Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Sähköautot ja tekninen kehitys

Tämä aihe sisältää 157 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 27.06.2018 at 14:32.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 158)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #817705 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Miksei sähköauton tai pistokehybridin latausaukkoa voisi tehdä sen verran suureksi että pistorasian vieressä olisi tila latauskaapelille. Pistorasiakin voisi olla sen verran syvässä että kaapeli mahtuisi olemaan jatkuvasti kiinni pistorasiassa. Tällöin ei tarvitsisi vetää kuin kaapeli pistotulppineen latauslaitteeseen.

    Ihanne tietysti olisi ns. pölynimurin sähköjohto joka kelautuu pölynimurin sisälle, mutta kun kyseessä on melkoiset virrat niin sellaisen valmistaminen taitaa olla liian haastellista.

    #818042 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Tästä olen aivan samaa mieltä. Ainakin auton nokassa soisi olevan vaikka 3m kelautuvan johdon vaikka sitten vain 16A latausvirralle.
    Kotona ja töissä pistorasiat on auton nokan puolella ja ne ovat juurikin tavallisia shuko pistorasioita.

    Ylipäänsä latausliittimen paikkana tankiluukku takapyörän kaaren tuntumassa on aivan älytön. Sen takana lienee ajatus että auto käydään laatamassa jollain asemalla. Käytännössä ainakin pohjoisissa maissa suurimmalla osalla on lämppäriä varten pistorasia auton edessä.

    Lisäksi miksi ihmeessä niissä teholatauskaapeleissa pitää olla se iso murikka. Eikö sitä muka voisi pistää moduliksi siihen latauspistokkeen luukun alle.

    TÄmä latauskaapeliasia on ehkä eniten lapsenkengissä töpseliautoissa.

    #818370 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tästä olen aivan samaa mieltä. Ainakin auton nokassa soisi olevan vaikka 3m kelautuvan johdon vaikka sitten vain 16A latausvirralle.

    Kela, jolla noita virtoja kestavää kaapelia voisi kelata, olisi kovin iso.

    Ylipäänsä latausliittimen paikkana tankiluukku takapyörän kaaren tuntumassa on aivan älytön. Sen takana lienee ajatus että auto käydään laatamassa jollain asemalla. Käytännössä ainakin pohjoisissa maissa suurimmalla osalla on lämppäriä varten pistorasia auton edessä.

    Itse olen kyllä nähnyt, kuinka esimerkiksi Tesloista löytyy myös peruutusvaihde, jolla näin pohjoisissakin oloissa auton saa peruutettua sen lämmitystolpan eteen. Näin myös asuntoni parkkihallissa. Naapurin Tesla seisoo koko leveydessään perä laturia kohti, kun taas oma ladattavani on ruudussa keula edellä. Mitä en nyt ymmärrä?

    TÄmä latauskaapeliasia on ehkä eniten lapsenkengissä töpseliautoissa.

    Kun suko- ja type2-kaapelit ovat erikseen, niin kumman noista haluaisit kelaasi? Itse säilytän asunnon päässä kaalelia laturissa kiinni, eikä vaiva ole mielestäni kovin suuri, kun samaan rahaan saa sitten aina lämpimän ja ladatun auton alleen.

    #818652 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Eiköhän nämä latauskaapelit ole kohta vanhentunutta tekniikkaa. Uskoisin induktiolatauksen yleistyvän pian kaikkiin merkkeihin, mahdollisista pienistä hyötysuhdevajauksista huolimatta.

    #818715 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Niin. Noin kolmasosa sähköstä menee taivaan tuuliin tämän hetken iduktiolatureissa.

    #819611 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Tässä yksi kokemus latausjohdosta:

    Vuosi sähköllä: Sähköauton latausjohto aiheuttaa päänvaivaa

    Auton peruuttaminen autopaikalle, varsinkin ulkona, tuo toisen hankaluuden. Kun tulee sisältä kädet täynnä tavaraa jotka on tarkoitus laittaa takakonttiin on kontti hankalassa paikassa kun joutuu kulkemaan autojen välistä auton taakse. Aina siellä ei edes ole tilaa avata konttia puskurin alle jalkaa näyttämällä.

    #852013 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    Noniin. Toista kuukautta sähköautoilua takana.

    Energiankulutus:
    Edellinen bensiinkäyttöinen autoni söi suuruusluokkana 4x enemmän energiaa kuin sähköauto. Bensiiniauton keskimääräinen energiankulutus oli luokkaa 52 kWh/100 km, sähköauton keskikulutus tähän mennessä 13 kWh/100 km.
    Liikkumistarpeet ja liikkumisympäristö yhtenevät. Kuljettaja luonnollisesti sama.

    ”Polttoainekulut”: sähköauto 1.6 euroa/100 km, bensiiniauto noin 8.5-9 euroa/100 km.

    Lataaminen:
    Lataaminen on osoittautunut PALJON vaivattomammaksi kuin ennakkokäsitykseni asiasta oli. Lataaminen vie itseasiassa elämästäni paljon vähemmän aikaa ja on vaivattomampaa kuin bensa-auton tankkaaminen.
    Tallini seinällä roikkuu valmiudessa oleva latausjohdon pää noin 1.5 metrin etäisyydellä auton pistorasiasta. Latausjohdon kiinnittäminen ja irrottaminen vie elämästäni yhteensä noin 10 sekuntia aikaa per latauskerta. Autoa olen ladannut tallissa 2 kertaa viikossa. Töpseli kiinni kotiin tullessa ja aamulla töihin lähtiessä tankki on täynnä.

    Julkisia latauspisteitä en ole tarvinnut kertaakaan, toki olen ladannut kauppakeskuksessa asioidessani kauppiaan tyrkyttämää ilmaista sähköä akkuuni.

    Bensiiniaseman tontilla ei ole tarvinnut asioida 1,5 kuukauteen.

    Bensa-auto oli selvästi laiskempi ja moninkertaisesti syöpömpi.
    Mitään tarvetta ei ole polttomoottoriautoon palata, päin vastoin, sähköauto vaikuttaa olevan kaikin puolin fiksumpi kapine käyttööni.
    Bensiiniautosta en kaipaa mitään, mutta jos palaisin polttomoottoriautoon kaipaisin sähköautosta moniakin seikkoja. Kuten ponnekkuutta, hiljaisuutta, taloudellisuutta.

    #852014 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    Lisätään nyt vielä, että akullinen sähköä riittää juuri koko työviikon ma-pe ajoihin, mutta koko viikoksi ei riitä. Tyypillisesti laitan auton torstai-iltana lataukseen ja toisen kerran sunnuntai-iltana, jolloin akku on täysi työviikon alkaessa.
    Lataukseen laitettaessa akussa on ollut tyypillisesti 30-35% varausta jäljellä.
    Nyt on sopivasti torstai ja työpäivän päätteeksi akussa oli virtaskaa jäljellä 33% (rangea jäljellä 104 km ajotietokoneen mukaan). Akku oli maanantai aamuna töihin lähtiessä täysi.

    #852034 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    No kuinka heikkotehoinen se bensasyöppö oli?

    #852035 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Eiköhän nämä latauskaapelit ole kohta vanhentunutta tekniikkaa. Uskoisin induktiolatauksen yleistyvän pian kaikkiin merkkeihin, mahdollisista pienistä hyötysuhdevajauksista huolimatta.
    

    Induktiolataus on vastaus mitättömään ongelmaa jo tämän päivän teknologialla ja tuo mukanaan häviöitä. Sähköautojen käyttösäteet kasvavat koko ajan ja yhdellä latauksella pääsee aina vain pidemmälle. Monet hehkuttivat Nokian Lumioidein langattoman latauksen olevan avain menestykseen. Olin toista mieltä tuolloinkin, enkä edelleenkään usko langattoman latauksen ratkaisevan mitään. Akkujen kehitys ja ajovastusten pienentäminen ratkaisevat pelin ja langaton lataus on vain kiva idea.

    #852036 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Lataaminen:
    Lataaminen on osoittautunut PALJON vaivattomammaksi kuin ennakkokäsitykseni asiasta oli. Lataaminen vie itseasiassa elämästäni paljon vähemmän aikaa ja on vaivattomampaa kuin bensa-auton tankkaaminen.
    

    Voin uskoa tuon. Omassa hybridissäni sähköinen range on aika lyhyt ja se tarkoittaa päivittäin lataamista, mutta senkin teen mielelläni, kun voin nauttia sähköllä ajamisesta. Ei se ole sen hankalampaa kuin kännykänkään latausjohdon tökkääminen kiinni.

    #852037 Ilmoita asiaton viesti

    Puolijauho
    Osallistuja (Participant)

    ”No kuinka heikkotehoinen se bensasyöppö oli?”

    Fordin 1.0 litrainen, kolmesylinterinen.
    Taisi olla suuruusluokkana noin 100 heppaa.

    #852762 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Kannattaa kokeilla VW:n 1.0 TSI moottoria. Tehoa 85 kW ja hämmästyttävän pihi ja pirteä. Minulla on Seat Leonin farkulla vuoden ja 27 tkm keskikulutus 4,1 l/100 km. Nyt ajossa olevan tankillisen kulutus on vain 3,5 litraa ja näyttäisi pääsevän jopa 1500 km 50 litran tankilla. Polttoainekulut 5 €/100 km.

    #852770 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Kannattaa kokeilla VW:n 1.0 TSI moottoria. Tehoa 85 kW ja hämmästyttävän pihi ja pirteä. Minulla on Seat Leonin farkulla  Polttoainekulut 5 €/100 km.
    

    Hämmästyttävää tässä on se, että sinäkin haluaisit kuitenkin vahvemman moottorin, vaikka pihistelty on juttusi. Oman autoni energiakulut lienevät noin puolet tuosta sun lukemasta, vaikka auto on aika tavalla eri luokkaa.

    #852779 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Onnellisessa asemassa hän, ken täyssähköautolla pärjää omassa normikäytössään, kuten Puolijauho kertomansa mukaan tekee.

    Latauspistokkeen kiinnittäminen ja irrottaminen ei ole mikään ongelma ja se on paljon sujuvampaa kuin lohkolämmittimen piuhan käsitteleminen, koska pistoke on sijoitettu ergonomisemmin suht. ylös ja on isokokoinen. Kaapelin mukana kuskaaminen sen sijaan on ikävää.

    Itselläni on kiinteä latausasema käytettävissä työpaikalla ja auton oma kaapeli saa olla kotona ”kiinteänä”, paitsi, kun lähden pidemmälle matkalle latausmahdollisuuden löytymisen toivossa. Minun ei tarvitse tunkea kaapelia autoon aina lähtiessä.

    En koe tarpeelliseksi, että autossa olisi joku latauskaapelikelan paikka, koska latauspisteitä ei käytännössä löydy juuri mistään, joten reissun päällä ei pysty lataamaan kuin aivan satunnaisesti. Ja kumpi pistoke sitten olisi siinä kelan päässä, suko vai type2. Vai olisiko kaksi kelaa.

    Teknisestikin kaapelikela voisi olla turhan hankala toteuttaa hyötyyn nähden.

    Hybridiä latailen kotona ja töissä. Kaksi kertaa 7kk:n aika olen löytänyt latausmahdollisuuden myös työmatkalla ollessa.

    Toistaiseksi vielä hybridi rulettaa, jos haluaa, ettei käyttövoima määritä auton käytettävyyttä.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 158)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.