Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

Tämä aihe sisältää 271 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Karrette 04.09.2018 at 16:52.

Esillä 15 viestiä, 181 - 195 (kaikkiaan 272)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #851906 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Suomiko ei ole takapajula vaikka Ruotsissa myytävät autot ovat puolet arvokkaampia kuin Suomessa.

    ”Ruotsissa myytävä uusi auto oli huhtikuussa noin puolet arvokkaampi kuin Suomessa.

    Tämä käy ilmi varsin epätieteellisestä vertailusta, jonka teki Keskisuomalaisen autotoimitus. Vertailu sai alkunsa kysymyksestä, ovatko Ruotsissa uutena myytävät autot keskimäärin kaksi kertaa arvokkaampia kuin Suomessa.

    Järkevän yhtälön kehittäminen oli hankalaa, mutta asia pyrittiin ratkaisemaan helpon väylän kautta. Autotoimitus listasi ensin kymmenen huhtikuussa ensirekisteröidyintä henkilöautomallia Suomessa ja Ruotsissa.

    Sen jälkeen laskettiin molempien maiden top-kympin keskihinnan käyttämällä kunkin mallin lähtöhintaa Suomessa.

    Jos ostaisi kymmenen huhtikuussa Suomessa ensirekisteröidyintä automallia niiden alkaen-hinnoilla, koko köntän yhteishinta olisi 239 710 euroa eli keskihinta 23 971 euroa.

    Ruotsin vastaava kymppikärki Suomen hinnoilla maksaisi 369 560 eli keskihinnaksi tulisi 36 956 euroa.

    Auto-Ruotsi on siis 13 000 euron päässä auto-Suomesta. Ruotsissa myytävä auto oli noin puolet arvokkaampi kuin Suomessa eikä siis läheskään kaksi kertaa arvokkaampi.”

    (Vantaan Sanomat).

    #851919 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Intelligentsia: me olemme löytäneet jotain sellaista, mitä Kumppani näytä löytävän.

    Kerron tämän nyt vielä kerran, mutta sitten saa riittää. Lyhyt vastaus Kumppanille on, että tuloista riippumatta säästää voi vain se, joka säilyttää taloudellisen liikkumavaransa eikä kuluta kaikkia tulojaan.

    Kumppani: Tuo 700/kk voi olla ihan normi kustannus autosta yhdellä, kun toisella se on vaikka 400/kk. Ei siihen tarvitse liittää mitään ajatusta, että vedettäisiin talous äärirajoille, jos sitä tarkoitit?
    Ei talouden liikkumavara ole mikään yksi numero, vaan se tulee siitä, että kuluttaa vähemmän kuin tienaa olivatpa tienestit mitä tahansa.

    Luulin näiden kommenttiesi kuvastavan liikumavaran (=irtorahan) vähyyttä:
    Kumppani: Kuinkas moni nuori ostaa uuden auton (merkistä viis, eikö vain) noin ylipäätään? Sekö, joka säästää omistusasunnon ostaakseen ja makselee opintovelkojaan?
    Kumppani: Moniko oletuksena repii vielä saman 700€ sijoituksiin liisarihinnan päälle
    Kumppani: Asuntolainaakin on ja menoja riittää toki muuallekin
    Vuosikymmenien asuntolainan tavoin nuo kaikki ovat omia valintoja. Sen valinnan seurauksena asutaan ja ajetaan tänään leveämmin, mutta tuleva ostovoima on jo syöty. Se valinta voi olla perusteltu, kunhan pystyy elämään sen seurausten kanssa, jotka ovat itse aiheutettuja.

    Kumppani: Säästyneellä rahalla? Miksi minusta sinulla on vieläkin vähän hahmottamista tässä suhteessa. Ehkä tod.näköisesti hyvät tulosi vähän vääristävät tilannetta? Sen lisäksi sama talous saattaa nimittäin laskea, että sille ”säästölle” on jokin muu kohde jo mietittynä normikotitalouden menoissa jo
    Työnnä demarijargon sinne mistä sen löysitkin.

    Minun taloudessani oli liikkumavaraa ensi palkastani lähtien, vaikka nuoren insinöörin tavoin jouduin aloittamaan pakan pohjalta. Se on teollisuuden ammattimiehen liittojen neuvottelemia alempana. Sairaanhoitajat olivat 30 vuotta ennen tämän vuosituhannen tasokorotustaan mielestään palkkakuopassa. Ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani mietin keinoja sinne kuopan pohjalle pääsemiseksi, mutta silloinkin taloudessani oli liikkumavaraa, josta merkittävän osan tein poistumalla kalliilta ruutukaavalta halvalla paljon ajetulla Opel Kadetilla.

    Viime vuodet olen seurannut seuraavaa kierrosta aloittaneiden nuorempien teknokraattien elämää heidän aloittaessaan alle taulukkopalkan puuttuvalla viimeisellä opinnäytetyöllä ja muodollisella valmistumisella kiristettynä. Kumpikin sai tosin työn ohessa valmistuttuaan korotuksen ja pääsi alkupalkkaan. Suomalaisten mediaanipalkkaan on vielä matkaa. Suotuisten perheolojen seurauksena nämä nuoret veijarit vetävät vanhempiaan paremmin ja toinen itseään vanhemmalla Mersulla halvasta vuokra-asunnostaan kulkien ja toinen polkupyörällä kesät talven työmatkoja kulkien säästää osakeindeksirahastoihin.

    Sää et vaan osaa!

    Kumppani: Kyllähän tuo monella vaikkapa nuorella ruuhkavuoden pariskunnalla, jolla on asunto hankittu, pari lasta pyörimässä jaloissa, auto hommattuna jne. varmaan ihan nurkan takana häämöttää…
    Tämä peli hukkaa elämän valttikortit. Vähän kauempana vuokralla asunut ja vuokra-asuntonsa turvin työn perässä paikkakuntaa vaihtanut ja samalla määrätietoisesti säästänyt naapuri saattaa parinkymmenen vuoden jälkeen ostaa naapurikämppäsi edes lainaa kysymättä.

    Velkaa kannattaa ottaa vain välttämättömyyteen ja tuottavaan sijoitukseen. Asuntolainan ymmärrän, koska sen välttäminen vaatii kohtuullisen hyvää palkkatasoa ja pitkäjännitteisyyttä tai kohtuuttoman kovaa askeesia tai kaikkia kolmea. Fiksuimmat tosin juonivat itsensä asumaankin lainatta.

    Kaikki muu laina osuu maksajan puolelle Einsteinin teemaan maailman kahdeksannesta ihmeestä. On oma valinta haluaako osallistua lainoitetun tulevaisuuden maksajan vai saajan puolelle:

    ”Compound Interest is the 8th wonder of the world. The one who understands it, earns it…the one who does not, pays it.

    — Albert Einstein

    Sinulla on valintoihisi varmaan hyvät syysi, joita en halua kiistää. Mutta niiden syiden vuoksi olet lihavoidussa osassa Albert Einsteinin havaintoa.

    #851921 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kumppanille vastaus, ei firma päätä yksin mitään kyllä se vaatii duunarin hyväksynnän.
    Minä eikä kukaan minun tuttavapiirissä ole hyväksynyt sellaista työsuhde etu sopimusta mikä vähennetään aikaisemmin sovitusta palkasta.
    Edelleen se ei ole tarkoittavani täysimääräinen etu mikä vähennetään aikaisemmin sovitusta palkasta kokonaan tai osittain.

    Kyllä ne kulut on vessaharjasta johtajan Mersuun ja silta väliltä jyvitetty asiakkaalle tehtyyn tarjoukseen ja siitä laskutukseen.
    Hyvin näkyy vielä jäävän yli osingonjakoon.

    #851923 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: Laskepas, mitä tuo tekee mielestäsi silloin, kun et saa vapaata autoa etua palkan lisäksi vaan pois siitä.
    Esimerkkiauto Opel Astra näyttäisi maksavan minulle noin 270 €/kk.

    Itselleni en tuollaista tarvitse, mutta pitääpä kuulostella mitä Rouva tykkäisi alati vaihtuvasta uudesta pikkuautosta? Hänen Volvonsa myynnistä saatavat tonnit voisi lisätä vaikka OMXH25ETF:n, joka on kummankin salkun pitopapereita jo ennestään.

    #851933 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:
    Sää et vaan osaa! Sinulla on valintoihisi varmaan hyvät syysi, joita en halua kiistää

    Voi olla, että osaan, voi olla etten. Minähän en ole kertonut kommenteissa itsestäni, vaan kertonut yleisellä tasolla siitä, millaisia vaihtoehtoja talouksissa on punnittavana. Sinä yrität sitten opettaa minua, mutta voi toki olla, ettet tarkoittanut sitä niin.

    Kiitos kuitenkin tapasi mukaisesta laajasta argumentoinnista taas – arvostan! Oli mielenkiintoista seurata näkemyksiäsi, vaikka jargoniahan sekin sisälsi paikoin – oli sekä demaria että kapitalistia 🙂

    #851936 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    740GLE
    …ei firma päätä yksin mitään kyllä se vaatii duunarin hyväksynnän.

    Firma päättää tasan yksin miten se autoetunsa tarjoaa.

    Duunari tekee laskelmansa ja ottaa auton tai ei ota. Meidän firmassa jo vuosittaiset km-rajoitukset tekevät pähkinnän edun ottamisesta tarpeettomaksi monelle.

    Minä eikä kukaan minun tuttavapiirissä ole hyväksynyt sellaista työsuhde etu sopimusta mikä vähennetään aikaisemmin sovitusta palkasta.

    Minun tuttavapiirissäni ei muita olekaan. Näin se menee, katsos, vaikka siihen asemaan on vaikea asettuakin parempaan tottuneena.

    Minä en sitten viime vuosituhannen ole ollut töissä työpaikalla, joka tarjoaisi yhtä hyvää etua kuin sinulla. Se ei ole oma valinta työntekijöille. Autoetu on usein katsottu lisäksi kuuluvan työnkuvaan liittyväksi tarpeeksi: jos majailet toimistolla, niin et tarvitse, eikä sitä tarjota jne.

    #851962 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Minua ei kiinnosta nyrkkipajojen palkkapolitiikka.

    #852074 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Kaikki viimeiset ovat olleet tosiaan sellaisia muutaman sadan työntekijän pikkupajoja – Suomessa.

    #852130 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Työpaikan koolla ei ole autorahoituksen kanssa juuri mitään tekemistä.

    Asian pihvi on siinä, että vaikkapa 269 € / kk hintaiseen työsuhdeautoon oikeutettu voisi ostaa saman auton omaksikin, mutta ei kannata, koska se maksaisi enemmän ja liisarilla ajava voi säästää omasta autosta säästyneen erotuksen.

    Onko kellään mitään näyttöä siitä, että yllä oleva arvio olisi väärä?

    #852146 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Ei ehkä moisella pelkistetyllä esimerkillä.

    Ensinnäkin työsuhdeautoja ei ole vain yhtä lajia, vaan vapaa- tai käyttöeduin.

    Autoetuja tarjotaan palkan päälle, tai palkasta pois.

    Autoeduissa on firmakohtaisia rajoituksia mm. kilometrien suhteen, samoin kait verottajallakin. Mikä vaikutus on yli menevillä kilometreillä, jos tiedät että varmasti ylität vaikka 10tkm:llä joka vuosi?

    En tiedä minkälaisen auton ja kummalla edulla saa hintaan ”vaikkapa 269€/kk”. Miksi esität ylläolevia arvioita moisella summalla, tarkentamatta niinkin perusasiaa, onko kyseessä käyttöetu vai vapaa autoetu – molemmat ovat yhtä lailla työsuhdeautoja.

    Jos voidaan osoittaa, että autoetu kannattaa aina – kummalla tahansa vaihtoehdosta ja firmasta riippumatta – niin sitten lienee ihan sama mikä se summa on, vai mitä? Mutta niin se ei taida mennä.

    #852170 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Meidän firman autopolitiikallakaan kaikki autot ei kannata ollenkaan, kuten ei-hybridit Volvot. Niissä vuokrahinta on järjetön eikä lopputulemaa saa omaa halvemmaksi millään keinolla.

    Moni muu merkki ja mali sitten taas on oikein kannattava. Esimerkiksi BMWn hybridit (330e ja 530e). Edullisus liisarina johtuu autojen pienistä päästöistä.

    Meidän firmassa ei ole km-rajoituksia mutta liisari vuokra muuttuu vuosittaisen ajomäärän mukaan.

    Mutta juu, ei ole olemassa yleissääntöä mikä kannattaa ja mikä ei.

    Lisäksi omat preferensit vaikuttaa myös Näiden jatkuvien YT:den ja irtisanomisien kanssa liisari vaikka periaatteessa jopa omaa kalliimpi voi olla kannattava varsinkin jos auto on vähän arvokkaamman puoleinen. Nimittäin kun hommat loppuu niin loppuu auton kulutkin.

    Sitäpaitsi nyt kun on ilmassa pientä dieselien arvon alenemaa puhumattakaan VAG konsernin mtöppäilyistä niin ei haittaa yhtään. Arvonaleneman kasvanut tappio kun menee liisarifirmalle.

    Lisäys: sitten vielä tämä takuu asia. Ei haittaa sekään että autossa on 2v takuu ja nytkin justiinsa takuun jälkeen taas kerran räpellettiin DSG:tä ja purettiin ovia helinöiden vuoksi. Kumpikaan ei vieläkään silti ole kunnossa joten liisarifirma maksaa vielä lisää pajakäyntejä.
    Omaksi ei tulisi mieleenkään ostaa moista nyt kun tietää mistä on kyse. Voikin siis ainakin omasta vinkkelistä sanoa että liisaus mahdollistaa merkkejä mitkä muuten ei olisi vaihtoehtoja.

    #852208 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Mistä nämä luvut 269 e/kk tulevat ?

    Tällaisia summia veloitetaan farmari-Golfin leasingista kilometreillä 3.000 e/kk.

    ”3000km/kk – alk. 899€ (sis. alv. 24%)”

    Eli alkaen 899 e/kk.

    #852578 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: ”onko kyseessä käyttöetu vai vapaa autoetu – molemmat ovat yhtä lailla työsuhdeautoja”.

    Tietääkö Kumppani mikä ero noissa on kun niin usein pidät sitä niin merkittävänä erona.

    #852581 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Miksi kysyt, etkö itse tiedä? Katso googlella. Tuttavapiirisikään tod.näk. ei tiedä asiasta.

    #852585 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani kerro nyt miten autoedun ymmärrät, kun ei oikein tunnu uppovan omistusauton ja autoetuauton taloudelliset erot.

Esillä 15 viestiä, 181 - 195 (kaikkiaan 272)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.