Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Sähköautot ja tekninen kehitys

Tämä aihe sisältää 65 vastaukset, 14 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Penteles 18.01.2018 at 12:27.

Esillä 6 viestiä, 61 - 66 (kaikkiaan 66)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #817705 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Miksei sähköauton tai pistokehybridin latausaukkoa voisi tehdä sen verran suureksi että pistorasian vieressä olisi tila latauskaapelille. Pistorasiakin voisi olla sen verran syvässä että kaapeli mahtuisi olemaan jatkuvasti kiinni pistorasiassa. Tällöin ei tarvitsisi vetää kuin kaapeli pistotulppineen latauslaitteeseen.

    Ihanne tietysti olisi ns. pölynimurin sähköjohto joka kelautuu pölynimurin sisälle, mutta kun kyseessä on melkoiset virrat niin sellaisen valmistaminen taitaa olla liian haastellista.

    #818042 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Tästä olen aivan samaa mieltä. Ainakin auton nokassa soisi olevan vaikka 3m kelautuvan johdon vaikka sitten vain 16A latausvirralle.
    Kotona ja töissä pistorasiat on auton nokan puolella ja ne ovat juurikin tavallisia shuko pistorasioita.

    Ylipäänsä latausliittimen paikkana tankiluukku takapyörän kaaren tuntumassa on aivan älytön. Sen takana lienee ajatus että auto käydään laatamassa jollain asemalla. Käytännössä ainakin pohjoisissa maissa suurimmalla osalla on lämppäriä varten pistorasia auton edessä.

    Lisäksi miksi ihmeessä niissä teholatauskaapeleissa pitää olla se iso murikka. Eikö sitä muka voisi pistää moduliksi siihen latauspistokkeen luukun alle.

    TÄmä latauskaapeliasia on ehkä eniten lapsenkengissä töpseliautoissa.

    #818370 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tästä olen aivan samaa mieltä. Ainakin auton nokassa soisi olevan vaikka 3m kelautuvan johdon vaikka sitten vain 16A latausvirralle.

    Kela, jolla noita virtoja kestavää kaapelia voisi kelata, olisi kovin iso.

    Ylipäänsä latausliittimen paikkana tankiluukku takapyörän kaaren tuntumassa on aivan älytön. Sen takana lienee ajatus että auto käydään laatamassa jollain asemalla. Käytännössä ainakin pohjoisissa maissa suurimmalla osalla on lämppäriä varten pistorasia auton edessä.

    Itse olen kyllä nähnyt, kuinka esimerkiksi Tesloista löytyy myös peruutusvaihde, jolla näin pohjoisissakin oloissa auton saa peruutettua sen lämmitystolpan eteen. Näin myös asuntoni parkkihallissa. Naapurin Tesla seisoo koko leveydessään perä laturia kohti, kun taas oma ladattavani on ruudussa keula edellä. Mitä en nyt ymmärrä?

    TÄmä latauskaapeliasia on ehkä eniten lapsenkengissä töpseliautoissa.

    Kun suko- ja type2-kaapelit ovat erikseen, niin kumman noista haluaisit kelaasi? Itse säilytän asunnon päässä kaalelia laturissa kiinni, eikä vaiva ole mielestäni kovin suuri, kun samaan rahaan saa sitten aina lämpimän ja ladatun auton alleen.

    #818652 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Eiköhän nämä latauskaapelit ole kohta vanhentunutta tekniikkaa. Uskoisin induktiolatauksen yleistyvän pian kaikkiin merkkeihin, mahdollisista pienistä hyötysuhdevajauksista huolimatta.

    #818715 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Niin. Noin kolmasosa sähköstä menee taivaan tuuliin tämän hetken iduktiolatureissa.

    #819611 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Tässä yksi kokemus latausjohdosta:

    Vuosi sähköllä: Sähköauton latausjohto aiheuttaa päänvaivaa

    Auton peruuttaminen autopaikalle, varsinkin ulkona, tuo toisen hankaluuden. Kun tulee sisältä kädet täynnä tavaraa jotka on tarkoitus laittaa takakonttiin on kontti hankalassa paikassa kun joutuu kulkemaan autojen välistä auton taakse. Aina siellä ei edes ole tilaa avata konttia puskurin alle jalkaa näyttämällä.

Esillä 6 viestiä, 61 - 66 (kaikkiaan 66)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.