Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

Tämä aihe sisältää 268 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 03.07.2018 at 15:27.

Esillä 14 viestiä, 256 - 269 (kaikkiaan 269)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #856074 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Autojen keski-ikään vaikuttaa ratkaisevasti ajokilometrit, käyttöolosuhteet räntää suolaa hiekkateitä männynkäpyjä ym.

    Autolla ajetaan keskimäärin 17 000 kilometriä vuodessa. Eniten eli 21 675 kilometriä vuodessa ajetaan Keski-Pohjanmaalla, vähiten, 15 690 kilometriä vuodessa, Satakunnassa.

    #856075 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Saksan poliisin mukaan jopa joka kolmannessa maassa myydyssä käytetyssä autossa matkamittarin lukemaa on peukaloitu todellista pienemmäksi

    Petoksen uhreja ovat ennen kaikkea yksityiset käytettyjen autojen ostajat.

    Matkamittarin rukkaaminen onnistuu helppokäyttöisellä, noin 7000 euroa maksavalla laitteella, joka ADACin mukaan on laillisesti saatavissa. Kiinalaisen piraattilaitteen saattaa saada jo parilla sadalla eurolla.
    ===========
    Olisiko tuossa syy Saksalaisten autojen hiukan alempaan keski-ikään.
    Katsastuskin taitaa olla Suomeen verrattuna kehnompi.

    #856116 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    En hoksaa, kuinka samoilla menetelmillä tehtävät mittarin asetukset vaikuttavat autojen keski-ikään yhdessä maassa mutta ei toisessa?

    Pätevä väärentäjä voi muuttaa lukemat niin, ettei väärennöstä näe autosta asiantuntijakaan, mutta ihmettelen miksi ostajaa ei lainkaan epäilytä, kun auton mittarissa ja muillakin kontrollereilla ajomäärä on 175.000 km, mutta tehtaan huoltotietokannan mukaan 350.000 km huolto on tehty toissa vuonna?

    #856368 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Minä en hoksaa miksi Saksalaiset romuttaisivat käyttökelpoista kalustoa.
    Kyllä ne on aikaisemmin loppuun ajettuja jos heillä on autojenkäyttöikä lyhyempi kuin meillä KOVAN VEROTUKSEN uhreilla.
    Kyllä se on ympäristöteko luonnonvarojenkannalta mitä vähemmän uutta roinaa pukataan tuotantolinjalta kaduille mätänemään.

    Naapuri on ajanut 10v samalla bmw 318 kun minä olen sinä aikana ostanut neljä uutta luonnontuholaista, oikein hävettää.

    #856388 Ilmoita asiaton viesti

    Raimo26
    Osallistuja (Participant)

    Saksalaiset eivät romuta käyttökelpoista kalustoa, he myyvät ne edelleen – esim. Suomeen, mutta myös muualle.

    Matkamittarin väärentäminen on aikaisemmin ollut Saksassa laillista (kuten Suomessakin), mutta se on nykyisin laitonta, joten epäilen, että enää ei 30% mittareista ole väärennettyjä.

    #856396 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Saksassa myydään 3,5 – 4 000 000 autoa vuosittain, käytettynä Suomeen tukevilla ei ole puolikkaan pilkun merkitystä.

    Suomessa matkamittarin lukeman väärentäminen ei ole laitonta, eivätkä laitteet sen tekemiseen maksa enää paljon.

    Rikokseksi kilometrimäärän peukalointi kuitenkin muuttuu siinä vaiheessa, jos auto myydään eteenpäin, eikä ostajalle kerrota, etteivät kilometrit pidä paikkaansa

    #856522 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Jos Saksan autokaupan volyymi on 3 – 4 miljoonaa, silloinhan noin 1 % tulee Suomeen käytettynä, eikä Suomi ole suinkaan ainoa maa, mihin Saksasta rahdataan käytettyjä. Tällä perusteella arvioisin, että käytettyjen viennillä on jonkin verran vaikutusta saksalaisvaunujen keski-ikään.

    Olennaisempi pointti on kuitenkin se, että 1950-luvun reilusta 3 vuodesta tähän päivään saakka näkyy selvä keski-iän kasvutrendi, jota ei käytettyjen viennin aiheuttama pieni offset pysty poistamaan.

    Viime vuosikymmeneltä lähtien mittarinväärennöksien tekniikka on muuttunut ja eri ikäiset käsitellään eri tavoin. Uudehkojen autojen halvoista väärennyksistä jää kiinni jo minun tarkastuksessani, vaikken mikään asiantuntija olekaan. Halvin tapa on muuttaa vain mittarilukema ja estää lukeman tallentavia muita kontrollereita päivittämästä oikeaa lukemaa takaisin ja se paljastuu heti kun joku tökkää testerin kiinni autoon. Elleivät kaikki lukeman tallentavat kontrollerit vastaa livedatakyselyyn kiltisti, tehdään hintatarjous oletuksellä ”vähintään miljoona ajettu ja historia hukassa”.

    Koko auton väärentäminen niin ettei sitä asiantuntijakaan huomaa on asiantuntijan hommia ja vaatii paremmat välineet ja osaavan käyttäjän.

    Käytetyn ostaja voisi tosin miettiä asiaa myös siltä kantilta, että nykyautojen huoltaminen vaatii käytännössä tietokoneyhteyden tehtaan järjestelmiin. Minkä tasoista huoltoa voi tarjota korjaamo, joka ei pysty edes täyttämään sähköistä huoltokirjaa?

    Oma valintani on valita vain täydellisellä huoltohistorialla olevien kesken ja pitää ostamani yksilö sellaisena, etten joudu myydessä selittelemään epämääräisen tuontiauton historiaa. Tämä itse asiassa helpottaa käytetyn myyntiä sitten kun myös toiselle puolelle pöytää osuu asiasta perillä oleva kaveri. Hänellä on nimittäin autoa katsomaan tullessaan jo koko huoltohistoria selvitettynä ja huoltolokin jo tiedossa oleviin tapahtumiin tehdään vain tarkentavia kysymyksiä tyyliin mitäs varten se puskuri vaihdettiin toissa vuonna.

    #856544 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Saksan poliisin mukaan jopa joka kolmannessa maassa myydyssä käytetyssä autossa matkamittarin lukemaa on peukaloitu todellista pienemmäksi
    Petoksen uhreja ovat ennen kaikkea yksityiset käytettyjen autojen ostajat.

    Kyllä 740 GLE tietää, Saksan polliisi varoitukset on keksitty hatusta.
    Tuokaa vaan huoletta ”vähänajettuja” Saksalaisia.

    #856572 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Enhän suinkaan väittänyt, etteikö väärennöksiä olisi, vaan puhuin siitä, millä väärennökset otetaan kiinni. Aiemmin kertomani esimerkki yli puolet todellista alemmista kilometreistä oli muuten autokauppiastuttavani kommunikointihaaste asiakkaalleen. Kuinka kertoa muualta ”yllättävän edullisesti ostamansa” tuontiauton merkkiliikkeeseen remonttiin tuoneelle, että yllättävän vaurion selittää auton huima ajomäärä, josta lisäksi puuttuu pari viimeistä vuotta kokonaan?

    Muutamien merkkien osalta väärentäminen on suorastaan maan tapa, maasta riippumatta. Katsokaas muuten C-Mersun ajokilometrikertymää katsastustilastoissa. Uudesta vuosimalliin 2008 saakka keskiarvo kasvaa hämmästyttävän tasaisesti vuosittain. Sitä vanhempien osalta ajomäärän kehitys iän myötä lakkaa, ja muutaman mallivuoden osalta jopa peruuttaa siten että vanhempi vuosimalli on keskimäärin saman auton uudempaa mallia vähemmän ajettu. Syitä voi arvailla, mutta yllättävän kaunis korrelaatio 2008 käyttöön otetun sähköisen DSB huoltokirjan kanssa.

    Jos kolmasosa käytetyistä on väärennöksiä, niiden suhtellisesta osuudesta väittelemistä kiinnostavampi kysymys on miksi niin moni on valmis valitsemaan omansa noiden väärennettyjen 1/3 joukosta, kun enemmistö vaihdokeista on kuitenkin rehellisiä?

    Välillä tuntuu, että suomalaiset oikein hakeutuvat kusetettavaksi, kunhan vain riittävän halvalla saa. En ymmärrä tätä logiikkaa?

    Silti autokaupassa näkee vain harvoin ostajan, joka pyytää lupaa kytkeä testerinsä OBD-porttiin? En minä ole yli 10 vuoteen uskaltanut ostaa käytettyä haastattelematta auton kaikkia kontrollereita ensin. Vaikka ajomäärä ei kiinnostaisi vähääkään, eihän ilman testeriä saa mitään järjellistä käsitystä auton kunnosta.

    Jotkut rohkeat vaan ajavat korttelin ympäri, ja lyövät rahat pöytään kun kympin maksavista raidetangonpäistä ei kuulu kolinaa. Sen sijaan tonnin kappaleelta maksavat kontrollerit jätetään tarkistamatta, kun *autokauppias* vakuuttaa niiden olevan kunnossa.

    En uskaltaisi.

    #856594 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Katsoin entisen golfini katsastustiedoista ajokilometrit. Mistä ne luvut on sinne saatu?

    #861136 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Uhkana on että suuripäästöisten autojen autovero kohoaa merkittävästi 1.9.2018 lukien. Ei näitä noin 200 grammaa päästäviä autoja sinänsä myydä kovin paljon, mutta ikävä juttu kuitenkin.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oletko-ostamassa-isopaastoista-premiumia-syyskuussa-se-voi-tulla-todella-kalliiksi/p8fgsBC6

    #865944 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    ”Vår årsprognos på 360.000 nya personbilar ligger fast”, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.”

    Eli Ruotsissa tullaan myymään 360.000 uutta autoa tänä vuonna kun taas Suomessa myydään uusia autoja huimat 120.000 kpl.

    #865974 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kun Ruotsissa myydään väkimäärään nähden selvästi enemmän autoja kuin Suomessa, niin suomalaisten kannattaisi ehkä ostaa ruotsalaisilta pois tuoreita vaihdokkeja mitkä Suomessa täydellä autoverolla ovat liian kalliita ostaa uutena. Ongelmana tässä on oman vaihtoauton poismyynti ja ehkä lainatarjouksetkin.

    Autoveron progresiivisen CO2-painotuksen on tarkoitus voimakkaasti vähentää autonostohalukkuutta ja -kykyä. CO2-autovero ei ole kiinteä euromäärä, vaan se riippuu auton hinnasta. Halvemmalla ”kotterolla” saa päästää enemmän CO2:ta halvemmalla autoverolla kuin mitä valitessaan pienempipäästöisemmän, mutta autoverottomalta hinnaltaan kalliimman auton.

    Yleensä puhutaan että autoja kannattaa hakea Saksasta, mutta Tanskaa lukuun ottamatta useimmissa maissa autot ovat verotuksesta johtuen halvempia kuin Suomessa. Käytettynä Suomeen tuotaessa CO2-autovero on halvempi kuin silloin kun on uutta ostamassa.

    Käytetyn tuonti ei ole aina huono asia päästöjen kannalta. Euro 5 -pakokaasunormi astui voimaan syyskuussa 2009, ja sillä on vaikutusta lähinnä dieseleissä. Bensiinimoottoreissa Euro 4 tuli vuonna 2003.

    #866009 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Niinhän me teemmekin. Ruotsista on tullut hyvin varteenotettava vaihtoehto autonostomaana.

Esillä 14 viestiä, 256 - 269 (kaikkiaan 269)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.