Etusivu Foorumit Muu tekniikka Sähköavusteisten polkupyörien toimivuuseroja

Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 21.04.2017 at 13:38.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #756736 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Sähköavusteisten polkupyörien toimintatavoissa on selkeitä eroja, joista kiinnostuneilla ei useinkaan ole pienintäkään aavistusta. Luullaan vaan, että moottori vetää ja avustaa mäen päälle liki ponnistelematta.
    Mutta eipäs vaan kaikki toimikaan noin oletetusti. Toiset ovat tehokkaampia kuin toiset, vaikka olisivatkin 250W moottoreita.
    Samoin vaihteistoja on ainakin kahta erityyppistä, ratas- ja kappavaihteet, joiden käyttö eroaa toisistaan.
    On myös jousitettuja ja jäykkärunkoisia, joilla on omat ominaisuutensa, sopivuutensa ja kannattajajoukkonsa… Jopa ihka tavallisissa city-pyörissä Suomessa ’kauhistellaan’ etujoustoa, joka muualla Euroopassa on itsestään selvyys.
    Ja paljon muita eroja ihan ns jokamiehen ja naisen ’mummon pyörissä’.
    Varsinaisissa harrastajien malleissa samoin, mutta heille on jo olemassa omat julkaisunsa ja fooruminsa.
    Täällä TM:ssä toivoisin meille fiilistelijöille tarkoitettua ’valistusta’ runsaasti lisää, vaikkapa kahvinkeittimien ja pölynimureiden sijaan… 😉

    Minä olen oman virheeni tehnyt ja nyt juuri uushankintaa suorittamassa, enkä toivoisi muille samoja isoja kustannuslisiä virhevalinnoistaan.

    #756792 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick 🚗🔌🔋
    Osallistuja (Participant)

    Sähkömoottoriahan ei välttämättä tarvitse jos polkupyörä on kevyt (noin 9 kg) ja koottu korkealuokkaisista osista, mutta tällöin puhutaan reilusti yli 2.000 euroa maksavista polkupyöristä. Silloin pitää myös olla hyvät polkimet ja pyöräilykengät.

    En tosin ole itse sähköpyörää edes kokeillut, joten olen ehkä vähän jäävi puhumaan asiasta, ja lisäksi eri ihmisillä on erilaiset käyttötarpeet polkupyörälle, joku ehkä käyttää polkupyörää vain lenkkeilyyn ja kunnon kohottamiseen. Nykyäänhän sähköpyöriä muuten mainostetaan vaihtoehtona autoilulle.

    Talvikäyttöön varmaan sähköinen fatbike etujousituksella olisi ihanteellinen, mutta tällaisten hinnat ovat jo 4.000 euron paikkeilla.

    Sähkömoottoreista sinänsä en osaa oikein lausua mitään.

    #756911 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Sähköavusteisilla on, juu, montakin käyttösyytä. Se kun on paljon monipuolisempi kuin tavanomainen reisirutisteella toimiva, jo siitä syystä, että avusteen määrää voi säätä …paljon, keskimäärin, vähän tai vaikkas ei lainkaan. Sähköavusteista kehuvat kovin esim maastossa pyörivät ja läskeillä ajelevat. Mutta minä olen uusinnostunut fiilistelijä. Haluan ajella nautiskellen, hiettömästi ja välillä ’hillittömästi’ hihkuen 😉 näitä mäkisiä maisemia. …ja monet polkevat töihinsä jopa vastatuuleen ihan määräaikaan mennessä kymmeniä kilometrejä per suunta, jne…
    Käyttöä on siis todella tarpeeseen hyötykäytössä ja yhtä lailla huviin vapaa-ajalla.
    Siksi toivoisin TM:ltä selvityksiä, vertailua ja esittelyjä myös tavallisista kaupunki- eli citymallisista pyöristä, joissa erilaisia moottoreita, vaihteistoja ja jopa hihnavetoa vs ketjuvetoon. Eikä pelkästään urheiluhenkisten kiitopyöräilijöiden taustan omaaville suunnattuna.

    #757828 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    On muuten iso ero! …keskimoottorilla ja etunapamoottorilla varustetulla sähköavusteisella pyörällä!
    Sain eilen uuden pyöräni ja tein sillä tietty heti ekan ’tutustumisajon’, 10 km. Matkalle osui ’sattumoisin’ myös tuo samainen 10 mäkeä, eikä mun tarvinnut yhtään kertaa vaihtaa vaihdetta …automaattinen NuVincin 380 vaihteisto teki sen puolestani ja Boschin moottori antoi tarvittaessa lisää vetoapua polkemiseeni. Eikä missään tasaisellakaan tuntunut sitä etunamoottorilla yleistä ’tyhjää lipsuttelua’ polkiessa, vaan kaiken aikaa tuntui pieni vastus polkimissa. Keskimoottorilla kun moottori auttaa polkijaa, toisin kuin etunapamoottorisella polkija auttaa välillä moottoria, joka muuten vetää koko ajan valitun tehon mukaisesti. Typerä tunne muuten käytännössä, josta toki joku voi tykätäkin, kun pyörä kulkee itekseen… PAH!

    #757989 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Sähkömoottoriahan ei välttämättä tarvitse jos polkupyörä on kevyt (noin 9 kg) ja koottu korkealuokkaisista osista, mutta tällöin puhutaan reilusti yli 2.000 euroa maksavista polkupyöristä.

    Sille nyt käytännössä yksi ja sama, painaako pyörä 5-15 kiloa. Kalliit osatkin ovat lähinnä hifistelyä, jolla ei ole mitään tekemistä sähköavun tarpeen kanssa. Polkijan kunto, ajoasento, renkaat ja voimansiirron kunnossapito ratkaisevat vauhdin.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.