Etusivu Keskustelu Muu tekniikka sähköpyörätesti 2015/13

Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jaakko17 13.03.2017 at 22:53.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #455135 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija98622
    Osallistuja (Participant)

    Testi oli mielenkiintoinen, olen yhden sähköpyörän ( siis nimenomaan pyörän ) ajanut jo loppuun työmatka-ajossa.. nyt on alla perus-kona ilman sähköjä koska 2ke lisähinta sähköistä tuntuu vaan silkalta ryöstöltä.

    Painavan sähköpyörän massa tuntuu ottavan työmatka-ajossa veronsa monesta kohtaa: entiseen pyörääni piti vaihtaa jarrupaloja alle tuhannen kilometrin välein, etuhaarukka jousti loppuvaiheessa kaikkiin suuntiin lähes yhtä paljon ja menossa oli jo kolmas keskiö. Myös takarengas oli lujilla yli 30kg takamoottorifillarissa.

    Tämä kaikki seuraa oikeastaan siitä, että sähköpyörällä tulee ajettua työmatkaa kaupunkiajossa kovin eri tavalla kuin luomua ( kun ei tule hikikään..) , vauhti on joko lähes nollissa tai sitten jossain 20 päällä.. ja ainakin Helsingin työmatkareitit ovat useinkin aika teräväkuoppaisia, aina on joku kaivanto tms. joihin sähköpyörällä tulee osuttua paljon pahemmalla vauhdilla koska niitä välinopeuksia ei käytetä.. tai joutuu pomppimaan rotvallin reunaa alas/ylös. Jos kuopasto näyttää liian pahalta pitää vetää liinat kiinni ja jarrupalaa kuluu. Eli sähköpyörän kanssa ei tule niin ennakoitua ja väisteltyä, koska vauhdit saa samantien takaisin: lyhintä tietä parasta vauhtia kunnes on aivan pakko jarruttaa. Katsoin tuossa nykyfillarin jarrupalat.. 5000km ajettu, vielä on pintaa vaikka kuinka.

    Niinpä omaan käyttööni voisin haluta täysjousitetun trekking-sähköpyörän, talveksi läskirengasversion, talvella tärinä on välillä aikamoista. Räväkkä lähtö on tärkeä ominaisuus, valoihin sun muihin kertyy kaikenmosta kännykkää yhdellä kädellä ajaessaan tuijottelevaa joista on kätevää päästä ohi ennenkuin ne täyttävät tien satunnaisliikkeellään.

    En ole ihan varma tuosta keskiövedosta työmatka-ajossa kaupungissa, voi olla että sen tuoma lisärasitus vetokoneistolle on isompi riesa kuin edut.. paskassa sähköpyörässäni toimi Shimanon surkein vaihtaja Tourney suorastaan ällistyttävän hyvin ja eleettömästi koska se pääsi vähällä kun moottorin voima meni suoraan takapyörään.. varsinkin kiihdytykset menivät kuin DSG-vaihteistolla. Ja säätämättä. Samaa ei voi sanoa Konan Shimano A* sekoituksesta.

    #748705 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Mulla ihan päinvastaiset fiilikset ja eritoten odotukset. Sähköavusteinen kun sai minutkin nousemaan ja liikkeelle, aah niin lekoisalta soffalta 🙂 Minä todella innostuin polkemisesta päästessäni hiettömänä täältä laitakaupungilta keskustaan torikaffeelle, (Kyseessä ei siis Hki) vaikka matkalla onkin useampikin mäki, joita en miteskään ollut aiemmalla ’reisrääkilläni’ onnistunut polkemalla ylittämään. Mutt voi sitä riemua, kun ’sähkötuupparini’ mahdollisti sen! 🙂
    No vaihteita ja avustesäätöjä toki piti käyttää, mutt sekin ’juoni’ aukeni pikkuhiljaa, paitsi yksi mäki oli silti liikaa. Naapurin soutua harrastava kuntourheilija kyllä kuulemma sen mäen selvitti ilman sähköäkin, mutt…

    Se eka pyöräni on etunapamoottorilla varustettu. Ja nyt kun sen toimintatapa on selvinnyt, niin jymmärrän miksi sen avusteen määrä hiipuu nopeuden hidastuessa juuri siellä mäen yläpäässä, missä sitä eniten tarvitsis, niin olenkin hankkimassa paremman logiikan omaavaa keskimoottorista pyörää. Niissä kun on mäen nousuissa tuiki tarpeellinen momentin (poljinvoiman) tunnistin, jonka seurauksena avustus ei vähenekään pyörän nopeuden vääjäämättömäst hidastuessa ylämäissä. …ja huipuksi vielä, sen saa automaattivaihteisena… 🙂 Eli poljinvoima ja poljinnopeus säilyy suht’samana tasaisella ja ylämäessä…

    #748707 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Viime vuonna, 2016, taisi olla maadtopyörävertailu-esittely ja joskus aiemmin kävitte ’Affenamaalla’ kiertämässä. Kiitos niistä sinänsä mielenkiintoisista jutuista, mutt hiukka ’syvempääkin’ tarkastelua olis kiva lukea ja opiksi ottaa. Uskoisin yhä useampien kiinnostuneet sähköavusteisista pyöristä, ne kun ovat paljon monipuolisempia kuin tavanomaiset ’reisirutisteiset’. Avusteen määrää kun voi itse nappulasta säätää oman tarpeensa tai fiiliksensä mukaisesti …vähän, paljon tai ei lainkaan -asentoon…

    Eli milloin ja millaista olis uutta juttua aiheesta tulossa? …ja kyllä pyöristä vois kirjoittaa useamminkin, kuin kerran vuodessa kesän kynnyksellä… Pyöräily liikkumismuotona ja harrastuksena on lisääntymässä selkeästi. Lapissakin käyvät läskipyörillä vuokrapyörillä ajelemassa. Eli ei kaikki pelkästään hiihtelemässä tai laskettelemassa…

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.