Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

Tämä aihe sisältää 268 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 03.07.2018 at 15:27.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 269)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #844056 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)
    #844068 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Mitä sitten? Onko tässä joku ongelma?

    #844071 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ongelma taitaa tiivistyä TL:n artikkelin tähän kohtaan: ”Autoalan Keskusliiton vuosikokouksessa…”

    Itse en jaksa olla pahoillani siitä, että olen autokaupalle huono asiakas ja viimeksi ostanut auton kohta 15 vuotta sitten. Valinta osui kerralla kohdalleen, kun ei ole tarvinnut kesken elinkaaren vaihtaa ja osallistua tuota useammin kauppiaiden proviikkojen maksamiseen.

    #844119 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kun vielä tietäisi, miten autojen ostomäärät ovat vertailumaissa. Jos ihmiset kaikkiaan ostavat suht. saman verran autoja, mutta Suomessa käytettynä ostettujen osuus on suurempi kuin verrokkimaissa, niin kaipa sitten suomalaiset joko eivät halua käyttää yhtä isoa osaa tuloistaan autoon kuin verrokkimaissa tai sitten uusien autojen hinta verrokkimaissa vastaa saman suuruista osaa heikäläisten tuloista eli uudet autot ovat tuloihin suhteutettuna halvempia kuin Suomessa.

    Olisiko niin, että ihmiset ensin miettivät tasoisen hinnan aikovat käyttää hankintaan ja sitten valitsevat, mitä sillä saa.

    Ja vaikka saisi jonkun auton ihan pakasta revittynä, niin haluaakin kuitenkin enemmän tilaa, tehoa, varustelua jne. ja sitten hakee käytettynä auton, josta löytyy näitä herkkuja ja jonka hinta asettuu ajateltuun.

    Autoverohan ei oikein voi olla syynä, jos ei osta matalan hintatason autoakaan uutena, eihän sellaisessa ole juurikaan ensirekisteröintiveroa pienien päästöjen ja edullisen hinnan takia.

    Jos/kun haluaa auton, joka uutena maksaa vaikka 100.000,-, niin sellaisen saa 3 vuoden vanhana uudenveroisessa kunnossa, mutta paljon halvemmalla.

    Itse olen vaihtanut uuteen jo ties kuinka monesti ja aina on suorastaan harmittanut, kun on ajatellut kuinka edullisesti seuraava omistaja on entisen autoni saanut. Ei kannata ostaa uutta, jos ainoastaan rahan menon kannalta asiaa ajattelee.

    Mutta johtuuko kalliin uuden auton hinnan nopea pudotus muutaman ekan vuoden aikana missä määrin autoverosta? Kun liike myy uuden auton 100.000,- se joutuu tilittämään valtiolle hyvinkin 30.000,- polttomoottoriautosta.

    Kun liike ottaa sen vaihdossa vastaan ja myy seuraavalle omistajalle, menee valtiolle vain myyntivoiton alv.

    Liike haluaa vaihtoautosta eroon mahdollisimman pian ja vaihtoauton hintaan on jäänyt autoverosta ”ilmaa” ja liike voi siksi hinnoitella vaihtoauton hinnat alemmaksi (kalliin autoveron takia).

    Joka tapauksessa käytetyn auton hinnan pitää olla selvästi alempi kuin saman mallin uutena, jotta kuluttajat ostavat käytetyn.

    Jos uuden auton myyntihinta on 100.000,- ja autovero 30.000,- niin vaihtoauton hinta voi ensimmäisessä vaihdossa olla 70.000,- ja silti se on autoliikkeelle ikään kuin yhtä hyvä kauppa kuin auto uutena myytynä. Sillä tavalla autovero muodostaa ”ilmataskun” vaihtoauton hintaan. Tämä oli juuri nyt mieleen tullut ajatusrakennelma, onkohan siinä mitään perää. Ainakin se on totta, että uuden auton rahallinen arvo putoaa suorastaan käsittämättömän nopeasti aluksi.

    #844122 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Laskennallisesti käytetyssä autossa on aina autoveroa jäljellä jokin tietty määrä, mutta tämä todellakin on vain laskennallinen asia.

    Mutta tosiaan koska autovero tilitetään vain kerran, niin kauppias varmaankin hyötyy siitä että käytetyn vaihtoauton arvo on kauppiaalle kokonaisuudessaan ”oikeata” auton arvoa kun auto myydään eteenpäin vaihtoon ottamisen jälkeen.

    Aika epäterve tilanne verrattuna siihen että autoveroa ei olisi..

    #844125 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Käytettyjen autojen kaupassa mahdollinen jäljellä oleva autovero ei vaikuta välirahan suuruuteen. Vero kulkee käsikädessä ja sulaa pois hinnasta autonarvon mukana.

    #844131 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Auton arvo putoaa aivan samalla tavalla käytttynä kuin uutena.

    Jos ostaa 35ke uuden tai 35ke käytetyn niin neljän vuoden päästä kummankin arvo on noin puolet.

    Suomalaisten rahat on kiinni omistusasunnoissa mikä vaikkapa saksassa on aika harvinaista. Siellä asutaan vuokralla. Vuokrat sitten ovatkin 30-40% alemmat kuin täällä.

    Suomessa halutaan että kansalaisten varat kiertää polittisten päättäjien kautta. Pitää olla urheiluhallia ja ties mitä jokaisessa kylässä, katuvaloista puhumattakaan.
    Saksalainen myös liki saita suomalaisee verrattuna. raha on siellä arvossaa ja kaiksessa tingitään.

    Se mikä suomessa maksaa on hajauttaminen. kyliä on koko maa täynnä vaikka järkevintä olisi olisi keskittää asuminen etelään. Näin se on Ruotsissakin. Tukholman pohjoispuolella on vain vähän asutusta. Jopa Norlaiset asuu keskimäärin paljon paljon etelämpänä kuin suomalaiset.
    Asutuksen keskittyminen lisää elintasoa koska ei ole tarvis hajauttaa palveluita joka kylään ja tällöin säästyy veroissa.

    Me Suomalaiset kuitenkin haluamme tällaisen maan. Verot on korkeat ja osaamista ei arvosteta (=kaikilla pitää olla sama nettotulotaso).
    Elämme tasapäisyhteiskunnassa missä oletetaan että yhteiskunta huolehtii kaikesta. Se sitten maksaa.

    #847694 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Pistäähän se miettimään kun Suomessa myydään vain 21 kpl uusia autoja 1000:tta henkilöä kohden, kun muissa Pohjoismaissa myydään noin 35 kpl uutta autoa tuhatta henkilöä kohden, ero on 60 %.

    ”Autoalan Keskusliiton vuosikokouksessa 17.4.2018 Helsingissä käsiteltiin autoalan ajankohtaisia asioita ja tulevia trendejä. Autokaupan kasvusuunnasta huolimatta Suomen talouskehitys ei ole kiihdyttänyt riittävästi uusien autojen myyntiä. Tällä myyntivauhdilla autokantamme ikääntyy edelleen. Vuodenvaihteessa liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä oli jo 12 vuotta.

    Asukasta kohden suhteutettuna ensirekisteröintien määrä on Suomessa selvästi muita Pohjoismaita alempi. Ero korostuu erityisesti vuoden 2008 jälkeisessä kehityksessä. Kun esimerkiksi vuonna 2017 Suomessa myytiin 21 uutta henkilöautoa/1000 asukasta kohden, muissa Pohjoismaissa myytiin keskimäärin 35 uutta henkilöautoa/1000 asukasta kohden, mikä on yli 60 prosenttia enemmän kuin Suomessa.”

    #847697 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Sehän olisi ihannetilanne jos autoja romutettaisiin Suomessa vuosittain enemmän kuin uusia rekisteröidään. Liikenteeseen tulevien henkilöautojen kasvu (lisä) ei ole kenenkään etu.
    Toivotaan toivotaan että yhä useampi nykynuori toteaa ettei oma auto ole välttämätön.
    Lyhytaikaista käyttötarpeita varten on kova kehitys meneillään.

    #847754 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Intelligentsia kertoo, että muita pohjoismaita hiljaisempi autokauppa pistää miettimään. Kerrotko vielä, mikä asiassa sinua mietityttää? Mikä olisi tavoiteltava uusien autojen myynnin määrä? 25, 30, 35 vai 40? Miksi ja miksi vertaat meidän myyntiä naapureihin?

    #847771 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Quu.

    Sehän olisi ihannetilanne jos autoja romutettaisiin Suomessa vuosittain enemmän kuin uusia rekisteröidään. Liikenteeseen tulevien henkilöautojen kasvu (lisä) ei ole kenenkään etu.
    Toivotaan toivotaan että yhä useampi nykynuori toteaa ettei oma auto ole välttämätön.
    Lyhytaikaista käyttötarpeita varten on kova kehitys meneillään.

    Kerrankin samaa mieltä jostain.
    Muutama satatuhatta yli 15v. kärryä pois tieliikenteestä ja autokanta nuorentuisi. Tilastokikkailulla hallitus työttömyys/työllisyystilastojakin kaunistelee, joten jos asiaa pidettäisiin jotenkin tärkeänä esim. EU:suhteen näin olisi jo toimittu.

    #847774 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    ”Intelligentsia kertoo, että muita pohjoismaita hiljaisempi autokauppa pistää miettimään. Kerrotko vielä, mikä asiassa sinua mietityttää? Mikä olisi tavoiteltava uusien autojen myynnin määrä? 25, 30, 35 vai 40? Miksi ja miksi vertaat meidän myyntiä naapureihin?”

    No esimerkiksi kuljettajan riski loukkaantua uudessa autossa on 10–20 prosenttia pienempi kuin kymmenen vuotta vanhassa autossa. Toki tällainen havainto on hieman yksioikoinen.

    #847834 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Jokeri: Muutama satatuhatta yli 15v. kärryä pois tieliikenteestä ja autokanta nuorentuisi.
    Halvalla ajavien nuorten ja vähävaraisten autot paaliin, että viherpiippojen maailmankuva kiillottuu ja herrasväellä on paremmin tilaa ajella uusilla autoillaan?

    Ellei auto ei kestä hyvässä ja siistissä kunnossa edes lyhyttä 15 vuoden sisäänajoa, on asenne niin pielessä, että olisi parempi olla ajamatta lainkaan. Vehkeet ja terveys kestävät kyllä, kun ajaa kuin omistaisi auton jolla ajaa eikä kuten omistaisi tien jolla ajaa.

    Intelligentsia: No esimerkiksi kuljettajan riski loukkaantua uudessa autossa on 10–20 prosenttia pienempi kuin kymmenen vuotta vanhassa autossa.

    Moottoripyörä on suunnilleen yhtä turvallinen kuin sen kuljettaja. Vanhakin auto on paljon sitä turvallisempi, mutta ei tietenkään uuden veroinen.

    Kuinka usein pitää ostaa uusi auto kuolemattomuuden varmistamiseksi?Mitä muuta te vanhojen autojen ja itselleen vaarallisten kuljettajien yhdistelmää kauhistelevat olette asialle oikeasti tehneet?

    Riittääkö nykypäivän anekaupan päivän hinnan maksaminen Autontuojat Ry:n jäsenille, vai ei kai kukaan sentään niin pitkälle mene, että tekisi jotain konkreettista kuljettajan parantamiseksi?

    Rispektiä ei voi ostaa, se pitää ansaita.

    #847869 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ei itse tarvitse mitään tehdä, homma menee kuten liikenteessä muutenkin eli muidenhan muuttaa käytöstään.

    Yhtä muuttujaa tarkastelemalla on helppo huolestua kuten vaikka Yle huolestui Herra Heinämäen lato-orkesterin inkkarihahmosta. Mutta mitä keski-iän rukkaaminen oikeasti vaikuttaisi? Paljonko uusia autoja pitäisi myydä nykyistä enemmän, jotta keski-ikä saataisiin x vuotta nuoremmaksi ja paljonko se vaikuttaisi turvallisuuteen? Entä mikä olisi tämän muutoksen vaikutus velkaantuvan yhteiskunnan kauppataseeseen, kansalaisten käytettävissä olevan rahan määrään, luonnonvarojen kulutukseen ja muihin asioihin?

    Uuden vertaaminen 10 vuotiaaseen on täysin älytöntä tilastoihin perustuvista luvuista puhuttaessa, koska tuollaista keski-iän muutosta ei tule tapahtumaan. Suomalaisten kadehtimat ruotsalaisetkin ajavat vain hiukan meitä uudemmalla kalustolla.

    Jos uudet autot ovat vanhoja parempia ja koska autokanta joka vuosi uudistuu, liikenteessä oleva kalustokin paranee. Toki keski-iän kasvaminen positiivista muutosta voi hidastaa, jos ikääntyminen tarkoittaa autojen kunnon heikkenemistä. Itse olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että autot vuosi vuodelta ovat aiempaa parempia, jolloin keski-ikä ei ole suora mittari niiden kuntoa arvioitaessa. Laadukas auto, kuten omani näyttää olevan, toimii hyvin vielä vajaat 400 tkm ajettunakin. Määräaikaishuoltojen teettäminen, renkaiden uusiminen yms. normaali ylläpito riittää siihen. Toki elinkaaren loppupuolella sekin jo on, mutta suurin osa olisi hylännyt autoni jo kauan sitten. Itsekin harkitsin aikanaan vaihtoa, mutten autokuumeen laskettua keksinyt yhtään perustetta vaihdolle.

    Tällä hetkellä, kun teknologia näyttää olevan jonkinlaisessa taitekohdassa, saatan ottaa aikalisän ja ostaa käytetyn dieselin. Jos se osoittautuu verottajan mielestä hyväksi ratkaisuksi, käytetyn elinkaaresta on jo puolet takana ja riski pääoman suhteen jää pieneksi.

    #847926 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Minä tarkoitin lähinnä että uusien autojen rekisteröinti LASKISI liikenteestä poistuvien tasolle (n. 72000 vuodessa) ettei autokanta lisääntyisi.
    Nykyine tieverkosto on jo näillä automäärillä tullut taloudelliseksi taakaksi ja murenee alta.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 269)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.