspaineantureita. Hintaa noin 250€ kappale.

    Toisekseen valmistus on yllättävänkin keskittynyttä ja syklistä. Ei nyt ole referenssiä tässä, mutta alaa ohjaavat muutamat suuret brändit, vähän samaan tapaan kuin muotimaailmassa. Tuotanto tehdään pitkälti etukäteen kunkin kauden tarpeisiin, samalla varmistuen volyymien riittämättömyydestä. Poikkeuksiakin toki on. Fillari on näennäisen yksinkertainen laite, jonka teollinen kannattava tuotanto on yllättävänkin haastavaa.

    Kolmas on alan vanhoillisuus. Missä muualla tapaa vaikuttajia, joiden mielestä huijaaminen on hyväksyttävää (Fillari-lehdestä esimerkkiä), mattimeikäläisten kulkineita kehitetään huippu-urheilijoiden 100 vuotta vanhojen sääntöjen pohjalta (jarrut vaikkapa), tai toisaalta kehitys on pahasta (esimerkiksi partapoikien sinkulat).

    Lisäksi alan kilpailupuoli on ammattilaistasolla täysin mätä ja mitä luultavammin sellaisena pysyy. Sen verran suuresta busineksesta on kyse. Fillarointiin myös liitetään kilpailutoiminta sen eri tasoilla yllättävän paljon. Henkilökohtaisesti en ymmärrä sen viehätystä, mutta jokainen toki taaplaa tyylillään.

    Jos trendejä halutaan arpoa, sanoisin kuitenkin ”hyvän fiiliksen pyöräilyn” olevan nouseva trendi. Tästä merkkeinä paksummat renkaat, sähkö, gravel grinderit, kaupunkipyörät ja moni muu juttu. Meille tekniikkapornon harrastajille toki on aina tilaa.

    #853982 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Jos ja kun markkinointi käyttää fiilispohjaisia vaikuttimia, ala ei poikkea millään tavalla useimmista muista vertailukelpoisista aloista.

    Vanhoillisuutta en allekirjoita. Pikemminkin niin, että ala tarjoaa moneen tarpeeseen sopivaa kalustoa. On fikseja tai sinkuloita, on kilpailusäännöistä vaikutteita saavaa kalustoa, mutta on myös kaikkea muutakin. Vaikkapa modernia tekniikkaa ja mihinkään kilpailulajiin soveltumatonta kalustoa.

    Kilpailutoiminta muuttuu hankalaksi aina siinä vaiheessa, kun mukaan tulee isot rahat. Sama pätee vaikka maastohiihtoon, mutta onneksi tällaisen harrastajan/arkipyöräilijän suhde kilpaurheiluun jää huipputason kaverien osaamisen ja suorituskyvyn hämmästelyyn. Edes voittaan nimi ei kiinnosta. Korkeintaan se, miten Suomessa jokin Tunturi on saavuttanut usein täysin kelvottoman rakenteen omaavilla pyörillä niin vahvan aseman kansalaisten mielissä. Hintalappukin on tasolla, jolla ulkomailla ei pyöriä saisi myydyksi. Eikä niitä siellä taideta myydäkään. Heikko aasinsilta kilpaurheiluun tulee siitä, ettei Tour De Francen tuloslistassa Tunturia tai Helkamaa ole näkynyt.

    No, onhan noilla ihan kelpojakin pyöriä.

    Tekniikkaporno onkin pyörissä kiinnostava juttu. Se voi olla hyvinkin yksinkertaiselta vaikuttavaa asiaa, kuten geometriaa ja runkoputkien materiaalivalintoja/mitoitusta. Tai kiekkojen jäykkyyttä/painoa yms. asioita. Tai sitten sähkölaitteita (vaihteisto, moottori), joihin voi kytkeä puhelimen ja sillä säätää asetuksia haluamaan suuntaan.

    #853983 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    …hhhmmm… johtuiskohan Tunturin ja Helkaman näkymättömyys kilpailuissa siitä, että valmistaja tekee kilpapyörät muun nimisinä…

    #853988 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ja minkähän nimisiä kilpapyöriä nuo valmistajat tekevät? Poni oli ensimmäinen kaksipyöräiseni eikä Tunturi ole sen jälkeen esitellyt mitään olennaista. Tuosta on valovuosien matka kilpapyörien tekemiseen.

    #854068 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Tota juu, siksipä tuon edellisen kommenttini juuri tuohon muotoon kirjoitinkin, ett tietä… no jääköön kirjoittamatta tuo

    Mutt tiedäthän (?jett esim Tunturi on ollut jo vuosia Accel-grupin yksi tuotemerkki, brändi…
    Accel-grupilla on useita tehtaita Euroopassa, joiden pyöriä myydään eri nimillä eri maissa, niin kuin esim joitain Tunturi-nimellä Suomessa. Sillä on myöstodella tasokkaita esim maantiepyöriä, joitaTunturi-niminen maahantuontiorganisaatio myy toki Suomessa niiden alkuperäisillä nimillä…
    Mutt Accel lie nähnyt hyväksi myydä joitan ns ’kansanpyöriä’ Suomessa Tunturi-nimellä sentunnettuuden ja tavispyöräilijöiden uskottaman laadun vuoksi. Se kun riittää ja on sopiva isollejoukolle pyörän ostajista…
    Mutt ne ei oo välttämättä parhaiten varusteltuja, vaan ns perusmalleja. Siksi minunkin ’Tunturini’ on hollantilaisen valmistajansa muualle €urooppaan myytävien niminen Batavus.
    Sama pyörä siis, mutt vähän varustellumpi ’mummonpyörä’ kuin Tunturi-nimella Suomessa myytävät…

    Niinkos nimimerkki PiiJei kirjoitti, tuotemerkkejä on paljon enemmän kuin valmistajia…

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 39)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.