Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Sähköautot ja tekninen kehitys

Tämä aihe sisältää 157 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 27.06.2018 at 14:32.

Esillä 8 viestiä, 151 - 158 (kaikkiaan 158)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #860803 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tuo käytöshäiriö näkyy olevan hyvin kaavamainen. Kukaan muu ei vain ymmärrä, vaikka omat perusvalituksensa ovat jo ajatukseltaan hyvin sekavia ja sisältävät usein täysin valheellisia argumenttejä.

    #860864 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Persu: Miksi sitten katsot Spriimonitorin lukemia?

    Koska saan sieltä realistisen referenssin käytännössä toteutuvasta kulutuksesta. Meidän perheen eri kuskien toteutuma eri autoilla osuu kunkin automallin taloudellisempaan päähän. Suomen talven vuoksi emme pääse kärkeen, mutta meidän perheen totuus löytyy kunkin automallin ensimmäiseltä sivulta.

    Persu: Sinähän pääset NEDC-testin mukaiseen ajoon itsekkin, joten 5,7€ on sinullekkin yhtäpitävä arvo.
    Nykyisen automallini Spritmonitor pohjista jään yli 10 %.

    Päästäkseni edes nykyiseen diesellaskuuni ei talvesta johtuvan takamatkani eliminointi edes riitä, vaan pitäisi pystyä ottamasn yli 10 % pois NGT autojen tähänastisesta ennätyslukemasta.

    Lupaamaasi 5,7 € sadalle pääsyyn ei sekään riitä, vaan nykyiset pohjat 5,42 kg/100 km pitäisi pystyä alittamaan vielä reilummin keskiarvolla 3,85 mikä on jo 29 % alle tähänastisen ennätyksen, joka on ajettu täältä katsoen ikuisessa kesässä. Ja siihen vielä bensalla ajot kaasun loputtua pitkällä matkalla ja Webaston kulutus talvella, koska kylmällä autolla en lähde.

    Minä en pidä väittämiäsi lukemia käytännön toteutumien valossa lainkaan realistisina, mutta voin harkita kokeilua, jos sinä maksat erotuksen ellei ennätyskoe onnistu. Alle 200.000 km vaihdetut jakoketjut tietenkin sinun piikkiin, kuten johtavana M271 asiantuntijana varmaan osasit odottaakin.

    Ellei sinussa ole miestä vastata huutoosi, omalla kustannuksellani ajan nykyisellä, kunnes vaihdan sen joko uudempaan dieseliin tai johonkin patterivetoiseen, koska en näe kaasussa säästömahdollisuutta ilman sinun sponsoriapuasi.

    #860872 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    ”Nissan Leafeja jotkut ajavat ihan ufologisilla luvuilla. Jos lukemat ovat todellisia eikä latauksia unohtunut kirjata, niin ajoympäristö lienee hidasta taajamaa hyvin ajettuna?”

    Omalta osaltani osaan kertoa, että 3 kuukauden keskikulutus on pysynyt noin 13 kwh/100 km. Ajosuoritteista on matkassa mitattuna ehkä 35% taajamaa ja loput 65% väljempää baanaa maantienopeuksilla.
    Päivittäisessä arkiajossa nopeus ei tyypillisesti nouse yli 90 kmh ja ajotietokoneen ilmoittama keskinopeus on pyörinyt noin 47-48 kmh lukemissa.

    Yrittämällä olen päässyt yhden latausvälin alimmillaan 11 kwh/100 km, mutta tuo tarkoittaa jo sitä, että esim. maantiellä mennään selvää alinopeutta.

    100 km/h matka-ajossa kulutus liikkuu noin 16 kwh/100 km lukemissa.

    Vieläkään en ole tarvinnut ainoatakaan julkista latauspistettä, kaikki ajot ovat käytännössä hoituneet helposti kotitöpselin voimin. Auto on kahtena yönä viikossa johdon perässä.

    #860873 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    Uudesta sähköliiffistä joitakin omassa käytössäni esiintulleita huomioita:

    – Ajotuntuma varsin japanilainen, eli ei yllä monien eurooppalaisten autojen tasolle esim. ohjaustuntuman ja -tarkkuuden osalta. En ole ohjaustuntumien osalta kovin suuri fani.

    – Etupään jousitus yllättävän vetelä/pehmeä. Tuntuu rauhallisessa ajossa ihan normaalin jämäkältä, mutta esim. vauhdikkaammassa kaarteessa huomaa kuinka keula myötää rasituksen alla. Hieman liikaa velttoutta omaan makuuni.

    – Ohjauspyörässä ei ole etäisyyden säätöä!

    – Istuin on japanilainen lattana peruspenkki, ei aiheuta riemunkiljahduksia, mutta välttää koska en aja juurikaan pidempiä rupeamia.

    – Sisustus ja kojelauta ei ole kovinkaan laadukkaan oloinen, joitakin asioita ei ole suunniteltu yhtä ajatuksella kuin monissa eurooppalaisissa autoissa. Esim. joidenkin käyttönäppäimien sijoittelu rattipylvään molemmin puolin kojelaudan alaosissa herättää lievää kummastusta.

    Suurin plussa on voimalinjan mukanaan tuomat ilot: alhainen kulutus, väännön tuoma ponnekkuus, ajon vaivattomuus (one pedal driving) , äänettömyys jne.
    Auto on taajamapyörittelyssä myös varsin vaivaton ja herkkä peli. Paljon paremmin kotonaan ruutukaavassa kuin maantiellä.

    Seuraava sähköauto on suurella todennäköisyydellä eurooppalainen.
    Kaipaan eurooppalaista ergonomiaa, auton eurooppalaistyylisiä suunnittelua ja toteutusta, sekä ajotuntumaa.
    Polttomoottoria sitä vastoin en kaipaa enää lainkaan.

    #860888 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kuulostaa siltä, että olen muuten samaa kohderyhmää Puolijauhon kanssa, paitsi pitkän ajan keskinopeus on parikymmentä km/h suurempi.

    Nykysähkäri sopinee jo varsin hyvin käyttötilanteeseen, jossa töpselipaikkoja ei etsitä matkalla, vaan auto ladataan kotona.

    #860983 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Sepä se, että täyssähkö sopii hyvin sellaiseen käyttöön, jossa ajaminen on joko tarkoituksella sopeutettu tai on jostain muusta syystä sopiva sähköauton käyttöön.

    Tässä yhtenä päivänä oli Hesarissa juttu suomalaisesta sähköautosta, jonka olemassa olon muistin vasta luettuani sen artikkelin. 80-luvulla Suomessa valmistettiin Elcat-nimisiä sähköautoja, joissa itse auto tosin oli joku olikohan japanilainen pikkupaku, joka Suomessa muunnettiin sähköautoksi. Ajosäde kertalatauksella oli 25km ja auto soveltui oikein hyvin sellaiselle käyttäjälle, jolle sopi.

    Nykyisillä sähköautoilla kertalatauksen ajosäde on jo melko pitkä, mutta kun lataaminen on hidasta ja latauspaikkoja ei juuri missään yleisellä tasolla ajatellen, niin sähköauto on edelleen vain sähköauto, eikä auto, jossa on sähköinen voimalinja.

    #860984 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Jaahas, IS:n mukaan Audilta tulee ensi vuonna täyssähköauto, jonka kertalatauksen ajosäde on periaatteessa 400km ja 150kW latausasemalla lataus kestää 30min. Siinä on jo yritystä kunnolla. Kun vielä olisi noita 150kW latausasemia tarjolla….

    #862216 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tuosta biokaasusta vielä tuoreen uutisen lukuja. Tällä hetkellä biokaasua ei riitä oikein mihinkään. Jos puhutaan hiilidioksidineutraaleista energioista, niin biokaasun 0,8 terwattituntia on aika olematon määrä verrattuna hiilidioksidineutraalin sähkön yli 50 terawattituntiin. Rakentamalla kaiken maan biokaasun tuotantopotentiaalin käyttöön, päästäisiin 15 terawattituntiin, joka riittäisi noin kolmasosaan liikenteen tarpeesta. Kattavaksi ratkaisuksi tästä ei ole, mutta apuna tuokin olisi, joskin yksinkertaisempaa olisi käyttää biokaasu perusenergian tuotannossa fossiilisien korvaajana.

    Biokaasun kokonaiskäyttö on Suomessa vielä pientä maakaasuun verrattuna. Vuonna 2016 Suomessa käytettiin 23,8 terawattituntia maakaasua ja 0,8 terawattituntia biokaasua. Siinä missä maakaasun käyttö on laskenut noin puoleen viime vuosikymmenen huippuvuosista, biokaasun tuotanto on kuitenkin vasta kasvunsa alussa.

    ”Realistinen biokaasun tuotantopotentiaali Suomessa on noin 15 terawattituntia vuodessa”, valtionyhtiö Gasumin biokaasutoimintojen johtaja Jukka Metsälä sanoo.

    Jos 15 terawattitunnin kaasumäärä käytettäisiin yksinomaan liikenteeseen, se vastaisi Metsälän mukaan kolmasosaa Suomen tieliikenteen käyttämästä energiamäärästä eli noin miljoonan auton vuosikulutusta.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/rS7x6XTK

Esillä 8 viestiä, 151 - 158 (kaikkiaan 158)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.