Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Todistettu: Diesel oli virhe.

Tämä aihe sisältää 71 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Matti- 30.01.2015 at 22:55.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 72)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #285388 Ilmoita asiaton viesti

    Tuota
    Jäsen

    Ei tuossa mitään ole todistettu. Poliittinen päätös.

    #285389 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    Tuota:

    Ei tuossa mitään ole todistettu. Poliittinen päätös.

    Jep, on vissiin tunnettu ja yleisesti käytetty poliittinen kikka myöntää julkisesti olleensa totaalisen väärässä, aiheuttaneen mittavat terveydelliset ja taloudelliset katastrofit, ja hätätilan isoissa kaupungeissa…

    Voi noita vekkuleita poliitikkoja, koko ajan myöntämässä jättimäisiä virheitä!!

    #285390 Ilmoita asiaton viesti

    Tuota
    Jäsen

    Ranskassa on iso autoteollisuus, jolle tuo tarjoaa uutta markkinaa.

    Ja poliittisen kikkailun selittelyiden sijaan haluaisin nähdä tieteellistä perustaa. Kai dieselille voi määrätä päästörajat ilman suurempaa draamaa?

    #285391 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    Tuota:

    Ranskassa on iso autoteollisuus, jolle tuo tarjoaa uutta markkinaa.

    Ja poliittisen kikkailun selittelyiden sijaan haluaisin nähdä tieteellistä perustaa. Kai dieselille voi määrätä päästörajat ilman suurempaa draamaa?

    Mieti vähän. Sekö muka toimisi, varsinkaan nopealla aikataululla? Kuinka pystyisit tehokkaasti vähentämään vanhojen dieseleiden (ja nykyistenkin korkeampipäästöisten) houkuttelevuutta ja samalla tekemään jotkin maagiset ’päästöttömät dieselit’ niin houkutteleviksi että ihmiset vaihtaisivat niihin jotenkin merkityksellisisä määrin?

    Jos haluat perusteluja miksi dieselit ovat virhe ja Ranska on niiden kanssa kusessa niin seuraa joskus uutisia, ja voithan jopa syventyä tuohon aiheeseenkin vähäsen.

    #285392 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Mitä tuossa todistetaan ja mikä oli virhe? Tuossa on todistettu ainoastaan se, että Ranskassa autoteollisuus ja valtio kulkevat käsi kädessä. Kaikki varmaan tietätävät, että ranskalaiset autot eivät ole kovin hyvin myyneet viime aikoina. Valtio haluaa nyt lähteä auttamaan teollisuutta sähköautojen suhteen ja luoda niille kotimarkkinaa. Virhe taas ilmeisesti on ollut valtion ja autoteollisuuden yhdessä junailema diesel-strategia, joka ei ole taannut menestystä ranskalaisille tuotteille.

    En tiedä mikä virhe diesel päästöjenkään suhteen nykyisillä päästörajoituksilla (euro 5 ja 6) on. Hiukkaspäästöjä ei näistä nykyisistä enää synny ja euro 6 poistaa typenoksidiongelmaakin tehokkaasti. Enemmän ongelmallisia taitavat olla uudet bensakoneet, joiden päästöissä on paloprosessin takia erityisen pieniä hiukkasia, jotka tutkimusten mukaan ovat kaikkein vaarallisimpia.

    #285393 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    AkiK:

    Mitä tuossa todistetaan ja mikä oli virhe? Tuossa on todistettu ainoastaan se, että Ranskassa autoteollisuus ja valtio kulkevat käsi kädessä. Kaikki varmaan tietätävät, että ranskalaiset autot eivät ole kovin hyvin myyneet viime aikoina. Valtio haluaa nyt lähteä auttamaan teollisuutta sähköautojen suhteen ja luoda niille kotimarkkinaa. Virhe taas ilmeisesti on ollut valtion ja autoteollisuuden yhdessä junailema diesel-strategia, joka ei ole taannut menestystä ranskalaisille tuotteille.

    En tiedä mikä virhe diesel päästöjenkään suhteen nykyisillä päästörajoituksilla (euro 5 ja 6) on. Hiukkaspäästöjä ei näistä nykyisistä enää synny ja euro 6 poistaa typenoksidiongelmaakin tehokkaasti. Enemmän ongelmallisia taitavat olla uudet bensakoneet, joiden päästöissä on paloprosessin takia erityisen pieniä hiukkasia, jotka tutkimusten mukaan ovat kaikkein vaarallisimpia.

    Eräiltä on sitten mennyt ohi esim. Pariisin ilmanlaatukatastrofit ja tiedot ihmisten kuolleisuudesta (ja terveysongelmista) jotka johtuvat pienhiukkaspäästöistä.

    Sitä en tiedä mikä on ratkaisu ongelmaan (ja ratkaisuehdotukset tarkalleen), ja mitä ovat mieltä uusien DFI-bensakoneiden hiukkaspäästöistä.

    CNG (maakaasun kautta biokaasuun) olisi taas paras juttu, mutta kun ei niin ei…

    #285394 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Putput:

    Kuinka pystyisit tehokkaasti vähentämään vanhojen dieseleiden (ja nykyistenkin korkeampipäästöisten) houkuttelevuutta ja samalla tekemään jotkin maagiset ’päästöttömät dieselit’ niin houkutteleviksi että ihmiset vaihtaisivat niihin jotenkin merkityksellisisä määrin?

    .

    Ihmiset uusivat autoja merkityksellisissä määrin silloin kun auton vaihdon aika on ja siihen on rahaa. Ranskassa voi olla jälkimmäisestä puutetta, kuten useimmissa muissakin Euroopan maissa.

    Euro-6 dieseleitä on jo usealla valmistajalla, ei niitä tarvitse enää keksiä. Mutta ehkä olet oikeassa, eikä kukaan halua ostaa esim. BMW:n päästöoptimoituja ja erittäin vähän kuluttavia euro-6 dieseleitä. Turhaan ne niitä kehittelevät.

    #285395 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    AkiK:

    Putput:

    Kuinka pystyisit tehokkaasti vähentämään vanhojen dieseleiden (ja nykyistenkin korkeampipäästöisten) houkuttelevuutta ja samalla tekemään jotkin maagiset ’päästöttömät dieselit’ niin houkutteleviksi että ihmiset vaihtaisivat niihin jotenkin merkityksellisisä määrin?

    .

    Ihmiset uusivat autoja merkityksellisissä määrin silloin kun auton vaihdon aika on ja siihen on rahaa. Ranskassa voi olla jälkimmäisestä puutetta, kuten useimmissa muissakin Euroopan maissa.

    Euro-6 dieseleitä on jo usealla valmistajalla, ei niitä tarvitse enää keksiä. Mutta ehkä olet oikeassa, eikä kukaan halua ostaa esim. BMW:n päästöoptimoituja ja erittäin vähän kuluttavia euro-6 dieseleitä. Turhaan ne niitä kehittelevät.

    Blahblahblah, eli mikä on sinun ratkaisusi?

    #285396 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    Jos ratkaisua etsitään hengitystiesairauksiin johtavan ilmanlaadun parantamiseen niin varmaankin lähimpänä ollaan täyssähköautoilla joita ei rangaista kaupunkiympäristössä ja bensat/dieselit hirveälle tietulli/vero maksulliselle listalle.

    Eri kysymys on sitten miten paljon valtion ohjailussa on kyse terveyden parantamisesta vs oman autotellisuuden tukemisesta.

    Tiepölyn poistaminen on sitten toinen juttu.

    #285397 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Putput:

    Blahblahblah, eli mikä on sinun ratkaisusi?

    Riippuu siitä mitä nyt halutaan ratkaista. Hengitysilman laadun ongelmia ratkaistaessa kannattaa luopua mahdollisimman paljon kaikista polttomoottoreista. Ehkä kaasua lukuun ottamatta.

    #285398 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Kuten Akik jo sanoikin, juttu ei kerro yhtään mitään perustetta siihen, MIKSI ranskalaisten mielestä diesel oli huono idea. Mikä on heidän ongelmansa tällä hetkellä? Eli poliittinen päätös selvästi.

    Jos kyse on saasteista, olisi hyvä tietää, mitä ongelmaa ollaan minimoimassa? Haluamaansa riskiä painottaen voi ongelman siirtää bensa- tai dieselmoottorin suuntaan.

    Jos kyse on ilmanlaadusta, kannattaa miettiä, mistä lisäsähkö otetaan. Hiilivoiman lisääminen on helppo ja nopea tapa.

    Suomen kannalta tässä on sellainen logistinen näkökulma, että meidän raakaöljyn tuontimme volyymin määrää meidän kevyen polttoöljymme (=dieselin ) tarpeemme. Bensiiniä tulee jalostusprosessissa enemmän kuin kulutamme. Näin ollen on minustakin outoa, että poliittisella päätöksellä myös Suomessa suositaan dieselin yksityiskäyttöä, joka näyttää kansantaloudellisesti vähän kyseenalaiselta?

    Itse ajan sillä, mikä tuntuu sopivalta. Bensa tai diesel tai ehkä joskus vielä sähkö tai kaasu. Automaatti tai manuaali. Kaikki kelpaa, kunhan ei ole etuvetoinen.

    #285399 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Putput:

    Eräiltä on sitten mennyt ohi esim. Pariisin ilmanlaatukatastrofit ja tiedot ihmisten kuolleisuudesta (ja terveysongelmista) jotka johtuvat pienhiukkaspäästöistä.

    Jos tuon ongelman haluaa räjäyttää silmilleen, se tapahtuu helposti vaihtamalla hiukkassuodattimella varustetut dieselit moderneihin suoraruiskubensamoottoreihin.

    Tämä ei tarkoita, etteikö Ranskan hallitukselta löytyisi tahtoa niin tehdäkin, jos arvelevat siitä olevan etua oman maan teollisuudelle.

    #285400 Ilmoita asiaton viesti

    Jorma L
    Osallistuja (Participant)

    Kiinassa ei ole ollenkaan dieselkäyttöisiä henkilöautoja, busseja on harvassa, rekkoja (diesel) ei päästetä kaupunkiin päivällä lainkaan. Silti ilmanlaatu on välillä huono, joinakin päivinä erittäin huono.

    Ilmanlaatu riippuu ainoastaan tuulensuunnasta, autojen määrä on vakio joka päivä, välillä on huono ilma, välillä aurinko paistaa siniseltä taivaalta.

    Minä epäilen, että hiukkaspäästöt on suurimmilta osin kotoisin teollisuuden piipuista, niin Kiinassa kuin Euroopassa. Liikkeellä on huhuja, joiden mukaan Saksakin on jo pyörtämässä päätöstään sulkea ydinvoimalat koska siitä seuraa niin massiiviset hiukkas- ja CO2 päästöt.

    Monilta on jäänyt huomiotta, että uusimmilla tekniikoilla suurimmat pienhiukkaspäästöt tulevatkin uusista bensiini-, ei dieselmoottoreista.

    #285401 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    AkiK:

    Riippuu siitä mitä nyt halutaan ratkaista. Hengitysilman laadun ongelmia ratkaistaessa kannattaa luopua mahdollisimman paljon kaikista polttomoottoreista. Ehkä kaasua lukuun ottamatta.

    Hienoa, että ollaan tästä lopulta samaa mieltä, vaikka kulutusten kehittymistä käsittelevässä keskustelussa kannatitkin liikenteen määrän lisäämistä parantamalla yksityisautoilun edellytyksiä. Onko syynä se, että kaurapuuromoottori ei kelpaa, mutta sähkö- tai kaasumoottori kelpaa?

    #285402 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    Suomessa HENKILÖautoilun (voidaanko jo lopettaa äärifundamentalisti vihervassarikommaritermin ’yksityisautoilu’ käyttäminen?) edellytysten lisääminen EI lisää ’liikennettä’ muutoin kuin positiivisilla tavoin, eikä se lisää päästöjä välttämättä ollenkaan vaan helposti käy päinvastoin. Suomessa ei tarvitsisi kuin lopettaa tahallinen sabotointi niin päästöt vähenisivät radikaalisti.

    Painuisivat kommarit polkemaan jäisille jalkakäytäville räntäsateeseen jos haluavat sen sijaan että keskittyvät propagandaan ja muiden käskyttämiseen. Ensimmäinen ja ainoa askel eteenpäin on puhdistaa kaikki hullut vihervassarifundamentalistit pois kaikista viroista ja vastuutehtävistä sekä imemästä rahaa itsellensä. Ja myöntää nykyiset todelliset motiivit sekä pyytää niitä anteeksi. Vasta sen jälkeen on mahdollista katsoa eteenpäin ja kehittää yhtään mitään.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 72)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.