Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Sähköauton lataus ajon aikana

Tämä aihe sisältää 9 vastaukset, 6 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Penteles 17.02.2016 at 14:58.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #473580 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija12718
    Osallistuja (Participant)

    Voisko ”Elmon” lataus toimia”tankattavalla” paineilmalla ajon aikana? Saasteettomasti.
    Sähköä ja paineilmaa saisi kaikilta huoltoasemilta.

    Lukija

    #476436 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija12718
    Osallistuja (Participant)

    Jatkoa edelliseen.

    Kiinteän paineilmasäiliön voisi tehdä niin isoksi ja tukevaksi,että se toimisi
    runkona, johon voisi kiinnittää pöyränripustuksen ja siinä oleva iskunvaimentaja tuottaisi
    samalla paineilmaa. (Tai suoraan sähköä,)

    Lukija

    #476449 Ilmoita asiaton viesti

    Arto
    Osallistuja (Participant)

    Ilman paineistamisen hyötysuhde on hyvin heikko.

    #476706 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    Miten sitä paineilmaa käytettäisiin?

    #664537 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija12718
    Osallistuja (Participant)

    Pyöritetäänhän paineilmalla mutteripyssyjä ym. miksei se pyörittäisi laturiakin, joka lataisi
    autossa olevia akkuja.

    #664538 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    Jos on jokin paineilmalla toimiva työväline isonkin paineilmasäiliön paineen pysymiseksi kompressori joutuu käymään usein.

    #665992 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija53876
    Osallistuja (Participant)

    Sillä paineilmalla kannattaisi sitten pyörittää suoraan niitä renkaita, yksi muuntohäviö vähemmän.

    #672580 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija12718
    Osallistuja (Participant)

    Jos käytetään paineilmaa suoraan se ilmeisesti vähentää akkujen tarvetta ja samalla painoa.
    Mutta voidaanko pyörimisnopeuksia säätää tarpeeksi tarkasti.

    Toimiskohan systeemi jos käytetäänkin alipainetta?
    Käytön esimerkkejä:pölyimuri,putkiposti ja sama vähän isompana hyperloop sekä TM n.4
    esitetty aurinkogrilli joka tuottaakorkean lämpötilan ja säilyttää sen pitkään

    #672613 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Paineilma on energian siirtomuodoista se kaikkein suurihäviöisin. Paineilma-auto pääsee muutaman prosentin hyötysuhteeseen, joka on surkea. Toinen ongelma on akkujen heikko energiatiheys. Helposti käy niin, että autoon ei tankkien lisäksi oikein mitään sovi, eikä siltikään käyttösäde ole riittävä. Ideaasi ajon aikana lataamisesta en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko käyttää paineilmaa jarrutusenergian talteenottoon? Tuo jarrustusenergian talteenotto voisi olla jossakin määrin toimiva vaihtoehto, mutta iskareista et saa missään suhteessa riittävästi paineilmaa viemään eteenpäin.

    Alipaine olisi paineilmaakin huonompi vaihtoehto. Kyllä sillä pölyhiukkasia maasta imee nollaa lähentelevällä hyötysuhteella, mutta se ei vielä riitä auton käyttövoimaksi. Hyperloopkin vetää ihan sähkön voimalla (lineaarimoottorit) ja Hyperloopin putkeen imetään suuri alipaine vain ilmanvastuksen vähentämiseksi.

    Sähköakku on paineilmaan verrattuna ylivertainen tapa säilöä energiaa. Sähköakun tulevaisuudessakin on nähtävissä rutosti enemmän potentiaalia.

    #672646 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    PSA:n Air Hybrid oli yksi yritys hyödyntää paineilmaa, mutta olisi tullut liian kalliiksi.

    Tuossa hybridissä olevan paineilmalla toimivan hydrauliikkapumpun voisi tietysti laittaa pyörittämään generaattoria joka lataisi sähköauton akkuja. Hyötysuhde saattaisi olla aika heikko.

    PSA:n Hybrid Air -projekti vaikeuksissa

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.