Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

Tämä aihe sisältää 271 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Karrette 04.09.2018 at 16:52.

Esillä 15 viestiä, 241 - 255 (kaikkiaan 272)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #853593 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Alle 500 euron perintö- ja lahjavero on maksettava yhdessä erässä. Suurempi vero on jaettu kahteen maksuerään.
    Maksueriä voi kuitenkin olla enintään kymmenen, jos verosta vähintään 1 700 euroa tulee maatilasta tai muusta yrityksestä, jonka toimintaa perinnönsaaja jatkaa. Perinnönsaaja voi hakea maksuajan pidennystä Verohallinnolta ennen verotuksen toimittamista. Jos maksamiseen myönnetään lisäaikaa, maatilasta tai yrityksestä tuleva vero jaetaan enintään kymmeneen vuosittaiseen erään. Yhden erän suuruus on vähintään 850 euroa. Pidennetyltä maksuajalta ei peritä korkoa.

    #853598 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Yksi esimerkki ei luo yleispätevyyttä, mutta yksikin päinvastainen esimerkki kumoaa yleiseksi esitetyn väitteen yleispätevyyden. Tässä keskustelussa Kumppani on sen kestämättömän laajalle venytettyjen yleistysten tekijä. Minä korjailen yleistyksiäni tarjoamatta esimerkkejäni ainoana totuutena.

    Toinen ongelmasi on siinä, että vastaat taas omiin kuvitelmiisi etkä siihen mitä muut kirjoittavat. Kas näin:

    Kumppani: Tuossa edellisessä kommentissani oli suora sitaatti sinun kirjoituksistasi. Sillä viittaan edelliseen omaani, eli saamaani mielikuvaan, että yrität tuolla edellisen sivun alussa tuputtaa omaa kokemustasi jonakin yleisenä, melkeinpä stereotyyppisenä (se yksityinen sektori) ikäänkuin totuutena
    Minä en edelleenkään näe sanoneeni sellaista, mitä väität.

    Kumppani: Autoetuhan myönnetään jo työsuhteen alkaessa
    Tämän yleistyksen osoitin pätemättömäksi silloin kun työsuhdeauto saadaan työsuhteen aikana.

    Sen jälkeen kerroin esimerkkini vain yhdeksi käytännöksi, jota ei voi yleistää sanoen: ”käytännöt vaihtelevat”

    Kumppani: Firma päättää tasan yksin miten se autoetunsa tarjoaa
    Tämänkin yleistyksen osoitin olevan todellisissa esimerkkitapauksissa ”tuo on vain osatotuus”

    Sen jälkeen ilmaisin esimerkkini vai yhdeksi käytännöksi näillä sanoilla: ”riippuu alasta, firmasta ja työntekijöistä, millainen vipuvarsi työntekijöillä on muuttaa normia, tai poiketa siitä esimiehen kanssa neuvoteltuaan”

    Näiden jälkeen sinä väitit minun tuputtavan omia kokemuksiani ainoana totuutena:
    Kumppani: Yritit taas tuolla edellisen sivun alussa tuputtaa omaa kokemustasi jonakin yleisenä totuutena
    Edellisen sitaatit sekä Kumppanin että GLE:n tekstistä ovat mainitsemastasi edellisen sivun postista.

    Sinä olet se yleistäjä, minä vain yritän korjata karmeimpia ylilyöntejäsi. Se, että vastaat korjauksiin hyökkäämällä henkilöä vastaan ei muuta asiaa.

    #853613 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:
    Yksi esimerkki ei luo yleispätevyyttä, mutta yksikin päinvastainen esimerkki kumoaa yleiseksi esitetyn väitteen yleispätevyyden.

    Näin on.

    Minä korjailen yleistyksiäni tarjoamatta esimerkkejäni ainoana totuutena.

    Tulkintani on ollut eri.

    Minä en edelleenkään näe sanoneeni sellaista, mitä väität. …kun kirjoitit siis että ehkä virkamiehelle voi näin käydäkin, mutta tuo on vain osatotuus. Yksityisellä sektorilla halutun työntekijän kanssa ollaan valmiita neuvottelemaan.

    Minusta tuo on edelleen yleistys.

    riippuu alasta, firmasta ja työntekijöistä, millainen vipuvarsi työntekijöillä on muuttaa normia, tai poiketa siitä esimiehen kanssa neuvoteltuaan

    No tuon voi tulkita yleiseksi kyllä, irralleen otettuna. Mutta kun tuot minun oman alani kokemuksen mukaan lähes övereiltä kuulostavat esimerkkisi samassa kirjoituksessa, niin vähintäänkin hämärtyy, mikä on käsityksesi.

    Esimerkeilläni kerroin nimenomaan siitä ettei yksityinen sektori takaa tuollaisia mahdollisuuksia kuin harvoille, poikkeuksina. Ja sitä, ettei yhden alan ottaminen esimerkiksi kerro oikeastaan mitään alan käytännöistä, jos se on kapea. Samalla alalla ne voivat vaihdella laajasti, niinkuin tällä minun. Enkä ole kuullut siis sinne päinkään kuin legendoja. Sitä vastapainoa toin vaakaan, vaikka jaksatkin hehkuttaa jotakin.

    Sinä olet se yleistäjä, minä vain yritän korjata karmeimpia ylilyöntejäsi.

    Mitähän ne olisivat?

    Se, että vastaat korjauksiin hyökkäämällä henkilöä vastaan ei muuta asiaa.

    Jos tulkitset vastakommentoinnit omille ylilyönneillesi sinua vastaan hyökkäämiseksi, niin enpä voi sille mitään. Yhtä lailla voisin väittää sitten omista kirjoituksista samaa.

    #853661 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: kirjoitit siis että ehkä virkamiehelle voi näin käydäkin, mutta tuo on vain osatotuus. Yksityisellä sektorilla halutun työntekijän kanssa ollaan valmiita neuvottelemaan.

    Minusta tuo on edelleen yleistys.
    Eli kuten jo sanoinkin, siteeraamani väite kumoaa sinun yleispätevästi ja ehdoitta tekemäsi väitteen, ettei työn hakijalla ole mitään neuvottelumahdollisuutta työnantajan määräysvaltaa vastaan.

    Sinun yleistyksesi kumoavaa esimerkkiäni seurasi myös ehto, jonka jätit lukematta ja syytät siitä nyt minua:

    ”riippuu alasta, firmasta ja työntekijöistä, millainen vipuvarsi työntekijöillä on muuttaa normia, tai poiketa siitä esimiehen kanssa neuvoteltuaan”

    Kumppani: No tuon voi tulkita yleiseksi kyllä, irralleen otettuna.
    Niin olisi voinut, jos se olisi ollut irrallaan. Mutta kun ei ollut.

    Miksi irrotit tämän asiayhteydestään, kun olit sentään muun osan samaa vastaustani jo lukenut?

    Kumppani: Mitähän ne olisivat?
    Sinä itse väitit:
    ”Autoetuhan myönnetään jo työsuhteen alkaessa”
    ”Firma päättää tasan yksin miten se autoetunsa tarjoaa”

    Kuten jo osoitin, kumpikaan väitteesi ei ole yleispätevä. Sitä en toki kuvittele myöskään omista esimerkeistäni, vaikka toisin väitätkin.

    Kumppani: Jos tulkitset vastakommentoinnit omille ylilyönneillesi sinua vastaan hyökkäämiseksi, niin enpä voi sille mitään
    Antaa tulla dataa niin paljon kuin löytyy, kiitos? Vastaväitteet kannatta kohdistaa aiheeseen eikä henkilön halveksimiseen:
    Kumppani: tuntuu että istut jossakin norsunluutornissasi!
    Kumppani: tai sitten tosiaan luulet niin olevan
    Kumppani: 740GL

    Ellei viimeisen, ehkä töykeimmän heittosi röyhkeys avaudu, niin voin kertoa mitä tulit sanoneeksi. Sinä syytät yli 31 vuotta vähäpäästöisen normin (juuri ja juuri) täyttävällä ajanutta ilman pilaamisesta kaasutinta ja ryyppyvipua räpeltämällä.

    Hukkaamasi E tarkoittaa Bosch KE-Jetronicia, PulsAiria ja EGR:aa, jotka ovat myös kaikki yhä toiminnassa. Tästä aiheutuu joka kesä katsastuksessa selittämistä kun pakokaasujen HAPPIPITOISUUS on häkellyttävän korkea.

    Sinulle yhden kirjaimen ero ei ehkä ole merkittävää, mutta henkilökohtaisen nimimerkin vääntely saattaa silti kuulostaa nimimerkin käyttäjästä ikävältä. Et sinäkään varmaan haluaisi meidän puhuttelevan sinua Kumppariksi?

    #853727 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    740GLE
    Eli kuten jo sanoinkin, siteeraamani väite kumoaa sinun yleispätevästi ja ehdoitta tekemäsi väitteen, ettei työn hakijalla ole mitään neuvottelumahdollisuutta työnantajan määräysvaltaa vastaan.

    Tuossa on sinulta juuri sellainen karmea ylilyönti esimerkiksi. Oikein kovasti yrittämälläkö tuollainen piti keksiä?

    Sinä itse väitit: ”Autoetuhan myönnetään jo työsuhteen alkaessa”, ”Firma päättää tasan yksin miten se autoetunsa tarjoaa”. Kuten jo osoitin, kumpikaan väitteesi ei ole yleispätevä.

    Ahaa, sinä siis tulkitset nuokin tarkoitetuksi kiveen löydyiksi. No minä korjaan: ehei tietenkään. Yrität vääntää nyt kyllä hyvin teennäisesti väitteitä.

    Tuo ensimmäinen kohta tarkoittaa kyllä oletuksella ”yleensä”, voi olla myös ”usein”. Jos samassa työsuhteessa autoedun saa, niin aika yleisesti myös tehtävänkuvaa vaihdettaessa vasta – jos saa. Poikkeukset ovat juuri niitä itseään, tietysti ja tarkoittaa, ettei sellaiset ole poissuljettuja.

    Tuon toisen väitteen pointti on luonnollisesti se, että firma tosiaankin tasan viime kädessä päättää, lähteekö se mukaan työntekijän pyyntöön. Saahan sitä nimittäin käydä kerjuulla palkankorotuksista ja autoeduista, mutta työtekijän saneluna sopimusta ei synny: firma siis päättää suostuuko työntekijän aloitteeseen suoraan, vai tinkiikö, tai jättää väliin. Työntekijä saa tehdä omat johtopäätöksensä siitä, ihan miten vain.

    Sitä en toki kuvittele myöskään omista esimerkeistäni, vaikka toisin väitätkin.

    Tuohan kuulostaa jo hyvältä.

    Vastaväitteet kannattaa kohdistaa aiheeseen eikä henkilön halveksimiseen

    Dataksi omasta toiminnastasi, ole hyvä vaan: tähän vois poimia vaikka sen väitteesi, ”etten osaisi”, varmaan tarkoitit palkkaneuvottelutaitoja tms. Halveksimista aiheesta, josta sinulla ei ole pienintäkään hajua.

    Sinulle yhden kirjaimen ero ei ehkä ole merkittävää, mutta henkilökohtaisen nimimerkin vääntely saattaa silti kuulostaa nimimerkin käyttäjästä ikävältä. Et sinäkään varmaan haluaisi meidän puhuttelevan sinua Kumppariksi?

    No mutta sellaista on jo tapahtunutkin!

    Pahoittelen viimeisen E:n puuttumista, tuohan oli minulta puhdas typo, miten nyt sattuikin tähän kohtaan.

    Minusta tuntuu, että toinen puhuu seipäästä ja toinen aidasta, tai mikä sanonta tässä nyt olisi kohdillaan. Ainoa päätelmäni on, että kummallakin meistä on hankaluuksia tulkita toistemme kirjoituksia – eikä varmastikaan ensimmäinen kerta. Mitäs tehtäisiin? Jatketaanko, vai mennäänkö ns. eteenpäin.

    #853770 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani on kyllä malliesimerkki trollista, joka kuvittelee toisten kirjoittavan muuta, kuin he todellisuudessa kirjoittavat ja sitten yrittää vastata omiin harhakuvitelmiinsa entistä sekopäisemmillä kommenteillaan. Ei ihme, että kukaan ei ymmärrä!

    #853771 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Ei näitä keskusteluja kivijalkaan hakata.
    Tosikot älkää vaivautuko jos teidän totuus on ainoa totuus.

    Nämä merkkiuskovaiset BMW ja volkkarin palvojat on omalukunsa seurata heidän kamppailua merkin paremmuudesta, vaikka heillä ei ole mitään vertailukelpoista kokemusta merkin ulkopuolelta.

    #854502 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: Oikein kovasti yrittämälläkö tuollainen piti keksiä?
    Itse asia on ollut täysin selvää minulle koko ajan, mutta sen kommunikointi sinulle on kieltämättä haaste. Luepa nykyisen tiedon valossa uudelleen postini 19.5.2018 kello 12:36, josta lähtien olen yrittänyt vääntää sinulle tätä samaa rautalankaa. Siellä ne perustelut olivat jo alun perin.

    Mutta hyvä että lopulta meni perille. Jos tarkoitat sanoa ”yleensä” tai ”ehkä” tai ”joissain tapauksissa”, olisi varmaan hyvä kirjoittaa nuo ajatuksensa muidenkin nähtäväksi?

    #854516 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Luin tuon juttusi nyt tauon jälkeen ja ilman värilaseja. Runsaiden omien kokemusten esittelyjen seasta oli todella hankala löytää jotakin yleistävää. Olisiko suhde voinut olla toisin päin parempi? Mutta taisin onnistua suodattamaan.

    740GLE:
    Jos tarkoitat sanoa ”yleensä” tai ”ehkä” tai ”joissain tapauksissa”, olisi varmaan hyvä kirjoittaa nuo ajatuksensa muidenkin nähtäväksi?

    Heh, noita kirjoituksiani tarkistaessani olen kyllä tuollaiset ajatukset mielestäni löytänytkin niistä. Kommunikointina sinulle on ollut ehkä haastetta. Otatko sinäkin värilasit pois?

    #854717 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: Runsaiden omien kokemusten esittelyjen seasta oli todella hankala löytää jotakin yleistävää.
    Juuri näin.

    Käytäntöjen vaihtelevuuden tuntien ei tarkoitukseni ollutkaan yleistää yhtään mitään, vaan ainoastaan ampua alas perusteettomat yleistykset, joihin vastasin. Tämän myös mielestäni ilmaisin kertomalla käytäntöjen vaihtelevan.

    #855026 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Autoveroa on alennettu, mutta autoveron tuotto nousi kuitenkin 65 miljoonalla eurolla.

    Timo Soinin blogi 29.5.2018.

    ”Tämä on populismia.

    Antti Rinne ja SDP vastustivat raivokkaasti tämän hallituksen aloittaessa autoveron alennusta, joka ohjelmaan vaatimuksestani tuli.

    Tänään hallituksen täyttäessä kolme vuotta , hyväksyimme lisätalousarvion ja kas… autoveron tuotto on jälleen kasvanut aiemmista arvioista 65 miljoonaa euroa. Siis 65 000 000€.

    Moni duunari ajelee uudenkarhealla autolla ja verotulot lisääntyy. Autokanta uusiutuu.

    Antti, olin oikeassa.

    Duunarit kiittää, ehkä sinäkin.”

    #855193 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Autovero ei ole edes ainoa vero, joka Verottajan Paratiisissa ylittää Lafferin käyrän lakipisteen.

    #856027 Ilmoita asiaton viesti

    furesis
    Osallistuja (Participant)

    Soini on kyllä kuvottavuudessaan aivan oma lukunsa. Ehkä automyynnin kasvulla on enemmän tekemistä yleisen taloustilanteen kanssa, kuin Soinin junaileman parin satalappusen alennuksella uuden auton hinnassa. Kukahan auton ostaja on odottanut kuumeisesti, että uuden toipotan tms. saisi vuoden päästä 300€ halvemmalla? Ainiin ja vastapainoksi toki ajoneuvoveron tuotto nousi 8% ja sitähän maksetaan vuosittain auton ”hautaan” asti.

    Mua kiinnostaisi tietää, että mikä vaikutus autojen parantuneella kestävyydellä on autokannan vanhenemiseen. Aina vingutaan ja kauhistellaan, että autokanta se vain jatkaa vanhenemistaan ja autovero on ikuinen syypää tähän. Varmaan sekin vaikuttaa, mutta entäs se fakta, että nykyautot kestävät ruostumatta ja yleensä teknisestikin 200-300+ tkm ilman välttämättä mitään sen kummempaa. Kerran ruostesuojaamalla moni nykyauto kestäisi useita vuosikymmeniä varsinkin jos se on vähällä käytöllä.

    TM:n käyttötestitkin ovat aika kuivaa luettavaa, kun ei koko matkalla tapahdu yhtään mitään, ja purettaessa kaikki on kuin tuotantolinjalta tullutta.

    #856028 Ilmoita asiaton viesti

    👍Quu
    Osallistuja (Participant)

    Suomen autokantakin oli itä autojen varassa ja ne ei todellakaan edes korinpuolesta kestäneen isältä pojalle.

    #856073 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ihan sama trendi näkyy myös Saksassa, jossa autojen keski-ikä vanhenee myös.

    Joillekin kuulostaa olevan kestämätön ongelma, että suomalaisten autot ovat keskimäärin 2007 mallia, kun Saksassa ajetaan jo 2009 vuosimallilla. Siis keskimäärin. Minusta molemmat ovat tekniikaltaan jo vanhoja, mutta käyttöarvoltaan aivan käypäisiä kulkineita.

Esillä 15 viestiä, 241 - 255 (kaikkiaan 272)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.