Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Sähköautot ja tekninen kehitys

Tämä aihe sisältää 175 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  M880 23.09.2018 at 14:20.

Esillä 15 viestiä, 136 - 150 (kaikkiaan 176)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #859722 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Mitä pidempään olen ajanut pistokkeesta ladattavaa bensa-hybridiä, sitä vankemmin olen sitä mieltä, että se on tällä hetkellä pätevin voimalinjavaihtoehto.

    Mikä hienompaa kuin, että voi ajaa nollapäästöillä lähiliikenteessä ja ottaa kunnolla tehoa käyttöön esim. ohitustilanteessa. Ei tarvitse kauaa ohitettavan rekan rinnalla puskea, kun antaa sähkö- ja polttomoottorin yhdessä viedä autoa.

    Tehoa löytyy, kun sitä tarvitsee/haluaa käyttää, mutta bensapumpulla käyntien välin voi venyttää hyvinkin pitkäksi silloin, kun ei joudu pitkille taipaleille.

    Ainut asia, mikä omassa lataushybridissäni harmittaa, on turhan lyhyt kertalatauksella mahdollinen matka puhtaasti sähköllä (parhaimmillaan 40+ km). Sen kun saisi kasvatettua n. 100km:iin, niin kaikki olisi auton suhteen erittäin hyvin.

    #859723 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    No on hämmästyttävää, kyllä meille tulee sähkö pistorasiaan samasta voimalasta kuin latauspisteeseen, joten jos sähkönkulutus nousee tuontisähköä on lisättävä tai rakennettava lisää omaa ydinvoimatuotantoa.

    #859725 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Ei tarvitse kauaa ohitettavan rekan rinnalla puskea, kun antaa sähkö- ja polttomoottorin yhdessä viedä autoa.

    Ja ylinopeutta on reilusti.

    #859727 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Voi olla, että hetkeksi menee rikesakon puolelle, mutta minkäs teet.

    Ylinopeussääntöjä (lakeja) pitäisi muuttaa niin, että ohitustilanteessa lievä ylinopeus on sallittu myös rikesakkoalueenkin yli. Turvallisempaa on ohittaa lyhyellä rinnakkain ajolla kuin kytätä nopeusmittaria ja sinnitellä hissun kissun ohi.

    Ok, tietysti voitaisiin lakia muuttaa myös niin, että kaikki ajavat hitaimman mukaan. Minä en kannata sitä mielipidesuuntaa.

    #859728 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ja ylinopeutta on reilusti.

    Mitä paremmin auto ohituskiihtyy, sitä vähemmän tarvitsee kelata huippunopeutta ohitukseen.

    #859729 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ikävän muita halveksivan keskustelutavan lisäksi Perussuomalaisella on pari muuta ongelmaa.

    Hän kertoi itsekin 13.6. kello 16:28 B-sarjalaisen kulkevan kaasulla ”järjestään” 4.3 kg/100 km kulutuksella. Tälle löytyy myös käytännön elämästä useita vahvistuksia Spritmonitorista. Kaasun etu jää vain hämäräksi, koska B-sarjan diesel kulkee samoilla polttoainekustannuksilla.

    E-sarjalaiselle Persun lupaama 5.7 € sadalle vaatisi edellä linkittämälläni kaasun 1.48 € kilohinnalla 3.85 kg kulutusta, mitä Spritmonitor ei vahvista. Tämä ei yllätä, koska käytännön kulutus tahtoo nousta kun samaan otsapinta-alaan lisätään tehoa, kiloja, momentinmuunninautomaatti ja leveämmät renkaat.

    Epätoivoiseksi kaasulaitteiden ylikehu menee siinä vaigeessa, kun linkitän 2013 mallisen TURBOahdetun NGT Mersun, alkaa hirveä vääntö kompressoreista, jota kyseisessä autossa ei ole.

    Jos kompressori on ongelma, sekin on argumentti kaasua vastaan, koska puheena olevaan mallisarjaan ei ole koskaan tarjottu vanhaa kompressorimoottoria epäsuoralla ruiskutuksella kenenkään muiden kuin kaasulla ajavien kiusaksi. Uusiutuminen on volyymimalleja hitaampaa pienen tuotantomäärän vuoksi.

    Oman kokemukseni mukaan Keski-Euroopan ruuhkat ja moottoritienopeudet nostavat kulutusta yli optimin suunnilleen yhtä paljon kuin Suomen talvi. Ajan keskimääräistä taloudellisemmin, mutta talven vuoksi en pysty oman automallini pohjalukemiin edes Pohjanmaan lakeuksilla.

    #859730 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules: Mitä pidempään olen ajanut pistokkeesta ladattavaa bensa-hybridiä, sitä vankemmin olen sitä mieltä, että se on tällä hetkellä pätevin voimalinjavaihtoehto.
    Samaan olen päätynyt itsekin, vaikka minulle kelpaisi kyllä dieselhybridikin. Omaanihan tuon olisi saanutkin, mutta jätin vielä väliin tässä tapauksessa kovan vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi. Jos pitää aina hereillä olevan kaksiturboisen dieselin instant-on toiminnasta ja miettii huoliako automaatin heikentämä voimansiirron kontrolli vai ei, silloin sähköveto tarjoaa näitä toivottuja ominaisuuksia lisää.

    Ajokustannuksiin tulee niin selkeä ero mihin tahansa mäntämoottoriin, ettei siitä tule saa edes väittelyä kuin kaikkein heikoimmin informoitujen kanssa.

    Yllätyin positiivisesti BMW i3 koeajolla. Päältä pieni, mutta sisältä iso kuin naisen kenkä. Bemarimaisen täsmällinen ajaa hassusta rengaskoosta huolimatta. Ainakin lyhyen koeajon pystyin ajamaan helposti pudottamatta sähköistä rangea mittarilukemaa enempää, mutta aika ei riityämyt ajaa vasta ladattua akkua ReGen kuntoon.

    i3 ei ole autona minun genreäni, muutta teknisesti kiinnostava ja mielestäni oikein päin tehty malli. Silloin kun asennetaan sekä sähkö- että mäntämoottori, on järkevää tehdä voimaa sähköllä ja varmistaa perille pääsy pienellä aggrekaatilla, jonka vakiokierrosmoottorissa olisi vielä optimointavaa jäljelläkin.

    Minulla ohitukset rajaa jo nykyisellä autollani se, että päiväsakkoja ei kestä ottaa. Näen toki hyvän kiihtyvyyden mukavuustekijänä joka luo ohituspaikkoja tilanteisiin, joissa hitaamman auton kuskilla ei ole muuta valinnanvaraa kuin odotella. Turvallisuus ei ole ajoneuvon maksimaalista suorituskykyä, vaan se muodostuu kuljettajan jättämästä reservistä.

    #859746 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    HyridRules: ”Ja kun pääasiassa lataa kotona, niin ei tarvitse lisätä sähköntuotantoa vaikka sähköautot kuinka lisääntyisivät, koska kotona sähköä saa pistorasiasta”.
    =========
    Se oli halpa VITSI kun aikaisemmin kysyin mihin sitä ydinvoimalaa tarvitaan kun sähköä saa pistorasiasta.

    #859747 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    No kun Perussuomalainen oli sitä mieltä, että sähköauton lataaminen on naisille sopivaa puuhaa, niin tuli mieleen Speden vanha vitsi, kun nainen ihmettelee, mihin ydinvoimaloita tarvitaan, kun sähköähän tulee pistorasiasta kotona. Kätevää, eikö vain?

    #859748 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Samaa mieltä 740 GLE:n kanssa, ettei turvallisuus lähde auton suorituskyvystä. Hyvä suorituskyky ja sitä ulosmittaava kuski ovat turvallisuuden vaarantava yhdistelmä, mutta ohitustilanteessa enempi tehoa on parempi kuin vähempi tehoa. Eihän tehoa tarvitse kaahaamiseen käyttää.

    Sähkö-diesel-hybridi olisi varmaankin taloudellisempi kuin sähkö-bensa, mutta dieselhän on nykyään niin parjattu, ettei sellaista uskalla ottaa. Itse ajoin tyytyväisenä dieseleillä n. 17v ja pitkäänhän diesel oli suorastaan ympäristöteko bensakoneisiin verrattuna. Mutta niin vaan totuudet muuttuvat vaihtoehtoisiksi aina välillä.

    #859911 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Ikävän muita halveksivan keskustelutavan lisäksi Perussuomalaisella on pari muuta ongelmaa.
    

    Kohteliaasti ilmaisten noin. Melkein kaikki viestinsä ovat sellaista sotkua, josta jokaisella moderoidulla palstalla tulisi bannia. Itse kyllästyin noihin valituksiin, kun ei niissä koskaan ole mitään kiinnostavaa ajatusta, eivätkä täysin valheelliset argumntit tai väärinymmärrykset näytä haaittaavan pätkääkään. Aika turha yrittää keskutella tuollaisen tapauksen kanssa.

    Jos pitää aina hereillä olevan kaksiturboisen dieselin instant-on toiminnasta ja miettii huoliako automaatin heikentämä voimansiirron kontrolli vai ei, silloin sähköveto tarjoaa näitä toivottuja ominaisuuksia lisää.
    

    Kyllä ne ahtopaineet, joita diesel tarvitsee paljon, pitää kaksiturboisellakin dieselillä kerätä. Mersun mittausten mukaanhan nykyinen yksiturboinen irtoaa nopeammin viivalta kuin edeltävä kaksiturboinen.

    #860583 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Uusi irtoaa viivalta varmasti vanhaa nopeammin, mutta silloin ei ajetakaan minun työmatkani tavoin alle 1500 kierroksella. Mutta ihmettelin itsekin, kuinka saavat homman toimimaan yhdelläkin föönillä, mutta pääasia, että saavat. Ilmeisesti uudet ahtimet ovat näitä entisiä parempia? Vanhassa onkin toki yksinkertaisemmat ahtimet.

    Paineen odottelu on silti vahvaa liioittelua. Vaikka reilulla tyhjäkäynnillä ei räjähtävää kiihtyvyyttä voi mäntämoottorilta odottaakaan, se kuitenkin tekee parhaansa kyseiselle käyntinopeudelle heti. Vaihteisto odotuttaa enwmmän. Kaksitueboisen imusarjassa on ylipaine jo alle 1100 kierroksen tasakaasulla cruisaillessa. Suurella kuormituksella ahtopaineen rajoitus iskee jo 1300 kierroksen jälkeen.

    Eihän nelosdieselillä kannata kilpa-ajoon lähteä, mutta sen käytös on miellyttävämpää kuin perinteisen yksiturboisen, jota ajetaan imumoottorina 1500 kierrokseen saakka.

    Kyse ei ole suorituskykykisasta, vaan jos pitää täsmällisestä voimansiirron kontrollista, silloin sähkövetoa ei tarvitse perustella pelkästään säästöllä, vaan se tekee ajamisesta myös miellyttävämpää. Seuraava koeajettava on Nissan Leaf e-pedaalin vuoksi.

    #860598 Ilmoita asiaton viesti

    perussuomalainen
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    Eiköhän ne bannit tulisi sinulle tuosta jatkuvast jankuttamisesta.

    1) jankutat spriimonitorista – 5.7€ perustuu NEDC-laskelmaan, et ymmärtänyt asiaa etkä ymmärrä edes kommentoida koko asiaa millään tavalla. Sinulle on nyt 4. kertaa sanottu että lopeta se Spriimonitorin jankutus, ei päde ajoprofiilit ja kaasujen hinnat Suomeen =) E-sarjalainen menee sillä kaasunkululla mitä menee, B-sarjalainen ja C- ja B ja A-segmentin autot menee sitten niin ikään alle 4€ kustannusten – tämäkin on sinulle 3. kertaa sanottu joten biokaasulla ajaminen on oikeasti edullista, siitä et pääse yli etkä ympäri jankuttamalla konemaisesti vain eemelistäsis ja Spriimonitoristasi jotain numeroarvoja. Ajaisit edes eemeliäsi Suomessa mutta kun ei! 😀

    2) Jankutat jostain korimalleista – Sepä kiinnotsavaa, E-sarjaa sai 1.8 kompuralla ja 2.0 turbolla, ihan sama mikä sekaannus tuossa oli olen mennyt asiassa jo monta kertaa eteenpäin mutta vielä jäät vihanpäissäsi moiseen merkityksettömään pointtiin nuhjaamaan – sinulla on siis ongelma.

    3) Sinun linkityksesi ja myynti-ilmosi oli edelleen väärin, 2.0 turbomallin myynti-ilmossa oli 1.8 kompuramallin numeroarvot, tämä on sinule sanottu mutta et ymmärtänyti koska et vain näytä ihan olevan sovelias nettikeskusteluihin ja yleensä sinunlaisesi bannitaan fooruemeilta.

    4) Kyllä tuota salmiakkikorimallia sai 1.8 kompuramoottorilla jos polttoaineena oli kaasu

    HybridRules:

    Alkaako asiat olla hallintasi ulkopuolella kun pistät sanoja suuhuni jostain naisten latauksista? Mihin ydinvoimaloita niin tarvitaan kun uusiutuviakin voisi käyttää? =)

    ”Ainut asia, mikä omassa lataushybridissäni harmittaa, on turhan lyhyt kertalatauksella mahdollinen matka puhtaasti sähköllä (parhaimmillaan 40+ km). Sen kun saisi kasvatettua n. 100km:iin, niin kaikki olisi auton suhteen erittäin hyvin.” – Niin hybridit on huonoimpia voimalinjoja puhtaalle liikenteelle, jopa täyssähköautot on parempia koska niissä on pidemmät ajomatkat. Se että sinä vain ajat ja ajat ja ajat autoa ja ”vakuutut” ilman että ajat sähköautoa tai biokaasuautoa tai esim. vetyautoa samalla, ei tuo sinulle aiheesta mitään tietoa. PHEV-autoilla on surkein ajomatka joten se on surkein puhtaan liikenteen ratkasu.

    NHB:

    Sinullahan ne sekasotkua oli, muistatko kun vertasit TEsla model 3:sta pariisilaisiin vetytakseihin? 😉 Eihän siinä ollut mitään järkeä vai mitä?

    #860599 Ilmoita asiaton viesti

    perussuomalainen
    Osallistuja (Participant)

    ”Kyllä sähkö on kätevin vaihtoehtoinen energianlähde autoihin.”

    Ei tuo jankutus tuo asiaan mitään uutta sisältöä. Missä sitä uusiutuvaa sähköä voi tankata sitten sähköautoon, tankkauskartastot näyttää nollaa tällä hetkellä? UE-sähkön infran luominen on hyvin kallista ja vaikeaa verrattuna uusiutuvaan metaaniin.

    ”Mutta vaikka kaasuhana olisi kotona, en usko, että kaasun tankkaaminen olisi silti kätevämpää kuin sähkön lataaminen. En tiedä, mutta en usko.”

    Niin, et tiedä asioista höykäsen pölähtämää, silti annat lausuntoja aiheeseen? Ottiko taas wanhan liiton autosceneläisen galaksin kokonen ego valtasi sinusta? Olet varmaan oikein miellyttävä ihminen saunailloissa. Kaikki miksi olet autoscenessä mukana on että saisit päästä pätemään ja egoboostia, tietoa et osaa yhtään ottaa vastaan tai että olisit kiinnostunut mistään asioista sydämmelläsi.

    ”Tällä hetkellä paras vaihtoehto on sähkö-bensa-hybridi ja niiden sähköajosäteiden pidentämiseen autonvalmistajien pitäisi keskittyä niin kauan kuin akkujen lataaminen on näin hidasta kuin se vielä on ja kun latausasemia on näin naurettavan harvassa kuin tällä hetkellä on.”

    Mikä logiikka tässä on? Sanot tuota parhaaksi ja sitten listaat syitä miksi se on huonoin heti perään? Ei tuo jatkuva jankutus kuinka sähkö-bensa-hybridi on paras ilman ainuttakana perustelua aiheeseen tuo mitään sisältöä keskusteluun. Kaasu on paras esim. ajomatkojen ja tankkausnopeuksien suhteen, sorry. Hybridit on vielä kalliimpiakin kuin kaasut eikä saa kaikissa autoluokissa hybrideitä valittua, joten autovalikoimaltaankin hybridi on kaukana kärjestä, oikeastaan hybridi ei voita ainuttakaan vertailukohtaa kaasuun tai edes sähköön verrattuna – silti pidät sitä parhaana? 😀

    #860603 Ilmoita asiaton viesti

    perussuomalainen
    Osallistuja (Participant)

    ”Ajan keskimääräistä taloudellisemmin, mutta talven vuoksi en pysty oman automallini pohjalukemiin edes Pohjanmaan lakeuksilla.”

    Miksi sitten katsot Spriimonitorin lukemia?

    Sinähän pääset NEDC-testin mukaiseen ajoon itsekkin, joten 5,7€ on sinullekkin yhtäpitävä arvo. Mutta koska välttelet tätä pointtia kuin kissa koiraa, uskoisin että hermostuit vain kun luulit sähkön olevan ajokustannuksiltaan ylivoimainen ykkönen ja olet niin täynnä sähköautopropagandaa ja muurit pitäisi murtaa, että se ei nyt käynyt enää päinsä 9:n vuoden sähköautojankutuksen jälkeen. Toivottavasti olen väärässä ja kyseessä on vain väärinkäsitys.

Esillä 15 viestiä, 136 - 150 (kaikkiaan 176)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.