Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Sähköautot ja tekninen kehitys

Tämä aihe sisältää 59 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 17.11.2017 at 15:07.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 60)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #795632 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Sanot aina viimeisen sanan kuten teidänlaisten kuuluu.

    #795633 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    1110

    #795914 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    18.12.2014 | TL-verkkotoimitus
    ”Baijerilaiset aloittavat pian vetykäyttöisten polttokennoautojen testaamisen. Vetyautoja BMW on kehittänyt yhdessä Toyotan kanssa.”

    Nyt bmw sakkaa saksalaisista pahasti kun ei ole saanut mitään aikaiseksi, Mersu aloittaa sarjatuotannon ja vetyjakeluverkkoa rakennetaan Euroopassa.

    #795946 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Volkswagen
    Joitakin vuosia sitten kohistiin polttokennoista polttomoottorin seuraajina, kunnes keskustelu hiljeni. Nyt polttokenno on tehnyt comebackin ja odottaa läpimurtoaan.
    Myös polt­to­ken­noa­jo­neu­vo­jen hin­nat las­ke­vat tu­le­vai­suu­des­sa, ku­ten myös sähköau­to­jen ja Plug-in-hy­bri­dien.
    Vaik­ka saat­taa mennä vielä tovi, Tho­mas Lie­ber on var­ma, että polt­to­ken­not tu­le­vat nor­maa­lei­hin sar­ja­tuo­tan­toa­jo­neu­voi­hin. Mut­ta kor­vaa­ko polt­to­ken­not polt­to­moot­to­rin, maa­kaa­suau­tot tai Plug-in-hy­bri­dit?
    – Ei, pi­kem­min­kin käyttövoi­ma­vaih­toeh­dot laa­je­ne­vat. Tu­le­vai­suu­des­sa on useam­pia käyttövoi­mia rin­nak­kain, sillä kai­kil­la on etun­sa.
    Entä kos­ka olem­me niin pitkälle, että vety täydentää fos­sii­li­sia polt­toai­nei­ta Volkswa­ge­nin sar­ja­tuo­tan­toa­jo­neu­vois­sa, ku­ten Cy­rus Smith Ju­les Ver­nen ro­maa­nis­sa en­nus­ti?
    – Vuo­si­na 2020−2025 oli­si rea­lis­ti­nen ar­vio, Lie­ber en­nus­taa.
    Tu­le­vai­suus on lähempänä kuin ar­vaam­me­kaan.

    #797217 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    Nissanilta tulee uusi Leaf vuodeksi 2018. Nykyisen, sarjakuvamaisia piirteitä omaavan korimallin sijaan ollaan uudessa lähestytty nykymuotoilun mainstreamia.

    Autossa sinällään ei ole mitään hämmästyttävää, mutta kehitystä toki vähän joka osa-alueella on tapahtunut. Jo mainitun muotoilun lisäksi myös range on parantunut selvästi, myös suorituskyky on kohentunut merkittävästi. Auto myös liikkunee nyky-Leafia pienemmällä kulutuksella.

    Laitoin nämä sähkövaunut tilaukseen kun jälleenmyyjä antoi vaihtotarjouksen josta en halunnut kieltäytyä. Helmi-maaliskuussa pitäisi autoja alkaa valua tänne pohjolaankin asiakkaille luovutettaviksi.

    #797609 Ilmoita asiaton viesti

    opa58
    Osallistuja (Participant)

    Sähköautot ovat vielä liian kalliita. Suursarjavalmistuksen edut eivät vielä näy sähköautojen hintatasossa. Akkujen kehitys on mielenkiintoisessa vaiheessa ja lähivuosina tulee tapahtumaan paljon. Oma veikkaukseni on, että 5-10 vuoden kuluttua sähköauto on saman hintainen kuin vastaavat ominaisuudet omaava polttomoottoriauto.

    #797610 Ilmoita asiaton viesti

    Tomppa Kruisailija
    Osallistuja (Participant)

    Uutisissa on aina välillä ollut tarinaa miten joku kehittää autoon akkuja jotka pystyy lataamaan samassa ajassa kuin bensan tankkaamiseen menisi. Rupesin miettimään miten järeää latauskalustoa tuollainen sitten vaatisi. Käytännössä kohtuullisen toimintamatkan saavuttaminen vaatii 100kWh akuston. Tuollaisen akun lataus tunnissa vaatii 100kW (yksinkertaistetaan unohtamalla häviöt) joka taas esim 400V jännitteellä vaatii 250A virran. Auton tankkaamiseen menee muutama minuutti. Otetaan esimerkiksi 6 minuuttia jollain on helppo laskea. Eli akun lataamiseen 10 kertaa nopeammin vaaditaan 10 kertainen teho eli 1000kW. Tuolla samalla 400V jännitteellä tarvittaisiin 2500A, vaatii aikamoisen sulakkeen ja paksun kaapeli. Jännitteen nostolla virta saataisiin pienemmäksi ja johdot ohuemmaksi mutta kuinka korkeita jännitteitä uskaltaisi käyttää? 2000V virraksi riittäisi 500A, 10kV pääsisi 100A. Aika hurjaa olisi kytkeä tuollaisia jännitteitä autoon joka puolet vuodesta pyörii suolasuihkussa kotimaamme talvessa, olkootkin vaikka kuinka hyvin suojattu latausliitin. Nämä laskelmat siis ihan peruskoulun sähköopilla laskettuna, joku insinööri voisi tarkentaa ja kertoa olenko oikealla jäljillä 🙂

    #797619 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Tuohon edelliseen voi todeta, että samalla tavalla on tullut mietittyä asiaa parin kaverin kera. Tunnin latausaika 100 KWh akuille olisi jo omasta pistokkeesta märkä uni, mutta normaali työssäkäyvä ihminen kaipaisi, että lataus onnistuisi alle 8 h. Jos paljon autoileva okt omistaja ajattelee, että ostanpa sähköauton tai peräti kaksi ja alan säästämään, niin ei se ihan niin helpolla mene. Jos haluat latauspisteen, jossa lyhyiden yöunien aikana latautuisi vaikkapa edellä mainittu 100 KWh akut, niin muutoksia saattaa tulla aika paljonkin. Ja kustannuksia. Kuinka monen okt autokatokseen ja pihalle menee sen kokoinen maakaapeli (yleensä jopa vain 3*2,5 mm2), että olisi ilman kaapelin vaihtoa (ei kun pihat auki, harvalla on varausputket asennettu aikoinaan) mahdollista saada yksivaihe 16A pistokkeiden tilalle 3-vaihe/400 V ? Seuraavaksi joutuu pahimmoillaan vaihtamaan pääsulakkeet ja liittymän isommaksi, jolloin kustannuksia alkaa juoksemaan lisää. Ja edelleen kyseessä ei olisi mikään varsinainen pikalatauspiste ainakaan kahdelle autolle (eikä siihen riittäisi usean vanhemman kiinteistön liittymäkaapelikaan). Lataushybridien osalta suosia on lähivuosina paremmin taattu, koska tavalliset saatavilla olevat lataamisen tehot ovat riittävät. Tosin, harvoinhan sähköautojenkaan akut aivan tyhjänä ovat, joten mahdollisuudet nopeampaan lataamiseen ovat oikeasti paremmat.

    Ja omakotitalolla voi sentään todeta että rahalla saa (parannuksia) ja sähköautolla pääsee, mutta sitten kun muutokset alistetaan osakeyhtiömuotoisissa kohteissa yhteiseen päätöksentekoon, niin alkoi muuttua hankalaksi. Kannattaa muistaa ja selvittää asioita, ennen kuin kirjoittaa nimensä sähköauton tilaussopimukseen…

    #797620 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    Näinhän tuo keskimäärin menee. Itse päädyin sähköautoon siksi, että auton käyttö ja käyttöympäristö tukee sähköautoiluun siirtymistä varmaankin aika optimaalisella tavalla.

    – Viimeiseen pariin vuoteen en ole kertaakaan ajanut yli 200 kilometrin päivämatkaa. (Uuden Leafin käytännön range lienee luokkaa 250…280 km)
    – Keskimääräinen arkipäivä (yli 80% päivistä) tarkoittaa 40-60 kilometrin ajosuoritusta.
    – Arkipäivien yksittäinen maksimiajosuorite on ollut noin 120 km, eikä se tule siitä kasvamaan.
    – Auto on kodin ja työpaikan päässä molemmissa lämpimässä tilassa.
    – Molemmissa voi ladata autoa.
    – Perheessä on myös bensiiniauto, jolla voi heittää poikkeukselliset pitkät matkat, jos sellaisia tarpeita tulee.

    #797621 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Ehkä auton ”tankkaus”-kulttuuri vain muuttuu. Jos asemia on kohta kuten bensapumppuja, ei ole tarvis ajaa akkua kuivaksi edes pidemmällä matkalla vaan tauon aikana ladata mitä ehditään.
    Tietysti sähkö ei ole reppurin ratkaisu vielä pariin kymmeneen vuoteen mutta suurimmalle osalla kävisi jos 200km välein pitää tauon ja latailee. Sellainen 2.5h on muutenkin hyvä väli pitää taukoa. Ihmisillä (jopa niillä joiden on pakko ohittaa jatkuvasti) on havaintojeni mukaan varsin hyvin aikaa istua kahvikupin ääressä pitkiäkin aikoja vailla mitään kiirettä joten latausaikakaan ei niin kovin iso ongelma ole. Ehkä se vaan on enemmänkin asenne minkä tulee muuttua.

    Kun akkujen kyky ottaa vastaan pikalataus kehittyy, myös latausasematekniikka tulee kehittymään. En oikei ymmärrä miksi näin ei olisi. Onko jokin laki mikä estää kehittämästä koko latausketjua?

    #797622 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Kerro Puolijauho aikanaan kokemukset ja etenkin talvikokemukset (range varsinkin kunnon pakkasilla) uuden Leafin osalta.

    Toivotaan, että latausasemat lisääntyy ja niissä on latauspisteitä riittävästi(?) jo muutaman vuoden kuluessa, niin kaikki kiireiset hybridi ja sähköautoilijat voi viettää taukonsa hyödyllisesti. Ei ole ainakaan lainsäädäntöä estämässä latausketjun kehittymistä, mutta kun asiakkaita ei meillä tule siihen malliin kuin monessa muussa maassa, niin koko latausketjua ei oikein ripeästi halua kukaan rakentaa. Eikä jatkossa varmaan kehittääkään siinä tehdissa, kuin mitä sähköautojen latauspuoli kehittyy (?). On mielenkiintoista nähdä, kuinka pikalatausasemien hinnoittelu tulee kehittymään, mikäli käyttäjäkunta lisääntyy jossain vaiheessa oikein kunnolla.

    #797773 Ilmoita asiaton viesti

    Tomppa Kruisailija
    Osallistuja (Participant)

    Nykyään hybridillä ei viitsi etsiä taukopaikaksi sellaista jossa olisi latausasema. Sen verran hidas lataus että tauon aikana ei tule kuin muutaman kilometrin edestä sähköä. Ainut pikalatauksella varustettu hybridi tietääkseni on Mitsun Outlander jonka akut täyttyy puolessa tunnissa, muilla 2-3 tuntia. Sähköautolla tulisi varmaan etsiydyttyä taukopaikalle jossa latausmahdollisuus. Pikalatausasemia ei vielä kovin paljoa ole pääteiden varrella, noita ”puolitehoisia” alkaa löytymään. Kotilatauksessa riittää pitkälle normipiuhat. Harva tosiaan ajelee päivässä isoa akkua tyhjäksi. Ja kun akun on pitemmällä reissulla tyhjentänyt niin voi poiketa latausasemalle jos seuraavanakin päivänä pitkä reissu. Jos ei, niin yön yli voi ladata kotona sen verran että duuniin/kauppaan pääsee.

    Latausasemien kehitystä ohjaa fysiikan lait, mitä isommat virrat, sen järeämmät kaapelit tarvitaan.

    Hinnoittelu on monella asemalla aikaan sidottu. Esim Fortumin asemilla taisi olla 2,40€/tunti. Ei kannata hybridiä ladata kun tunnissa saa 3-4 kWh, ajaminen tulisi tuplasti kalliimmaksi kuin bensalla. Puolitehoisia 22kWh asemia alkaa olemaan useissa paikoissa ja niistä suurin osa ilmaisia, tosin parkkihalleissa joutuu pysäköinnin maksamaan. Järkevä hinnoittelu olisi kWh pohjainen. Tosiaalta aikaveloitus saa lataajan siirtämään autonsa pois kun akku täynnä, turha maksaa lisäajasta. Ilmaisilla asemilla kun pysäköidään koko päiväksi latauspaikalle vaikka tarve olisi vain 2-3 tuntia (hybrideillä) samalla vieden muiden sähköntarvitsioiden latausmahdollisuudet. Eli reilu hinnoittelu olisi kWh pohjainen niin kauan kuin virtaa akkuun menee ja akun täytyttyä siirtyminen sitten aikaveloitukseen niin tulee kiire siirtää auto pois latauspaikalta.

    #804028 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    Tekniikanmaailma otsikoi tänään että Fisker patentoi minuutissa ladattavan akun, jolla saadaan jopa 800 km rangea.

    Kyllä nämä akkuteknologiat kehittyvät huikeaa vauhtia kun markkinoilla on olemassa aito tilaus niille.

    #804029 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Tuulilasi tänään klo 13.05:
    18 teollisuusyrityksen muodostama Hydrogen Counsil ennustaa tutkimuksessaan, että vuonna 2030 maailmalla on jo 10-15 miljoonaa vetyautoa.

    Vetyautoja ei ole tällä hetkellä vielä paljon, mutta mm. Audin, BMW:n, Daimlerin, GM:n, Hyundain, Toyotan, Air Liquiden ja Royal Dutch Shellin muodostama Hydrogen Council ennustaa niille räjähdysmäistä kasvua seuraavien vuosikymmenten aikana. Ennusteen mukaan vuonna 2050 vetyautoja saattaa olla jo 400 miljoonaa.

    #804590 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tesla unveils the new Roadster

    Nyt on suoritusarvot kunnossa. Akussa luvataan riittävän pippuria tuhannen kilometrin maantiekruisailuun ja varttimaili taittuu alle yhdeksään sekuntiin.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 60)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.