Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Miksi ?

Tämä aihe sisältää 52 vastaukset, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 14.12.2014 at 22:47.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #285533 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Miksi näennäisesti aikuinen ihminen ajaa moottoripyörällä? Miksi nähdä kaikki tuo vaiva kun voi päästä helpommallakin? Miksi…?

    Moottoripyörä on paradoksi, jota on turha selittää henkilölle, joka ei näe muuta kuin faktat. Joka on jo nähnyt ei puolestaan selityksiä kaipaa riippumatta siitä pitikö hän näkemästään vai ei.

    Miksi pukea kuuma suojapuku, raskaat saappaat, hanskat ja kypärä, kun kerrankin pohjoisessa on kesä ja siedettävän lämmintä? Hyvässäkin kypärässä melu tärvelee ensin mukavuuden ja lopulta kuulon ellei myönny käyttämään korvatulppia. Pihassa olevalla autolla pääsisi niissä kamppeissa mitä päällä sattuu kulloinkin olemaan. Senkuin napsauttaa turvavyön kiinni ja lähtee menemään, vieläpä sateelta suojassa.

    Pyörän pääomakulut ja vakuutusmaksut yhdessä huolto- ja korjauskustannusten kanssa varmistavat taloudellisen järjettömyyden mikäli pyörää ei sinnikkäimpien sissien tapaan hankita auton sijasta vaan sen lisäksi.

    Yksilötasolla edut voi löytää sielunhoidollisista näkökohdista. Myös yhteiskunnallinen puoli jää plussalle verotuksen kautta sekä ruuhkien ja kasvihuonekaasujen vähetessä. Motoristi voikin hakea harrastukselleen oikeutusta sosiaalisesta vastuusta, vaikkei meillä ruuhkia olekaan ja Suomen talvessa kasvihuoneilmiö tuntuu varsin lupaavalta kehityssuunnalta.

    Kaiken tämän kokeneella saattaa hyvinkin olla myynnissä uudehko, vähän ajettu moottoripyörä. Eikä siinä päätöksessä ole mitään halveksittavaa. Elämänkokemusta on kertynyt eliminoimalla yksi väärä valinta. Kukaties eliminointiprosessin aikana oli jopa hauskaakin, ainakin hetkittäin? Omaan havaintoon pohjautuva hylkimisreaktio on joka tapauksessa rehellinen kokemuspohjainen mielipide. Ainakin se vaikuttaa perustellummalta kuin ”musta tuntuu ettei tuo sovi mulle, eikä varmaan sullekaan”.

    Pyöränsä pitävä tai ehkä toisenlaiseen vaihtava on ilmeisesti nähnyt jotain sellaista, mikä ei näy päälle päin. Eri motoristit varmaan eri asioita, mutta jotain kuitenkin.

    Perinteinen legenda auringonlaskuun ratsastavasta yksinäisestä sankarista saa nykymuotonsa kavioiden kopseen vaihtuessa Screaming Eagle putkien jyrinään illan auringon leikkiessä ratsun hohtavilla kromipinnoilla. Yksinäinen ratsastaja tietää toki, ettei sateenkaaren päästä löydy ikuista nuoruutta. Kuka ikävöisikään opintolainaa, kun lopultakin on varaa muihinkin aitoihin asioihin kuin Cokis-tölkkiin.

    ”Get your motor running,

    head out on the highway.

    Looking for adventure…”

    Luonnon asettamaa haastetta ovat voittamassa ne kaksi kulkijaa, jotka kohtaavat korpitaipaleella säässä johon ei kehtaisi laittaa koiraakaan. Uutta kallista matkapyörää vastaan tuleva laite näyttää pääosin rautalangalla ja jeesusteipillä kookkaaseen V-2 moottoriin kiinnitetyltä kasalta rautaromua. Silti se vie kuljettajansa varmasti perille. Ja ellei vie, kuljettaja on täysin kykenevä korjaamaan häksättimensä, jonka tuntee viimeistä mutteria myöden, onhan hän omin käsin kiinnittänyt niistä jokaisen. Vaimea turbiininpehmeä tasainen sointi kohtaa metsänreunasta kaikuna takaisin kimpoilevan hidaskäyntisen moottorin jylyn ja sekä partainen elämäntapamotoristi että sileäposkinen osastopäällikkö kohottavat hanskan tervehdykseen. Motoristeja molemmat

    Molemmat ovat myös ottaneet vastaan saman haasteen voittaa kaikille yhteisen sateen lisäksi myös itsensä. Moottoripyörä kohtelee kaikkia tasapuolisesti. Herrat ja narrit voivat hankkia moottoripyörän ja ajovarusteet kaupasta. Silti jopa suuren kaupungin isosta hyvin varustetusta täyden palvelun moottoripyörätalosta puuttuu yksi myyntiartikkeli. Ajotaitoa ei voi ostaa, se täytyy itse opetellen hankkia. Voin ostaa maksullista opetusta, mutta sekään ei siirrä opettajan kokemusta minun kypäräni sisään. Viisi miljoonaa kilometriä rekan ratissa antaa perspektiiviä liikenteeseen ja on kunnioitettava ammattiura. Moottoripyörä ei kuitenkaan osoita kunnioitusta kenellekään, vaan ensimmäistä kesäänsä ajava motoristi on untuvikko riippumatta siitä, onko hän ministeri vai kanisteri ja onko aiempi ajokokemus kerätty leikkuupuimurin tai formula ykkösen ratissa. Moottoripyörä on demokraattinen, se kohtelee tasapuolisesti maailman parasta syöksylaskijaa, kreikkalaista pikajuoksijaa ja Matti Meikäläistä.

    Vaikka ajamisesta oppimani uusi asia antaa tyydytystä omasta saavutuksesta, ei riskiä täydellisen sarjan keilaamisesta ole, vaan pyörän ajaminen on loputon haaste. Mentaaliharjoituksen jälkeen voi käydä käytännössä toteamassa kykynsä yhtä rajallisiksi kuin ennenkin. Oletpa kuka tahansa, lopulta joku on vielä parempi. Valentino Rossikin häviää vielä jonain päivänä. Ellei tänään, niin huomenna sitten. Tai ensi vuonna. Paneutumalla hieman harrastukseeni ja opettelemalla yhden uuden asian tiedän itsekin olevani ensi viikolla parempi motoristi kuin nyt.

    Matkalla töistä kotiin ehtii auton handsfreesta soittaa vielä pari työpuhelua joista viimeinen jatkuu puoli tuntia parkissa kotipihalla. Ruokapöydässä lapset ihmettelevät kotiin saapuneen zombien lasittunutta katsetta. Tai vaihtoehtoisesti työpaikan pihalla kypärä päähän ja moottorin käynnistyttyä maailman kaikki sähköpostit ja soittopyynnöt häviävät bittiavaruuden mustaan aukkoon.

    Kypärän kaikki tuuletusventtiilit avoinna kesätuuli pyörii kevyesti kasvoilla. Liikennemerkki vaara lisäkilvellä hakkuutyö vain toistaa jo muutenkin ilmeisen asian. Tuoreen puun ja tervan tuoksu kertoo tukkitien risteyksestä jo paljon ennen mutkan takaa paljastuvaa tien toiselle puolen pyrkivää metsäkonetta. Navetan tai sikalan haju varoittaa jo ennakkoon traktorin renkaista tielle levinneistä liukumiinoista. Viikonlopun poissaolon jälkeen myös paluu Ouluun on ilmiselvä asia jo ennen kuin suunnistustaulun tekstiä näkee lukea.

    Höyrylaivaa pidetään viimeisenä romanttisena kulkuneuvona. Se ei koskaan ole vain massatuotannon runkonumero 300107 vuodelta 2007, vaan yksilö jolla on sielu. Oikukas laite saattaa nöyrtyä ihmisen palvelijaksi milloin tämä sille itselleen sopii, mutta ainoastaan konetta käyttävän ihmisen ymmärtäessä laitteen sisimmän olemuksen ja ollessa valmis toimimaan sellaisen laitteen ehdoilla, jolla on oma tahto. Nykyaikainen auto on steriilin neutraali. Se pitää viedä sellaisiin ääritilanteisiin, joihin hyvä kuljettaja ei koskaan joudukaan, ennen kuin se näyttää oman luonteensa. Moottoripyörän luonne paljastuu jo pelkästään istumalla satulaan ja käynnistämällä moottori.

    Höyrylaiva on varmasti romanttinen kulkuneuvo, vaan eipä ole ainoa. Toisin kuin autoa, moottoripyörää voi ajaa kaksi ihmistä yhdessä.

    Vain me kaksi vahvan ratsun selässä. Sisäkaarteen puolella peilistä kuvastuvat kypärän visiirin ja aurinkolasien takaa tutut kasvot ja ulkokaarteen peilistä valkoiset poutapilvet sinisellä taivaalla. Tuntuu aavemaiselta istua tutun tien kaarteissa matkustajana etuistuimella. Kuljettaja voisi tietysti milloin tahansa ottaa ohjauksen haltuunsa ja näyttää kaapin paikan ajamalla kaarteen hieman toisin, mutta miksi pilata yhteiseen matkaan täysillä eläytyvän matkustajan nautintoa?

    Harrastajan kulku pysähtyy kuin magneetin vangitsemana. Katse hakeutuu tallin hämärässä piileskelevään unelmaan. Tuosta poikavuosien unelmasta jäi päähänpinttymä. Vasta esitelty uusi hieno superpyörä oli mielikuvituksellinen laite, kun edes uusi mopo ei ollut realistinen haave. Mutta komea se oli! Koulussa oli maanantaina melkoinen sankari jos oli vanhempien mukana kaupungissa käydessään sattunut edes näkemään Tuutin, Jytä-Jammun tai YsiKawan. Välitunnilla raportoitiin käyntiäänistä ja kiihtyvyydestä kaikille, jotka jaksoivat vain kuunnella. Olihan sedälläkin ollut moottoripyörä, mutta Jawojen ja Mitzien sekaan ilmestynyt värikäs ohjus oli kuin toiselta planeetalta. Miten moottoripyörässä voi ollakaan noin suuri moottori ja vielä nelisylinterinen, kuten autoissakin. Tämä moottori vain oli tehty paitsi kulkemaan, myös näkymään, kuin kiiltävä moderni veistos. Ja ne hienosti kaartuvat kromatut pakoputkiniput molemmin puolin! Unelma oli ajoittain pois mielestä pitkäänkin, mutta aina se taas palasi, kunnes vasta aikuinen mies pystyi vuosikymmenien kuluttua toteuttamaan pienen pojan unelman. Hetken mielijohteesta hän työntää tallin ovet auki ja napsauttaa virran päälle. Ajokilometrejä ei viime aikoina ole tullut paljon, joten peukalon hipaisu starttinappulaan ei tällä kertaa riitä, vaan kone vaatii hieman pidemmän saaton herätäkseen henkiin. Hetken lämmettyään iäkäs moottori jää käymään rauhallista pehmeää tyhjäkäyntiä, jonka matalassa murinassa kaikuu edelleen itsevarma komentoääni. Vanha maantiennielijä on yhä voimissaan ja harrastajan kaukaisuuteen tuijottava katse on jo siirtynyt pikakelauksella lämpimään kesäpäivään 36 vuoden taakse. Siellä hetken viivähdettyään hänellä ei enää olekaan tarvetta ajaa minnekään. Tällä pyörällä voi harrastaa vaikkei sillä ajaisi tänään metriäkään.

    Nähdä Napoli ja kuolla. Tai ehkä ei sittenkään. Tie näyttäisi jatkuva vielä Napolista eteenpäinkin. Miksipä ei jatkaisi tutkimusmatkaansa tämän jälkeenkin uusille tutkimattomille alueille jonne ihmiskäsi ei ole koskaan jalkaansa laskenut? Kuinkahan pitkä matka Napoliin mahtaisi tulla Sallan ja Stuttgartin kautta?

    Nopeakäyntinen nelikko ei ole oikein elementissään kakistellessaan hieman takertelevaa tyhjäkäyntiään varikolla. Menohaluja pursuava kone odottaa turhautuneena lähtökäskyä. Radalle päästyään pilotti komentaa luistit kattoon ja etupyörä uhmaa painovoimaa jumalan käden tarttuessa muoviluotiin paiskaten sen kosmisella pakonopeudella kohti suoran toista päätä. Nopeudella suoran päässä ei ole mitään merkitystä. Vain jarrutusmerkillä ja seuraavan kaarteen ajolinjalla on. Ja sitä seuraavan. Ja niin edelleen. Kerrankin nopeusrajoitusten kahleista vapaana kovaa ja korkealta ulvovan koneen kuumuudessa sinistyneestä pakoputkesta purkautuva adrenaliini ja testosteroni jää leijailemaan auringossa väreilevän asfaltin ylle.

    Tähtien sodan Jedi-ritarille toivotetaan ”olkoon voima kanssasi”. Ritariksi tulemiseen liittyy myös aiemmasta elämästä luopuminen. Koneen syövereissä asuvaan voimaan suhtaudutaan alussa pelonsekaisella kunnioituksella. Voiman vapauttamisen jälkeen elämä ei enää palaa ennalleen. Jedi tietää hieman haikeana, ettei enää ikinä tule saamaan tilaisuutta ajaa hyväkulkuisella autolla. Myöhemminkin voimaa tulee kunnioittaa ja käyttää harkiten, koska voima on hyvä palvelija, mutta väkivaltainen isäntä. Voimasta hullaantuminen voi suistaa siitä juopuneen Jedin pimeälle puolelle.

    Siksi !

    #285534 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Koskeeko tuo harrastusmopojakin? Mulla on sellainen :whistle:

    #285535 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE:

    Eräässä toisessa keskustelussa päädyttiin pohtimaan moottoripyöräilyn mielekkyyttä ja vertailua auton ja pyörän välillä.

    Koska kotisivut eivät ole enää online, postaan tähän alle jo aiemmin muistiin merkitsemäni omia ja muilta kuulemiani mietteitä, joilla on haettu vastausta kysymykseen "miksi"?

    Kuten tekstistä näkeekin, se on kirjoitettu pääosin vuosituhannen alkuvuosina ja siksi muutamat asiat ovat jo nyt teknisesti hieman vanhentuneita. Viimeisimmän päivityksen aikaleima pian 8 vuoden takaa on kätkettynä höyrylaivan runkonumeroon.

    Tämä ei ole yritys perustella minkään paremmuutta suhteessa mihinkään muuhun. Se on ainoastaan oman mielenkiintoni syy, johon olen yhdistellyt vuosien kuluessa muilta motoristeilta kuulemiani ajatuksia.

    Tarina ei ole myöskään täydellinen. Koska en tunne harrastuksen kaikkia alalajeja, en ole lähtenyt niitä myöskään kuvittelemaan.

    Jos omakohtaisia perusteluja on muitakin, liittäkää ne toki tarinan jatkoksi.

    Korjaan nyt sen verran, että kukaan ei ole kyseenalaistanut moottoripyörän mielekkyyttä. Kyseenalaistin vain sen, että mitä järkeä on verrata moottoripyörän kiihtyvyyttä auton kiihtyvyyteen, kuten eräs kirjoittaja teki. Suurimmalle osalle autoilijoista moottoripyörä ei ole minkäänlainen vaihtoehto, eikä moottoripyörän kiihtyvyys kiinnosta.

    Juttuhan lähti liikkeelle siitä, että joku väitti, että Teslassa on täysin poikkeuksellinen suorituskyky. Kun todettiin, että näin ei ole, niin sitten suorituskyvyllä ei ollutkaan enää merkitystä. Ja kirjoittaja vielä totesi, että ainakaan auton suorituskyvyllä ei ole merkitystä, koska moottoripyörä kiihtyy paremmin. Minä taas en tajua, miten moottoripyörän kiihtyvyys liittyy koko aiheeseen mitenkään. Jos olet moottoripyöräilijä, niin ymmärrän toki, että auton kiihtyvyys ei välttämättä kiinnosta. Mutta aika harva S8 Audin tai Teslan omistaja luultavasti on moottoripyöräilijä, eivätkä ne ainakaan ole toistensa vaihtoehtoja. Siksi niitä ei ole mielekästä verrata. Minun mielestäni ei ole kovin mielekästä verrata edes kahta täysin eri käyttötarkoitukseen tehtyä autoa, saati sitten autoa ja moottoripyörää.

    Siitä toisesta keskustelusta:

    Siihen nähden on vähän epäkohteliasta moittia meitä järjettömiksi, kun emme ostaneet AMG:ta pyörän sijasta.

    En ole moittinut teitä järjettömiksi tuon takia.

    Vaikka toisin väitätkin, tällaiset argumentit osoittavat, ettet ole edes ymmärtänyt vastausta, vaikka vastaan väitätkin.

    Ennemminkin sanoisin, että sinä et ymmärtänyt mitä minä yritän sanoa. En arvostellut teitä noista asioista, joihin sinä oikeastaan vastasit.

    Vastauksessani sinulle erityisesti korostin suorituskyvyn olevan minulle kiihtyvyyttä, pysähtymistä ja kääntymistä. Kun ajetaan tavalla, joka tuo esiin AMG:n tai pyörän suorituskyvyn parhaimmillaan, ei ajamisen hauskuutta minulle ratkaise lämmityslaite, vaan renkaiden pito. Ja silloin kun tarvitaan lämmityslaitetta ja talvirenkaita, on pito mennyttä molemmissa.

    Kuten PutPutkin totesi, ajamisen hauskuutta autolla ei tosiaankaan ratkaise renkaiden pito. On hommasta mitä mieltä tahansa, niin ensilumen tultua tiet ovat täynnä teinejä revittelemässä takavetobemareillaan tai jollain muilla autoilla. Ainakin itse olen kuvitellut, että he tekevät sitä nimenomaan hauskuuden takia. Tuskin S8 Audilla ajavakaan kauheasti siitä lumesta tai vesisateesta kärsii. En oikein vieläkään käsitä, miksi en ole nähnyt kahteen kuukauteen yhtään moottoripyörää, jos niillä on näillä keleillä niin hiton mukavaa ja hauskaa ajaa. :)

    No minulle on aivan sama mikä on hauskaa kenenkin mielestä. Pointti nyt voli vain ja ainoastaan se, että moottoripyörää ja autoa (etenkin luksusautoa) on melko järjetöntä verrata keskenään, koska käyttötarkoitukset ovat aivan erilaiset.

    #285536 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Ajattelija2013:

    Teet aika mielenkiintoisia vääristelyjä ja niiden perusteella aika outoja väittämiä tänne kirjoitetuista aiemmista viesteistä. Minusta tuo on aika ikävä tapa keskustella ja pohjautuu joko luetun väärinymmärtämiseen tai tahalliseen riidan haastamiseen ja ehkä tuo on juuri se syy, että olet joutunut täällä muutaman trollin ja kopionimimerkin hampaisiin.

    Esim. Mieti nyt tuota väitettäsi jonka viimeinen sivulause on ihan itse keksimääsi.

    "En oikein vieläkään käsitä, miksi en ole nähnyt kahteen kuukauteen yhtään moottoripyörää, jos niillä on näillä keleillä niin hiton mukavaa ja hauskaa ajaa"

    On tullut selväksi, ettet ole kiinnostunut moottoripyöräilystä ja kukaan ei sinua siitä syytä, mutta luulisi sinun sen asian käsittävän että me motoristit vaan verrataan autoja ja moottoripyöriä keskenään niiden ajettavuuden ja kiihtyvyyden osalta. Missään mukavuus- tai tavarankuljetus-ominaisuuksissa ei ole kukaan väittänyt pyörän olevan parempi vaihtoehto.

    #285537 Ilmoita asiaton viesti

    Avaruusvektori
    Osallistuja (Participant)

    Ihmettelen, että monet autojen ja autoilun turvallisuudesta kiinnostuneet ihmiset ajavat moottoripyörällä. Kiinalaisten autojen huonoista törmäystestituloksista kohistaan, mutta tuskin samoissa testeissä pyörätkään kovin hyvin menestyisivät.

    Kuten arvata saattaa, minulla ei ole mopoa tehokkaamman kaksipyöräisen yleisillä teillä ajamiseen tarvittavaa ajo-oikeutta, vaikka mopolla tulikin aikoinaan rällättyä. Nykyisin tulee turha huviajelu tehtyä polkupyörällä ja autopelejä pelaamalla.

    #285538 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Avaruusvektori:

    Ihmettelen, että monet autojen ja autoilun turvallisuudesta kiinnostuneet ihmiset ajavat moottoripyörällä. Kiinalaisten autojen huonoista törmäystestituloksista kohistaan, mutta tuskin samoissa testeissä pyörätkään kovin hyvin menestyisivät.

    Aivan samaa minäkin ihmettelen. Olen myös ihmetellyt sitä, että minkä linjan mukaista on asettaa autoille tiukkoja normeja moninen turvallisuustekijöiden suhteen, mutta moottoripyörät ovat lähes kaiken tuon ulkopuolela. Melkein kuka tahansa voi marssia ostamaan lähes tykinammuksen kiihtyvyydellä varustetun moottoripyörän, jonka hallitsiminen vaatii paljon enemmän osaamista kuin auto.

    #285539 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Moottoripyörälle on tehty törmäystestejä autojen kylkeen, jossa on testattu esim. niskaturvatyynyjen laukeamista. Moottoripyörän kyydistähän lentää onnettomuudessa eli sikäli keulakolareita kahden moottoripyörän välillä on turha testailla. Muuten moottoripyöriin on myös kehitetty turvatyyny, jonka toiminnasta ohessa video.

    https://www.youtube.com/watch?v=ApYPzyPnFOs

    Itselläni on tämä Spidin niska-airbag -turvaliivi, jonka toiminnasta tuossa videossa. Liiviin saa nepparilla kiinni rintasuojan ja käytän myös sitä ajaessani. Täyttöpatruuna tuohon maksaa pari kymppiä eli ei ole kertakäyttötavaraa.

    https://www.youtube.com/watch?v=pHvSmfM0DYU

    Takissa on sitten kiinteästi vuoren sisällä selkäsuoja, olkasuojat ja kyynärsuojat. Housuissa on polvisuojat ja lantiosuojat.

    Eli ei voi sanoa, että moottoripyörällä ajaja ei olisi kiinnostunut turvallisuudesta. Yksi tärkeimmistä turvallisuustekijöistä on kuski itse eli tarkkaavaisuus on oltava valppaampaa kuin autolla ajaessa. Jos johonkin törmää, niin kyydistä lentää ja on suojien varassa, mutta parhaimmillaan ne suojaa hyvinkin. Esim. Moto-GP -kuskit kaatuilee kisoissa vähän väliä ja kuinkaan ei käy suojien ja sen takia, että osaavat kaatua oikein.

    #285540 Ilmoita asiaton viesti

    Teet aika mielenkiintoisia vääristelyjä ja niiden perusteella aika outoja väittämiä tänne kirjoitetuista aiemmista viesteistä. Minusta tuo on aika ikävä tapa keskustella ja pohjautuu joko luetun väärinymmärtämiseen tai tahalliseen riidan haastamiseen ja ehkä tuo on juuri se syy, että olet joutunut täällä muutaman trollin ja kopionimimerkin hampaisiin.

    En ole vääristellyt kenenkään sanomisia, mutta minun sanomani on ymmärretty väärin. Itse asiassa sinä heti tämän aiheen alussa (toisessa ketjussa ) vääristelit minun sanomaani.

    Esim. Mieti nyt tuota väitettäsi jonka viimeinen sivulause on ihan itse keksimääsi.

    "En oikein vieläkään käsitä, miksi en ole nähnyt kahteen kuukauteen yhtään moottoripyörää, jos niillä on näillä keleillä niin hiton mukavaa ja hauskaa ajaa"

    Luehan nyt itse, mitä täällä on kirjoitettu.

    Tässä suora lainaus:

    Fyysisen olotilan puolesta +5 asteen tihkussa ajaa hyvillä välineillä pyörää oikein mukavasti. Ajamisesta tekee ikävää se, että liukkauden vuoksi pyörä menettää tajuntaa laajentavan kiihtyvyytensä myötä myös suuren osan ketteryydestään. Sitä joutuu ajamaan poikkeuksellisen varovasti ja viemättä rakkinetta lähellekään kuljettajan omia rajoja, joita kesäisen lämpimällä asfaltilla on tottunut käyttämään rutiinilla.

    Tämän lisäksi 740 kirjoittaa, että talvella/liukkaalla auton ajamisesta loppuu hauskuus. Tuo ei varmasti pidä useimpien mielestä paikkansa, kuten PutPutkin kirjoitti.

    Jokainen tehköön mitä lystää ja ajakoon millä pelillä haluaa ja millä kelillä tahansa. Se ei kiinnosta minua pätkääkään, enkä todellakaan halua aiheesta kinata. Ei ole mitän tarvetta arvostella motoristeja mistään, tai asettaa heitä vastakkain autoilijoiden kanssa. Koko keskustelu meni tältä osin sivuraiteille.

    Minun pointtini on edelleen se, että auton ja moottoripyörän kiihtyvyyksiä on järjetöntä verrata, koska kulkuvälineet ovat aivan erilaiset (vaikka molemmat kulkevatkin maantiellä ) . Kuten jo totesin, minusta on järjetöntä vertailla kahden täysin erilaisen autonkin suorituskykyä ja vielä järjettömämpää on verrata auton ja moottoripyörän suorituskykyä. Jos verrataan kahta tuotetta, niin niiden käyttöominaisuuksien tulisi olla edes jollain tavalla samankaltaiset.

    Tuskin kukaan vertaa uuteen Audi S8:iin jotain 20 vuotta vanhaa viritettyä Supraakaan, vaikka Supra voi kiihtyä paremmin ja on paljon halvempi. Miksi sitten moottoripyörään pitäisi verrata luksusautoon?

    Vielä kerran:

    Ymmärrän täysin pointtinne, että auton suorituskyky voi menettää merkitystään, jos on moottoripyöräilijä. Mutta useimmat autoilijat eivät ole moottoripyöräilijöitä, eivätkä sellaisiksi halua. Miksi verrata kahta tuotetta, jotka eivät edes voi olla vaihtoehtoja toisilleen (suurimmalle osalle ihmisistä ) .

    #285541 Ilmoita asiaton viesti

    NHB:

    Avaruusvektori:

    Ihmettelen, että monet autojen ja autoilun turvallisuudesta kiinnostuneet ihmiset ajavat moottoripyörällä. Kiinalaisten autojen huonoista törmäystestituloksista kohistaan, mutta tuskin samoissa testeissä pyörätkään kovin hyvin menestyisivät.

    Aivan samaa minäkin ihmettelen. Olen myös ihmetellyt sitä, että minkä linjan mukaista on asettaa autoille tiukkoja normeja moninen turvallisuustekijöiden suhteen, mutta moottoripyörät ovat lähes kaiken tuon ulkopuolela. Melkein kuka tahansa voi marssia ostamaan lähes tykinammuksen kiihtyvyydellä varustetun moottoripyörän, jonka hallitsiminen vaatii paljon enemmän osaamista kuin auto.

    Sama täällä. Tosin kuten jo aikaisemminkin kirjoitin, useimmiten moottoripyöräilijä vahingoittaa vain itseänsä, joten en kanna sinänsä suurta murhetta asiasta.

    Vaikka jotain turvavarusteita pyöräilijälläkin on, niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä, törmäätkö toiseen autoon mielummin uudella autolla vai moottoripyörällä.

    #285542 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Ajattelija2013:


    Luehan nyt itse, mitä täällä on kirjoitettu.

    Tässä suora lainaus:

    Fyysisen olotilan puolesta +5 asteen tihkussa ajaa hyvillä välineillä pyörää oikein mukavasti. Ajamisesta tekee ikävää se, että liukkauden vuoksi pyörä menettää tajuntaa laajentavan kiihtyvyytensä myötä myös suuren osan ketteryydestään. Sitä joutuu ajamaan poikkeuksellisen varovasti ja viemättä rakkinetta lähellekään kuljettajan omia rajoja, joita kesäisen lämpimällä asfaltilla on tottunut käyttämään rutiinilla.

    Tuohan on ihan totta, mitä tuossa on kirjoitettu. Itse olen ajanut moottoripyörällä jossain +3 – +4 asteen lämpötilassa. Tosin silloin ei tihkuttanut. Eikä palellut yhtään eli sen puoleen ei ole ongelmaa. Lämpökahvat, itselle sopivaksi säädetty pleksi, merinovillaiset alusvaatteet, kerrospukeutuminen ja tuulenpitävät vuorelliset ajo-asut pitää kylmän loitolla.

    Mukavaa ajaminen ei ole liukkauden tai mahdollisen mustan jään pelossa, syksyllä on myös lehdet jotka on sateen kastelemina liukkaita tai sateen kastelema tiekin saa jo ajamaan varoen. Se mikä voi autolla olla hauskaakin, ei ole sitä liukkaalla ns. isolla matkamoottoripyörällä.

    Moottoripyörän valot on myös enimmäkseen surkeat eli pimeällä ei ole mukava ajaa ja tietä pitäisi pystyä seuraamaan tarkasti. Itselläni on vaihdettu ksenon-lamput ja valot on varmaan yli tuplaten alkuperäistä paremmat, mutta silti auton valojen rinnalla surkeat.

    Oma ajokausi kesti kuitenkin marraskuun alkupuolelle, jolloin vein pyörän liikkeeseen talvisäilytykseen.

    #285543 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    McLaren 12C vs Ducati 1199 Panigale S – ultimate supercar vs superbike showdown

    Lopussa selviää kumpi on "The king of the hill"?

    https://www.youtube.com/watch?v=IteniLcLImU

    #285544 Ilmoita asiaton viesti

    A-utoilija:

    Ajattelija2013:


    Luehan nyt itse, mitä täällä on kirjoitettu.

    Tässä suora lainaus:

    Fyysisen olotilan puolesta +5 asteen tihkussa ajaa hyvillä välineillä pyörää oikein mukavasti. Ajamisesta tekee ikävää se, että liukkauden vuoksi pyörä menettää tajuntaa laajentavan kiihtyvyytensä myötä myös suuren osan ketteryydestään. Sitä joutuu ajamaan poikkeuksellisen varovasti ja viemättä rakkinetta lähellekään kuljettajan omia rajoja, joita kesäisen lämpimällä asfaltilla on tottunut käyttämään rutiinilla.

    Tuohan on ihan totta, mitä tuossa on kirjoitettu. Itse olen ajanut moottoripyörällä jossain +3 – +4 asteen lämpötilassa. Tosin silloin ei tihkuttanut. Eikä palellut yhtään eli sen puoleen ei ole ongelmaa. Lämpökahvat, itselle sopivaksi säädetty pleksi, merinovillaiset alusvaatteet, kerrospukeutuminen ja tuulenpitävät vuorelliset ajo-asut pitää kylmän loitolla.

    Mukavaa ajaminen ei ole liukkauden tai mahdollisen mustan jään pelossa, syksyllä on myös lehdet jotka on sateen kastelemina liukkaita tai sateen kastelema tiekin saa jo ajamaan varoen. Se mikä voi autolla olla hauskaakin, ei ole sitä liukkaalla ns. isolla matkamoottoripyörällä.

    Moottoripyörän valot on myös enimmäkseen surkeat eli pimeällä ei ole mukava ajaa ja tietä pitäisi pystyä seuraamaan tarkasti. Itselläni on vaihdettu ksenon-lamput ja valot on varmaan yli tuplaten alkuperäistä paremmat, mutta silti auton valojen rinnalla surkeat.

    Oma ajokausi kesti kuitenkin marraskuun alkupuolelle, jolloin vein pyörän liikkeeseen talvisäilytykseen.

    Niin, eli missä kohtaa vääristelin? Ihmettelin vain sitä, että jos ajaminen tosiaan on mukavaa, niin miksi niitä pyöriä ei juurikaan näy liikenteessä? Ja jos autolla ajaminen menettää hauskuutensa liukkaalla, niin mitä ne teinit pörräävät Bemareillaan ensilumilla?

    #285545 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Ajattelija2013:

    Kukaan ei ole käsittääkseni maininnut hauskuuden loppumisesta autolla liukkailla, vaan että pito ei ole enää samanlaista, eikä radalla pysty samanlaisiin aikoihin. Näin itse luin 740 GLE:n kirjoituksesta, mutta en lähde toisen kirjoituksia sen enempää tulkitsemaan.

    Selvähän tuo on, että autoilla leikitään liukkailla liikenteessä ja joistakin se on hauskaa. Ei kai kukaan tuota pysty kiistämään.

    #285546 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    A-utoilija:

    Eli ei voi sanoa, että moottoripyörällä ajaja ei olisi kiinnostunut turvallisuudesta. Yksi tärkeimmistä turvallisuustekijöistä on kuski itse eli tarkkaavaisuus on oltava valppaampaa kuin autolla ajaessa. Jos johonkin törmää, niin kyydistä lentää ja on suojien varassa, mutta parhaimmillaan ne suojaa hyvinkin. Esim. Moto-GP -kuskit kaatuilee kisoissa vähän väliä ja kuinkaan ei käy suojien ja sen takia, että osaavat kaatua oikein.

    Ei kai tuollaista kukaan ole sanonutkaan. Itse ainakin ihmettelen sitä epätasapainoa, mikä hallinnon ohjauksella on pyörien ja autojen välillä. Autoilla, vaikka ne lähtökohtaisesti ovat pyöriin verrattuna ylivertaisen turvallisia, on hyvin haastavat koko ajan tiukkenevat testit/vaatimukset ja näistä tuloksista tiedotaan ahkerasti. En niin tarkkaan tunne moottoripyörien vastaavaa lainsäädäntöä, mutta mieleen ei tule paljon muuta kuin kypärä. Joku normin mukainen potta vaaditaa. Autoissa pehmennellään jo keulaakin sen vuoksi, että jalankulkijan vahingot jäisivät tömäyksessä pienemmiksi.

    Tärkeä tekijä moottoriradoilla on myös se, että siellä on suunnitellut turva-alueet, joissa pystyy liukumaan vähin vahingoin. Samaa nopeutta ajava yksisuuntainen liikenne auttaa myös.

    Tässäkään ei liene syytä niputtaa moottoripyöräilijöitä yhteen nippuun. Kuinkahan suurella osalla on esimerkiksi noita ilmatyynyjä mukana? On varmasti turvallisuuttakin painottavia kuskeja, mutta vastapainoksi on myös niitä, jotka hakevat kiksejä kiihtyvyyksistä ja pikatilanteista myös kadulla. Tässä vielä tuo kuvailemasi Moto-GP liukuminen toimi:

    https://www.youtube.com/watch?v=QfKsPqvwG-U

    Tämä kiksien metsästäjä taasen ei ollut yhtä onnekas:

    https://www.youtube.com/watch?v=scR_KdcZIUQ

    #285547 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Olen muuten itse tuon samaisen "In memory of a Turbo Rider./ RIP" -videon linkittänyt tälle palstalle aiemmin esimerkkinä täydellisestä välinpitämättömyydestä muita tielläliikkujia kohtaan. Ei noissa touhuissa ole mitään järkeä: kypäräkamera mukaan ja mahdollisimman älytöntä kaahailua liikenteessä tai kilvanajoa toisen samanhenkisen kanssa ja sitten laitetaan video Youtube:en muiden ihailtavaksi.

    Moottoripyörässä on pakko käyttää vain kypärää. Silläpä kesäisin näkee liikenteessä kypärä päässä ja T-paidassa ja shortseissa ajavia motoristeja. Itse käytän suojia kesälläkin, joskus kesähelteillä olen riisunut hanskat ja rintasuoja + airbag-liivi on jäänyt käyttäjättä, mutta eihän sekään viisasta ole. Kuitenkin ajotakki + housut suojineen + kypärä on periaatteeni oli millainen helle tahansa.

    Tuolla on koulutusvideo autoilijoille motoristien turvallisuuden kohentamiseksi. Motoristi on turvaton auton kanssa kolaroidessaan ja se autoilijoiden on syytä muistaa.

    http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1523/Shokkivideo-moottoripy%C3%B6r%C3%A4ilyst%C3%A4-joka-jokaisen-autoilijan-pit%C3%A4isi-katsoa.htm?ref=newest

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 53)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.