Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Sähköttömät autot menettävät arvonsa…

Tämä aihe sisältää 114 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 17.11.2015 at 16:37.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 115)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #455794 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    ….muutamassa vuodessa.

    Hybridi- ja sähköautojen suosio on noussut nopesti niin suureen suosioon, että perinteiset polttomoottorilla varustetut autot tulevat menettämään arvonsa täysin muutamassa vuodessa.

    Tällä hetkellä Euroopassa myytävistä Toyota Auriksista 70 % on hybridejä ja Suomessa 50%.
    Vanhanaikaisia pelkällä polttomoottorilla varustettuja autoja tullaan toistaiseksi ostamaan vain työkäyttöön ja raskaiden peräkärryjen vetämiseen.

    Hybridiautoilla ei ole mitääm menestymisen esteitä suomessa, sillä Toyota Auriskin oli TM:n talvitestin kakkonen ja siinä oli kaikkein tehokkain lämmitys. Kestotestit Toyotan hybrideistä ja muistakin merkeistä Suomessa, ovat tuottaneet aina tuloksen: Pidä ja aja.

    Kävin itse koeajamssa hybridin enkä sen jälkeen voinut kuvitellakaan, että ostaisin jonkun muun auton. Sen verran mahtava ajoelämys tuosta hiljaisesta ja tasaisesta, nykimättömästä menosta jäi.

    #455809 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Mitä tarkoitat arvon menettämisellä muutamassa vuodessa? Sähköautoja on vielä niin vähän, että niitä ei käytettynä riitä kuin harvalle. Näin ollen muut autot eivät voi menettää arvoaan ihan hetkessä.

    Hybridi voisi olla ihan mielenkiintoinen, jos kiinnostavan paketin saisi johonkin itseäni kiinnostavaan autoon. Tällä hetkellä itseäni kiinnostavaa vaihtoehtoa ei ole markkinoilla.

    #455812 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Sellainen lisäys vielä edelliseen, että hybridistähän ei ole kovin suurta hyötyä paljon maantiellä ajaville. Diesel taitaa edelleen olla selvästi bensahybridiä parempi vaihtoehto maantieajossa.

    #455819 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    ”Ei ole kovin suurtahyötyä paljon maatiellä ajavalle”

    No, miten sen nyt ottaa. Moottoritien kesänopeudella Toyota Auris Hybridin kulutus on n. 5 l/100 km. Sekalaisessa kesäajossa kaupungissa ja maantiellä 4,4 litraa.

    Ihmisten ympäristötietouden lisääntyminen on kulutustakin tärkeämpi tekijä hybridi- ja sähköautojen hankkimiselle. Kulutus tietysti vaikuttaa siihen ympäristön säilymiseen.

    #455821 Ilmoita asiaton viesti

    Sähköjänis
    Osallistuja (Participant)

    Vastaavasti sekalaisessa ajossa kevyempi bensapihillä moottorilla varustettu auto pääsee ihan samanlaisiin kulutuslukemiin.

    Aikamoisia ennustelijoita taas.

    Yhden tietyn automerkin ja -mallin perusteella, jossa kiinnostavuus vielä perustunee yksinomaan hybridivaihtoehtoon, lienee yhtä hyvä tehdä tuollaisia ennustuksia kuin sammakon sisäelimiä lukemalla.

    Hybridiautoissakin on muuten perinteinen polttomoottori, ja ”tavalliset” autot täynnä sähkölaitteita; onpa niissä akku ja laturikin! Sähköttömiä autoja ei siis taida ollakaan.
    (Tuota sähköä ei vaan käytetä auton liikutteluun..)

    Sähköautojen suosio taas varmasti lisääntyisi suorastaan räjähdysmäisesti, jos Suomessa älyttäisi lähteä Norjan linjoille mm. verotuksen keinoin ekoystävällisyyttä tukemalla. Kunhan vielä latauspisteverkoston laajuus ja toimintavarmuus saadaan kattavaksi..

    Pari hybridiautomallia ei autoteollisuutta tai autojen arvoa hetkauta suuntaan tai toiseen. Sähköautoilu toivottavasti sen pidemmän päälle tekee.

    #455823 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S 5-ov 24300 €
    1,8 Hybrid Premium 5-ov 31200 €
    Pensarahaa 6900€ kulutusero 1l/100 km

    #455825 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    No onko tuo 5 l/100 km nyt niin kova tulos maantiellä? Ja jos ajaa oikeasti pitkää pätkää maantiellä, niin kauanko sitä virtaa piisaa?

    #455826 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S menee maantiellä 4-6l/100 km automaatilla.

    #455832 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    Oleta että 1,8 Hybrid Premium lataa ajaessa moottorin käydessä, siitähän se polttoineen kulutus muodostuu.

    #455833 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Käykääpä koeajamassa hybridi tai sähköauto niin sen jälkeen on kyllä todella vaikea ostaa pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa. Eli ei se kulutus yksistään ole valinnalle ratkaiseva.
    Hybrideihin kohdistuu ennakkoluuloja mm.akkujen takuu on 8 vuotta tai 350.00 kilometriä.

    Kannattaa lukea myös netistä hybrideillä ajavien käyttökokemuksia.

    #455834 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Ylhäällä rinnastetaan varustetasot Active ja Premium. Varusteissa on eroa kuin yöllä ja päivällä.
    Premiumissa on kaikki muut lisävarusteet, vain kuljettajaton ajaminen puuttuu.

    Hintaero ei siis tule siitä hybritiydestä.

    #455842 Ilmoita asiaton viesti

    Juha
    Osallistuja (Participant)

    Arvon menettämisen mittari on arvon aleneminen vuosien kuluessa. Arvon alenemista voi mitata absoluuttisesti euroina tai suhteellisena osuutena miten iso osa uuden auton arvosta häviää vuosien kuluessa.
    Tutkikaapa esim. vuoden 2010 uusien autojen hintalistoja ja niistä autoista tänä päivänä esimerkiksi Nettiautossa pyydettäviä hintoja. Toyota Priuksen arvo on pudonnut vuodesta 2010 noin puoleen viiden vuoden kuluessa (uusi oli aikanaan 33-45 tuhatta euroa versiosta riippuen). Saman merkin Avensis on menettänyt arvostaan vain noin kolmanneksen. Edullisemmasta hankintahinnasta johtuen Avensiksen hinnan aleneminen on ollut euroissa ehkä vain puolet Priuksen arvon alenemisesta.
    Litran tai kahden kulutuserolla ei ole juurikaan merkitystä, kun sitä verrataan auton arvon alenemisen vuotuiseen vaikutukseen.

    #455843 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Katukivi, käyn heti koeajamassa hybridin, kun itseäni kiinnostava hybridi on markkinoilla. Toistaiseksi sellaisia ei ole.

    Käy sinä vuorostasi ajamassa jotain kunnollista polttomoottorilla varustettua autoa, niin ehkäpä huomaat, että sekin toimii ihan mainiosti. Ja kuten osoitettiin, kaikki sinun kirjoittamasi tarina olikin sitten pelkkää hybridihypetystä ja propagandaa, jolle ei ole mitään perusteita. Hybridi ei ole maantieajossa taloudellisempi, eikä se säilytä hintaansa paremmin. Eikä muiden vaihtoehtojen hinnat voi romahtaa, koska hybridejä on markkinoilla niin vähän. Mielenkiintoisintahan on se, että vaikka käytettyjä hybridejä on erittäin vähän, niin silti Juhan tekstin perusteella ne eivät säilytä arvoaan hyvin.

    #455844 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    1,8 Hybrid Active Edition 5-ov, 1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S 5-ov
    Näille tulee hintaeroksi 3300€. Entäs mitkä ovat vakuutusmaksut ja huollot? (turvallisuus akut?)
    Kummallakaan ropposella ei juuri pitkiä maantiematkoja viitsisi ajaa, rengasmelut ja muut tutinat ja tärinät.

    #455845 Ilmoita asiaton viesti

    Sähköjänis
    Osallistuja (Participant)

    Briteissä istuin taannoin muutamat matkat paikallisen chauffeurin kyydissä Prius+:ssa, ja siinä oli vanhempi herrasmies kyllä kerrassaan onnellinen työkalustaan. Takapenkiltä koettuna tilat olivat erittäinkin asialliset ja kyyti miellyttävää. Ja todelliset kulutuslukemat kuulemma myös varsin kohdallaan.

    Erityisesti kuljettaja painotti tuon isomman plussamallin olevan ajettavuudeltaan eri planeetalta kuin sen perinteisen Priuksen, joka on taidettu aika pitkälti joka mediassa haukkua tien päällä lipuvaksi saippuapalaksi, eli kuljettaja ei saa juurikaan perstuntumaa tiehen tai tiedä mihin auto oikeastaan on menossa ja miten päin.

    Kiinnostavan oloinen auto se oli, kyllä, ja Londoniumissakin olivat ymmärtäneet näille vähäpäästöisille antaa huojennuksia niin verotuksessa kuin esimerkiksi tietulleissakin; ruuhkamaksuja ei tarvinnut hybridillä maksella.
    Varmasti pitkälti tästä syystä noita siellä katukuvassa näkyikin ihan eri tahtiin kuin täällä meidän teillämme.

    Itsekin voisin tuollaisesta muumibussista varsinkin koeajolle asti hyvinkin kiinnostua, mikäli poliitikot täällä saisivat päänsä öljybisneksen ahterista ja alkaisivat tukea edes tuollaista näennäistä ekologisuutta, eli hinnat olisivat kilpailukykyisiä.

    Käytettynä noita ei tosiaankaan taida vielä paljoa liikkua; ei liene suuremmin vielä uusia myyty että käytettyjen volyymeitä löytyisi, mutta toisaalta ovatko hybridikuljettajat sitten peliensä kanssa niin onnellisia, ettei ole tullut tarvettakaan vaihtaa?

    Ainakin Katukivelle hybridi selvästi on peli yli kylien.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 115)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.